هجدهمین مراسم «شب شاعر» سازمان هنری رسانه‌ای اوج، سه‌شنبه 16 دی‌ماه با تجلیل از استاد مشفق کاشانی در محل نخلستان سازمان اوج برگزار شد.

به گزارش گروه فرهنگی مشرق، هجدهمین مراسم «شب شاعر» سازمان هنری رسانه‌ای اوج، سه‌شنبه 16 دی‌ماه با تجلیل از استاد مشفق کاشانی در محل نخلستان سازمان اوج برگزار شد.

در این مراسم که چهره‌های مختلف ادبی و هنری از جمله علی موسوی گرمارودی، حسین اسرافیلی، محمدرضا سنگری، یاور همدانی، علیرضا قزوه، ناصر فیض، اسماعیل امینی، رضا اسماعیلی، محمد گلریز، عباسعلی براتی‌پور، شیرین‌علی گل‌مرادی، محمدرضا سهرابی‌نژاد و جمعی دیگر از علاقه‌مندان به شعر و ادب انقلاب حضور داشتند، از مقام و جایگاه این پیشکسوت شعر انقلاب تجلیل به عمل آمد.

دکتر محمدرضا سنگری، شاعر و محقق شعر و ادبیات در ابتدای این مراسم، تجلیل از مشفق را تعظیم به یکی از شعائر الهی توصیف کرد و افزود: ایشان پرورش‌دهند و تربیت‌کننده نسلی از شاعران انقلابی است. استاد مشفق به خوبی واژه‌ها را می‌شناسد و گسترده معانی بسیاری دارد. این مساله را مرحوم اوستا نیز تایید کرده است. در عصر کنونی کم نداریم شعرایی که مطالعه کافی ندارند و عمق معنایی چندانی نیز ندارند. ایشان مسافر بزرگ شهر شعر است.

پرویز بیگی حبیب‌آبادی، شاعر و مدیر انتشارات فصل پنجم نیز در ادامه این مراسم، آشنایی خود با مشفق را از سال 1359 اعلام کرد و افزود: تاکنون شعری از استاد مشفق ندیده‌ام که نکته‌ای آموزنده در آن نباشد. ایشان در حال حاضر و در آستانه 90 سالگی، کلمه را مانند موم در دستان خویش دارند و غزل‌سرایی می‌کنند.

بیگی ادامه داد: ایشان در سن 10 سالگی صائب می‌خوانده‌اند. صائبی که امروز در دانشگاه‌ها به سختی خوانده می‌شود از این رو می‌توان پی برد که چگونه بنیان‌ها و  استوانه‌های ادبی ایشان شکل می‌گیرد.

مدیر انتشارات فصل پنجم، معرفی سهراب سپهری به جامعه ادبی را از دیگر اقدامات مشفق عنوان کرد و افزود: اگر تشویق استاد نبود، سهراب شاید نقاش یا منتقد می‎شد.

علی موسوی گرمارودی نیز در سخنان کوتاهی ضمن تمجید از سجایای اخلاقی مشفق کاشانی، غزل او را یکی از بهترین نمونه‌های غزل نئوکلاسیک توصیف کرد. وی در ادامه قصیده بلند خود را که برای مشفق سروده بود برای حضار قرائت کرد.

محمد گلریز، خواننده بسیاری از سرودهای انقلابی از دیگر افرادی بود که با حضور در سن به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص مشفق کاشانی پرداخت. وی مشفق را شاعری شجاع توصیف کرد که با توجه به فضای رعب‌آور خفقان اوایل انقلاب، با شجاعت اشعار انقلابی می‎سرود.

گلریز در ادامه یکی از سرودهای خود را برای جمع خواند که شعر آن را مشفق کاشانی سروده است.

حسین اسرافیلی و علیرضا قزوه نیز هر یک از دیگر افرادی بودند که به تمجید از مقام ادبی و اخلاقی مشفق کاشانی پرداختند. اسرافیلی، صفات نکوی اخلاقی را از ویژگی‌های برجسته مشفق توصیف کرد که حتی بعضا از مقام ادبی او مهم‌‌تر است. در ادامه نیز آخرین سروده خود را در قالب رباعی تقدیم مشفق کرد:
این مرد که رنگ فطرتش قرآنی است
مجموعه‌ای از مکارم انسانی است
سر حلقه اهل معرفت، اهل صفا
آوازه عشق ما مشفق کاشانی است

علیرضا قزوه، مدیر مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری نیز مشفق و حمید سبزواری را از شعرایی اعلام کرد که بیشترین اشعار را برای انقلاب اسلامی سروده‌اند. قزوه با اشاره به دوران فعالیت خود در رادیو گفت: در آن زمان من برای رادیو نویسندگی می‌کردم. وقتی به مناسبت‌های فرهنگی و انقلابی می‌رسید به دنبال اشعاری در این زمینه‌ها می‌گشتم. استاد یکی از شاعرانی بود که در  همه این زمینه‌ها از واقعه 15 خرداد تا سایر وقایع انقلاب، شعر سروده بود.

وی در ادامه با اشاره شهرت مشفق کاشانی در جوامع فارسی‌زبان گفت: یکی از بزرگ‌ترین اساتید شعر فارسی در تاجیکستان می‎‌گفت آرزو دارم به ایران بیایم و استاد مشفق را از نزدیک ببینم.
در پایان این مراسم نیز مشفق کاشانی در سخنان کوتاهی ضمن تشکر از برگزارکنندگان مراسم و لطف موسوی گرمارودی و علیرضا قزوه گفت: اگر شعر معاصر در در سایر کشورها نشر یافته ثمره هفت امثال گرمارودی و قزوه است. آنچه قزوه از هند به ایران آورده، گنجینه‌ای ارزشمندی است.

عباسعلی براتی‌پور و یاور همدانی نیز از دیگر افرادی بودند که در این مراسم در تمجید از مقام مشفق کاشانی، سخنانی را ایراد کردند. همدانی همچنین اخوانیه‌ای که برای مشفق سروده بود را برای حضار قرائت کرد.

همچنین در این مراسم هدایایی به رسم یادبود از جانب سازمان هنری رسانه‌ای اوج و حوزه هنری به مشفق کاشانی اهدا شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس