کد خبر 380402
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۷

قیمت نفت در بازارهای آسیایی روز گذشته با کاهش بیش از یک دلار، بیشترین کاهش قیمت را در طول ۶ سال گذشته تاکنون ثبت کرده و افزایش ذخایر نفت آمریکا و تثبیت تولید نفت اوپک دو عامل سقوط بهای طلای سیاه است.

به گزارش مشرق، در ادامه سقوط قیمت طلای سیاه در بازار جهانی، بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال در بازارهای آسیایی با ثبت بیشترین کاهش در طول ۶ سال گذشته تاکنون به بشکه ای ۴۸ دلار و۱۳ سنت رسید.

پافشاری برخی از اعضای اوپک همچون امارات متحده عربی و عربستان سعودی برای حفظ سقف تولید ۳۰ میلیون بشکه‌ای اوپک یکی از مهمترین دلایل ادامه روند کاهشی قیمت نفت در بازار جهانی بوده است.

تحلیلگران می گویند از آنجا که تولیدکنندگان بزرگ نفت متعهد به حفظ سقف تولید شده اند و با توجه به عرضه فراوان نفت، احتمال می رود وضعیت کنونی بازار همچنان ادامه داشته باشد.

در همین حال وزارت انرژی آمریکا اعلام کرد: ذخایر نفت این کشور در هفته منتهی به نهم ژانویه پنج میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه افزایش داشته است.

از سوی دیگر با وجود کاهش قیمت طلای سیاه در بازارهای آسیایی، بهای هر بشکه نفت شیرین و سبک آمریکا " وست تگزاس اینترمیدییت" در پایان معاملات روز گذشته افزایش یافت.

از این رو بهای هر بشکه نفت خام سبک شیرین، وست تگزاس اینترمدییت، در پایان معاملات بازار نفتی نیویورک، نایمکس، برای تحویل در ماه فوریه با دو دلار و ۵۹ سنت افزایش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به ۴۸ دلار و ۴۸ سنت رسید.

این درحالی است که روز گذشته بهای طلای سیاه در بازار نفتی نیویورک به کم ترین میزان در طول شش سال اخیر رسیده بود.

رسیدن ذخایر نفت خام آمریکا به این میزان در این فصل سال دست کم در طول ۸۰ سال اخیر بی سابقه بوده و به اتعقاد تحلیل گران بازار نفت یکی از دلایل کاهش و تضعیف قیمت نفت در بازار جهانی افزایش بی سابقه ذخایر طلای سیاه در ینگه دنیا است.

کاهش قیمت نفت هر چقدر زیان اقتصادی برای تولید کنندگان بزرگ طلای سیاه همچون روسیه و کشورهای عضو اوپک دارد اما به سود کشورهای بزرگ مصرف کننده این کالای استراتژیک در چهار گوشه جهان است.

منصور معظمی معاون برنامه ریزی وزیر نفت با بیان اینکه ایران به عنوان یکی از کشورهای مهم تولیدکننده نفت در جهان، از محل کاهش قیمت این محصول کمترین ضرر را متحمل شده است، می گوید: در چنین شرایطی که قیمت نفت سیر نزولی را در پیش گرفته است، کشورهای عمده واردکننده این محصول بالاترین سود را برده‌اند به طوری که براساس گزارش‌های موسسات معتبر بین‌المللی، به ازای هر ۱۰ واحد کاهش قیمت نفت در جهان، ۰.۲ درصد به میزان GDP کشورهای واردکننده نفت افزوده شده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس