کد خبر 379631
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۶

وام ۱۰ میلیونی برای پرداخت شهریه دانش‌آموزان مدارس غیردولتی موضوعی جدید است که نشان از گرایش آموزش و پرورش به سمت خصوصی شدن مدارس دارد.

 به گزارش گروه اجتماعی مشرق، مدارس غیردولتی از زمان تشکیل تاکنون با فراز و فرودهای مختلفی مواجه بوده است و در چند ماهه گذشته نام آن بیشتر بر سر زبان‌ها افتاده است.

مطابق با اصل سی‌ام قانون اساسی، «دولت موظف است وسائل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسائل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد.»

بر اساس این قانون، تمامی کودکان و نوجوانان واجد شرایط تحصیل رایگان در کشور هستند و باید بدون هیچ گونه مانعی به تحصیل بپردازند اما در اوایل دهه 60 بود که بحث ایجاد مدارس غیردولتی مطرح شد و سال‌ها این موضوع محل بحث در مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی و آموزش و پرورش بود.

در نهایت زمینه ایجاد و تأسیس مدارس غیردولتی در سال 67 فراهم شد و قانون تأسیس مدارس غیردولتی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و این موضوع راه را برای احیای مدارس خصوصی در آموزش و پرورش فراهم کرد.

از آن زمان تا کنون همواره موضوع شهریه مدارس غیردولتی چالش‌های فراوانی را با خود به همراه داشته است و هر ساله درصدی به شهریه‌ها افزوده می‌شود، اما باید گفت این افزایش شهریه‌ها در برخی مدارس به شکلی حرکت می‌کند که عدد آن شاید فراتر از 10 میلیون تومان باشد.

اما شاید با اجرای طرح واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی که چندی پیش مطرح شد و از آن به نام «بسته حمایتی» نام برده می‌شود، تحرکات در این مجموعه بیشتر و اخبار مختلفی از نکات مثبت و منفی این طرح و مدارس غیردولتی در رسانه‌ها و بین مردم مطرح شد.

حال اینکه با چه شرایطی و چگونه مدارس دولتی به موسسان مدارس غیردولتی واگذار شد و اما و اگرهای آن موضوع بحث کنونی نیست، اما می‌تواند تا حدودی به موضوع گزارش ارتباط داشته باشد.

چندی پیش بود که برخی مدیران عالی آموزش و پرورش در دولت گذشته زبان به نقد سیاست‌های کنونی متولیان تعلیم و تربیت گشودند و یکی از نکاتی که مطرح شد این بود که مدیران کنونی در نظر دارند تا آموزش و پرورش را خصوصی کنند.

*حاجی بابایی: با خصوصی‌سازی زیر پای معلمان را خالی کردند

حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر سابق آموزش و پرورش در تاریخ 21 مهر 1391 اعلام کرد: «با خصوصی‌سازی آموزش و پرورش مخالفم».

همچنین حاجی بابایی در تاریخ 28 آبان 1393 اعلام کرد: «با خصوصی‌سازی زیر پای معلمان را خالی کردند».

شاید در آن زمان‌ها کسی دنبال این اظهار نظرات را نگرفت، اما رفته رفته با اجرای طرح و برنامه‌های جدید در آموزش و پرورش، آنچه که به اذهان متبادر می‌شود، قوت گرفتن آن مباحث باشد.

چندی پیش بود که یک طرح دیگر از سوی سازمان مدارس غیردولتی آموزش و پرورش، تب و تاب جدیدی به جامعه مخاطب دستگاه تعلیم و تربیت وارد کرد.

* زینی‌وند: وام 10 میلیونی شهریه برای پرداخت شهریه مدارس غیردولتی

مجتبی زینی‌وند، مدیر کل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: «به دانش‌آموزان مدارس غیردولتی وام 10 میلیون تومانی برای پرداخت شهریه پرداخت خواهد شد.»

زینی‌وند افزود: «این وام با کارمزد 4 درصد و بازپرداخت 13ماهه و بدون علی‌الحساب پرداخت خواهد شد؛ دانش‌آموزان متقاضی دریافت این وام از طریق مدیران مدارس به بانک قرض الحسنه مهر ایــران معرفی می‌شوند و وام خود را دریافت خواهند کرد».

*تفاهم نامه سازمان مدارس غیردولتی با بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران با سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش تفاهم نامه همکاری امضا کرد و در متن این تفاهم‌نامه آمده است: «در راستای بسط و گسترش سنت نیکوی قرض الحسنه و به منظور رفع نیازهای ضروری کارکنان سازمان مدارس غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی و ارائه خدمات به والدین دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در مدارس غیر انتفاعی، بانک قرض الحسنه مهر ایران اقدام به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با سازمان یاد شده را کرد».

«در این طرح بانک قرض الحسنه مهر ایران شهریه دانش‌آموزان را در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه به اولیای دانش‌آموزان پرداخت می‌کند و اقساط تسهیلات ارائه شده در طی سال تحصیلی به صورت اقساطی به بانک پرداخت می‌شود؛ از دیگر مزایای این طرح ارائه یک سری خدمات بانکی همچون نصب پایانه فروش (POS) و دستگاه خودپرداز (ATM) در مدارس و ارائه کارت شتابی به دانش‌آموزان تحت عنوان قلک الکترونیکی است که پدر و مادر مبلغی را درون کارت جهت استفاده فرزندان پرداخت می‌کنند؛ این کارت‌ها قابلیت استفاده چند منظوره مثل کارت مترو، شناسایی، بیمه و غیره را داراست».

*بررسی 6 نکته درباره وام 10 میلیونی برای پرداخت شهریه

درباره این خبر که از سوی مدیر کل مدارس غیردولتی آموزش و پرورش مطرح شده است، چندین نکته وجود دارد.

نخست، باید به این نکته توجه داشت که آموزش و پرورش در ایران رایگان است و باید موضوع رایگان بودن آموزش و تحصیل پیگیری شود.

دوم، در شرایطی که مردم برای دریافت وام از بانک‌ها با مشکلات فراوانی مواجه هستند، یک بانک برای پرداخت شهریه مدارس غیردولتی وام 10 میلیون تومانی با کارمزد 4 درصد پرداخت می‌کند که در نوع خود جالب است.

سوم، ذکر این نکته بسیار با اهمیت است؛ اگر اکنون به یکی از مدارس غیردولتی برای ثبت‌نام مراجعه کنیم، مدرسه هزینه شهریه را در چند قسط با دریافت چند فقره چک اخذ می‌کند و به نوعی خود مدرسه شهریه را اقساطی دریافت می‌کند، پس موضوع وام چقدر موضوعیت دارد؟

چهارم، یکی دیگر از نکات قابل توجه این است که به احتمال زیاد خانواده‌هایی که فرزندانشان را با پرداخت هزینه‌های میلیونی در مدارس غیردولتی ثبت نام می‌کنند، از بضاعت مالی برخوردار هستند و مشکلی در این زمینه ندارند و نیازی مبرم به دریافت وام نخواهند داشت.

پنجم، آیا سوق دادن مردم به سمت استفاده از مدارس غیردولتی آن هم با ساز و کارهای جدیدی که شاهد آن هستیم، آموزش و پرورش را به سمت خصوصی شدن حرکت نمی‌دهد؟

ششم، بر اساس اطلاعات به دست آمده بیشترین آمار مدارس غیردولتی در مناطق 2، یک و پنج تهران است که حدود 40 درصد مدارس غیردولتی پایتخت را شامل می‌شود وجود دارد و افرادی که در این مناطق سکونت دارند، اکثراً از تمکن مالی خوبی برخوردار هستند.

*سلیمی: دغدغه برای پولی شدن آموزش و پرورش در آینده وجود دارد

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در خصوص واگذاری مدارس دولتی اظهار داشت: در این بخش ما یک دغدغه داریم و آن این است که این روند در آینده نه چندان دور منشأ پولی شدن آموزش و پرورش در همه سطوح شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: این موضوع مغایر با اصول قانون اساسی مبنی بر رایگان بودن آموزش است.

*توجه به کیفیت آموزش در دستور کار آموزش و پرورش باشد

افزایش مدارس غیردولتی، کمبود معلم و جبران آن با واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی و از طرفی کاهش مدارسی هم چون استعدادهای درخشان و نبود نظارت کافی بر مدارس هیأت امنایی و نمونه دولتی باعث خواهد شد تا کیفیت آموزشی کاهش پیدا کند.

در شرایطی که نیاز است تا موضوع کیفیت به شکل جدی‌تر در آموزش و پرورش دنبال شود، اما شاهد آن هستیم که در حوزه مدارس غیردولتی بیشتر به جای صحبت از افزایش کیفیت، توجه به ازدیاد در جذب دانش‌آموز بحث اصلی است.

با توجه به اینکه آموزش و پرورش نهاد بسیار بزرگی است که اداره آن با وجود 12 میلیون 500 هزار دانش‌آموز و یک میلیون فرهنگی کاری بسیار دشوار است، لذا باید از اهمیت آن استفاده کرد و بیشتر به تعلیم و تعلم نسل آینده کشورمان توجه کرد.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس