کد خبر 378184
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۸

پس از گذشت یک سال، به هر دلیلی این مصوبه ابطال شد و این زمان مصادف با اتمام مراحل اولیه پروژه و پیشرفت قابل توجهی از کار بود بلافاصله پس از ابطال مصوبه سال 87 وزارت جهاد کشاورزی به عنوان نماینده بیت المال دادخواستی جهت بازپس گیری 40% پروژه که خارج از اراضی شهری و در اراضی جهاد کشاورزی می باشد تنطیم نمود که البته رای آن دادگاه و مستندات آن موجود است

به گزارش مشرق، ابهامات پروژه بزرگ پدیده و تخلفات احتمالی مربوط به این پروژه، از  زمین پروژه گرفته تا  فروش سهام توسط یک شرکت سهامی خاص؛ حدیثی نه چندان نا آشنا که چند روزی است نقل و نبات رسانه های تخصصی و عمومی شده و آتشی که حدود دو ماه پیش با جرقه دادستان مشهد با درج مطلبی باعنوان "ورود دادستان به پرونده تخلفات 2 شرکت بزرگ سرمایه گذاری در مشهد" در روزنامه خراسان به پا شد و پس از گذشت این دوماه تا به آنجا پیش رفته است که در روزهای اخیر مقامات دادستانی و قوه قضاییه کشور را نیز مجبور به دخالت و واکنش نشان دادن به موجودیت قانونی و ادامه رویایی یک چنین "پدیده" ای نموده است.

واکنش هایی نه چندان تند ولی دغدغه مندانه که "در آینده برای مردم مشکلی ایجاد نشود ." و نگرانی ازین بابت که "در صورتی که مسائلی را پیشگیری و پیش‌بینی کنیم بهتر است و قطعاً‌ در آینده با مشکلات کمتری مواجه می‌شویم ". همین دغدغه مندی مسئولین و واکنش هایی از روی نگرانیشان است باعث شده طی روزهای اخیر تعدادی از سهام داران پروژه شاندیز که نه! باید گفت کسانی که مدیران این پروژه، در رویاهای خود شریک و سهامدار کرده اند به مراکز امور سهام این شرکت رجوع کرده و مراتب نگرانی خود را به صورت شفاهی اعلام نمایند. البته عده ای نیز در یک اقدام عملیاتی و نه چندان دلواپسانه اقدام به ایجاد صفهای فروش این سهام نموده و تمام سهم خود از رویاهای پیش روی این پدیده شهر شاندیز را به صف فروش گذاشته اند.

اریکه ایرانیان میزبان سهامداران پدیده 

ساعت از 19:30 گذشته که به اتفاق یکی از سهامداران دلواپس پدیده برای پرس و جویی کوتاه به دفتر فروش سهام این شرکت واقع در اریکه ایرانیان شهرک غرب مراجعه کردیم، بحث و حرفهای اتفاقات امروز و موضع گیری جناب سخنگوی قوه قضاییه از همان درب ورودی و محوطه انتظار آسانسور با دربان محترم و تا حدی مطلع از اوضاع و احوال شروع شده بود و دربان جوان با بیان جملاتی دلگرم کننده به مراجعین مضطرب (و در عین حال منتظر آسانسور) سعی در آرام کردن چهره های نگرانی می نمود که لحظه به لحظه به دنبال اخبار و اطلاعات دلگرم کننده ای از وضعیت شرکت بودند.

دربان جوان با بیان این جمله که :«وکیل شرکت اعلام کرد، عصر امروز موضوع نگرانی های و تخلفات موجود حل شده است و اخبار آن روزهای آتی منتشر خواهد شد و ...» مراجعین را به طبقه مربوط به فروش سهام پدیده در قلب اریکه ایرانیان راهنمایی می نمود.

با ورود به طبقه مربوطه ابتدا با ماکت پروژه عظیم این شهر رویایی مواجه می شوید، که از نظر هر بیننده ای حتی ترسیم این چنین رویایی برای خود، پدیده ای می باشد؛ ولی واکنش سهامداران با برخورد با این اثر (که حداقل برای اولین بار نمی باشد که با آن مواجه می شوند) چندان متحیرانه نیست و بیشتر با مکثی کوتاه ویا تکان دادن سری به جستجوی مامنی برای ابراز نگرانی خود در میان جمعیت حاضر در سالن می گردند. 

افزایش 10 درصدی سهام 

جمعیت نه چندان کمی و البته نه چندان هیجان زده در سالن حضور دارند که تعدادی از آنها در حال مذاکره و مشاوره با کارگزاران امور سهام شرکت پدیده شاندیز بوده و عده ای نیز منتظر برای انجام امور اداری جهت دریافت 10% افزایش سرمایه ای که شرکت برای روز جمعه قول آن را داده بود و تازه امروز به عرصه ظهور گذاشت.

ظرفیت فروش پر است !

البته در این میان افراد منتظر بیکار نبوده و در قالب گروه های چند نفره در حال رای زنی و گپ و گفت در مورد اتفاقات اخیر بالاخص رفتار سایت های خبری و رسانه ها بودند، با پرس و جو در مورد نحوه فروش سهام به محلی بعد از کریدوری نه چندان بلند هدایت می شویم که حالت لابی دایره ای شکل دارد و در سمت چپ آن افراد روبروی درب آسانسوری تجمع نموده و به توضیخاتی یکی از دست اندر کاران شرکت گوش می دهند؛ شواهد امر نشان می دهد که برای فروش سهام باید به طبقه ای ظاهرا بالاتر و تنها از طریق آسانسور مراجعه نمود، که البته آن دست اندرکار شرکت سعی داشت با ارائه توضیحاتی جمعیت هیجان زده را که امشب را برای فروش سهام خود بهتر از فردا می دانند قانع کند که «ظرفیت طبقه فروش پر است و 30 نفر در حال حاضر انجا هستند برای فروش ...»؛ البته اعتراض متقاضیان فروش هم منطقی بود چون تازه هنوز 8 شب نشده بود و ساعت کاری دفتر فروش سهام تا ساعت 9 شب بود.

 به گفته کارگزاران حاضر با احتساب میزان زمان تخصیصی به هر شخص برای فروش سهام تقریبا یک ساعت باقی مانده برای 30 نفر حاضر در طبقه فروش کم هم میامد و از حاضران مرتبا درخواست می شد که تشریف ببرند و شب را یک جوری با نگرانی های خود سر نموده و مجددا فردا صبح مراجعه وسرخطی فروش بنشینند که بعد با رعایت "صف" و اولویت ثبت نام در "لیست" به طبقه بالا جهت فروش هدایت شوند.

ایده جالب رزرو تلفنی برای فروش سهام 

در این میان معترضانی نیز بودند که به صورت تلفنی نوبت فروش رزرو کرده بودند که با مراجعه در ساعت معین شده با درهای بسته آسانسور طبقه فروش سهام این پدیده از شاندیز مواجه شدند و البته جای تقدیر و تشکر دارد از مسئولین امر به جهت ایجاد خدماتی اینچنینی (رزرو تلفنی) برای تسهیل امر فروش برای سهام داران.

در حول این لابی انتظار صندلی هایی جهت رفاه حال سهامداران منتظر در نظر گرفته شده بود که البته با استقبال بی نظیر مراجعین قرار گرفته و مشغول رایزنی با یکدیگر بودند .

در این میان سوال یک خانم از یکی از مسئولین امر مورد توجه همگان واقع شد که در مورد طولانی بودن فرآیند پاسخ گویی پرس و جو کرده بودند و فرد مورد خطاب که خود را مسئول IT مجموعه معرفی و با حساب کتابی نه چندان واقع گرایانه میزان زمان تخصیص برای فروش سهام هر فرد را 30 دقیقه برآورد نمود.

مراجعه 1000 نفر برای فروش سهام در یک روز

این زمان اعلامی از سوی جوان IT کار پدیده شاندیز با اعتراض یکی از افراد حاضر واقع شد که «مگر چه کار می کنند که 30 دقیقه طول می کشد؟!» مسئول در جواب ابراز داشت که مراحل طولانی از قبیل اخذ تایید و رفت و برگشت اطلاعات بین مشهد و تهران این پروسه را طولانی نموده، طبق آماری که مسئول IT مجموعه ارائه نمودند «از صبح تا الان حدود 1000 نفر برای فروش سهام مراجعه نمودند و پاسخ گویی به این حجم از تقاضای فروش کار را کمی مشکل نموده است» 

این بیان صادقانه جوان IT کار از طرف معترض بی پاسخ نماند و بیان داشت که «با احتساب 120 هزار سهامدار این شرکت و فروش روزی 1000 نفر از این سهامداران آن هم فقط در شهر تهران ....! ، اگر این فرآیند چند روز طول بکشد که دیگر چیزی از سهامداران این شرکت باقی نخواهد ماند .... » مسئول IT با تایید حرف معترض سهام دار گفت: «باید به این آمار 30 هزار نفر پرسنل شرکت را نیز اضاقه نمود که البته سهام آنها در حال حاضر بلوکه می باشد ....» پس از رد و بدل این گفتگو افراد حاضر دیگر در آن جمع سوالات خود را در مورد ابهامات و موضوعات تشکیک برانگیز در مورد سهام این شرکت اعلان کردند و تقاضای پاسخگویی داشتند.

در آینده از فروش سهام پشیمان خواهید شد 

مسئول IT هنگام مواجه با این صحنه که به نظر می آمد چندان آمادگی پاسخ گویی بدان ندارد تنها با اعلام جمله ای که "کلیه افراد فروشنده این سهام درآینده ای نه چندان دور از عمل امروز خود پشیمان خواهند شد ... " صحنه را ترک گفته و به دنبال وکیل حقوقی شرکت جناب آقای پنداشته که در طبقه بالا (ظاهرا طبقه فروش ) حضور داشتند فرستاد تا به تمامی دلواپسان جواب متقن و کاملی ارائه دهند؛ پس از کمی انتظار جناب پنداشته تشریف آوردند و در حالی که کیف به دست در حال ترک محل کار بودند و با عتابی کوچک به کارکنان که چرا این افراد هنوز اینجا حضور داند وارد صحنه شده و ظاهرا همان جا موضوعات و سوالات مطرح شده به ایشان منتقل شد .

پرسشهای سهامداران  و پاسخهای وکیل شرکت 

چند سوال اساسی از ایشان پرسیده شد از جمله تخلفات مربوط به فروش سهام شرکت های سهامی خاص یا ممنوعیت تبلیغات و همچنین تخلفات مربوط به زمین پروژه و یا بحث عدم تمایل شرکت برای ورود به بورس ...

در مورد سوال اول وی گفن که طبق قانون تجارت هیچ گونه ممنوعیتی بابت ایجاد شراکت و سهام دار در شرکت های سهامی خاص وجود نداشته و شرکت های سهامی خاص می توانند برای خود شریک و سهام دار اخذ نموده لذا شرکت پدیده شاندیز افتخار دارد که شما سهامداران را به عنوان شریک در کنار خود داشته باشد .

ممنوعیت تبلیغات بر طرف می شود 

پنداشته در پاسخ به سوال مربوط به ممنوعیت تبلیغات (ماده 21 - شركتهاي سهامي خاص نمي توانندسهام خودرابراي پذيره نويسي يافروش دربورس اوراق بهادارياتوسط بانكهاعرضه نمايند و يابه انتشار آگهي واطلاعيه وياهرنوع اقدام تبليغاتي براي فروش سهام خودمبادرت كنند مگراينكه ازمقررات مربوط به شركتهاي سهامي عام بنحوي كه دراين قانون مذكوراست تبعيت نمايند.) ابراز داشت که شرکت توسعه بین المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز به هیچ وجه در تبلیغات گذشته خود اقدام به تبلیغ در مورد خرید یا فروش سهام نکرده و نخواهد کرد و انشالله طی روزهای آتی شاهد از سر گیری مجدد تبلیغات این شرکت خواهید بود و تنها روسیاهی برای رسانه ها و سایت های خبری جنجال برانگیز ایجاد کننده این جو منفی باقی خواهد ماند و طی روزهای اخیر بر همگی ما صداقت رسانه ها ثابت شد، وی در ادامه ابراز داشتند که امروز جناب پهلوان با مسئولین امر در جهت شفاف سازی و رفع سو تفاهمات مطرح شده جلسه داشتند که بالحمدالله در طی روزهای آتی در جریان نتایج مثبت این جلسات خواهید گرفت .

در حاشیه این "جلسه پرسش و پاسخ سرپایی" مطرح شد که احتمالا جناب پهلوان فردا (سه شنبه) ساعت 2 با سهامداران صحبت و نشستی خواهند داشت که صحت آن توسط مسئولین حاضر نه تایید شد ونه تکذیب.

مجوز صادر و بعد ابطال شده ما فقط هزینه می دهیم 

در ادامه پنداشته در جواب سوال تخلفات مربوط به زمین پروژه گفت: در سال 87 که ابتدای پروژه، مصویه ای در هیئت دولت تصویب شده بود که طی آن تعیین حدود شهرها بر عهده استانداری ها بوده و استانداری ها می توانستند اقدام به ارائه پیشنهاد جهت تعیین اراضی تحت پوشش خود نمایند و هیئت دولت آن را مصوب میکرد ، این امر در آن زمان و در ابتدای پروژه صورت گرفت و با احداث این پروژه در آن اراضی موافقت شد .

پس از گذشت یک سال، به هر دلیلی این مصوبه ابطال شد و این زمان مصادف با اتمام مراحل اولیه پروژه و پیشرفت قابل توجهی از کار بود بلافاصله پس از ابطال مصوبه سال 87 وزارت جهاد کشاورزی به عنوان نماینده بیت المال دادخواستی جهت بازپس گیری 40% پروژه که خارج از اراضی شهری و در اراضی جهاد کشاورزی می باشد تنطیم نمود که البته رای آن دادگاه و مستندات آن موجود است که تا به امروز دادستان کل کشور از آن رای مطلع نبود و ما به آن ارائه دادیم، حال قابل بحث است که چرا مجوزی که در دولت قبل صادر و معتبر بوده توسط دولت فعلی و جهاد کشاورزی فعلی نامعتبر انگاشته و تخلف قلمداد می گردد.

در حال حاضر هم پدیده نهایتا می تواند هزینه ها و عوارض مربوط به تغییر کاربری را متقبل شده و کار خود را ادامه دهد و پاسخگوی آن باید کسی باشد که مصوبه را ابطال کرده است.

وی در مورد اظهارات قباد افشار گفتند: «ایشان در محکمه محکوم شده اند به بی حقی و ما قرار منع تعقیب گرفتیم برای همان پرونده و امروز به آقای دادستان اعلام کردیم ؛اینها رسانه ها را موثرتر از شما می پندارند، آقای افشار 20:30 را بیشتر از قوه قضاییه قبول دارد چون اگر قوه قضاییه را قبول داشت می رفت و به ایشان مجددا شکایت می کرد و  خوب می داند که در قوه قضاییه محکوم است ولی دنبال این است که از افکار عمومی به نفع خود بهره برداری کند.  

پنداشته در جواب به بحث عدم تمایل برای ورود به بازار سرمایه ابراز داشت «همانطور که مستحضر هستید شاخص بورس 2 سال است منفی است و این یعنی اینکه بسیای از شرکت های حاضر در بورس با وجود ارزندگی سهامشان ولی زیر قیمت واقعی خود خرید و فروش می شوند و آن چیزی که در این بازار تعیین قیمت می کند نظام عرضه و تقاضاست، حال به نظر شما خوب است که پدیده وارد این بازار شود و با عدم استقبال مواجه شده و قیمت آن نزول کند...؟!»

پنداشته در ادامه گفت :« درضمن در پایان هر معامله در بورس و فروش سهام 3 روز پول شما بلوکه می شود در صورتی که در اینجا هر موقع که اقدام به فروش بفرمایید تنها با یک برگه سهم به دفتر فروش مراجعه کرده و همیشه خریدار حاضر وآماده است»

شرکت تضمینی بابت خرید همیشگی سهام نمی دهد

البته وی در جواب این موضوع که چه تضمینی وجود دارد که در ادامه راه، شرکت خریدار صف های فروش سهام باشد گفت: «شرکت هیچ تضمینی برای خرید و حمایت از سهم به خریدار نمی دهد کما اینکه در بورس و یا اوراق مشارکت هم بانک چنین تضمینی نمی دهد ولی شرکت هلدینگ پدیده جهت آسایش خیال خریداران و حمایت از سهم تاکنون اقدام به این امر نموده است» .

این جلسه در حالی پایان یافت که مدیر دفتر پدیده شاندیز تهران با اعلام اینکه کارکنان مجموعه می توانند تشریف ببرند به نوعی غیر مستقیم نیز سهامداران را برای ترک محل بدرقه نمودند تا یک شب دیگر را سهامداران این پدیده رویایی با دلواپسی و تردید نسبت به آینده رویای سهیم شده خود به صبح برسانند.



منبع: بورس نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس