کد خبر 376270
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۲:۱۳

مسجد کبود مجموعه عظیمی است درست در قلب ایروان، پایتخت ارمنستان. آن‌چه به نام مسجد کبود می‌شناسیم در حقیقت دو مسجد است: مسجد بزرگ‌تر، با گنبدی از کاشی‌های فیروزه‌ای، که‌‌ همان مسجد کبود است، و مسجد کوچک‌تر که به اسم امام سوم شیعیان حسین(ع) است.

به گزارش مشرق، «سونا آدامیان» خبرنگار آزاد در ایروان نگاهی کرده به زندگی یک روحانی ایرانی و خانواده‌اش در کشور ارمنستان.

وی می‌گوید: ارمنستان، کشوری است که بیش از ۹۸ درصد جمعیت‌اش ارمنی‌ هستند و حدود ۹۵ درصدش مسیحی. یک مسجد بیشتر ندارد: مسجد کبود ایروان. بنایی که سال ۱۷۶۵ میلادی ساخته شده، دورانی که ارمنستان شرقی جزو قلمرو ایران بود.

مسجد کبود مجموعه عظیمی است درست در قلب ایروان، پایتخت ارمنستان. آن‌چه به نام مسجد کبود می‌شناسیم در حقیقت دو مسجد است: مسجد بزرگ‌تر، با گنبدی از کاشی‌های فیروزه‌ای، که‌‌ همان مسجد کبود است، و مسجد کوچک‌تر که به اسم امام سوم شیعیان حسین(ع) است. در دورانی که ارمنستان بخشی از شوروی بود، این مجموعه به‌عنوان موزه ایروان و موزه تاریخ طبیعی استفاده می‌شد. پس از استقلال ارمنستان در سال ۱۹۹۱، دولت این کشور توافقی با ایران امضاء کرد و ایرانی‌ها این مسجد را بازسازی کردند. کم‌کم مسجد‌‌ همان شد که باید باشد، محل عبادت.

اولین امام مسجد سال ۲۰۱۳ از تهران آمد. او را به اسم حاج آقا شجعان می‌شناسند.

راه‌اندازی «اتاق دوستی ارمنستان و ایران» نشان داد که مسجد ایروان علاوه بر محلی برای عبادت، نمادی‌ است برای گفتگو و نزدیکی فرهنگ‌های ارمنی و ایرانی.

حاج آقا شجعان همسرش را هم با خودش به ایروان آورده. حدودا یک سال است این‌جا زندگی می‌کنند. می‌گوید با این‌که همه مسیحی‌اند احساس راحتی می‌کند. از همسایه‌ها که به‌قول خودش «خیلی مهربان‌اند» راضی است.

پسر حاج آقا شجعان سرباز است و نمی‌تواند از ایران خارج شود. دخترش دانشجوی الهیات است. یک بار با شوهر و پسر کوچک‌اش برای دیدار مادر و پدر آمدند ارمنستان.

همسر حاج آقا تعریف می‌کرد که مدام به ارمنی‌هایی برمی‌خورد که می‌گویند «اینجا کشور آزاد است. می‌توانی حجابت را برداری.» می‌گفت هر بار برایشان توضیح می‌دهد که خودش خواسته و «مرد‌ها مجبورش نکرده‌اند». او شیفته دریاچه سوان در کوه‌های ارمنستان است.

هر سال هزاران ایرانی برای تفریح یا تجارت به ایروان می‌آیند. حوالی نوروز مسافر خیلی بیشتر است. اما مسجد‌‌ همان یک مسجد است. و امام‌‌ همان یکی امام. کار حاج آقا شجعان در آن دوره زیاد می‌شود.

حاج آقا می‌گوید پیش از این‌که بیاید ارمنستان، کلیساهای ارمنی ایران را دیده بوده. می‌گوید وقتی در کلیسای معروف ارامنه در خیابان کریم‌خان تهران مراسم عشای ربانی است، صدا در همه محله شنیده می‌شود. خانواده‌اش معتقدند ارمنستان از آن‌چه تصور می‌کرده‌اند بهتر بوده.

منبع: ابنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • علی ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
    0 0
    اون مناطق همیشه جزو ایران بوده و تا صد سال پیش تمامی جمعیت اون منطقه شیعه بودند و اسم واقعی شهر واژه فارسی روان بوده و چون آذری ها حرف ر را اول کلمه تلفظ نمی کنند و یک الف به آن اضافه می کنند ،آن را ایروان می نامیدند. روسیه شیعه ها را به زور از آن منطقه کوچ داد و اتباع مسیحی عثمانی را که به روسیه پناه آورده بودند در آنجا ساکن کرد . البته این کوچ اجباری شیعیان چندین مرحله بود که به جنگهای خونینی در 1895، 1905، 1918 و1988تا 1993 انجامید. مرحوم جبار باغچه بان (بنیانگذار مدارس کودکان ناشنوا در ایران )خود از اهالی ایروان بود و شخصا مدتی اسلحه به دست گرفت و با متجاوزین جنگید و سپس به ایران پناه آورد.
  • یحیی ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
    0 0
    کاش یه مطلب هم راجع به اون هواپیمای ایرانی که با موشک ساقطش کردند می گفت !
  • محمد ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
    0 0
    درشرائط فعلی که استکبارباتمام قوا علیه اسلام به میدان امده باید هوشیاربود وازکوچکترین فرصتها برای معرفی اسلام ناب محمدی درهرجایی که امکان دارد استفاده نمود
  • ناشناس ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
    0 0
    اين مسجد زير نظر رايزني فرهنگي اداره مي شود
  • ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
    0 0
    حاج حانم از قول ما به دوستان ارامنه بگو خدای ما هم در ایران هست هم در ارمنستان . همه جا باید تابع او بود تا اخر عمر . یکبار هم برای انها ترجمه سوره قول هوالله احد را بگو تا خدای مارا هم بشناسند . این سورهع بصورت جامع خدا را معرفی کرده .
  • تبریزی ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
    0 0
    .....دوستان مشرقی !... در استفاده از اسامی مجعول جغرافیایی دقت کنید .......... " ارمنستان شرقی "؟ یک اسم مجعول است که در هیچ نقشه ای پیدا نمیشود. پان ارمنیستها اینگونه عبارتهار ا استفاده میکنند. پان آذریستها هم در جمهوری آذربایجان از اسامی مجعول و ضد ایرانی مانند "آذربایجان ش م ا ل ی " و " ج ن و ب ی " استفاد میکنند. دقت بیشتر داشته باشید لطفا
  • ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
    0 0
    من اینجا نماز خوندم. خیلی مسجد با حالیه حیاط مسجد بزرگه و خیلی عالی. خوش به حال حاج آقا توی این مسجد با صفا واقعا خدا قوت بهش میگم. ما رو هم دعا کن. خدا نگهدار خودت و خونوادت
  • مجید ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
    0 0
    یک خدا بیشتر نیست! و همه ادیان توحیدی به ان اعتقاد دارند فقط تفصیر هاست که متفاوت است! ای کاش از همین روحانیون محترم که برای ترویج شیعه در خارج کشور زحمت می کشند و با محبت و عمل به گفتارشون مردم را به تشیع ترغیب می کنند برای تدریس روش تبلیغ برای روحانیون داخل کشور کلاسهای برگزار می شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس