هادی قوامی: قبلا هماهنگی‌هایی شده بود که ۹ نفر از کمیسیون بودجه به خودشان رأی بدهند و اینکه این افراد با هم هماهنگ شده بودند درست بوده است.

پشت پرده حذف اقتصاددانان برجسته مجلس از کمیسیون تلفیق بودجه ۹۴گروه اقتصادی مشرق- هادی قوامی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص کنار گذاشته شدن اقتصاددانان برجسته مجلس از جمله آقایان مصباحی مقدم، الیاس نادران، احمد توکلی و... از کمیسیون تلفیق بودجه 94 گفت: بر اساس مصوبه اصلاح شده مجلس، کمیسیون تلفیق از سال جاری در زمان بررسی لایحه بودجه سالانه با حضور ۹ نفر از کمیسیون برنامه و بودجه و ۳ نفر از سایر کمیسیون‌های تخصصی قبل از رسیدگی به این لایحه در صحن علنی به بررسی لایحه بودجه می‌پردازد.

وی در گفت و گو با نسیم با بیان اینکه از هر کمیسیون افرادی کاندید می‌شوند و بقیه به آنها رأی می‌دهند در پاسخ به این سؤال خبرنگار ما در خصوص جزئیات رأی‌گیری اعضای کمیسیون تلفیق گفت: روز یکشنبه 14 دی ماه افراد کاندید شده در کمیسیون برنامه و بودجه معرفی شدند که در نهایت این افراد به رای گذاشته شدند که در رأی‌گیری 9 نفر انتخاب شدند.

قوامی با اشاره به این موضوع که قبلا هماهنگی‌هایی در بین اعضا صورت گرفته بود که اعضا به لیست خاصی رأی بدهند گفت: این افراد با هم هماهنگ شده بودند که به هم رأی بدهند.

وی گفت: حال اینکه سر رشته این هماهنگی‌ها از سوی چه کسی یا کسانی بوده است من بی‌اطلاع هستم.


او با بیان که انشاءالله افردای که از کمیسیون برنامه و بودجه به کمیسیون تلفیق رفتند، بتوانند کار شایسته‌ای برای مسائل مملکت انجام دهند گفت: چون بودجه نگاه فرا بخشی دارد، ولی نگاه کمیسیون‌ها بخشی است. ما امیدواریم کمیسیون تلفیق بتواند در برابر مطالبات بخشی کمیسیون‌ها مقاومت کند .

وی اضافه کرد:  در کل باید گفت که کمیسیون‌های تخصصی به حاشیه رفته اند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: دیگر نمایندگان می‌توانند در جلسات کمیسیون تلفیق بودجه اظهارنظر کنند، اما حق رای ندارند و قطعا ما هم بی‌کار نخواهیم نشست و زمانی که لایحه بودجه پس از بررسی در کمیسیون تلفیق به صحن علنی مجلس آورده شد، آن زمان موادی که منافع ملی در آن لحاظ نشده باشد حذف خواهد شد.

کمیسیون تلفیق بودجه مجلس که مسئول رسیدگی به لایحه پیشنهادی دولت در خصوص بودجه سالانه کل کشور است همه ساله قبل از بررسی بودجه در صحن علنی مجلس شکل می‌گیرد.

به گزارش مشرق، در جلسه عصر یکشنبه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، 9 نفر از 29 عضو این کمیسیون برای عضویت در کمیسیون تلفیق بودجه 1394 انتخاب شدند.

بر این اساس، سید سعید زمانیان دهکردی، غلامرضا تاجگردون، قاسم عزیزی، عزت الله یوسفیان ملا، اسماعیل جلیلی، رجب رحمانی، احمد امیرآبادی فراهانی، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی و سیدعبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی به عنوان منتخبان کمیسیون برنامه و بودجه برای عضویت در کمیسیون تلفیق معرفی شدند.

رخداد قابل تامل و بی‌سابقه، حذف تمامی اقتصاددانان برجسته و نمایندگان مجربی است که در کمیسیون برنامه و بودجه عضو هستند. بدین ترتیب، الیاس نادران، رضا عبداللهی، غلامرضا مصباحی مقدم، محمدقسیم عثمانی، جعفر قادری، علی‌محمد احمدی، احمد توکلی و هادی قوامی از عضویت در کمیسیون تلفیق بازماندند.

سوابق و سطح تحصیلات افراد انتخاب‌نشده با افراد منتخب، قابل مقایسه نیست. 

به عنوان مثال، الیاس نادران استاد اقتصاد دانشگاه تهران در سه دوره اخیر مجلس در کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه در سطح نایب رئیسی یا به عنوان یک عضو موثر حاضر بوده است. او در سال‌های اخیر از نواب رئیس کمیسیون‌های تلفیق بودجه‌های سنواتی بوده است.

احمد توکلی استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی شاید تنها نماینده فعلی مجلس باشد که در اولین دوره مجلس شورای اسلامی عضو کمیسیون تلفیق بودجه بود و در سالیان اخیر نیز از موثرترین نمایندگان در کمیسیون تلفیق محسوب می‌شد. او در دوره‌های هفتم و هشتم نیز ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس را عهده‌دار بود.

غلامرضا مصباحی‌مقدم استاد دانشگاه امام صادق (ع) نیز چند سال ریاست کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون تلفیق را بر عهده داشته است. محمدقسیم عثمانی هم شاید تنها نماینده مجلس باشد که تحصیلات آکادمیک در حوزه بودجه‌ریزی دارد. جعفر قادری، علی‌محمد احمدی و هادی قوامی نیز از اساتید اقتصادی کشور هستند که در دو دوره اخیر در مجلس بوده‌اند.

رضا عبداللهی هم چندین دوره رئیس کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه مجلس بود و چندین سال نیز ریاست کمیسیون تلفیق بودجه را عهده‌دار بوده است. عبداللهی که 7 دوره متوالی در مجلس حاضر بوده و بیشتر این دوران را هم در کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه گذرانده، از مسلط‌ترین نمایندگان مجلس به مسائل بودجه‌ای محسوب می‌شود.

در مقابل، افراد انتخاب‌شده از کمیسیون برنامه و بودجه، هیچ یک تحصیلات آکادمیک در حوزه اقتصاد ندارند؛ از لحاظ تجربه حضور در مجلس به شدت در سطح پایین‌تری هستند و از لحاظ تجربه مدیریتی خارج از مجلس نیز فقط تاجگردون است که در دولت اصلاحات مدتی در سازمان مدیریت مشغول به کار بود.

انتخابات عصر یکشنبه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس که به حذف تمامی اقتصاددانان موثر این کمیسیون انجامید، شاید ناشی از نقش اثرگذار این اقتصاددان‌ها در جلوگیری از تصویب طرح‌ها و پیشنهادات منطقه‌ای، غیرملی و سلیقگی برخی نمایندگان حین بررسی بودجه‌های سال‌های اخیر باشد. 

چهره‌های اقتصادی مجلس در دوره‌های اخیر همواره تا آنجا که می‌توانستند از طرح و تصویب پیشنهادات غیرعلمی برخي نمایندگان در حین بررسی لوایح بودجه سنواتی جلوگیری می‌کردند. به همین دلیل، اين نمایندگان که عمدتا پیگیری وعده‌های انتخاباتی خود را از طریق گنجاندن در جداول بودجه پیگیری می‌کنند، دل خوشی از نمایندگان اقتصاددان که نگاه کلان به بودجه‌ریزی دارند، ندارند.

پشت پرده حذف اقتصاددانان برجسته مجلس از کمیسیون تلفیق بودجه ۹۴

بدنبال حذف این اقتصاددانان از کمیسیون تلفیق، باید هم در مجلسی که اکثریت آن بنام اصولگرایان است، شاهد انتخاب تاجگردون که جزو نمایندگان اصلاح طلب است به عنوان رئیس کمیسیون تلفیق باشیم!!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    0 0
    قربانت دکتر. ولشون کن دنبال دردسر میگردی واسه چی.
  • hassan ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    0 0
    حالا که انتخاب شدن و باید دید در کمیسیون چه میگذرد، امیدوارم در صحن علنی از حقوق ملت دفاع شود و بودجه ای عادلانه بدور از هرگونه زیاده خواهی بسته شود و نهایتا مردم خوب ایران از تصمیمات خوب مجلس بهره ببرند
  • ناشناس ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    0 0
    همون موقع که وزیر نفت رای آورد معلوم شد اصول گرا است
  • اکبری ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
    0 0
    دکترتاجگردون لیاقتش بیشترازاین حرفهاست ان شااله موفق باشی دکترسایت کم نشه چون فقط هدفت خدمته اونم خدمت بی منت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس