کد خبر 370733
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۵

هر دسته و محله و قوم و شهری برای خودش موکبی دارد و این روزها و در ایام زیارت اربعین، خود را به گونه‎ای به مسیر زائرین سیدالشهداء علیه‎السلام رسانده است تا به زوار خدمت برساند، از پذیرایی و خورد و خوراک گرفته تا محل اسکان امکانات رفاهی و بهداشتی، هر موکب هر چه در توان داشته به مسیر پیاده‎روی آورده است.

 به گزارش مشرق، شاید اگر بخواهیم مشابه هیات‎های محله‎های خودمان را در عراق پیاده کنی باید لفظ «موکِب» سر زبانت باشد. هر دسته و محله و قوم و شهری برای خودش موکبی دارد و این روزها و در ایام زیارت اربعین، خود را به گونه‎ای به مسیر زائرین سیدالشهداء علیه‎السلام رسانده است تا به زوار خدمت برساند، از پذیرایی و خورد و خوراک گرفته تا محل اسکان امکانات رفاهی و بهداشتی، هر موکب هر چه در توان داشته به مسیر پیاده‎روی آورده است.

اما اگر از سمت نجف به سمت کربلا حرکت کنی، کمی که از نجف دور می‎شوی، به موکبی بر خواهی خورد که کمی متفاوت از دیگر موکب‎ها به نظر می‎رسد. نزدیکی‎های تیرک چراغ 284 احساس می‎کنی که فضا رنگ و بوی ایران را گرفته است، این‌را اول از همه از نام امام رضا علیه‎السلام که با تابلویی بزرگ در وسط مسیر نصب شد در میابی، کمی که جلوتر می‎روی غرفه‎ای با زبان ایرانی زائرین را دعوت به نوشیدن شربت زعفران می‎کند، به عنوان و تابلو آن که نگاه می‎کنی، تابلو مسجد جمکران را خواهی دید، دیگر مطمئن می‎شوی که اینجا را ایرانی‎ها اداره می‎کنند، موکبی که مزین است به نام مبارک امام هشتم؛ موکب امام رضا علیه‎السلام.
 
یک زمین بزرگ زراعی در حاشیه جاده نجف به کربلا که صاحبش یکی از علمای نجف است، در اختیار عده‎ای از ایرانی‎ها قرار گرفته است تا در آن موکب برپا کنند. خدماتش هم متفاوت است، یک جایگاه و سن برای اجرا برنامه که مجری هر از چندی در آن پشت میکروفون می‎رود و مردم را به حضور در موکب دعوت می‎کند و یا گروه‎های سرود و تواشیح ایرانی و لبنانی که در آن به اجرای برنامه همخوانی می پردازند و البته مردم را هم به همخوانی دعوت می‎کنند.
 
اینترنت وایرلس هم برای زائرین فراهم شده است تا حداکثر تا سقف 15 دقیقه با گوشی‎های خود به اینترنت وصل شوند و از طریق همین اپلیکیشن‎های ارتباطی خبر سلامتی خود را به خانواده برسانند.
 
موکب را بیشتر ایرانی‎ها برای استراحت انتخاب می‎کنند. حسینیه‎ای که در آن می‎توانی ساعتی و یا حتی شبی را بگذرانی و استراحت کنی.
 
اما کمی که در این موکب می‎نشینی، مجری بر روی سن رفته و همه را برای دیدن تئاتری ایرانی – عربی با موضوع کربلا دعوت می‎کند. موضوع این تئاتر وقایع کربلاست و محل اجرای آن چادری بزرگ که پشت موکب برای این موضوع علم شده است.
 
زائرین با اشتیاق به داخل سالن تئاتر که همان چادر بزرگ است می‎روند و آماده اجرای تئاتر می‎شوند، یک برنامه نمایشی ترکیبی به همراه نور، صدا، جلوه‎های ویژه و هر آنچه که کمک می‎کند تا شما به فضای آنروزهای کربلا بروی.
 
نمایش روز واقعه، همان شب‎های آفتابی است که در ایران با استقبال گسترده‎ای، سال‎ها شهر به شهر چرخید و مردم را برای مصائب اهل بیت علیهم السلام گریاند. اکنون قالبی کوچکتر از شب‎های آفتابی در مسیر کربلا و نجف برای زائرین اربعین اجراء می‎شود و همه را برای  دقایقی به حال و هوای آنروزها کربلا می‎برد. چشم‎های خیس تماشاگران نمایش وقتی که از چادر بزرگ اجرای نمایش بیرون میایند، حکایت از تاثیر ویژه این تئاتر در وسط این جاده و مسیر دارد.
 
اما اگر شب قصد اقامت و بیتوته در موکب امام رضا علیه‎السلام را داشته باشی، پس از بزگزاری نماز جماعتی با شکوه، مقدمات اجرای مراسم سخنرانی و مداحی فراهم است. از رحیم‎پور ازغدی تا پناهیان و آقاتهرانی در این موکب منبر رفته‎اند و میثم مطیعی، مهدی سلحشور و محمدرضا طاهری برای مردم مداحی و نوحه خوانی‎ کرده‎اند.
 
آنچنانکه مسئولین موکب اعلام می‎کنند، برنامه‎های شب‎های موکب امام رضا علیه‎السلام با استقبال ویژه مردم و زائران اربعین مواجه شده است.
 
برنامه‎ کوی محبت هم از همین موکب شب‎ها به روی آنتن زنده شبکه دو می‎رود تا مردمی که از ایران موفق به حضور در این زیارت نشده‎اند، با سخنرانی اساتید ایرانی حاضر در پیاده‎روی، با آن حال و هوا همراه شوند.
 
نمایشگاهی از تصاویر شهدای جهان اسلام، سخنرانی و ایجاد حلقه های گفتگوی جوانان ایرانی و عراقی و جذب جوانان انقلابی کشور عراق را باید از ویژگی های مهم این موکب دانست، ارتباطاتی که در آینده می تواند بسیار نقش آفرین باشد
 
هر چند موکب‎های ایرانی در مسیر نجف به کربلا به اندازه حضور زائرین ایران نیست، اما به نظر می‎رسد موکب امام رضا علیه‎السلام، خاطره‎ای است که در ذهن خیلی از ایرانی‎ها و حتی عراقی‎های حاضر در پیاده روی اربعین باقی بماند، خاطره‎ای که اگر همت باشد در سال‎های آینده می‎تواند تکثیر شود.
{$sepehr_album_20730}

منبع: رجانیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس