کد خبر 377016
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۸

اتخاذ سیاست کاهش وابستگی به سلاح های خارجی در سالهای گذشته از سوی چین سبب شده این کشور اکنون به یکی از صادرکنندگان عمده سلاح در جهان تبدیل شود.

به گزارش مشرق، چین در گذشته، صدور تسلیحات را روشی برای کسب سود و درآمد نمی دانست، بلکه آن را به عنوان ابزاری برای گسترش نفوذ سیاسی خود در برخی کشورها در نظر داشت.

اما امروز این کشور، به دلیل دستیابی به فناوری های تسلیحاتی پیشرفته، علاوه صادرات انواع سلاح های سبک و سنگین، به فروش هواپیماهای جنگنده و ناو جنگی به کشورهای مبادرت می کند.

بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی موسسه بین المللی استکهلم، چین با افزایش صادرات تسلیحاتی خود اکنون مقام پنجم جهان را در اختیار دارد که از این میزان، 74 درصد صادرات سلاح این کشور مربوط به کشورهای آسیایی و حوزه اقیانوس آرام برآورد می شود.

براساس گزارش این موسسه بین المللی، به رغم افزایش شدید صادرات اسلحه از سوی چین، این کشور با سهم 5 درصدی خود آشکارا پس از آمریکا با 30 درصد ، روسیه با 26 درصد، آلمان با 7 درصد و فرانسه با 6 درصد از کل صادرات جهانی اسلحه، در مقام پنجم قرار دارد.

روزنامه چاینا دیلی روز چهارشنبه در گزارشی از تلاش جدید این کشور جهت ورود به بازار تسلیحات با فروش نوعی جنگنده چینی با قابلیت های بومی این کشور با نام «تندر دراگون»، به کشور های در حال توسعه به ویژه خاورمیانه خبر داد.

کارشناسان چینی معتقدند که کشورشان می تواند برای دستیابی به سهم بیشتر در بازار بین المللی، فروش هواپیماهای نظامی و بهبود صنعت هوانوردی خود، جنگنده های بومی مدرن را به کشور های در حال توسعه صادر کند.

«وانگ یانان» معاون سردبیر مجله اطلاعات هوانوردی در چین درباره جنگنده بومی چین به نام «تندر دراگون» به روزنامه «چاینا دیلی» گفت: جنگنده تندر دراگون می تواند نیاز های دفاعی بیشتر کشور های در حال توسعه که نمی توانند جنگنده های پیشرفته از نوع نسل 5 را تهیه کنند، برآورده سازد.

این کارشناس چینی تاکید کرد که نه تهدید آنچنانی علیه بسیاری از کشور های در حال توسعه وجود دارد و نه این کشور ها نیازی به انجام عملیات های هوایی با مسافت طولانی دارند. بنابراین جنگنده های تندر دراگون انتخابی معقول برای آنها است چرا که هم قیمت مناسبی داشته و هم قابلیت های به نسبت بالایی دارند.

روزنامه چاینا دیلی گزارش داد: جنگنده تندر دراگون یک جنگنده نسل چهارم، سبک وزن و چندکاره است که توسط صنعت هوایی چین و در یک پروژه مشترک با همتای پاکستانی ساخته شده است.

وانگ گفت: «این جنگنده از ظرفیت بالایی برای ارتقا و بهبود برخوردار است چرا که تخصص کارشناسان چین در برخی حوزه ها مانند مواد کامپوزیتی، موتور ها و فن آوری های الکترونیکی در حال رشد است.»

وی یادآورشد که حتی چین می تواند با ارتقا و بهبود سطح کیفی و حتی ارایه محصولات متنوع تری از این جنگنده، مشتریان بیشتری را جذب کند.

وانگ افزود: چین باید برای مشتریانی که توانایی خرید این جنگنده را نداشته و یا با سلاح های چینی آشنایی ندارند، تسهیلاتی را در نظر بگیرد.

«دو ونلانگ» یک پژوهشگر ارشد آکادمی علوم نظامی ارتش خلق چین نیز در این باره گفت که جنگنده تندر دراگون با توجه به قیمت خود قابلیت هایی خوبی دارد که می تواند در صدر جنگنده های نسل چهارم قرار گیرد.

وی افزود:این جنگنده در نبرد های هوایی می تواند اهداف زمینی و کشتی ها را با هزینه پایین عملیاتی هدف قرار دهد که این موضوع می تواند آن را به عنوان گزینه خوبی برای کشور های کوچک و متوسط مطرح کند.

اظهارات کارشناسان چینی در حالی مطرح می شود که به نوشته چاینا دیلی، گمانه زنی های رسانه های غربی از فروش قریب الوقوع این جنگنده ها به مشتریان جدید حکایت دارد.

بر اساس این گزارش، یک تیم مشترک از چین و پاکستان در حال رایزنی با برخی کشور های خاورمیانه جهت فروش جنگنده تندر دراگون به آنها است.

این در حالی است که به اعتقاد یک مقام مسئول پاکستانی، شرایط سیاسی موجب تاخیر در قرارداد جنگنده ها شده است.

روزنامه «برمه تایمز» میانمار در گزارشی اعلام کردکه مقام های این کشور در تلاش هستند تا مجوز تولید داخلی این جنگنده را بگیرند.

همچنین مقام های صنعت هوایی آرژانیتن نیز سال گذشته در حاشیه نمایشگاه هوایی پاریس برای خرید این جنگنده ها با طرف چینی مذاکره کرده بودند.

بنا بر این گزارش، آرژانتینی ها معتقدند این جنگنده به دلیل اینکه قادر به حمل موشک های مافوق صوت ضدکشتی و ناو است، گزینه خوبی برای آنها است.

بر اساس گزارش روزنامه آمریکایی «ورد تریبیون»، مقام های عربستانی به دنبال آن هستند تا بتوانند در پروژه تولید این جنگنده چینی سهمی داشته باشند.

همچنین کشورهای الجزایر، مالزی، نیجریه و سودان برای مشارکت در این پروژه ابراز علاقه کردند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس