ماء در روایات و نیز بسیاری از آیات کنایه از مقام ولایت است بنابراین فرماندهی و عرش الهی روی آب بوده یعنی بر ولایت ائمه معصومین(علیهم السلام) است و در عصر ظهور، حقیقت انوار هدایت الهی روی زمین تجلی کرده و ولایت روی زمین ظاهر می‌شود که گاهی در روایات از آن تعبیر به «یظهر الماء علی وجه الارض» هم شده است.

گروه فرهنگی مشرق - حجت الاسلام سید محمد مهدی میرباقری گفت: وقتی حضرت حجت (عج) می‌آید غیب در عالم ظاهر می‌شود یعنی عالم ما به عالم غیب متصل و انوار غیب و حقیقت ولایت در عالم ظاهر می‌شود؛ این مهم‌ترین معنی ظهور است.

حجت الاسلام سید مهدی میرباقری در جمع نمازگزاران و مجاوران این مکان مقدس اظهارداشت: از زیبایی های ظهور برقراری رابطه حضرت با مومنین بدون هیچ واسطه و نایب و فاش شدن ماهیت جریانی است که مسیر ولایت و امامت را بعد از نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) تغییر داد.

وی با اشاره به آیه «كانَ عَرْشُهُ عَلَى الْماء»(هود/7) افزود: ماء در روایات و نیز بسیاری از آیات کنایه از مقام ولایت است بنابراین فرماندهی و عرش الهی روی آب بوده یعنی بر ولایت ائمه معصومین(علیهم السلام) است و در عصر ظهور، حقیقت انوار هدایت الهی روی زمین تجلی کرده و ولایت روی زمین ظاهر می‌شود که گاهی در روایات از آن تعبیر به «یظهر الماء علی وجه الارض» هم شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان آیه شریفه «اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها»(حدید/17) گفتت: امام که سرچشمه حیات است اگر غیبت کرد در واقع غیبت حیات است به این جهت در روایات این آیه به واضح معنا شده که بعد از آنکه کفر روی زمین پخش شد امام زمان (علیه السلام) با ظهورشان بساط کفر را به ایمان جمع می کند و قلوب زنده می شود.

وی گفت: گاهی از ظهور حضرت حجت (ارواحنا فداه) به «أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّها» تعبیر می شود که بر این اساس نور رب، وجود مقدس امام (عجل الله تعالی فرجه) است و زمین به نور ایشان روشن می شود.

حجت الاسلام میرباقری به آیات «وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا* وَ الْقَمَرِ إِذَا تَلَئهَا * وَ االنّهارِ إِذَا جَلَّئهَا»(سوره شمس) اشاره کرد و اظهار داشت: نهار دوران امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) است که آن شمس را تجلی می دهد و آن شمس وجود مقدس رسول الله (صلی الله علیه و آله) است؛ و همینکه در دعای حضرت می خوانیم «اظهر به دین نبیک» حقیقتاً آن دینی که در حجاب رفته با ظهور حضرت ظاهر می شود و یکی از معانی ظهور هم همین است.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی ادامه داد: در ظهور حضرت سه اتفاق می افتد؛ اول ظهور جسمانی است، دوم رفع حجاب از باطن ولایت و سوم ظهور باطن ولایت در عالم است که از آن به «اشراق و احیاء ارض» تعبیر می شود؛ زمین احیاء و نورانی می شود.

وی افزود: قرآن کریم می فرماید: «هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ * الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْب»(سوره بقره) قرآن متقین را هدایت می‌ کند، متقین آنهایی هستند که اول صفت‌شان ایمان به غیب است؛ مطابق روایات منظور از غیب امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) است و حضرت ولی عصر(ارواحنا فداه) پس از ظهور، حقیقت ولایت را در عالم تجلی می دهند و کلمه غیب الهی که امام زمان(علیه السلام) است آشکار می شود.

این استاد حوزه و دانشگاه به اشکال کفار مبنی بر اینکه چرا پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله) معجزه ای همچون عصای موسی ندارد تا همه جا همراهش باشد اشاره و عنوان کرد: خداوند متعال می فرماید: «فَقُلْ إِنَّمَا الْغَيْبُ لِلَّهِ فَانْتَظِرُوا إِنِّي مَعَكُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرين»(یونس/20) معجزه پیامبر غیب است و خدا به پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله) می گوید بگو: غیب مال خداست و من هم با شما منتظرم.

وی ادامه داد:  وقتی حضرت(ارواحنا فداه) می‌آید این غیب در عالم ظاهر می‌شود یعنی عالم ما به عالم غیب متصل و انوار غیب و حقیقت ولایت در عالم ظاهر می‌شود؛ این مهم‌ترین معنی ظهور است.

حجت الاسلام سید محمد مهدی میرباقری در پایان گفت: امتحانات در عصر غیبت حضرت، بستری برای آماده سازی عالم برای ظهور و آزمونی برای رشد شیعیان است و با وقوع این ظهور حضرت بین مومنین بر می‌گردند و رابطه مومنین با حضرت برقرار می شود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    اللهم عجل لولیک الفرج

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس