عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نامه اعضای شورا به رئیس‌جمهور در سال گذشته برای بررسی ماده واحده در زمینه رفع خلاهای قانونی انتخاب روسای دانشگاه‌ها، گفت: اعضای شورا درخواست دارند سریع‌تر این ماده واحده در شورا بررسی شود.

به گزارش مشرق، منصور کبگانیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بلاتکلیفی دانشگاه‌ها در یک سال اخیر و انتخاب سرپرست به جای سرپرست را ناشی از خلاء قانونی در زمینه انتخاب روسای دانشگاه‌ها دانست و گفت: در آئین‌نامه مدیریت، خلاء قانونی وجود دارد که برای رفع آن سال گذشته 22 نفر از اعضای شورای انقلاب فرهنگی در نامه به رئیس‌جمهور ماده واحده‌ای را ارائه کردند که می‌تواند این خلاء قانونی را رفع کند.

وی افزود: از رئیس جمهور درخواست داریم این ماده واحده سریع‌تر در دستور کار شورا قرار بگیرد زیرا با تصویب آن خلاءهای قانونی به طور کامل رفع شده و دانشگاه‌ها از بلاتکلیفی خارج می‌شوند.

کبگانیان اظهار داشت: در حال حاضر آئین‌نامه به صورتی است که اگر سرپرست تعیین شده از سوی وزیر علوم و بهداشت در شورای عالی انقلاب فرهنگی تائید نشود برای تعیین رئیس بعدی زمان بسیاری به طول می‌انجامد و همچنین حیثیت اجتماعی فردِ تائید نشده نیز لطمه می‌خورد زیرا وی در پست ریاست دانشگاه به تائید نرسیده است ولی در پست‌های دیگر ممکن است مورد تائید باشد که با اصلاح آئین‌نامه تعامل وزیرعلوم و بهداشت با شورای عالی انقلاب فرهنگی برای انتخاب و تائید رؤسای دانشگاه‌ها شفاف‌تر می‌شود.

وی در رابطه با اینکه در یک سال اخیر در چند مورد سرپرست به جای سرپرست در دانشگاه‌ها معرفی شده و دانشگاه مدت زیادی را با سرپرست گذرانده است، اظهار داشت: بر اساس ماده واحده پیشنهاد شده به طور معمول باید رئیس قبلی در فعالیت خود باقی بماند تا رئیس جدید انتخاب شود ولی در شرایط استثنایی نیز یکی از معاونان دانشگاه وظیفه سرپرستی را برعهده می‌گیرد تا رئیس جدید از سوی شورا تائید شود و به این صورت  بنابراین از طریق این تبصره باید وزرا بدون اینکه اطلاع‌رسانی شود رئیس پیشنهادی خود را به شورای عالی معرفی کنند و پس از تائید شورا رئیس جدید در پست خود قرار بگیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: البته این ماده واحده هنوز در حد پیشنهاد است و از رئیس جمهور درخواست داریم سریع‌تر در شورا بررسی شده و به تصویب برسد زیرا در صورت تصویب آن، دانشگاه‌ها بلاتکلیف نمی‌مانند و شرایط سرپرستی نیز با سرپرست بودن تناقض پیدا نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: نکته کلیدی این تبصره این است که برای پیشنهاد وزیر علوم و بهداشت و تصویب شورا پای فرد سوم در صورت مخالفت شورا مطرح نمی‌شود و در مدت موقتی که رئیس پیشنهادی در دستور کار بررسی شورا قرار می‌گیرد رئیس قبلی مسئولیت را بر عهده دارد و در موارد ضروری نیز وزیر می‌تواند یکی از معاونان دانشگاه را برای این مدت به سرپرستی منصوب کند.

* متن نامه اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی به رئیس جمهور که سال گذشته منتشر شد، به شرح ذیل است:

«حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر روحانی

ریاست محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم

نظر به تجربه ناموفق حضور سرپرستان طولانی مدت در راس دانشگاه‌ها و لزوم حفظ پیوستگی در مدیریت موسسات آموزش عالی و با توجه به وجود مکفی اساتید معتبر علمی و دارای توانایی‌های مدیریتی در میان اعضای هیأت علمی دانشگا‌ه‌ها پیشنهاد می‌شود:

در آئین‌نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی مصوب جلسه 684 مورخ 10/12/1389 شورای عالی انقلاب فرهنگی تبصره دوم از ماده 4 به صورت زیر اصلاح شود.

در فاصله اخذ تائید رئیس پیشنهادی دانشگاه در شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس دانشگاه به فعالیت خود ادامه خواهد داد. دبیر شورای عالی موظف است ظرف مدت حداکثر یک ماه تشریفات مقرر در این ماده را به انجام رساند.

در موارد ضرورت، وزیر مربوطه یکی از معاونان دانشگاه را حداکثر به مدت یک ماه به عنوان سرپرست منصوب می‌کند.

خواهشمند است مراتب فوق برای تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی در دستور قرار گیرد.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس