کد خبر 379134
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۱

ژاپن با شروع صدور تجهیزات نظامی پس از چندین دهه همچنان گرفتار میراث بجا مانده از دوران جنگ جهانی است.

به گزارش مشرق، روزنامه واشنگتن پست در اینترنت امروز با درج این مطلب در گزارشی از توکیو نوشت: با گذشت هفتاد سال از پایان جنگ جهانی دوم صحبت کردن درباره هر نوع توسعه نظامی همچنان از حساسیت بالایی در ژاپن برخوردار است.

برای چندین دهه شرکتهای تسلیحاتی ژاپن مشتریهای معدودی داشتند که به بازار ژاپن و نیروهای دفاعی این کشور محدود می شد. اکنون با لغو برخی قوانین صادرات تجهیزات دفاعی که بخشی از تلاش وسیع تر شینزو آبه نخست وزیر برای پشت سر گذاشتن تاریخ ژاپن و بازگرداندن این کشور به یک موقعیت عادی تر است، شرکتهای ژاپنی سازنده تجهیزات نظامی فرصت یافته اند تا تولیدات شان را به خارج صادر کنند.

اما آنچه که قاعدتا یک فرصت خوب تجاری است، در کشوری که هنوز اقداماتش در دوران جنگ را به یاد دارد، یک وضعیت بغرنج است.پس از هفتاد سال، چشم انداز فروش مجدد تجهیزات نظامی درواقع معضلی برای شرکتهای دفاعی کوچک و بزرگ ژاپن ایجاد کرده است.

مقامات شرکتهای دفاعی بزرگ مایل نیستند حتی درباره چشم انداز توسعه صادرات دفاعی شان صحبت کنند و بطور خصوصی از فرصت ایجاد شده برای ایجاد یک بازار جهانی برای خود شانه خالی می کنند و این مسئله را به درخواست دولت از آنها منوط می کنند.

نخست وزیر محافظه کار ژاپن که سعی داشته است بین این کشور و سابقه تجاوزگری اش در دوران جنگ افتراق ایجاد کند، پیشنهاد داده است با بازخوانی قانون اساسی صلح طلبانه ژاپن به ارتش این کشور که رسما معروف به نیروی دفاعی است، اجازه داده شود که به متحدانش که مورد حمله قرار می گیرند، کمک کند.

وی همچنین منع صادرات دفاعی را که ژاپن در مورد خود اعمال کرده بود،‌ لغو کرده است، گرچه دولت این کشور بر حفظ مسیر صلح طلبانه آن تاکید دارد.هر دو تغییر در کشوری که صلح گرایی موضع رسمی آن بوده است، بسیار بحث برانگیز است.

با اعلام تسهیل فروش تجهیزات دفاعی در آوریل گذشته، هفتاد و هفت درصد مردم ژاپن در نظرسنجی روزنامه آساهی شیمبون مخالفت شان را با این تغییر ابراز داشتند و فقط هفده درصد از آن حمایت کردند.

دولت ژاپن قبلا فروش ژیروسکوپ برای استفاده در موشکهای رهگیر پاتریوت ساخت آمریکا را تصویب کرده و یک برنامه تحقیقاتی را با انگلیس در مورد فناوری موشک هوا به هوا برای جتهای جنگنده آغاز کرده است.

ژاپن اکنون در حال گفتگو درباره فروش دوازده فروند زیردریایی دیزلی کلاس سوریو به استرالیا است. مذاکرات درباره محل ساخت زیردریایی ها به بن بست خورده است. استرالیا مایل است که این قرارداد بیست میلیارد دلاری موجب اشتغال زایی در داخل کشور شود و روزنامه ژاپنی ماینیچی شیمبون گزارش داد که توکیو پیشنهادی برای ساخت مشترک بدنه زیردریایی ها ارائه داده است.

مقامات آمریکایی از ایده خرید زیردریایی های ژاپنی سوریو توسط استرالیا حمایت کرده اند. این زیردریایی ها قرار است به سیستم های رزمی آمریکایی مجهز شوند و مقامات آمریکایی می گویند برای ارتش آمریکا بهتر خواهد بود اگر متحدانش از تجهیزات یکسان استفاده کنند.با توجه با قدرت رو به گسترش چین، هماهنگی نظامی فزاینده ای بین آمریکا، استرالیا و ژاپن وجود دارد.

منابع داخلی صنعت دفاعی ژاپن میگویند، مقامات ژاپنی همچنین ملاقاتهایی با نمایندگان شرکتهای دفاعی آمریکا از قبیل لاکهید مارتین و بوئینگ داشته اند و در حال مذاکره درباره فروش هواپیماهای آب نشین به هند و فروش تانک به ترکیه اند.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس