کد خبر 379879
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۴

بازپرس جنایی گفت: در اکثر پروندهای قتل مسائل مالی، نقش چندان پررنگی بازی نمی کنند.

 به گزارش گروه اجتماعی مشرق، نصرالله سپیدنامه کارشناس ارشد حقوق جزا در گفت و گوی اختصاصی با شفاآنلاین درباره انگیزه های قتل اظهار کرد: رقابت های عشقی، باورهای غلط خانوادگی، سوء برداشت بد زن و مرد از یکدیگر و همچنین اُفت شاخص های اخلاقی از عوامل مهم پدیده قتل به حساب می آید.

وی افزود: اغلب کسانی که مرتکب قتل می شوند کار برایشان بسار راحت است و به آسانی به این نتیجه میرسند که باید اینکار را انجام دهند.

تبعه ها

بازپرس جنایی تهران با بیان اینکه برخی افغانی های تبعه ایران مرتکب  قتل می شوند گفت: سن این افراد اغلب از 17 سال شروع می شود و تا 53 سال هم ادامه دارد که باید آمار این موارد جمع آوری شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر بین اتباع افغانی این پدیده رو به افزایش است که این افراد یا برعلیه همدیگر قتل می کنند و یا برعلیه اشخاصی که در ایران هستند جنایت می کنند.

جنسیت

سپیدنامه جنسیت قاتل را در بیشتر مواقع مذکر دانست و تصریح کرد: ممکن است زنی در قتل مشارکت داشته باشد اما خیلی کم پیش می آید که زنی مرتکب  قتل شود ولی زن می تواند زمینه ساز قتل باشد و افراد را به آن تحریک کند.

کارشناسی ارشد حقوق جزا تاکید کرد: سبک زندگی نقش موثری در پدیده قتل دارد و انتخاب سبک زندگی غلط و معاشرتی که افراد چه با خانواده شان و چه با افراد غریبه دارند می تواند در وقوع پدیده قتل موثر باشد.

بافت اجتماعی

بازپرس جنایی با بیان اینکه قتل در هرجایی که بافت اجتماعی ضعیف تر باشد بیشتر اتفاق می افتد خاطرنشان کرد: در شمال شهر پدیده قتل بسیار کمتر صورت میگیرد اما در شرق تهران این اتفاق به دفعات صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: در بافت های غیر سنتی نیزقتل بسیار زیاد است اما دربافت های غیربومی و سنتی به دلیل قدیمی بودن افراد آن که مهاجرت نکرده اند پدیده قتل بسیار کمتراتفاق می افتد و برعکس در جاهایی که مهاجرت پذیر است بسیار با این پدیده مواجه می شویم.

سپیدنامه انگیزه بیشتر افرادی که در پایین شهرمرتکب قتل می شوند را خانوادگی دانست و عنوان کرد: مصرف مواد مخدر در پدیده قتل نقش مهمی بازی می کند و همچنین مرگ و میر افراد را افزایشمی دهد  و این افراد نسبت به دیگران بسیار بیشتر حمله می کنند و همچنین مورد حمله قرار میگیرند.

شک و بدبینی

بازپرس جنایی شک و بدبینی را از عوامل مصرف مواد مخدر دانست و اظهار کرد: فردی که مواد مخدر مصرف میکند و مدام درحال بدآوردن است دچار شک و بدبینی نسبت به همه چیز و همه کس می شود که در اغلب این موارد نیز این شک و بدبینی ها بی مورد نیست. به طورمثال زمانی که فرد به زنش بدبین است با تحقیق متوجه می شود این مسئله صحت دارد که آنوفت مشکلات حاد بعدی رخ می دهد.

توصیه

کارشناسی ارشد حقوق جزا با بیان اینکه افرادی که در خانواده مرتکب قتل می شوند اغلب به هم دروغ می گویند و بدبینی بین آنها رواج دارد به خانواده ها توصیه کرد: بافت خانواده را حفظ کنند و مدام به  فکر مراقب ازیکدیگر باشند. به طوری که پدر خانواده باید به فرزندش آنگونه توجه کند که فرزند متوجه این توجهات شود.

بازپرس جنایی تاکید کرد: چهار مرد مقصر در کارتون خوابی و خیابان گردی یک زن هستند که آنها پدر، برادر، شوهر و پسر آن زن هستند.

سپیدنامه همچنین اضافه کرد: زمانی که زنی ازدواج می کند باید رابطه اش را باخانواده اش حفظ و پای آنها را به خانه اش باز کند نه اینکه در جایی به طور مخفیانه دور از چشم خانواده اش زندگی کند.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: شفاآنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس