کد خبر 377871
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۳

بیماری عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان باعث تشدید درگیری میان جناح وی و جناح موسوم به جناح السدیری شده است .

به گزارش مشرق، خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: بیماری پادشاه عربستان پیامد های مهمی مانند جنگ قدرت طولانی میان جناح های اصلی حاکم بر این کشور را به همراه داشت. این اولین بار نیست که جنگ شایعات تحت عنوان "مرگ پادشاه" در عربستان آغاز می شود.

اواخر سال 2014 نیز شایعات مشابهی درباره کناره گیری وی از قدرت و به قدرت رسیدن شاهزاده سلمان به جای وی به خاطر ناتوانی بر سر زبان ها جاری شد.

ماده 11 قانون هیات بیعت عربستان حاکی است با مورد تایید قرار گرفتن ناتوانی پادشاه در اداره امور کشور قدرت به ولیعهد واگذار می شود.

جناح السدیری  با مستمسک قرار دادن این ماده بر این اساس که اساسنامه هیات مزبور و نه دستور پادشاه مرجع توافق در خاندان حاکم است می کوشد جناح ملک عبدالله را در ابتدا به چالش و به دنبال آن سازش بکشاند.

این اولین بار است که دربار عربستان با انتشار بیانیه ای به طور علنی و با سرعت نوع بیماری پادشاه، روند درمان وی و وضعیت سلامتی اش را اعلام می کند.

اکنون سه سناریو درباره آینده کشور عربستان مطرح است:

1 – ملک عبدالله در مقام خود باقی مانده و قدرت به طور سنتی انتقال یابد که در این صورت شاهزاده متعب در این میراث پس از شاهزاده مقرن جایی ندارد.
2 – پادشاه از قدرت کناره گیری کرده و پسرش متعب به عنوان جانشین ولی عهد تعیین شود که این امر نگرانی جناح السدیری را به همراه خواهد داشت.
3 – شیوه انتقال قدرت در قطر در عربستان نیز به اجرا درآید که در آن صورت پادشاه و ولیعهد از قدرت کناره گیری کرده و مقرن پادشاه، متعب ولیعهد و محمد بن نایف و یا هر یک از شخصیت های دیگر سعودی از جناح سدیری جانشین ولیعهد خواهد شد.

پیامدهای مرگ پادشاه عربستان موارد ذیل را در برخواهد گرفت:
الف – مرگ ملک عبدالله در رژیم آل سعود شکاف ایجاد خواهد کرد زیرا وی در ساختار قدرت عربستان و ایجاد تغییرات بی سابقه در آن دارای جایگاهی منحصر به فرد است .  
ب – عربستان با چالش اقتصادی روبرو خواهد شد زیرا ملک عبدالله پس از به قدرت رسیدن در سال 2005 توانست مشکلات معیشتی مردم این کشور را به طور جزیی کاهش دهد اما کاهش درآمد نفت و همچنین تصمیم دولت برای افزایش مالیات برق ، آب و تلفن و متوقف شدن برخی از پروژه های زیر بنایی و خدماتی می تواند باعث شعله ور شدن مجدد آتش اعتراض های مردمی شود .   
3 – مشکلات امنیتی ، مرگ پادشاه ، مشکلات اقتصادی ، اوضاع ناپایدار منطقه و خطر فزاینده داعش در عربستان می تواند خطری امنیتی باشد که عربستان و ثبات سیاسی اش را در معرض تهدید قرار دهد .
از سوی دیگر مشکل انتخاب ولیعهد از انتخاب پادشاه دشوارتر است که به طور حتم باعث ایجاد اختلاف های زیادی خواهد شد.
منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
    0 0
    یکی از پیامدهای مرگ عبدالله هم این است که دفنش می کنند ومراسم برایش میگیرند
  • مهدي ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    0 0
    خدا جاي حق نشسته حالا هي آمريكا ومتحدانش زور بزنند
  • ناشناس ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
    0 0
    خبر مرگش ايشالا
  • ناشناس ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
    0 0
    خبر مرگش ايشالا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس