روز پنج‌شنبه شایعه قرار گرفتن یک خانم بر ...

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

****
روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلب اولین روز هفته را با استمرار «پروژه» تخریب صداوسیما آغاز کردند؛ این رفتار روزنامه‌های اصلاح‌طلب در حالی رخ می‌دهد که هنوز دو ماه از فعالیت رییس جدید سازمان صداوسیما نرسیده است؛ آنان مدعی‌اند که بعد از سیمای «ضرغامی» نوبت به سیمای «سرافراز» رسیده است تا این «پروژه» ضد رسانه ملی وارد روند جدیدی بشود. آغازگر این پروژه یادداشت روز چهارشنبه هفته گذشته روزنامه «دولتی» ایران در انتقاد به گزارش خبری روزنامه جام جم- وابسته به سازمان صداوسیما بود و پایانگر آن از سوی حامی «دولت» حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی رغم خورد.

پای یک زن در وزارت کشور در میان است/ شباهت‌های محمود و محمد در خروج از صف نظام/ شرایط برای سفر هاشمی به عربستان مناسب نیستروزنامه مردم‌سالاری

ارگان رسمی حزب مردم‌سالاری شنبه را با تیترهای «نظام اسلامی بدون تحزب به اهدافش نخواهد رسید» و «حماس و تعاملات جدید با ایران، مصر و جامعه جهانی» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· نقش ایران و آمریکا در سرزمین بین‌النهرین

مهدی خسروی در سرمقاله روزنامه مردم‌سالاری پیرامون نقش جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با گروه‌های تکفیری در عراق و همچنین چگونگی واکنش آمریکا در قبال این رفتار نوشت «یکی از سناریوهایی که رسانه‌های غربی مأمور پیاده کردن آن هستند پروژه ایران‌هراسی است. این پروژه در شرایط و مواقعی که ایران در حال کسب موفقیت راهبردی در منطقه است با شدت بیشتری پیگیری می‌شود. در شروع توطئه داعش علیه عراق و در زمانی که موصل به اشغال این گروهک درآمد آمریکایی‌ها فقط نظاره‌گر بودند و حتی زمانی که داعش به سمت بغداد پیشروی کرد بازهم غربی‌ها فقط نظاره‌گر بودند. این در حالی بود که ایران در همان ساعات اولیه به ندای کمک دولت عراق و حتی منطقه اقلیم کردستان پاسخ مثبت داد. کمک‌های ایران به حدی برای عراق حیاتی بود که هم از طرف دولت مرکزی و هم از طرف کردها که اتفاقاً روابط گرمی با آمریکایی‌ها دارند موردستایش قرار گرفت. حتی در ادامه جنگ آن زمانی که ائتلاف ضد داعش با رهبری آمریکا و با هیاهوی رسانه‌ای در مناطق تحت سیطره داعش از طریق هواپیماها کمک نظامی رها می‌کردند و در چندین نوبت بازهم به اشتباه! نظامیان عراقی را هدف قرار می‌دادند، مستشاران نظامی ایران دوشادوش نظامیان عراقی در خط مقدم جنگ علیه داعش حضور داشتند و هفته قبل همین رسانه‌های غربی خبر شهادت یکی از مستشاران ایرانی در سامرا را روی خروجی خود قرار دادند.

ایران بیشتر از هر کشوری به دنبال ثبات عراق بوده است و خود آن‌ها نیز این واقعیت را می‌دادند اما آنچه که از چشم این رسانه‌ها همانند گذشته به دورمانده است حرکت‌های خزنده آمریکا علیه امنیت ملی عراق و تلاش برای تکه‌تکه کردن این کشور است. آمریکا حمایت ضمنی خود را از تغییر روند اداره کشور عراق و تبدیل آن به یک حکومت فدرالی اعلام کرده است. آمریکایی‌ها حتی فراتر از این خواهان اجرای این سیستم سیاسی بر اساس مذهب مردم عراق هستند. برگزاری کنفرانس مشترک با شخصیت‌ها و سران قبایل اهل تسنن عراق با آمریکایی‌ها در اربیل بدون حضور دولت مرکزی عراق، به وضوح برنامه‌های شوم غربی‌ها را برای هدف‌گیری وحدت اقوام و مذاهب عراق نمایان می‌سازد. این در حالی است که ایران همیشه مدافع وحدت همه اقوام عراقی بوده و از آن حمایت کرده است. البته برنامه شوم آمریکایی‌ها با درخواست از دولت مرکزی برای تسلیح کردن گسترده اهل تسنن عراق و تلاش برای آموزش آن‌ها شکل پیچیده‌تری به خود گرفته است و نشان از طراحی سناریویی خطرناک برای یکپارچگی عراق است. آنچه مشخص است آمریکایی‌ها توانستند از توطئه داعش برای بازگشت دوباره به عراق و اعمال نفوذ در سیاست‌های آن کشور استفاده کنند اما به همین مقدار رضایت نخواهند داد و به دنبال جای پای مطمئن و همیشگی در این کشور هستند و بی‌شک گام بعدی آن‌ها ایجاد یک اپوزیسیون قوی در میان اهل تسنن عراق خواهد بود تا نقش اهرم فشار آن‌ها بر دولت مرکزی عراق را اجرا کنند.»

پای یک زن در وزارت کشور در میان است/ شباهت‌های محمود و محمد در خروج از صف نظام/ شرایط برای سفر هاشمی به عربستان مناسب نیستروزنامه ابتکار

روزنامه ابتکار شنبه را به تیترهای «مذاکرات مکتوب، ظریف پاسخ گرفت» و «شاخ غول علاءالدین شکست» اختصاص داد.

· جایگاه خاتمی و احمدی‌نژاد در ناکجاآباد سیاست

محمد علی وکیلی در سرمقاله روزنامه ابتکار در تلاش است به تحلیل جایگاه سیاسی حجت الاسلام خاتمی و آقای احمدی نژاد در سپهر سیاسی کشور بپردازد، وی در این یادداشت معتقد است که هر دو رییس‌جمهور سابق کشورمان برای سیاست ورزی با مشکلاتی روبه‌رو هستند که به تعلیق غیررسمی آنان منجر شده است؛ وی در همین راستا نوشت یکی دیگر از شباهت‌های دوران بازنشستگی سید محمد و محمود این است که هرکدام با تابلوی "ورود ممنوع " روبرو شده‌اند و برای فعالیت سیاسی، پاشنه آشیل مشترکی دارند. سید محمد با تابلوی "فتنه " دست‌به‌گریبان است و پشت این خاک‌ریز زمین‌گیر شده است و محمود نیز با تابلوی "انحراف " گرفتارشده است. رئیس‌جمهور اسبق، جناب آقای خاتمی پس از وقایع 88 به‌رغم تنظیم رفتار خود برمدار جمهوری اسلامی و تأکید مکرر بر انطباق عناصر گفتمانی‌اش بر فرا گفتمان جمهوری اسلامی، همچنان متهم به رهبری فتنه است و در نگاه رقیبان این مقدار تعهد جبران کاستی‌هایش را نمی‌کند و فعالیتش مشروط به توبه و اعلام برائت از سران فتنه شده است.

رئیس‌جمهور سابق جناب آقای احمدی‌نژاد هم در نظر هم‌کیشان گذشته خود فاقد صلاحیت فعالیت شناخته‌شده است و مجوز فعالیتش مشروط به اعلام انزجار نسبت به یار دیرینه‌اش جناب مشایی است. اخیراً تحت‌فشارهای وارده (و به‌زعم برخی طی یک تاکتیک) جناب مشایی از ساحت سیاست خداحافظی کرد. اقدامی که به‌منزله آشتی گروه‌های اصولگرا با محمود احمدی نژاد تفسیر شد. ولی این حرکت در نظر تعدادی از گروه‌های اصولگرا کافی ارزیابی نشده و تصریح کردند که احمدی نژاد بایست به‌صورت علنی نسبت به مشایی اعلان برائت و انزجار نماید! پس تا به اینجا این دو رئیس‌جمهور محترم فعالیتشان در زمان بازنشستگی در تعلیق است و جالب این‌که هیچ‌کدام از محدودیت‌های برشمرده شده توسط مراجع قانونی بر آنان اعمال نشده بلکه به دلیل تفسیر برخی گروه‌های قدرتمند، این جایگاه برای این دو تعریف‌شده است.

این در حالی است که هرکدام از این دو بزرگوار به‌رغم وجود اشکالات دوران مدیریتشان، دارای مزیت‌ها و ظرفیت‌های بسیاری هستند که می‌توانست در خدمت نظام و کشور قرار گیرد و هرکدام نقش یک مشاور و سفیر را در پیشبرد اهداف عالی نظام ایفا نمایند اما تعلیق غیررسمی فعالیت این دو به تعلیق و ابهام فضای سیاسی نیز منجر شده است. ارزیابی آرایش سیاسی ساحت سیاست ایران تابع تعیین تکلیف وضعیت این دو چهره است.»

روزنامه مردم امروز

روزنامه اصلاح‌طلب مردم امروز با تیترهای «رفیق‌دوست: بابک زنجانی با چک من معامله کرد» و «یونسی: شرایط برای سفر هاشمی به عربستان مناسب نیست» میزبان نگاه خوانندگانش بود.

· پاسخ رفیق‌دوست به اتهامات

محسن رفیق‌دوست در گفت‌وگو با روزنامه مردم امروز از مافیای دارو، اختلاس بانک صادرات، ماجرای بنیاد خیریه یاس و... سخن گفت؛ محسن‌رفیق در این گفت‌وگو اظهار داشت «اموال من هیچ وقت توقیف و مصادره نشده است، در هیچ دادگاهی هم علیه من در خصوص اموالم طرح دعاوی صورت نگرفته است» وی در پاسخ به اینکه اموالشان به دلیل تعاونی مسکن دانشگاه آزاد تبریز توقیف شده است بیان داشت «اون دروغی بود اشتباهی به من نسبت داده شد. اون موضوع اصلاً به نوعی برمی‌گشت به همین آقای زنجانی. مساله دانشگاه تبریز به این صورت بود که دانشگاه طلبی از بابک زنجانی داشت که دراین‌بین فردی به‌صورت امانت از من چکی دریافت کرده است. در واقع بابک زنجانی قراردادی با دانشگاه آزاد تبریز بسته و به‌واسطه آن پولی از دانشگاه گرفته بود. دراین‌بین او با فرد دیگری به نام (م.م) معامله‌ای کرده بود که همین آقای (م.م) از من چکی به‌صورت امانت‌گرفته و به بابک زنجانی داده بود. زنجانی هم این چک را به دانشگاه تبریز داده بود؛ در واقع چک بنده را به دانشگاه داده بودند. زمانی که این موضوع مطرح شد من در سفر بودم و روزنامه‌ها نوشتند که اموال من توقیف شده، در حالی که اصلاً این اتفاق نیفتاده بود. بلافاصله بعد از در جریان قرار گرفتن موضوع، چکم را از آن‌ها پس گرفتم»

· سفر هاشمی به عربستان؛ برای وقتی دیگر

حجت‌الاسلام یونسی در گفت‌وگو با روزنامه مردم امروز به بررسی همایش رحمت و مدارا در دانشگاه تهران پرداخته است؛ دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقلیت‌ها پیرامون اهداف دولت در راستا وحدت اقوام و اقلیت‌های مذهبی اظهار داشت «چند هدف را دولت در این زمینه دنبال می‌کند. اول توسعه مناطق محروم را در اولویت قرار داده که نوعاً این مناطق محل سکونت اقلیت‌های مذهبی و قومیتی نیز هستند. دوم اینکه دولت قانونی شدن حقوق شهروندی را دنبال می‌کند و سوم اینکه در تمام انتصاب و فعالیت‌های فرهنگی که دولت پی می‌گیرد تلاش می‌کند این جهت‌گیری در آن رعایت شود.» وی همچنین استفاده از ظرفیت هاشمی رفسنجانی را برای تعامل با عربستان را مناسب ندانست و بیان داشت «در شرایط فعلی متأسفانه باسیاستی بسیار افراطی که عربستان در پیش‌گرفته امکان استفاده از این ظرفیت کاهش‌یافته است. عربستان بیشتر از همیشه متأثر از سیاست‌های اسرائیل عمل می‌کند و معلوم نیست الآن عربستان به دیدگاه آقای هاشمی مانند گذشته وقعی به نهد. تا وقتی‌که عربستان این سیاست افراطی و غلط را که دنبال می‌کند مصلحت نیست که شخصیتی مثل آقای هاشمی یا حتی کمتر از ایشان به آنجا برود. حل مسائل ما با عربستان از روی احتیاج نیست»

پای یک زن در وزارت کشور در میان است/ شباهت‌های محمود و محمد در خروج از صف نظام/ شرایط برای سفر هاشمی به عربستان مناسب نیستروزنامه اعتماد

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «تهدید دولت با استیضاح» و «تخریب شاخ غول ایران» اختصاص داده است.

· آغاز ناخوش صداوسیما به روایت اصلاح‌طلبان

مهشید ستوده در صفحه سیاسی روزنامه اعتماد به روایت «پروژه» تخریب صداوسیما می‌پردازد؛ این روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب نوشت «مدیر جدید سازمان صداوسیما نیامده با موجی از انتقاد روبه‌رو شده است. حجم بالای انتقادها لذت خیره شدن‌های عصرگاهی به منظره روبه‌رویش از طبقه چهارم ساختمان شیشه‌ای جام جم را گرفته است. می‌تواند این‌گونه به خود دلداری بدهد که همیشه تعداد ناراضیان از صداوسیما بیشتر از راضیانش بوده است اما سرافراز است و منتقدان بی‌شمار در اول راه. دولت منتقد است. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گلایه‌های جدی دارد. یک گزارش کافی است تا صدای ۲۹۰ نماینده مجلس بلند شود. کمی آن‌طرف‌تر هم بدهی‌های کلان این سازمان است که به‌عنوان میراثی از ضرغامی روی دستش مانده است. منتقدان دولت هم از او منتقدند و وزنه منتقدان عملکرد سازمان صداوسیما هر روز سنگین‌تر می‌شود. حالا طبقه چهارم ساختمان شیشه‌ای جذابیت آن‌چنانی برای مدیر جدید ندارد و آنچه فکر او را مشغول کرده حجم بالای انتقادهاست.

روزهای اخیر روزهای سختی برای سرافراز بود. دردسر از نامه منتقدان ژنو برای حضور در صداوسیما آغاز شد. دولت موضع گرفت و از صداوسیما انتقاد کرد. صداوسیما پاسخ داد و انتقاد تند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حسن‌ختام این پروژه شد تا ابتدا تا انتهای این هفته برای صداوسیما دردسرساز شود. صداوسیما اما انتقادها را قبول ندارد. با آمار و ارقام در تلاش است تا ثابت کند که حتی بیش‌ازاندازه کافی به این دولت بهاداده است؛ اما هفته اخیر، هفته سرافراز نبود.» وی سپس نسبت به آنچه «گلایه» حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی می‌خواند نوشت «رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بابیان اینکه ما در انقلاب اسلامی متحد آمدیم و حال چرا باید تفرقه داشته باشیم، گفت: این روزها چقدر از صداوسیما علائم تفرقه پخش می‌شود و چیزهایی را به خورد مردم می‌دهیم که نبوده و این تفرقه‌ها خدمت به کشور و انقلاب نیست.»

· «استیضاح» ابزار تهدید بهارستان در قبال پاستور

«استیضاح» بیشتر از آنکه از سوی بهارستانی‌ها تکرار شود در روزنامه‌های اصلاح‌طلب به پربسامدترین واژه بدل گشته است؛ احسان بداغی در صفحه سیاسی روزنامه اعتماد از آغاز استیضاح جدیدی خبر می‌دهد که استیضاح‌کنندگان در برابر دیوار مقاومت هیئت‌رئیسه قرارگرفته‌اند؛ این روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب نوشت «دولتی‌ها هفته گذشته یک کارت زرد دیگر از مجلس‌نشینان دریافت کردند تا افزایش تقابل دو نهاد اجرایی و قانون‌گذاری کشور در آمارها هم خود را نشان دهد. محمدرضا نعمت زاده در حالی روز سه‌شنبه هفته گذشته دومین کارت زرد خود را از نمایندگان گرفت که همزمان با آن، تلاش‌های جدی برای استیضاح او در جریان است. در همین حال اما این علی‌اصغر فانی است که فعلاً بیش از دیگران به خطر استیضاح نزدیک است. طرح او به گفته منتقدانش ۶۵ امضا دارد. نکته اساسی اما در بن‌بستی است که این طرح‌های استیضاح با آن مواجه می‌شوند؛ مخالفت هیات رئیسه.

این موضوع در ماه‌های اخیر چند باری نمود پیداکرده است. ازجمله در جریان استیضاح حمیدرضا چیت‌چیان، وزیر نیرو. طرح استیضاح او بیش از شش ماه پیش و تنها یک هفته بعد از طرح استیضاح رضا فرجی‌دانا تحویل هیات رئیسه شده بود. با این حال با وجود تمام فشارهایی که منتقدان چیت‌چیان برای استیضاح او داشتند هیچ‌گاه این طرح در دستور کار قرار نگرفت. در آن زمان هیات رئیسه مجلس اعلام کردند که همچون فرایند استیضاح وزیر علوم، مهلتی یک‌ماهه را برای وزیر نیرو در نظر گرفته‌اند که طی آن بتواند با منتقدان و طراحان استیضاح خود به توافق برسد. این مهلت یک‌ماهه نهایتاً به دو اتفاق منتهی شد؛ برکناری رضا فرجی دانا بعد از استیضاح او و نهایتاً تعطیلات سه‌هفته‌ای تابستانی مجلس. بعد از باز شدن مجدد مجلس در هفته اول مهرماه بیش از دو ماه بود که از تقدیم طرح استیضاح چیت‌چیان به هیات رئیسه و یک ماه از مهلتی که برای او در نظر گرفته‌شده بود، می‌گذشت؛ اما در همان هفته اول کار مجلس در آغاز پاییز منتقدان وزیر نیرو تذکرهای مکرر خود به هیات رئیسه برای اعلام وصول طرح استیضاح او را آغاز کردند. معنای این تذکرها این بود که در طول بیش از دو ماه قبل از آن هیچ توافقی بین وزیر و منتقدانش صورت نگرفته است. چیزی که این گروه از نمایندگان هم‌بارها به آن اشاره کردند. تذکرهای آن‌ها حتی تا آذرماه هم ادامه داشت و مکرر از این موضوع می‌گفتند که وزارت نیرو توجهی به انتقادات و خواسته‌های استیضاح‌کنندگان چیت‌چیان ندارد.»

پای یک زن در وزارت کشور در میان است/ شباهت‌های محمود و محمد در خروج از صف نظام/ شرایط برای سفر هاشمی به عربستان مناسب نیستروزنامه شرق

روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «مواخذه نفتی» و «علاءالدین در دسترس نیست» اختصاص داد.

· فرمان اتحاد از کنگره ایثارگران

این روزها «هراس» از «وحدت» اصولگرایان در سراسر سطور سیاسی روزنامه‌های اصلاح‌طلب به چشم می‌خورد. «وحدتی» که بارقه‌های امید آنان را به سمت شکست تاریخی در انتخابات اسفند 1394 رهنمود می‌سازد؛ مرجان توحیدی با «دلواپسی» از «فرمان اتحاد» در ششمین کنگره جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی روایت کرد و در همین راستا نوشت غلامعلی حدادعادل پشت تریبون بود و طبق عادت مشغول بیم و انذار به اصولگرایانی بود که تا ساعت ۱۱: ۳۰ دقیقه، هنوز هم همه صندلی‌های سالن مجتمع فرهنگی شهدای سرچشمه را برای حضور در ششمین کنگره جمعیت ایثارگران پر نکرده بودند. با این حال حدادعادل که البته قرابت زیادی هم با جمعیت ایثارگران دارد و پنجشنبه گذشته یکی از سخنرانان کنگره بود، حرف آخر را زد. او ضمن گفتن اینکه «مجلس آینده باید مجلس اصولگرا باشد.» تأکید کرد: «رقبای ما طعم شیرین پیروزی را در اثر وحدت چشیده‌اند، آیا ما هم طعم تلخ شکست را در اثر تفرقه چشیده‌ایم؟» شاید این بیم و انذارها باعث شده بود که میهمانان ششمین کنگره ایثارگران را ترکیبی متفاوت تشکیل دهد، اگر محل برگزاری مراسم یعنی مجتمع فرهنگی شهدای سرچشمه که چندی است به محل تجمعات حزب موتلفه تبدیل‌شده است، می‌توانست نشانه‌ای بر نزدیکی دوباره سنتی‌های اصولگرایان و ایثارگران باشد، اما حضور پایداری‌ها در کنگره به‌قدری غافلگیرکننده بود که تحلیل‌ها را تحت تأثیر قرار دهد و نشان‌دهنده تغییر زمین‌بازی برای اصولگرایانی باشد که به هر قیمت می‌خواهند ناکامی انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ را در انتخابات مجلس آینده جبران کنند.

شاهد این مدعا می‌تواند سخنان مهم و کوتاه محمد نبی حبیبی در این کنگره باشد. او با تأکید بر اینکه اصولگرایان راهی جز وحدت و ائتلاف ندارند، گفت: «این ائتلاف جز از طریق روحانیت کلید نمی‌خورد؛ روحانیتی که در مسیرهای گوناگون امتحان خودشان را پشت‌سر رهبری پس داده‌اند. شخصیتی مانند آیت‌الله مصباح می‌تواند محور و چتر قرار بگیرد و جامعه روحانیت مبارز و مدرسین، محور وحدت ما باشند.» محور قرار دادن آیت‌الله مصباح‌یزدی - پدر معنوی جریان پایداری - از زبان دبیرکل حزب سنتی اصولگرا شاید حاوی این پیام است که سنتی‌ها و دیگر شاخه‌های اصولگرایی- البته به‌غیراز جریان علی لاریجانی و فراکسیون رهروان ولایت که قصد راه‌اندازی حزب را دارند و هیچ‌یک از منتسبان به آن، در کنگره روز گذشته حضور نداشتند- در ذهن، سودای ایجاد ائتلافی جدید را می‌پرورانند که با اتکا به پایداری‌ها بتوانند مجلس آینده را از آنِ خود کنند. این سخنان حدادعادل می‌تواند این نکته را روشن کند، آنجا که می‌گفت: «مهم این است که مجلس، اصولگرا باشد؛ اصولگرایی هم به حزب و دسته نیست بلکه به پیروی از انقلاب و رهبری است و باید در این مساله صداقت داشت نه اینکه هرجا به نفعمان بود در مقابل توهین به رهبری سکوت کنیم یا استفاده ابزاری از رهبری داشته باشیم، زیرا این اصولگرایی نیست.»

· روایتی دیگر از مک ‌فارلین

این‌بار ناگفته‌های «مک فارلین» در دهه نود بازار تحلیل‌های سیاسی-تاریخی را داغ کرده است؛ آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای راوی روایتی از ماجرای «مک فارلین» در نشریه رمز عبور بود که سرآغاز مجادلات سیاسی- تاریخی در محافل رسانه‌ای گشت؛ مهسا جزینی در گفت‌وگو با «محسن کنگرلو»، مشاور امنیتی نخست‌وزیر وقت به ارزیابی سخنان آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای و ادعاهای مطرح‌شده در کتاب «جنگ گرگ و میش» پرداخت. در بخشی از این گفت‌وگو آمده است ایشان می‌گویند که برخلاف ادعای مک فارلین که نتوانست با مقامات دیدار کند، هاشمی در جلسه غیرعلنی مجلس که ضبط شده است نگفته که ملاقات نکرده‌اند بلکه گفته حیف که نگذاشتند کار به آخر برسد، چنین کاری فتح‌الفتوح بود؟ بله. من معتقدم همین حرف آقای هاشمی کاملاً درست است. هرچه که زمان می‌گذرد، باید افسوس بخوریم که چرا آن زمان می‌توانستیم موضوع جنگ را حل کنیم و نشد. همان‌طور که آقای هاشمی می‌گوید که اگر می‌گذاشتند فتح‌الفتوحی می‌شد، واقعاً اینطور بود. آمریکایی‌ها در یک موقعیت حساس انتخاباتی بودند و آزادی گروگان‌ها بازی را به‌نفع آن‌ها تغییر می‌داد برای همین حاضر بودند که هرطور شده تجهیزات مورد نیاز را به ما بفروشند، در این صورت بازی جنگ به‌نفع ما به‌کل تغییر می‌کرد و الآن این مشکلات درگیری در منطقه را نداشتیم و خیلی از مسائل بعدی دیگر پیش نمی‌آمد. برای همین «نورث» از ملاقاتی که سر نگرفته بود، دلخور بود و چون پروژه‌اش شکست خورد و در آمریکا هم مورد بازخواست قرار گرفت، خودکشی کرد.

فکر می‌کنید مقصود آقای هاشمی از اینکه گفته‌اند حیف نگذاشتند کار به آخر برسد چیست؟
در جلسات سران این مباحث مطرح‌شده بود. من در آن زمان در جلسه نبودم. امام احتمالاً ماجرا را به سران سه قوه سپرده بودند و آن‌ها به این نتیجه رسیدند که با مک فارلین و گروهش ملاقات نکنند و نکردند.»

پای یک زن در وزارت کشور در میان است/ شباهت‌های محمود و محمد در خروج از صف نظام/ شرایط برای سفر هاشمی به عربستان مناسب نیستروزنامه آرمان امروز

روزنامه آرمان امروز صفحه اول خود را به تیترهای «واکنش جهانی به نامه ظریف» و «زنگ خطر بزرگان برای جام جم» اختصاص داد.

· اولین زن در معاونت سیاسی وزارت کشور

وزارت ساختمان خیابان فاطمی همچنان در انتظار معاونت سیاسی خود است؛ اصلاح‌طلبان از چند ماه قبل در اقدامی هماهنگ برای فشار به وزیرکشور لب به «انتقاد» از خالی ماندن این معاونت کردند تا فرجام این فشارها به معاونت یک اصلاح‌طلب برسد؛ مطهره شفیعی در صفحه سیاسی روزنامه آرمان از گزینه جدیدی برای تصاحب کرسی معاونت سیاسی وزارت کشور خبر داد؛ وی در همین راستا نوشت «روز پنجشنبه شایعه‌ای شنیده شد: «قرار است یک خانم بر کرسی معاونت سیاسی وزارت کشور تکیه بزند» درباره نام او خبری به بیرون درز پیدا نکرد اما اینطور گمانه‌زنی شد که احتمالاً کسی برای این سمت انتخاب می‌شود که سابقه کار در وزارت کشور داشته است. حالا باید میان زنان به دنبال گزینه اصلی بود.

ازجمله این زنان می‌توان به زهرا شجاعی اشاره داشت که در سال 70 مشاور وزیر کشور بود و توانایی‌های خود را چه آن زمان و چه پس از آن نشان داد. اشرف بروجردی هم از سال 76 تا 80 یعنی در 4 سال نخست دولت خاتمی بر کرسی مشاور وزیر کشور تکیه زده بود که او هم پس از آن با تداوم برنامه‌هایش در خارج از ساختمان فاطمی نشان داد گزینه لایقی بوده است. خارج از وزارت کشور هم نام پروین داداندیش مطرح است که در زمان انتخابات نقشی در تبیین سیاست‌های حسن روحانی داشت. او دکترای علوم سیاسی از دانشگاه ورشو، لهستان دارد و به‌خوبی با دنیای سیاست آشناست. مسئول گروه کشورهای غیراسلامی معاونت بین‌الملل دفتر امور زنان ریاست‌جمهوری هم بوده است. زنان دیگری هم هستند که در وزارت کشور حضور داشتند اما به‌واسطه اینکه پس از خروج از این وزارتخانه ترجیح دادند فعالیت زیادی نداشته باشند نمی‌توان نام آن‌ها را در لیست گزینه‌های احتمالی معاونت سیاسی وزارت کشور جای داد. آن‌طور که در سایت وزارت کشور آمده است معاونت سیاسی این وزارتخانه شامل 3 بخش دفتر امور سیاسی، دفتر انتخابات و دفتر تقسیمات کشوری می‌شود.»

پای یک زن در وزارت کشور در میان است/ شباهت‌های محمود و محمد در خروج از صف نظام/ شرایط برای سفر هاشمی به عربستان مناسب نیستروزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «2015، سال بهبود اقتصاد ایران» و «فاجعه در جشن سال نو میلادی چین» اختصاص داد.

· ورود زنان با روبند در جام جم؛ ممنوع

روزنامه دولتی ایران در ستون «دیگه چه خبر» صفحه سیاسی خود پازل حمله به جام جم را تکمیل کرده است؛ این روزنامه دولتی نوشت در ادامه انتقادها از عملکرد مدیریت قبلی سازمان صداوسیما مشاور رئیس این رسانه در امور زنان و خانواده با اشاره به پخش برنامه‌ای از تلویزیون که در آن دو زن با روبند به‌عنوان میهمان حضور داشتند، گفت: نشان دادن چند زن با پوشش «روبند» در تلویزیون اشتباه بود.

پروین سلیحی در گفت‌وگو با ایلنا گفت: آن برنامه با انتقادات بسیاری روبه‌رو شد، من هم مخالفت خودم را در آن زمان نشان دادم و شاید هم کسی که عامل این کار بود، توبیخ شد. سلیحی همچنین در ارتباط با رویکرد و دیدگاه رئیس جدید سازمان صداوسیما افزود: ایشان تاکنون با انتخاب یکی از زنان شایسته سازمان به‌عنوان معاون صدا برای نخستین بار در کشور، نشان دادند که شایسته‌سالاری را مدنظر قرار داده‌اند و دیدگاه جنسیتی در این زمینه ندارند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • مسافر ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    واقعا حرف دل مارو زدن، احمدی نژاد و خاتمی از نظام خارج شدن و نظام به دنبال استفاده از این افراد در پست های حساس همچون ریاست جمهوری نیست و فقط در حد پیشنهاد دهنده به رهبر انقلاب از اینها استفاده می کنه در مجمع
  • ناشناس ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    برچسب انحرافی زدن به دکتر احمدی نژاد توطئه انحصارطلبان و صاحبان زر و زور بود که منافع شخصی شان به خطر افتاده بود.
  • عباس ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    چقدر مسخره است که احمدی نژاد رو با خاتمی مقایسه میکنن و فتنه رو با انحراف، این کارها همش برای تطهیر خاتمی انجام میشه، رهبر انقلاب صدها بار به فتنه 88 اشاره کرده اند، چه وقت و کجا از انحراف دولت احمدی نژاد حرفی زده اند؟
  • ناشناس ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    شیمون پرز : باید کاری کنیم که بودن با احمدی نژاد به ننگ تبدیل شود.
  • ناشناس ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    امیدواریم که با مساعدت آقای سرافراز فرصت حضور منتقدان توافق ژنو در رسانه ملی فراهم شود.
  • ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    الحمدالله که ما خوب امثال شما را شناخته ایم. در ایمان احمدی نژاد همین بس که در تمام عالم مورد نفرت صهیونیستها است! ان اشد الناس عدواه للذین آمنوا الیهود شما هم یکی از صهیونیستها! برای خدا که ضرری ندارید!
  • ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    از قیاسش خنده آمد خلق را محمود در دلها ست حالا شما هی از خاتمی و خیانت بگو
  • اهو ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    هر وقت یک زن را در معاونتی کذاشتند برای این است که می خواهند کاری کنند و سپر بلائی داشته باشند .
  • ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    مسافرخود بزرگ بین تو فقط یک نفری از لفظ جمع ما استفاده نکن . محمود برای من یک انسان الهی و ضد استحماره دقیقا استحمار . گرفتی
  • ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    خوندن یاسین تو گوش خر جواب نمیده . بذار اینا تو زمین هاشمی بانام رهبری بازی کنند .
  • علی ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    احمدی نژادیارپاپرهنگان وومحرومان ومردی شجاع بودکه هیچ مسامحه ای بازیردستاننداشت وبدون هیچ ملاحظه سیاسی اگرکمترین لغزشی درکارشان بودفوراجابجایشان می کرد
  • ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    منظورت همین بی لیاقتی که به تبرئه ساندویچ خو ها پرداخت و محمود ریسجمهور قلبها و ریل گذار انقلاب را یکی از ضلع های فتنه صهیونیستی معرفی کرد .
  • مسافر ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    نظر رهبر انقاب درباره عنصری به نام احمدی نژاد در دیدار با مردم آذربایجان در 28 بهمن سال 91 و درباره گندکاری احمدی نژاد در مجلس: يك نكته هم راجع به مسائل داخلى كشورمان عرض كنم، كه اين هم مسئله‌ى مهمى است. قضيه‌اى در مجلس پيش آمد؛ قضيه‌ى بدى بود، قضيه‌ى نامناسبى بود؛ هم ملت را ناراحت كرد، هم نخبگان را ناراحت كرد. بنده‌ى حقير هم از دو جهت ناراحت شدم: هم خودم در مقابل اين قضايا احساس تأثر ميكنم؛ هم به خاطر ناراحتى مردم، انسان احساس تأثر ميكند. خب، رئيس يك قوه به استناد يك اتهامِ ثابت نشده و مطرح نشده‌اى در دادگاه، دو قوه‌ى ديگر را متهم كرد؛ اين كار بدى بود، اين كار نامناسبى بود؛ اينجور كارها، هم خلاف شرع است، هم خلاف قانون است، هم خلاف اخلاق است، هم تضييع حقوق اساسى مردم است. يكى از حقوق اساسى مهم مردم اين است كه در آرامش روانى و در امنيت روانى زندگى كنند؛ در كشور امنيت اخلاقى برقرار باشد. اگر يك فردى متهم به فساد است، نميشود به خاطر او انسان ديگران را متهم كند؛ حتّى اگر ثابت هم ميشد، چه برسد به اينكه ثابت نشده است، دادگاهى نرفته، محاكمه‌اى نشده. به استناد متهم كردن يك نفر، انسان بيايد ديگران را، مجلس را، قوه‌ى قضائيه را متهم كند؛ اين كار درست نيست، اين كار غلط است. بنده فعلاً نصيحت ميكنم. اين كار، كار شايسته‌اى براى نظام جمهورى اسلامى نيست.
  • ماهان ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    درود بر دکتر احمدی نژاد
  • ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    تو از حقیر هم حقیر تری که در مورد دکتر احمدی نژاد صحبت میکنی
  • مهدی از قم ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    اقا یا خانوم مسافر واقعا فرق احمدی نژاد و خاتمی را نمی فهمی یا خودت رو زدی به نفهمی؟کسی نمیگه که احمدی نژاد بی اشتباه بوده است اما شما ببین در مریضی اقا به خاتمی اجازه داده نشد که دیدن اقا بیاد اما احمدی نژاد امد.اقا فقط یک بار به اون یکشنه سیاه اشاره کرد اون هم به هر دو طرف اما فتنه را به دفعات و لوزوم فاصله گرفتن از ان ها را تذکر دادند.صهیونیسم و غرب احمدی نژاد را بزرگترین دشمن میدانند اما خاتمی و گروهش را بزرگترین سرمایه و از این موارد بسیار است دوست عزیز کمی اهل تفکر باش
  • حسینی ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    احمدی نژاد به هیج وجه بادولت 11 همکاری نمیکند تمام کاشته های ایشان را دولت 11به باد داد
  • ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    ادامه اش را نخواندید: اين را هم عرض بكنيم؛ اين حرفى كه من امروز زدم و از بعضى از مسئولان و سران كشور گله‌گزارى كردم، موجب نشود كه حالا يك عده‌اى راه بيفتند، بنا كنند عليه اين و آن شعار دادن؛ نه، بنده با اين كار هم مخالفم. اما شما بیچاره ها هرگز نفهمیدید پدری که جلوی ناظم مدرسه توی گوش پسرش می زند برای این نیست که پسرش را دوست ندارد. بلکه برای آن است که غبرتش اجازه نمی دهد که دست غریبه بر روی فرزندش بلند شود. رهبری اگر دلش با احمدی نژاد اگر نبود بلافاصله بعد از ماجرای مجلس صحبت می کرد. کافی بود صبر کند! مجلس می خواست کار احمدی نژاد را تمام کند. اما بعد از چند هفته و جدی شدن خطر استیضاح رییس جمهور توسط مجلس بود که رهبری خودش وارد شد و با به بهانه اینکه من خودم با احمدی نژاد برخورد کردم آتش را خاموش کرد. ضمنا بد نبود سخنان رهبری را در دیدار خداحافظی دولت دهم هم مرور کنید! ضمنا نگفتید اگر احیانا آوردن مدارک مستند از از تشاء به دلیل عدم حضور متهم و فرصت دفاع وی خلاف قانون و خلاف شرع و خلاف اخلاق است، پس تکلیف آنهمه اتهامات و افتراهای بی سند و مدرکی که امثال شما به احمدی نژاد زدید چیست؟ شاید هم رشوه دادن به کارمندان در محل کار عیا قانون و شرع و اخلاق است!
  • ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    مثلا باید چه کار کند؟ تبریک نگفت که گفت؟ همه وزرا و معاونانش را برای کمک و گزارش دهی پیش روحانی نفرستاد که فرستاد. در مقابل آنهمه فحش و افترا و تهمت سکوت نکرد که کرد. باید دیگر چه می کرد؟
  • ناشناس ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    مسافر تو اگر حرف نزنی کسی نمیگه لالی ! پس ساکت شو ابله !
  • ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    درود بر محمود مردمی نژاد
  • ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    اگراحمدی نژاد جلو رهبری نمی ایستاد،برای مومنین کشور و برای رهبر معظم میشد مالک اشتر علی.
  • میلاد ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    شماها خیلی احمقید، بابا رهبر انقلاب درباره رییس جمهور یه مملکت گفته تو کار غیر قانونی کردی، کار خلاف اخلاق کردی و زا همه مهمتر کار خلاف شرع انجام دادی، دیگه بدتر از این چی می خوای؟
  • میلاد ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    شماها خیلی احمقید، بابا رهبر انقلاب درباره رییس جمهور یه مملکت گفته تو کار غیر قانونی کردی، کار خلاف اخلاق کردی و زا همه مهمتر کار خلاف شرع انجام دادی، دیگه بدتر از این چی می خوای؟
  • مهدی از قم ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    احمق تو هستی که چشمت را به روی همه چیز بستی.اگر رهبری با احمدی نژاد مشکلی داشت اجازه نمیداد به بیمارستان برای دیدار بیاد مثل خاتمی.,واقعا از حماقت چیزی کم ندارید
  • مسافر ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    دلم برای هوادارای محمود می سوزه، دچار فقر فکری و ذهنی هم هستند، انسان ساده لوح، بی کفایتی احمدی نژاد در عرصه سیاسی چه ربطی به اجازه اقا برای عیادت داره؟ اینکه خاتمی اجازه نداره بره برای اینه که خاتمی بیش از احمدی نژاد خیانت کرده به انقلاب و نظام و احمدی نژاد فقط بی کفایتی خودشون نشون داده برای همین این دو نفر باهم تفاوت دارن
  • ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    اینقدر شما دلسوز رهبری و ولایت هستید ظاهرا خود ایشان نگران نبود!
  • مهدی از قم ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    مسافر عزیز ما طرف دار اصل نظام اسلامی هستیم که با هزار خون دل به دست امده و از همه کار های احمدی نژاد هم حمایت کورکورانه نمیکنیم اما فقر فکری را شما دارید که عالیجنابان به راحتی مدیریت میکنندتان و به سزعت عوض کردن لباس زیرتان عقیده عوض میکنید
  • ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    امام فرمودند هر کسی را می خواهید بشناسید از طرفدارنش بشناسید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس