توکلی: قانون همواره بر ضعفا حاکم بوده اما بر صاحبان قدرت و مکنت خیر/ محجوب: ما از امر به معروف و نهی از منکر ناراحت می شویم

به گزارش مشرق، موضوع مهم قانون مداری و تبعات بی توجهی به قانون پنج شنبه شبدر برنامه زنده تلویزیونی دیروز امروز فردا از سوی دکتر احمد توکلی و علیرضا محجوب دو نماینده اصولگرا و اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

احمد توکلی درباره وضعیت قانون مداری در جامعه، با استناد به سخنی از مولا علی(ع) یکی از مهم ترین حقوق الهی را حقوق متقابل حاکمیت و مردم بر یکدیگر دانست و ابراز داشت: مردم به مسؤولان و حاکمان جامعه نگاه می کنند، من معتقدم قانون مداری باید از حکومت شروع شود.

وی با بیان این که اگر علما و حاکمان اصلاح شوند جامعه اصلاح می شود، تصریح کرد: برخلاف این که پیامبر و ائمه هرچه می گفتند خودشان عمل می کردند و اجری نمی خواستند، در کشور ما متاسفانه امتیاز طلبی و این که به حرف ها عمل نمی شود، سبب می شود که قانون احترام کافی نداشته باشد و مردم هم به همین سیاق عمل می کنند.

قانون مداری باید از مسؤولان شروع شود

توکلی با تاکید بر این که قانون مداری باید از حکومت شروع شود، گفت: باید اذعان کنیم از جهت احترام به قانون وضعیت خوبی در کشور نداریم.

علیرضا محجوب نیز در این باره تاکید کرد: ما توسعه تک بعدی نداریم، اصولا قانون مداری همان گونه که رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس فرمودند فرهنگ قانون مداری است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: تا زمانی که قانون مداری جزو رفتار و سلوک ما نباشد در کلام و سخن و تعارفات قانون مدار دانسته می شویم، ما بیشتر با قانون مدار می کنیم، تسامح و نادیده گرفتن قانون در سطوح مختلف آسیب های زیادی وارد می کند.

وی با بیان این که فرهنگ قانون مداری را باید فرض بدانیم، گفت: حضرت امام قانون را عین حکم شرع و عدم عمل به قانون را مساوی با هرج و مرج می دانند.

قانون اساسی میثاق اصلی قانون مداری است

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: میثاق اصلی قانون مداری، قانون اساسی است، صیانت اساسی و بنیانی ما اسلام است، اما از مقدمه قانون اساسی تا سوگند رییس جمهور و مجلس، استقلال وآزادی دو رکن مهم تبیین شده است.

محجوب با استناد به فرمایشات رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: درک ما از قانون و توجه به آن همه سطوح های آموزش، عمل و توجه به قانون است، دستگاه های مختلف از قانون تخلف می کنند، متاسفانه ما آسان از این مساله عبور می کنیم.

قانون همواره بر ضعفا حاکم بوده اما بر صاحبان قدرت و مکنت خیر

توکلی نیز در این باره تصریح کرد: قانون وقتی خوب است که حاکم باشد، البته قانون بر ضعفا همیشه حاکم بوده است، اگر بر صاحبان قدرت و مکنت حاکم شد آن وقت می گوییم جامعه قانون مدار شده است.

توکلی اظهار داشت: وقتی کسی در سمت وزارت یا معاونت است و تخلف می کند و تعقیب نمی شود و بعد که کنار می رود تحت تعقیب قرار می گیرد  و به اتهام او رسیدگی شود این نشانه عدم حاکمیت قانون است.

نماینده مردم تهران با بیان این که وقتی جایی قانون نباشد، اعمال سلیقه حاکم می شود، تصریح کرد: تبعیض در اعمال قانون بیشتر به قانون مداری صدمه می زند.

مجری برنامه دیروز امروز فردا از توکلی پرسید چرا باید بعد از سی و پنج سال وضعیت ما در قانون مداری این گونه باشد، گیر ما کجاست، تقصیر متوجه کدام دستگاه و نهاد است؟ که وی در این باره گفت: همه قوا در این قضیه مسؤول هستند، وقتی رسانه ها آزاد نباشند و به آنها گفته شود در بررسی و انتشار پرونده ها اسم از کسی نبرید این مشکلات پیدا می شود.

توکلی: قانون همواره بر ضعفا حاکم بوده اما بر صاحبان قدرت و مکنت خیر/ محجوب: ما از امر به معروف و نهی از منکر ناراحت می شویم

وی با بیان این که اوائل انقلاب وضعیت قانون و عدم تخلف از آن بهتر از امروز بود، یادآورشد: الان به دلیل این که ما درست رفتار نکرده ایم، مسامحه شد، هزینه قانون شکنی برای متخلفان کم شد، نتیجه همین می شود که مردم هم عادت می کنند که کمتر به قانون توجه کنند.

حیثیت مجلس با تذکر و گفت وگوهای صریح به خطر نمی افتد

محجوب نیز درباره نظر توکلی اظهار داشت: ایشان انصافا با شجاعت عمل می کنند و به سخنان خود نیز عمل می کنند و در مجلس تذکرات صریحی می دهند.

وی با بیان این که حیثیت مجلس با گفت وگو و تذکر به خطر نمی افتد، گفت: رفتار ما و مردم از حاکمیت سرچشمه می گیرد، ما اگر گفتیم مردم بر دین ملوک شان هستند، امروز مصداق خود را از دست نمی دهد.

محجوب بیان کرد: قانون مداری و قانون گرایی نخستین مشکل آن خود ما هستیم، بعد مردم؛ اگر به مردم میدان و زبان کافی بدهیم، در واقع جوری ما را به سمت صحت می کشانند که ناچار نباشیم امروز خودمان، خود را نقد کنیم.

در زمینه تحمل و سعه صدر در نقطه خوبی نیستیم/ مقصر تضعیف قانون خودمان بوده ایم

وی با بیان این که باید به حریت و آزادگی بها بدهیم، افزود: حضرت امام و رهبر معظم انقلاب بارها درباره لزوم تحمل و سعه صدر تذکر داده اند، ما در این زمینه در نقطه مطلوب نیستیم.

نماینده مردم تهران گفت: ما باید از خودمان شروع کنیم، اگر قانون تضعیف شده خود ما مقصر بوده ایم، ما پیرو آیینی هستیم که تذکر را لازم و بجا می داند. باید جوری عمل کنیم که جامعه واکنش مثبت نشان دهد، وقتی جامعه ببیند ما در این زمینه مسامحه می کنیم دچار مشکل خواهیم شد.

محجوب بیان کرد: ما متاسفانه از امر به معروف و نهی از منکر ناراحت می شویم، این فرهنگ متاسفانه در بخش هایی عمومی شده و زشتی آن از ما مسؤولان و نمایندگان بیشتر است.

مشکلات نظام پارلمانی بدون حزب قوی

توکلی درباره موانع موجود در این زمینه اظهار داشت: ما نظام پارلمانی را بدون حزب قوی پذیرفته ایم، وقتی نامزدها برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی به صحنه می آیند، نامزد یک حزب نیستند و خودشان باید از مردم رای طلب کنند، به همین خاطر با وعده و وعید مردم را امیدوار می کنند؛ چون نمی تواند یک نفر تورم را کاهش دهد وعده هایی می دهد که می تواند فردی انجام دهد که فلان جا را آسفالت می کنم، یا واحد دانشگاهی افتتاح می کنم و امثال این؛ وقتی به مجلس می آید آدم خوبی که باشد به دنبال وفای عهد می ورد و پشت در این وزیر و آن وزیر می نشیند و با این وضع چندان نماینده نمی تواند باشد.

وی اضافه کرد: اگر حزب باشد چون فراگیر و سراسری است می تواند به وعده ها حتی وعده های ملی همچون کاهش تورم عمل کند.

توکلی یادآورشد: ما حزب نداریم، نمایندگان این جوری به مسائل نگاه می کنند و به جای مسائل کلان مسائل خرد و منطقه ای اهمیت بیشتری می یابد.

مسیر صحیح اداره کشور درست طی نمی شود

وی با بیان این که مسیر صحیح اداره کشور درست طی نمی شود و کارایی مجلس پایین می آید، گفت: نبود آزادی کامل برای رسانه ها یک مشکل دیگر است، این معنایش این نیست که هر کس هرچه دلش خواست بزند، اما هر حرفی که قانون اجازه می دهد باید زده شود.

توکلی با تاکید بر این که تنها با قانون نمی توان جامعه را اداره کرد و در کنار آن باید به اخلاق نیز بها داد، تصریح کرد: آنجایی که قانون حاکم است برای نتیجه گیری نیاز به مکمل هایی دارد و یکی از آن اخلاق است و یکی از لوازم کارهای سیاسی تحمل مخالف است؛ این که جناح ها به هم زیادی پنجه می کشند نشان می دهد که در عرصه سیاست ما اخلاق حاکم نیست.

هرچه مشکل داریم ناشی از کم توجهی به قانون است

محجوب نیز درباره تبعات کم توجهی خواص و مسؤولان به قانون اظهار داشت: ما هرچه خرابی، فساد و مشکل داریم از بی توجهی به قانون است، سال گذشته از یک دستگاهی تحقیق و تفحص کردیم در آن اتفاقاتی افتاده بود و آن را گزارش دادیم، قانون هم گفته چهار ماهه برخورد کنید و رای بدهید؛ وقتی این طور نشد فساد پیدا می شود.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به این که اگر به قانون عمل نشود به دیکتاتوری منجر می شود، گفت: می شود این مطالب را جدی گرفت و قانون را اساس دانست و به کسانی که در این میدان هستند بها داد.

این فعال سیاسی تاکید کرد: اگر ما اشتباهی رفتیم نباید تقصیر را به گردن دیگران بیندازیم، ما به عنوان کسانی که به قانون سوگند خورده ایم باید به این سوگند برگردیم، ما گیر خود هستیم.

مجری برنامه نظر محجوب را درباره فتنه عظیم 88 و بی قانونی های صورت گرفته در آن مقطع زمانی، که وی بدون تصریحی به این مساله، تصریح کرد: ما آنچه که می توانیم بگوییم آیا امروز که آن وقایع تمام شد به قانون برگشتیم؟ ما اگر بازگردیم به قانون دیگر هیچ اتفاقی نمی افتد؛ اگر کسی به زعم خود بخواهد قانون را اجرایی کند که درست نیست.

توکلی: قانون همواره بر ضعفا حاکم بوده اما بر صاحبان قدرت و مکنت خیر/ محجوب: ما از امر به معروف و نهی از منکر ناراحت می شویم

وی افزود: مشکلات از نسبت دادن ها به همدیگر مشکلات شروع می شود؛ خشت اول را اگر کج بگذاریم تا ثریا کج می رود، قانون همه جا باید رعایت شود نه این که بگوییم یک بعد موضوع قانون است و بُعد دیگر را رها کنیم.

شکاف اجتماعی فتنه هنوز ترمیم نشده است/ موسوی احمدی نژاد را قانون شکن می دانست اما خودش چه کرد؟

توکلی درباره وقایع سال 88 و عبارات صریح حضرت امام و رهبر معظم انقلاب درباره قانون گرایی تصریح کرد: قوی ترین و درست ترین ایرادی که میرحسین موسوی به احمدی نژاد گرفت، قانون شکنی ایشان بود، متاسفانه در آزمایش خودش قبول نشد، وقتی که شورای نگهبان باید به اعتراض رسیدگی می کرد او نپذیرفت و این اشتباهی بزرگ بود و شد آنچه نباید می شد که آثار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی تلخی به دنبال داشت و شکاف اجتماعی هنوز ترمیم نشده است. به نظر من موسوی در آن ایرادی که به رقیب خود گرفت، موفق نبود.

وی تصریح کرد: احمدی نژاد در برابر قانونی که مجلس شورای اسلامی آن را تصویب کرد گفت من این قانون را قبول ندارم، آیا رسانه ملی علیه این سخن نابجا کار کرد؟ نه این کار را نکرد، اما علیه کار بسیار زشت و غیر قابل قبول موسوی خیلی حرف زد که حق می دهیم چون فتنه بزرگ بود اما اینجا که حرف نزد باید از صدا و سیما ایراد گرفت.

وی اضافه کرد: کار احمدی نژاد که جلوی دوربین آن تصویر و عکس مربوط به خانم رقیب خود را نشان داد غیر قانونی نبود اما غیر اخلاقی بود، از این مثال ها از آن حادثه بسیار می شود زد.

توکلی بیان کرد: البته من نمی گویم دو طرف مثل هم تقصیر دارند، آن حادثه به قدری تلخ بود که برخی چیزها را کوچک کرد و انصافا هم در برابر آن فتنه کوچک بود.

مردم ما را بازخواست کنند

وی با تاکید بر این که مردم بر ما نظارت کنند و ما را مورد بازخواست قرار دهند، مطالبات خود را اعلام کنند، تصریح کرد: من در مجلس هفتم سوار ماشین حفاظت مجلس بودم و برای سخنرانی به یک شهری در مازندران رفتم، مردم مازندران مرا می شناسند و گفتند هنوز هیچ چیز نشده، پیکان فلانی تبدیل به پژو شده و من موقع سخنرانی گفتم این پژوی من نیست.

محجوب درباره انتخابات حساس 92 و احترام نامزدها به قانون حین، قبل و بعد از انتخابات و بی توجهی به این اصل در سال 88 و این که چه عاملی سبب این مساله شد؟ تاکید کرد: مدیریت زیبای رهبری بر موضوع و بزرگواری آقای هاشمی، اینها عوامل مؤثری بود در این موضوع، البته نباید به این موارد متکی باشیم.

وی اضافه کرد: عصر حکومت فردی تمام شده است، ما باید بدانیم اداره کشور و رسیدن به مقاصد مردم و پیشگیری از همه این امور جز از طریق قانون اتفاق نمی افتد.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: بایستی به مردم احترام بگذاریم، هرموقع این گونه شد نتیجه گرفتیم، اما اگر مورد بی احترامی قرار گیرند بازگشت دیگری خواهیم داشت، من خودم را متهم می کنم ما امروز در مدار نظارت مردم بر خود و رفتن به این مسیر که آزادی را با همه تلخی ها برای همه پذیرا باشیم، اینهاست که می تواند ما را بیمه کند و لازمه همه آنها احترام به قانون است.

بازندگان نتیجه انتخابات 88 قاعده بازی را بهم زدند/ رهبری از مردم مردم و قانون دفاع کردند

توکلی نیز درباره این سؤال که چه شد به فاصله چهار سال این گونه شرایط تغییر کرد و در سال 92 دقیق و مدبرانه عمل شد؟ تصریح کرد: در سال 88 اشکالی که پیش آمد این بود که عده ای قانون و قاعده بازی رابهم زدند؛وقتی که یک تیم فوتبالبه زمین می آید یعنی این که تمام قوانین فیفا را قبول دارد و نمی تواند وسط بازی جرزنی کند.

وی اضافه کرد: مشکل فرد بازنده این بود که این کار را کرد و آن بلا را سرکشور آورد، کاری که حضرت آقا کرد دفاع از قانون بود، روش های اخلاقی را قبول کردند ولی نتیجه نداد، اما از رای مردم صیانت کردند.

احمد توکلی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب بر مشارکت حداکثری تاکید دارند، آقای هاشمی رفسنجانی قدری مدیریت شده تر بر انتخابات اعتقاد دارد؛ حضرت آقا از رای مردم حمایت کرد و حق هم همین بود، اینجا(سال 92) هم رای مردم حمایت شد، هرچند با سیصد هزار اختلاف.

رهبری از رای مردم در تمام انتخابات ها دفاع کرده اند

وی تاکید کرد: ثبات روش جمهوری اسلامی از این جهت قابل تقدیر است، من دوبار نامزد انتخابات ریاست جمهوریبودم، آن موقع که رقیب آقای هاشمی بودم طرفداران من می گفتند تو برنده هستی من می گفتم نمی شود با هفت میلیون رای اختلاف چنین ادعایی را مطرح کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که رهبری نظام از رای مردم در تمام انتخابات ها دفاع کرده و حق را به مردم داده اند، تصریح کرد: تا وقتی که این گونه باشد حداقل این است که شکل گیری ساختار قانونی انجام می شود؛ امیدواریم در اداره کشور ما هم قانونی عمل کنیم.

محجوب نیز در پاسخ به این سؤال که قانون گذاری منجر به توسعه فرهنگی می شود یا به عکس؟ گفت: ما همیشه در نتیجه گیری مشکل داریم به خاطر این که با برداشت های بی نهایت گوناگون مواجه هستیم و به وحدت رساندن آن آسان نیست و باید در این مورد به اتفاق ملی برسیم که قانون را میثاق و فصل الخطاب کنیم و از این مدار تکان نخوریم.

وی اضافه کرد: تحقق این مساله با شعار و کلام نمی شود، باید به آن عمل کنیم، این کاری است که هرچند انجام می شود اما به اندازه کافی مطیع قانون نیستیم و همین مساله نیز به فساد و تبعیض منجر می شود.

خاتمی نتوانست توسعه سیاسی بر مبنای قانون را به نقطه مطلوب برساند

دبیرکل خانه کارگر با بیان این که نوع نگاه ما به مسائل و مشکلات باید عوض شود، تصریح کرد: یکی از آرزوها حکومت قانون بوده است؛ آقای خاتمی موضوع توسعه سیاسی را بر اساس قانونمندی مطرح کرد، هرچند نتوانستند به نقطه مطلوب برسند اما این حرف مطرح شد.

وی بیان کرد: این عزم سال ها است که پیدا شده اما موانع ما بیشمارتر از جواب ها و راه های ما است؛ باید به کوشش خود در این مسیر ادامه دهیم، راه دیگری وجود ندارد.

انتقاد 77 درصد مخاطبان برنامه از تبعیض در اجرای قانون

در بخش پایانی برنامه دیروز امروز فردا، مجری برنامه نتیجه نظرسنجی را اعلام کرد.

در نظرسنجی برنامه از مخاطبان پرسیده شده بود که مهم ترین عامل تضعیف قانون مداری در جامعه را چه می دانید؟

1ـ تبعیض در اجرای قانون

2ـ کم هزینه بودن تخلف از قانون

3ـ ضعف آگاهی عمومی

که بیش از 77 درصد مخاطبان به گزینه نخست رای دادند.

محمد حسین رنجبران مجری برنامه دیروز امروز فردا نظر دو میهمان را درباره پیام این نظرسنجی پرسید؛ احمد توکلی توکلی تاکید کرد: مردم درد روزمره خود را بیان می کنند و احساس می کنند که این موضوع چاق و لاغر دارد.

محجوب نیز اظهار کرد: پیام مردم در این نظرسنجی دعوت ما است به این که از تبعیض فاصله بگیریم و باید این مدار عوض شود.

احمد توکلی در پایان برنامه با ذکر خاطره ای خاطرنشان کرد: سال 76 تقریبا تمام نهادهای رسمی طرفدار یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری بودند اما مردم به طرف دیگر رای دادند، در روز تنفیذ حکم ریاست جمهوری من روبروی حضرت آقا نشسته بودم، آقای هاشمی حکم تنفیذ را خواند و من به زور می خواستم جلوی گریه خود را بگیرم، این نشان می داد چون مردم خواستند رای این گونه شد هرچند صاحبان قدرت چیز دیگری را می خواستند.


منبع: رسا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 0
    چرا دیروز امروز فردا از طرفداران روحانی دعوت نمی کند؟
  • ایرج امیری ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 0
    پس شما و امثال شما چکاره اید . الکی اسم نماینده را روی خودتان گذاشتید . (قانون برای ضعفاست بعنوان مثال اگر2 قسط وام ازدواجش عقب میافته از چندین راه و روش فشار میاورند و وصول میکنند )
  • ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 0
    "قانون همواره بر ضعفا حاکم بوده اما بر صاحبان قدرت و مکنت خیر" در اینصورت تفاوت دستگاه قضای ایران و آمریکا در چیه؟
  • ناشناس ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 0
    آیا نشان دادن یک عکس با ابعاد 3 در 4 کوچک در گوشه یک مدرک جعلی بی اخلاقی محسوب میشود ؟!!
  • جواد ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 0
    طرفداران روحانی دو نوعه اند کدامشون ؟؟
  • حیاتی ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 0
    معلوم است .که ........
  • ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 0
    پس به نظرتان توکلی و محجوب طرفدار چه کسی هستند؟
  • حقگو ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 0
    یکی از طرفداران پرو پا قرص روحانی همین آقای محجوب است. که حتی حاضر نشد سوال مجری در مورد فتنه را پاسخ دهد.و خودش را زد به راهی دیگر
  • بنده خدا ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 0
    چرادیروز و فردا صحبت از قانون می شود ولی پایبند به قانون نیستند
  • ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 0
    بزرگواری هاشمی در فتنه 88 !!!!!!! عجب
  • سما ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 0
    قانونگذار در این زمینه چه کرده جناب نماینده ی چندین و چند دوره!؟؟! متاسفانه نمایندگان بجای پیگیری مشکلات، فقط به بیان مشکلات و ایراد می پردازند!! غافل از اینکه مسئول موضوع خودشانند!!
  • حمید م. ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 0
    از کجا می دونی دعوت نمیکنه. اکثرا دعوتها رو رد می کنن. چون احتمالا چیزی برای گفتن ندارن.
  • حمید م. ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 0
    تصحیح می کنم: علیرضا محجوب کیه پس؟
  • ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 0
    آقای توکلی در حالی دم از اخلاق میزد که برنامه رو به تریبونی برای محاکمه احمدی نژاد تبدیل کرده بود
  • ریاستی ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 0
    مشکل در یک مورد نیست ومشکل کلا در تنظیم ابلاغ اجرا نظارت وووواست قانون حتی بر احاد جامعه نیز حاکمیت ندارد.این را همگان میدانند که تنها نوشتن قانئن مهم نیست در کشور ما با هزینه ای اندک وبارتی ونفوذ میتوانید قانون را به نحوی که خود میخواهید اجرا کرد
  • ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 0
    معلومه مخت کجهو بر عکس پاسخ می ده
  • ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 0
    شکر خدا که ماجرای مصاحبه سید محمد خامنه ای نشان داد خیلی چیزها در کشور ما به صورت هولوکاست در آمده است. از قضیه مک فارلین بگیر تا فسادهای برخی مسوولان! و نکته جالب اینکه همه آن کسانی که علیه احمدی نژاد موضع گیری کردند همه خواستار حفظ قداست این هولوکاستها بودند! و هر کس بخواهد این هولوکاستها را زیر سوال ببرد متهم به قانون شکنی می شود!!!
  • بهنام ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    محجوب طرفدار روحانی نیست؟!!! واعجبا!!!!!!!!!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس