کد خبر 379311
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۵

تاریخچه الماس دریای نور به افسانه‌ها می‌رسد. بنا بر روایات این الماس را رستم در جنگ با تورانیان تصاحب نمود تا این که در جنگ‌ها به غارت رفت و به دست شاه هند افتاد.

 به گزارش گروه اجتماعی مشرق، ارزش جواهراتی که در موزه جواهرات ملی ایران نگهداری می‌شوند، چه‌قدر است؟ هیچ کس در دنیا جواب این سوال را نمی‌داند. این گنجينه بی‌مانند تنها بخشی از گنجینه جواهرات ایران است که غارت نشده و همچنان در ایران باقی مانده است.

تاریخچه الماس دریای نور به افسانه‌ها می‌رسد. بنا بر روایات این الماس را رستم در جنگ با تورانیان تصاحب نمود تا این که در جنگ‌ها به غارت رفت و به دست شاه هند افتاد. با این حال نادر شاه در سال ۱۷۳۹ در جنگ با هند الماس کوه نور و دریای نور را دوباره به ایران بازگرداند. به گزارش موزه جواهرات پس از قتل نادر، الماس کوه نور به غارت رفت و از ایران خارج شد اما الماس دریای نور همچنان در ایران نگهداری می‌شود.

جواهرات بی‌همتای ایران+عکس

تخت طاووس

این تخت به فرمان فتحعلی‌شاه در سال ۱۲۱۶ قمری و با جواهرات و طلای موجود در خزانه ساخته شد و به‌دلیل وجود نشان خورشید در بالای تخت، به تخت خورشید معروف شد. البته بعد از ازدواج فتحعلی‌شاه با «طاووس تاج‌الدوله» تخت طاووس نام گرفت.

جواهرات بی‌همتای ایران+عکس

ویترین زمرد

بخشی از جواهرات نادرشاه که حالا در موزه جواهرات ملی ایران وابسته به بانک مرکزی ایران نگهداری می‌شوند.

جواهرات بی‌همتای ایران+عکس

کلاه عباس‌میرزا

کلاه مروارید‌دوزی‌شده‌ی عباس میرزا (پسر فتحعلی‌شاه) به‌شکل تاج و از پارچه‌ی اطلس و مخمل قرمز است که روی آن، مرواریددوزی و پولک‎دوزی شده و در بالای آن، یک تخمه‌ی زمرد درشت و الماس نصب شده است.

جواهرات بی‌همتای ایران+عکس

تاج فرح پهلوی

این تاج در سال ۱۳۴۶ توسط وان کلیف و آرپل از میان جواهرات ملی ساخته شده است. وزن این تاج یک کیلو و ۴۸۹ گرم است و از الماس، برلیان، زمرد، لعل، یاقوت و مروارید ساخته شده است.

جواهرات بی‌همتای ایران+عکس

دسته شمشیر و غلاف متعلق به سلسله پهلوی، معروف به "شمشیر شاهی" با ٣٠٠٠ سنگ تزیین شده از جمله زمرد، یاقوت و الماس.

جواهرات بی‌همتای ایران+عکس

جبه تاجگذاری رضا شاه

این جبه از ابریشم دست‌بافت است، زمینه‌ی سفید و بته‌جقه‎ای درشت دارد. این جبه برای مراسم تاج‎گذاری رضاشاه دوخته شده و در مراسم تاج‌گذاری محمدرضا پهلوی در سال ۱۳۴۶ نیز مورد استفاده قرار گرفت، وزن مرواریدهای شنل بیش از ۲۱ مثقال است. هر مثقال حدود ۶/ ۴ گرم است.

جواهرات بی‌همتای ایران+عکس


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: عصر ایران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    این نادر شاه عجب اعجوبه ایی بوده
  • نادر قلی ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    با 90 هزار نفر ارتش 200 هزار نفری هند رو شکست داد روسیه و عثمانی هم مثل سگ کولی از ایران میترسیدن امنیت در دوره ی نادر به بالاترین حد رسید آقا چکار کنم؟؟ دوسش دارم خب !!!
  • ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    اين پيروزي هايي كه داشت به خاطر استفاده از سربازان و فرماندهان لر و بختياري بوده . لر ها و بختياري ها هميشه براي اعتلاي ايران از زمان كوروش تا كنون جان بر كف بودن.
  • احمد ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    برای این ها چه خون ها که ریخته نشده است
  • ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    کیک زرد خورده بود
  • ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    به نادر قلی بله. نادر با سلاح آتشین به جنگ هندی رفت که هنوز سلاحش شمشیر و تیر و کمان بود. رفت تا نیرویمتمرکز هند نابود شود آنهم درست در زمانی که انگلیس در حال خیمه زدن برهند بود و لازم بود هند حکومت مرکزی خود را از دست بدهد. آن مرد ظالم که ماموران مالیاتش به هر جا رسیدند مردم از ترس به بیابانها می گریختند. شاهی که تا آنجا به ظالم شاه معروف د که جانشین و برادر زاده اش علیقلی میرزا خود را عادلشاه نامید تا بگوید با نادر ظالم فرق دارد. مطمئن باشید هر کس سنگی را دوست بدار در قیامت با او محشور خواهد شد. شما هم چون این خون آشام ستمگر را دوست دارید با او محشور خواهید شد.
  • ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    كم تركوا من جنات وعيون وزروع ومقام كريم ونعمة كانوا فيها فاكهين كذلك وأورثناها قوما آخرين فما بكت عليهم السماء والأرض وما كانوا منظرين خبرداری از خسروان عجم که کردند بر زیردستان ستم؟ نه آن شوکت و پادشایی بماند نه آن ظلم بر روستایی بماند خطابین که بر دست ظالم برفت جهان ماند و او با مظالم برفت خنک روز محشر تن دادگر که در سایهٔ عرش دارد مقر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس