کد خبر 378012
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۴

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: برخورد با جریانات تکفیری، مشخص کردن انگیزه‌های سیاسی اختلاف‌انگیزان و نشان دادن موضع جهان اسلام در برابر کشورهای دیگر از مهمترین چالش‌های امروز جهان اسلام است.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در بیست و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با عنوان «امت واحده اسلامی: چالش‌ها و راهکارها» با عرض تبریک سالروز میلاد حضرت ختمی‌مرتبت گفت: از خداوند می‌خواهیم که ایشان را همیشه راهنمای ما قرار دهد. درود بر مجمع تقریب مذاهب اسلامی برای برپایی چنین کنفرانسی!

وی با تاکید بر چهار چالش جهان اسلام و نحوه برخورد با آنها گفت: در صورتی که بتوانیم با این چالش‌ها برخورد کنیم و به عنوان علما و روشنفکران جهان اسلام در این چارچوب حرکت کنیم گام‌های بلندی را برخواهیم داشت. نخستین چالش ترویج انگیزه‌های مذهبی در بروز هرگونه اختلاف‌نظر سیاسی است. در این حوزه باید علما و رهبران بسیج شوند برای تفسیر اختلافات جهان اسلام و نشان دهند که ریشه این اختلافات مذهبی نیست بلکه سیاسی است. ما باید با این چالش به اشکال مختلف مبارزه کنیم.

وی در ادامه افزود: نخست باید به امت اسلام توضیح دهیم که اختلافات مذهبی مطرح نیست مگر نزد کسانی که دنبال غلو و برجسته‌سازی اختلافات هستند، حتی اگر اختلاف‌نظر سیاسی هم نباشد اینها کلا کارشان این است و اگر بین صفوف مسلمانان وحدت وجود داشته باشد راحت زندگی نمی‌کنند لذا باید توضیح دهیم که این اختلافات مذهبی از زبان چنین افرادی در زمان حاکمان و فرمانروایان مستبد مطرح می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: اینها مواضع‌شان را طوری مطرح می‌کنند که حامیان مذهبند در حالی که اینگونه نیست اما چون ناتوان از قانع کردن مردم هستند دنبال فتنه‌انگیزی می‌روند. ما هم در مقابل باید بگوییم این حاکمان اکثرا از یک ریشه صحبت نمی‌کنند چرا که حاملان پرچم اسلام راستین هیچ وقت در این مسیر نیستند.

وی با اشاره به سه مسئله اصلی جهان اسلام یادآور شد: نخست مسئله آمریکا و برخورد با آمریکا دوم فلسطین و کسانی که تلاش دارند آن را تسخیر کنند و سوم مسئله تکفیری‌ها. اینها همه شکل و شمایل خاصی دارند مهم این است که ما مواضع تندی از خود نشان دهیم و نشان دهیم این موضوعات طبیعی نیست.

شیخ نعیم قاسم همچنین عنوان کرد: موضع‌گیری علیه اشغال افغانستان و عراق توسط آمریکا و اشغال فلسطین، اختلاف‌نظر‌های مصر و تونس، ترکیه و عربستان و قطر اختلافات سیاسی است، چرا که اینها همه از یک مذهبند و مشکل ممکن است پیش بیاید یا بحران سوریه که موضع اختلاف‌برانگیز بین خیلی‌ کشورهاست و چهارم مسئله مقاومت در فلسطین که این مسئله هیچ ربطی با مذهب ندارد. پنجم مقاومت در لبنان و فلسطین به خاطر همبستگی بین نیروهای حزب‌الله و در نهایت همه باید واقعا در برابر تروریسم قد علم کنیم.

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به اینکه جریان تکفیری همه چیز را مردود می‌شناسد و هیچ سنخیت مذهبی با ما ندارد عنوان کرد: امروز باید الگوهای مهمی را برای مقابله با اینها ترسیم کنیم. حاکمان جهان اسلام باید مسائلی نظیر سرکوب شیخ سلمان را در بحرین به دنیای اسلام توضیح دهند تا بتوانیم با چالش‌های آن برخورد کنیم. جهان اسلام باید در برخورد با رژیم‌ها راه‌حل پایبندی به مواضع خودمان را در عرصه‌های مختلف رسانه‌ای و تاکید به وحدت در پیش بگیرد.

این مقام مسئول ادامه داد: نکته دیگر آزاد‌سازی سرزمین‌های اشغالی است که در اولویت ما قرار دارد. به تعبیر دیگر باید برنامه‌های کاری خود مسئله آزاد‌سازی نصب‌العین ما قرار بگیرد. مسئله فلسطین را نمی‌تواند رهگذر شورای امنیت و سایر اجلاس‌ها حل کرد باید توسط تفنگ شرافتمندانه با کمک حزب‌الله فلسطین آزاد شود.

وی همچنین عنوان کرد: برخورد با جریانات تکفیری که به دنبال پایمال‌کردن نشانه‌های اسلام هستند از اولویت‌های ماست. اسلام باید با تکفیر مبارزه کند. برخی می‌گویند تکفیری‌ها تفسیر اشتباه از اسلام هستند در حالی که تکفیر هیچ ربطی به اسلام ندارد. باید با جریانات تکفیری به عنوان تروریست خصمانه برخورد کنیم. علما باید دین خودشان را نشان دهند و این مسئولیت شرعی ماست چرا که پیغمبر فرمود وقتی بدعت‌ها زیاد شود علما باید حقایق را به مردم نشان دهند. باید بین آموزه‌های غلط و خشن تکفیری‌ها و پایه‌های رحمت اسلام مقایسه‌ای صحیح انجام دهیم. افزایش برگزاری اجلاس ها نیز نشان‌دهنده وحدت و یکپارچگی امت اسلامی است. همچنین اگر ما به مدارس علمیه نیز تاکید کنیم گامی در مسیر بهبود انجام دادیم.

وی در پایان اظهار داشت: برخورد با طرح‌های آمریکا، لزوم پایبندی به منافع ملی در برخورد با قدرت‌های بزرگ، تاکید بر یکپارچگی جوامع داخلی اسلامی، چاپ و انتشار کتاب از دیگر برنامه‌های ماست. اگر کسی فکر کند در نشستی کمیته پیگیری تشکیل می‌شود و وحدت ایجاد می‌شود این وهم و خیال است. هدف از برپایی نشست‌ها این است که ما با هم آشنا شده و توانایی خود را بشناسیم. در نهایت علما اگر در این مسیر‌ها قدم بردارند هیچ کس حق ندارد کسی را که زبان به توحید می‌گشاید تکفیر کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس