وقتی کمیسیون برنامه و بودجه در تصویب بودجه نقشی نداشته باشد، دیگر دلیلی ندارد، ‌کسی عضو این کمیسیون شود. به نظر من حال که این اتفاق افتاده، ‌بیایند و این نه نفر را هم حذف ‌و کمیسیون را نیز از برنامه و بودجه‌ به کمیسیون محاسبات تبدیل کنند.

به گزارش مشرق، چندی پیش، اتفاق نادری در مجلس شورای اسلامی افتاد و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس، اعضای کمیسیون برنامه و بودجه را برای حضور در کمیسیون تلفیق به ‌۹ نفر کاهش دادند.

پیرو همین اقدام مجلس، اعضای کمیسیون برنامه و بودجه نیز به نمایندگان اقتصادی و اعضایی که سال‌ها در کمیسیون تلفیق بودند، رأی ندادند و نمایندگان دیگری با سابقه کم و بدون تحصیلات اقتصادی به این کمیسیون راه یافتند.

بنا بر این گزارش، این اقدام نمایندگان با واکنش‌های شدیدی از سوی اقتصاددانان مجلس و برخی دیگر از نمایندگان همراه شد. همچنین این شبهه پدید آمد که این کار سازماندهی شده از خارج ‌مجلس بوده و این امکان هست که عده‌ای با عوض کردن ترکیب کمیسیون تلفیق، قصد دارند ‌اهداف خود را دنبال کنند.

جعفر قادری، ‌نماینده مجلس شیراز در این باره گفت: اگر وضعیت کمیسیون تلفیق اصلاح نشود، ما در صحن علنی درباره بودجه مخالف حرف خواهیم زد. من نمی‌دانم ‌این کار سازماندهی شده بوده ‌یا نه اما به هر حال اقتصاددانان مجلس رأی نیاوردند‌ و ما هم از پشت پرده‌ها خبر نداریم.

این نماینده گفت: اتفاقی که به این شکل روی داده، ‌پذیرفته نیست. کمیسیون برنامه و بودجه کمیسیون تخصصی است و اگر قرار است در تلفیق سهم آنچنانی نداشته باشد، بی‌معناست و مثل این است که به کمیسیون صنایع مجلس بگویند شما حق اظهار نظر ‌در‌باره صنعت کشور ‌ندارید.

البته این خوب است برای اینکه نقطه نظرات نمایندگان در تلفیق مطرح شود هر کدام نمایندگانی در آن داشته باشند ولی این درست نیست که برای این کار سهم کمیسیون برنامه بودجه ابطال شود. این کار نه تنها در اوضاع کنونی ایراد دارد، بلکه در دوره‌های بعدی نیز انگیزه افراد را برای عضویت در این کمیسیون از بین می‌برد.

وقتی کمیسیون برنامه و بودجه در تصویب بودجه نقشی نداشته باشد، دیگر دلیلی ندارد، ‌کسی عضو این کمیسیون شود. به نظر من حال که این اتفاق افتاده، ‌بیایند و این نه نفر را هم حذف ‌و کمیسیون را نیز از برنامه و بودجه‌ به کمیسیون محاسبات تبدیل کنند.

اگر قرار است شرایط این گونه باشد، بهتر است این کمیسیون کار محاسبات عمومی را انجام دهد و به هیچ وجه وارد بحث بودجه نشود. پیشنهاد ما هم همین است‌. اگر تا پایان سال اصلاح نشد، کمیسیون برنامه و بودجه را حذف ‌یا آن را تعدیل کنند.

وی افزود: البته می‌شود ‌کار دیگری هم کرد و آن ‌اینکه اعضای کمیسیون‌ها ـ‌ هر تعداد که هستند ـ با کمیسیون برنامه و بودجه جلسه مشترک بگذارند و پیشنهادهای مطروحه با حضور همه اعضای کمیسیون مربوطه و کمیسیون برنامه و بودجه ‌بررسی و تصویب شود.

قادری گفت: اگر مواردی هم محل اختلاف بود، موارد اختلافی به کمیسیون تلفیق بیاید تا در آنجا ‌بررسی و به دنبال آن ‌اشکالات آن رفع شود؛ به نظر می‌رسد ‌این منطقی‌ترین روش باشد.

وی گفت: با این رویکرد فعلی، کمیسیون برنامه و بودجه به کلی جایگاه خود را از دست داده ‌و حتی کار خود کمیسیون تلفیق هم سخت شده است، چون به هر حال اعضای کمیسیون‌های تخصصی یک نگاه بخشی دارند و تبعا هر کدام تلاش دارند تا بخش‌های مربوط به کار خودشان را از لحاظ بودجه‌ای غنی کنند.


منبع: تابناک

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس