سخن حضرت عیسی(ع) در خصوص تحمل ورزیدن در برابر سیلی و آزار دیگران، اختصاصاً برای حواریون بوده است و نباید تعمیم داده شود. این خطا فقط در مسیحیان عامی دیده نمی‌شود بلکه حتی جناب پاپ هم ندانسته است که این تعلیم عیسی(ع) به حواریون اختصاص دارد.

گروه فرهنگی مشرق ـ این مقاله نگاهی دارد به یکی از سخنانی که از حضرت عیسی(ع) نقل شده است.

********

اگر سیلی به صورتتان زدند...


یکی از مشهورترین سخنانی که از حضرت عیسی(ع) نقل شده این است که او به مردم تعلیم داد تا اگر به شما سیلی زدند روی دیگر صورتتان را نیز بگیرید:

با شریر مقاومت مکنید، بلکه هر که به رخسارۀ راست تو طپانچه زند، دیگری را نیز به سوی او بگردان (انجیل متی 5/ 39).

آیا حضرت عیسی(ع) اصولاً چنین سخنی فرموده است؟ آیا این سخن، به پذیرش ظلم و ازدیاد فساد در زمین نمی‌انجامد؟ آیا معتقدان مسیحی می‌توانند به این فرمان دشوار عمل کنند؟

ما مسلمانان کتب عهدین را تحریف‌شده می‌دانیم و لهذا چندان اعتباری برای این سخنان قائل نمی‌شویم. ولی باید در این سخن تأمل کرد. به نظر می‌رسد که حضرت عیسی(ع) چنین سخنی فرموده است ولی نه با این معانی که علمای مسیحی آن را تفسیر می‌کنند. در ابتدا باید حواریون عیسی(ع) را معرفی کنیم.

اگر سیلی به صورتتان زدند...


انتخاب حواریون

حضرت عیسی(ع) در ابتدای رسالتش دوازده شاگرد برای خود برگزید و به اتفاق آنها به شهرهای مختلف یهود سفر کرد و ایشان را در خلوت، تعلیم ‌داد. این دوازده نفر در سنت اسلامی «حواریون» نامیده می‌شوند (آل‌عمران/ 52) و در سنت مسیحی «فرستادگان عیسی» یا به اختصار، «رسولان» (متی 10/ 2). زیرا حضرت عیسی(ع) در میانۀ رسالت چهار سالۀ خود، این دوازده نفر را برای شفای بیماران به شهرهای یهود «فرستاد» تا خدا خواندن آن حضرت، از زبان مردم بیفتد (متی 10، مرقس 6، لوقا 10). وقتی مردم دیدند که معجزات عیسی(ع) از شاگردان او نیز صادر می‌شود از عقاید کفرآمیز در خصوص آن حضرت دست برداشتند. وقتی حواریون به نزد عیسی(ع) برگشتند آن حضرت سخنی به این معنی گفت که شما توانستید شیطان را مخذول کنید (لوقا 10/ 18). و همین است سخنی که قرآن در انتهای سورۀ صف می‌فرماید که عیسی(ع) به کمک حواریون خود بر کافران پیروز شد (صف/ 14).

مأموریت حواریون این بود که شاهدان اعمال و سخنان عیسی(ع) باشند (قرآن: آل‌عمران/ 53 ـ انجیل لوقا 24/ 49 ـ اعمال رسولان 1/ 8) تا بعد از رفتن آن حضرت، مردم را به درستی تعلیم دهند. و حواریون نیز چنین کردند و علی‌رغم مخالفت کاهنان یهود، در معبد حاضر می‌شدند و مردم را تعلیم می‌دادند (اعمال 4/ 20).

اگر سیلی به صورتتان زدند...


موعظۀ بالای کوه

به اصل سخن بازمی‌گردیم. حضرت عیسی(ع) قبل از شروع سفرهای خود، در بالای کوه با حواریون خلوت کرد تا وظایف آنها را مشخص کند. این سخنرانی، به «موعظۀ بالای کوه» معروف شده است. در میان اناجیل چهارگانۀ مسیحی (متی، مرقس، لوقا و یوحنا)، انجیل متی این سخنان را بهتر از دیگران نقل کرده است. در حالیکه در انجیل یوحنا حتی یک جمله از این سخنرانی دیده نمی‌شود. سه فصل از 28 فصلِ انجیل متی، به این سخنرانی اختصاص یافته است. در ابتدای باب پنجم انجیل متی آمده است:

و گروهی بسیار دیده، بر فراز کوه آمد. و وقتی که او بنشست، شاگردانش نزد او حاضر شدند. آنگاه دهان خود را گشوده، ایشان را تعلیم داد... (متی 5/ 1 و 2).

در جمله فوق، واضح است که عیسی(ع) از مردم دوری گزیده، به بالای کوه رفته است تا اختصاصاً برای شاگردانش سخنرانی کند. دستور عیسی به سیلی خوردن نیز در میانۀ همین سخنان آمده است.

می‌خواهیم نشان دهیم که دستور به مقاومت در برابر شریران، یک دستور اختصاصی برای حواریون بوده است، و نه یک دستور عام. دلایلی در خود متن وجود دارد که مخاطب این سخنان فقط حواریون بوده‌اند و لذا نبایست تعمیم یابد. به برخی از این موارد توجه کنید:

ـ خوشحال باشید چون شما را فحش گویند و جفا رسانند، و به خاطر من هر سخن بدی بر شما کاذبانه گویند. خوش باشید و شادی عظیم نمایید، زیرا اجر شما در آسمان عظیم است زیرا که به همینطور بر انبیای قبل از شما جفا می‌رسانیدند (متی 5/ 11 و 12).

ـ شما نمک جهانید! لیکن اگر نمک فاسد گردد، به کدام چیز، باز نمکین شود؟ دیگر مصرفی ندارد جز آنکه بیرون افکنده، پایمال مردم شود. شما نور عالمید. شهری که بر کوهی بنا شود، نتوان پنهان کرد (متی 5/ 13 و 14).

ـ از بهر جان خود اندیشه مکنید که چه خورید یا چه آشامید و نه برای بدن خود که چه بپوشید. آیا جان، از خوراک و بدن از پوشاک بهتر نیست؟ مرغان هوا را نظر کنید که نه می‌کارند و نه می‌دروند و نه در انبارها ذخیره می‌کنند و پدر آسمانی شما آنها را می‌پروراند. آیا شما از آنها به مراتب بهتر نیستید؟ و کیست از شما که به تفکّر بتواند ذراعی بر قامت خود افزاید؟ و برای لباس چرا می‌اندیشید؟ در سوسن‌های چمن تأمّل کنید، چگونه نموّ می‌کنند! نه محنت می‌کشند و نه می‌ریسند! (متی 6/ 25 تا 28)

ـ و چون از کوه به زیر آمد، گروهی بسیار از عقب او روانه شدند... (متی 8/ 1).

اگر سیلی به صورتتان زدند...


همانطور که دیده می‌شود مطابق فصول 5 تا 7 انجیل متی، حضرت عیسی(ع) مقام حواریون را مشخص کرده است که شما در آینده باید به مردم نور بدهید. پس به مانند انبیاء بر جفای مردم، صبر و تحمل کنید. آن حضرت سپس به موضوع سفرهای خود می‌پردازد و به آنها سفارش می‌کند که در اندیشۀ خوراک و پوشاک خود نباشید. به عبارت دیگر، غذای ذخیره و کفش و لباس اضافی با خود برندارید و سبک‌بار باشید. زیرا خداوند تعالی، تأمین خوراک و پوشاک شما را بر عهده گرفته است.

مشابه این سخن در وقتی که عیسی(ع) حواریونش را برای شفای بیماران می‌فرستد آمده است:

پس آن دوازده را پیش خوانده، شروع کرد به فرستادن ایشان جفت جفت. و ایشان را بر ارواح پلید قدرت داد، و قدغن فرمود که جز عصا فقط، هیچ چیز برندارید، نه توشه‌دان و نه پول در کمربند خود، بلکه موزه‌ای در پا کنید و دو قبا در بر نکنید (مرقس 6/ 7 تا 9).

نتیجه بحث این است که حضرت عیسی(ع) در مقدمۀ سفرهای خود با حواریون، دستوراتی اختصاصی به آنها می‌دهد و ضمن معرفی جایگاه آنها در جهان، به ایشان فرمان می‌دهد تا به مانند انبیاء از منظر خدایی به مردم نظر کنند:

ـ دشمنان خود را محبّت نمایید و برای لعن‌کنندگان خود برکت بطلبید و به آنانی که از شما نفرت کنند، احسان کنید و به هر که به شما فحش دهد و جفا رساند، دعای خیر کنید، تا پدر خود را که در آسمان است پسران شوید، زیرا که آفتابِ خود را بر بدان و نیکان طالع می‌سازد و باران بر عادلان و ظالمان می‌باراند (متی 5/ 44 و 45).

ـ هرگاه تقصیرات مردم را بدیشان بیامرزید، پدر آسمانی شما، شما را نیز خواهد آمرزید. امّا اگر تقصیرهای مردم را نیامرزید، پدر شما هم تقصیرهای شما را نخواهد آمرزید (متی 6/ 13 و 14).

حضرت عیسی(ع) مدت‌ها بعد به حواریون خود خبر می‌دهد که شما را به جهت شاگردی من، تازیانه خواهند زد و برخی را خواهند کشت:

بر شما دست‌اندازی خواهند کرد و جفا نموده، شما را به کنایس و زندان‌ها خواهند سپرد و در حضور سلاطین و حکّام به جهت نام من خواهند برد. و این برای شما به شهادت خواهد انجامید [یعنی برای گواهی دادن testimony]. پس در دل‌های خود قرار دهید که برای حجّت آوردن، پیشتر اندیشه نکنید، زیرا که من به شما زبانی و حکمتی خواهم داد که همۀ دشمنان شما با آن مقاومت و مباحثه نتوانند نمود. و شما را والدین و برادران و خویشان و دوستان تسلیم خواهند کرد و بعضی از شما را به قتل خواهند رسانید. و جمیع مردم به جهت نام من شما را نفرت خواهند کرد. ولکن مویی از سر شما گُم نخواهد شد. جان‌های خود را به صبر دریابید (لوقا 21/ 12 تا 19).

اگر سیلی به صورتتان زدند...


چگونه عیسی(ع) از صلیب نجات یافت؟

حضرت عیسی(ع) با معجزه‌ای بی‌نظیر، از مکر کاهنان نجات یافت. او در ظهور مجدد خود، حواریون و مردم بی‌غرض را از اشتباه درآورد و خبر داد که آن مصلوب در واقع یهودای خائن بوده است. زیرا خداوند چهرۀ او را به مانند عیسی(ع) کرد و کاهنان در واقع او را دستگیر و مصلوب کردند. لهذا معلوم می‌شود علت آنکه مردم خواستار قتل عیسی شدند به آن دلیل بود که سخنانش نشان از ترسِ مرگ داشت. مردم گمان کردند که عیسی(ع) فریبکار بوده است و لذا غیورانه مرگ او را خواستار شدند. با ظهور مجدد عیسی(ع) پرده از ماجرا کنار رفت و معلوم شد که کاهنان برای دستگیری آن حضرت نقشه‌ها کشیده و توانسته بودند یکی از حواریون او را به نام یهودای اسخریوطی، به خیانت برانگیزند. و همان حواری بود که عملاً مصلوب شد و خداوند در یک عمل عجیب، چهرۀ ظاهری او را به عیسی شبیه کرده بود. برای مطالعۀ بیشتر، به مقالۀ دیگری از راقم رجوع فرمایید: نقدی بر مصائب خرافي مسیح (ع)

حضرت عیسی(ع) در ظهور مجددش، چند روز دیگر با شاگردان و مردم زندگی کرد و سپس از فراز کوه زیتون در اورشلیم به توسط فرشتگان به آسمان بالا برده شد (لوقا 24/ 51 ـ اعمال 1/ 9). پس از او، حواریون به ریاست پطرس، رهبری فکری مردم را بر عهده گرفتند. اما هنوز معبد در اختیار کاهنان بود و حواریون چاره‌ای نداشتند جز آنکه در همان مکان، به مردم تعلیم دهند. 


حواریون، تعلیمات عیسی(ع) را به کار می‌بندند

کاهنان یهود در شورای خود، اذعان می‌کنند که آنها معجزه‌ای کرده‌اند که بر تمام مردم اورشلیم واضح شده و نمی‌توان آن را انکار کرد (اعمال 4/ 16). مقصود از این «معجزه»، نجات یافتن عیسی(ع) از صلیب و علن شدن دشمنی کاهنان با آن حضرت بوده است. از آنجا که کاهنان در قتل عیسی(ع) ناموفق بودند لذا نمی‌توانستند به حواریون او آسیبی برسانند. فقط در اوقاتی که جانشان به لب می‌رسید حواریون را دستگیر می‌کردند و تازیانه می‌زدند. در همین مواقع بود که آن تعلیم مورد بحث عیسی(ع) به کار حواریون آمد:

و رسولان را حاضر ساخته، تازیانه زدند و قدغن نمودند که دیگر به نام عیسی حرف نزنند پس ایشان را مرخّص کردند. و ایشان از حضور اهل شورا شادخاطر رفتند از آن رو که شایستۀ آن شمرده شدند که به جهت اسم او رسوایی کشند (اعمال رسولان 5/ 40 و 41).

اگر سیلی به صورتتان زدند...


افراد باطل، آزار دیگران را تحمل نمی‌کنند

الف. یهودا در چهرۀ عیسی

همانطور که دیده می‌شود صبر و تحمل در راه عقیده، یکی از نشانه‌های اهل حق است. در عوض، افراد باطل به سرعت تحمل خود را از دست می‌دهند و اعتراض می‌کنند. مثلاً وقتی که کاهنان عیسی را ظاهراً دستگیر کردند چون شب بود او را در ابتدا به خانۀ رئیس خود بردند. یکی از خادمان منزل، به صورت عیسی سیلی زد که اعتراض او را در پی داشت:

یکی از خادمان که در آنجا ایستاده بود، طپانچه بر عیسی زده، گفت: «آیا به رئیس کَهَنَه چنین جواب می‌دهی؟» عیسی بدو جواب داد: «اگر بد گفتم، به بدی شهادت ده و اگر خوب، برای چه مرا می‌زنی؟» (یوحنا 18/ 22 و 23).

این سخنان عیسای مصلوب، بر خلاف تعالیم مسیحیت است که می‌گویند عیسی خودش را تسلیم کرد تا قربانی شود و گناهان بشر کفاره گردد. آیا کسی که به یک سیلی اعتراض می‌کند آمادۀ اعدام است؟!

اصولاً به سبب همین اعتراضات بود که مردم از پیروی عیسی خارج شدند. چون گمان کردند که تاکنون فریب او را خورده‌اند. لذا عموم مردم متحد شدند تا عیسی به دار آویخته شود. پیلاطس حاکم روم در فلسطین، تنها کسی بود که حقیقت را فهمید. او به سخنان عیسای محکوم توجه کرد و دانست که او در واقع یهودا است و لذا مرتباً قصد آزادی او را کرد. ولی مردم نخواستند که بشنوند. در نهایت پیلاطس به حکم مردم گردن گذاشت و آنطور که در اناجیل آمده برای خشنودی مردم، عیسی را سپرد تا مصلوب شود (مرقس 15/ 15). در حالیکه آن محکوم مصلوب، در واقع یهودای اسخریوطی بود.

ب. پولس

نمونۀ دوم برای افرادی که حتی تحمل یک سیلی را ندارند در رسالۀ اعمال رسولان آمده است. پولس کسی که شاگرد کاهنان بود و به فرمان آنها پیروان عیسی(ع) را آزار می‌کرد و می‌کشت پس از مدتی تغییر روش داد و مدعی شد که عیسی(ع) در رؤیا به او ظاهر شده و وی را برای شاگردی خود پذیرفته است. پولس بعد از آنکه مدتی با حواریون حشر و نشر داشت، با یک نزاع ساختگی از آنها جدا شد (اعمال 15/ 36 تا 41) و از آن پس عقاید بدعت‌آمیز خود را در خارج از فلسطین ترویج کرد. پولس اذعان کرده که به شهرهایی می‌رفته است که نام عیسی(ع) در آنها شهرت نیافته باشد (رومیان 15/ 20). انتخاب این شهرها به او این فرصت را می‌داد تا قرائت خود را از عیسی و رسالتش تعلیم کند. اما وقتی حواریون به آن شهرها می‌رفتند عموم مردم به حقایق آگاه شده، از تعالیم پولس رویگردان می‌شدند. لذا است که پولس در نامه به اهالی غلاطیه با عصبانیت برای آنها نوشته است که حتی اگر فرشتۀ آسمانی هم انجیلی غیر از آنچه من به شما تعلیم دادم برایتان آورد، ملعون باد! (غلاطیان 1/ 8). مشابه این واقعه در قرنتیه نیز رخ داد و پولس نامۀ اولش را برای رفع این اختلافات در خطاب به آنها نوشت.

به طور اختصار باید بگوییم که مسیحیت امروز در واقع به پولس متصل می‌شود و نه به عیسی(ع). چون رابطه‌ای میان پولس و عیسی(ع) وجود ندارد. زیرا او با وجود آنکه هم‌عصر حضرت عیسی(ع) بود، لیاقت نیافت حتی یک لحظه نیز آن حضرت را ببیند. لذا اینکه پولس، حواریون یعنی شاگردانی که عیسی(ع) در طول سال‌ها پرورش داده است را خطاکار می‌خواند و مدعی می‌شود که آنها چیزی نمی‌توانند به او بیاموزند (نامه به غلاطیان، باب 2) حکایت از آن دارد که او فقط روش دشمنی خود با عیسی(ع) را عوض کرده است. به عبارات امروز، پولس از جنگ سخت به جنگ نرم روی آورده است.

الغرض. تعالیم بدعت‌آمیز پولس، باعث آشوب مردم می‌شد (اعمال 19/ 23 ـ 21/ 28). لذا وقتی که او به اورشلیم بازگشت مردم بر او شوریدند و وی را دستگیر کردند و می‌خواستند به قتل برسانند. از طرفی رابطۀ پولس با کاهنان نیز به هم خورده بود چون او دیگر از کسی فرمان نمی‌گرفت.

پولس را برای محاکمه به شورای کاهنان داخل می‌کنند. اندکی بعد به او یک سیلی می‌نوازند و او اعتراض می‌کند:

پس پولُس به اهل شورا نیک نگریسته، گفت، ای برادران، من تا امروز با کمال ضمیر صالح در خدمت خدا رفتار کرده‌ام. آنگاه حنّانیا، رئیس کَهَنَه، حاضران را فرمود تا به دهانش زنند. پولُس بدو گفت، خدا تو را خواهد زد، ای دیوار سفیدشده! تو نشسته‌ای تا مرا بر حسب شریعت داوری کنی و به ضدّ شریعت حکم به زدنم می‌کنی؟ حاضران گفتند، آیا رئیس کَهَنَۀ خدا را دشنام می‌دهی؟ (اعمال 23/ 1 تا 4).

اگر سیلی به صورتتان زدند...


سخن آخر

سخن حضرت عیسی(ع) در خصوص تحمل ورزیدن در برابر سیلی و آزار دیگران، اختصاصاً برای حواریون بوده است و نباید تعمیم داده شود. این خطا فقط در مسیحیان عامّی دیده نمی‌شود بلکه حتی جناب پاپ هم ندانسته است که این تعلیم عیسی(ع) به حواریون اختصاص دارد. در 30 فروردین خبری منتشر شد که پاپ واتیکان در ضمن آن اعتراف کرده بود که نتوانسته به این تعلیم عیسی(ع) عمل کند:

پاپ فرانسیس همچنین اعتراف کرد که به یکی از آموزه‌های مسیح عمل نکرده، آموزه‌ای که می‌گوید «هرکس به طرف راست صورتت ضربه زد طرف چپ را به هم به او نشان ده». پاپ، پاهای‌ یک مسلمان را بوسید + عکس

اگر سیلی به صورتتان زدند...متأسفانه تحریفات صورت گرفته در مسیحیت به گونه‌ای عمیق شده است که حتی خود رهبران آنها نیز حق و باطل را نمی‌شناسند. شستن پای حواریون توسط حضرت عیسی(ع) که در باب 13 از انجیل یوحنا آمده است نیز یک کار اختصاصی بوده است و نباید تعمیم یابد. آن حضرت در پایان مأموریت چهار سالۀ خود، پاهای شاگردان خود را شست چون آنها در سفرهایشان هیچ‌وقت بر مرکب سوار نشده بودند. این عمل عیسی(ع) نوعی تشکر از شاگردانش بود. همچنین او به این طریق به آنها فهماند که سفرهای آنها به اتمام رسیده است. البته حواریون مدتی بعد فهمیدند که آن شب، آخرین شبِ معیت آنها با عیسی(ع) بوده است. لذا آن را «شام آخر» نامیدند. اگر عیسی(ع) زودتر به آنها خبر داده بود وداع آنها بسیار دشوار می‌شد.


امیر اهوارکی


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 80
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 14
  • ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    17 13
    مسیح تنها پیامبری بود که توانست با محبت امپراطوری روم را سرنگون کند و بیش از نیمی از مردم جهان را شیفته خودش بکنه نه با شمشیر،شما از زبان خودت حرف بزن نه همه مسلمان ها
  • یوسف ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    5 10
    نقل قول های متن را با اصل آنها تطبیق دادم. همگی درست هستند. مرحبا به مشرق و نویسنده. واقعاً تفسیر دقیق و عالمانه ای بود.
  • ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    3 12
    ما مسلمانان کتب عهدین را تحریف‌شده می‌دانیم ! نظر مسیحیان درباره قرآن ما مسلمانان چیست و اگر قبولش دارند چرا مسیحیت تحریف شده را به اسلام آوردن ترجیح می دهند؟ شاید بهتر باشه یک نسخه اسلامیزه شده انجیل و دیگر کتب مقدس را خودتان منتشر کنید بلکه دین مسیحیت را نجات دهید !
  • راقم ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    5 7
    شما نیز از زبان خودت حرف بزن نه همه. اگر انجیل ها ر اخوانده بودی می دانستی که رسالت عیسی فقط برای یهودیان بوده است، چنانکه نقل است که فرمود: «فرستاده نشده ام مگر به جهت گوسفندان گمشدۀ خاندان اسرائیل» (متی 15/ 24). در سه انجیل نخست، عیسی فقط در شمال فلسطین موعظه می کند و فقط یک نوبت در انتهای رسالت خود به اورشلیم می رود. عیسی ع حتی با رومیانی که در فلسطین زندگی می کردند کاری نداشت. رسالت او مخصوص به یهودیان بود. قرآن هم به این تأکید کرده است که او پیامبر بنی اسرائیل است (آل عمران/ 49). پولس بود که او را ماشیح موعود (آخرین پیامبر) نامید و این کار را از دمشق شروع کرد (اعمال 9/ 22). در حالیکه خود عیسی با کاهنان محاجّه کرده بود که ماشیح از نسل داوود نخواهد آمد (متی 22/ 41 تا 45). و چون عیسی از نسل حضرت داوود است لذا او نمی تواند آخرین پیامبر باشد. پولس از طرف دیگر، عیسی را مصلوب و ــ نعوذاً بالله ــ برۀ قربانی خدا معرفی می کرد. او در نامه به غلاطیان نوشته است که عیسی بر دار رفت و خدا او را لعنت کرد (غلاطیان 3/ 13). ببینید افراط و تفریط های پولس و پیروان او تا چه حد است. آیا شما به این برۀ قربانی عشق می ورزید؟
  • ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    4 1
    منظور ؟ شما پیش کدام پیامبر بودی و دیدی که به زور شمشیر دین بیاورد و ارشاد کند ! بیش از نیمی از مردم جهان را شیفته خودش بکنه و پیروانش در تاریخ به مرور گمراه شده و جنگ های صلیبی راه بیندازند و اگر سخنان حضرت را خوب گوش میدادن و تحریف نمی کردن الان ازدواج با هم جنس و بی بند باری ... هم الان در بینشان نبود.
  • ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 0
    منفی زدم از ته دل برو حالشو ببر
  • ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 0
    تعالیم هر پیغمبری به عدالت و پاکی و ایمان و در نهایت عبادت خداست . آیا این نیمه جهان که در حرف نه در عمل پیرو هستند که ان شاءا... باشند در جنگ های جهانی اول و دوم و صلیبی و برده داری و...قتل و کشتار به فرامین وی عمل کردن ؟ خیر ...
  • ایرانی ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    4 8
    این نوشته نظر یک تاریخدان شیعه ی ایرانی درباره ی تاریخ مسحیت هست شما مشکلی داری؟ اگه حرف منطقی و با سند تاریخی که این مقاله را رد میکنه داری بگذار
  • samuel ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    1 1
    پس بنا به استدلال شما سخنان هر پیامبری مربوط به زمان خودش و یاران خودش میشود.تفاسیر محیرالعقولی میشنویم.در مورد شستن پای شاگردان توسط مسیح اموزش فروتنی است به شاگردان وخادم بودن است و....
  • ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    7 0
    مسیح را همگان دوست دارند
  • ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    6 10
    اگر حضرت مسیح (ع) بودند این رفتارهای کلیساها را تایید می فرمودند؟ کلیسا برای ازدواج همجنس بازان کلیسا برای سگ ها و یا سخنان روسای جمهور امریکا که قبل از حمله دیگران حق حمله داری ؟
  • ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    1 1
    واضح است که هر پیامبر، دستورات عام و خاص دارد. باید دید که هر دستور به چه معناست و در کجا کاربرد دارد. اگر عیسی با شستن پای شاگردانش آموزش فروتنی می داد پس او در این عمل، ریاکاری کرده و خود این عمل اصلاً معنایی نداشته!!!
  • ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    8 2
    البته شما عقده ایه اگر کسی بهتون سیلی بزنه به روش داعش بهش جواب میدید
  • مهران ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 3
    الان به این امریکایی ها کی سیلی زده که دارن پاچه همه رو میگیرن؟
  • فرزاد ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    6 3
    این خطا فقط در مسیحیان عامی دیده نمی‌شود بلکه حتی جناب پاپ هم ندانسته است که این تعلیم عیسی(ع) به حواریون اختصاص دارد. یعنی خوشم میاد در همه موضوعات هم ادعا دارین!!! شیعه که از سنی بهتره مسیحی ها هم که حتی پاپ نمیفهمه انجیل چی گفته
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    3 9
    شما هنوز سیلی نخورده مثل داعش عمل می کنید. جنگ های صلیبی رو کی راه انداخت؟
  • دارانی ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 7
    استدلال نویسنده متین است. مسیحیان اگر جواب معقول دارند لطفاً ابراز کنند.
  • سرژیک ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    10 3
    به عنوان یک مسیحی، فقط خندیدم! شما هیچ درک درستی از آیین مسیحیت ندارید، و حتی به خودتان اچازه می دهید به ما توهین کنید! مشرق جان، بجای این مقاله های درپیت، بهتره چند تا مقاله در راستای وحدت و آشتی و دوستی ادیان بزارید.
  • عبدالله ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    1 1
    عیسی بن مریم کلمه حق بود و برای نجات کل مردم آمدو بشارت ظهور حضرت پیامبر اعظم را داد و وظیفه همه مسیحیان و یهودیان و مسلمانان اینست که کلمه توحید را در راستای فرمایشات پیامبر اسلام در زمین محقق کنند.
  • ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    1 1
    دوستی ادیان باید بر اساس توافق بر حقیقت باشد. وقتی شما تعهدی به حقایق ندارید دیگر چه دوستی می ماند؟
  • محسن ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 1
    آیۀ قرآن نیست که نمی توانی درک کنی. نکند انجیل هم بلد نیستی؟ دست نویسنده درد نکنه که اینها در برابرش جفنگ می گویند.
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 8
    مشرق مقاله خوبی بود برای من چرا که من در رسانه ها بسیار در مورد حواریون شنیده بودم اما هیچی در موردشون نشنیده بودم ومقاله ات یه آشنایی کلی با دین مسیحیت بود در ضمن از مقاله ای که چند روز پیش در مورد امام حسن عسگری نوشته بودی تشکر می کنم .
  • ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    2 8
    زمان جنگ عراق با بمب شیمیایی ما را هدف قرار داد اما ما مقابله به مثل نکردیم حتی به آن فکر هم نکردیم... وقتی قرار بود شهرهایشان را با موشک هدف قرار دهیم به انها خبر می دادیم وقتی خلبان ایرانی که قصد داشت پلی را در عراق نابود کند، میبیند که عده ای پیاده و سواره ی غیر نظامی روی آن در حرکت هستند از بمب باران صرف نظر می کند و صبر می کند تا آنها رد شوند سپس پل را نابود می کند عراق با اسیران ما بد ترین رفتار را داشت اما ما با اسیران انها بهترین رفتار را داشتیم پس از حمله امریکا به عراق ما فرصت کینه جویی و انتقام داشتیم اما این کار را نکردیم و آن ملت را برادر خواندیم! اما جالب است به اعتراف همه ی دنیا عقایدی مثل داعش و وهابیت و عربستان سعودی ساخته و پرداخته همان غرب مسیحی خیلی با محبت هستند! همان غرب مسیحی با محبت بودند که به عراق را به سلاح شیمیایی مجهز کردند! برو حالشو ببر
  • پاسخ به ناشناس ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 8
    رسول خدا با زور شمشیر نیامد شما مطالعه رو بیشتر کن اگه از جای دیگه ای ناراحتی سر و ته رو به هم بی ربط مربوط نکن . زور شمشیر توان نابودی امپراطوری ساسانیان رو نداشت. صرفا زور شمشیر امکان پیروزی در بدر و خندق رو نداشت . هرچند خلفای دیگر به جز امیر المومنین علی ابن ابی طالب ظلم کردند اما رسول خدا رسول مهربانی بود و هست شما به همان توصیف عیسی مسیح که درود خدا بر او باد درباره رسول خدا حضرت محمد مصطفی (ص) رجوع کن . رسول خدا کاملترین دین و آیین و روش را فراهم آورد و همه رسولان در راستای هدایت بشر وظایف مشترکی داشتند
  • عبیدالله ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 11
    إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلام‏ به راستی دین درنزد الله اسلام است
  • ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    1 0
    راقم رسالت 5 پیامبر اولوالعظم جهانی بوده نه برای یک قوم.
  • ناشناس ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    3 0
    این جمله مسیحیان یه حرف کلی ست .گذشته از اون سایت شما به جای انکه مفهوم جمله رو در نظر بگیره به معنای لغوی رو اورده. این جمله بیشتر روی این قضیه تاکید دارد که به خشونت متوسل نشید و با کردار وصحبت خود باعث اصلاح فرد شوید. در اینجا صحبت از کوتاهی در برابر ظلم نشده و پاپ هم چنین ادعایی ندارد شما می بینید زمانی که درگوشه ای از جهان ظلمی به پیروان مسیحیت می شود پاپ از مسیحیان نمی خواهد که بگذارید بیشتر ظلم کنن بلکه رفتار انجام شده را محکوم می کند و از تمامی امکانات بری دفاع از مسیحیان استفاده می کند. پس جناب اهوارکی بهتر است از خودشون تفسیر در نیارن.
  • ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 1
    ببین با کیا شدیم یک ملت !
  • ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 2
    شما خودت رو به ما نچسبون یهودی صهیونیست
  • ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 1
    شما زور نزن بیخیال
  • ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 1
    تو عمرن اگه حتی صهیونیست باشی چه برسه به دیندار چه برسه به مسیحی :)
  • ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    1 1
    نه عزیزم. مسیحیت همان دینی است که تفتیش عقاید و کشتار میلیونها غیر مسیحی اروپا را به زیر تصرف خود در آورد. جنایات وحشتناک مسیحیت نه در اسکاندیناوی و نه در روسیه و نه در اسپانیا فراموش شدنی نیست. مسیحیت دینی است با کشتار میلیونها نفر سرخپوست و سیاه پوست به بهانه کفر و بی دینی موفق شد چند قاره را به زیر سلطه خود بکشد و اسم بزرگترین دین دنیا را به خود اختصاص دهد. جالب اینکه مسیحیت با تاریخی سرشار از آدم سوزیها و جنایات وحشیانه اش داعیه محبت هم دارد! و اسلام را متهم می کند به خشونت! حال آنکه مسلمانان هیچ کجا نسل کشی نکردند و همه حال ولو به بهانه جزیه هم که شده ترجیح دادند مردم محلی به دین سابق خود باقی بمانند تا جزیه بیشتری نصیب حکومتهای مسلمان شود. در حالی که مسیحیت هر کشوری را فتح کرد به احدی رحم نکرد تا آنکه مطمئن شد به مسیحیت گرویده است و اگر ذره ای در مسیحی بودن کسی ترید می کرد دادگاههای تفایش عقاید و مومنان مسیحی آماده بودند تا او را زنده زنده کباب کنند. براستی اگر مسیحیت امروز بخواهد به بهانه صلح طلبی ادعای تبلیغ خود را داشته باشد، پس ادیان هندو و بودایی و سیک بسیار بیش از مسیحیت شایسته دریافت عنوان صلح طلب هستند. مخصوصا که اگر مسیحی ها هنوز نمی توانند مشکل 3=1 را حل کنند، اما هندوها از پس تعریف این تثلیث بسیار بهتر برآمده اند! پس برتری مسیحیت به چیست؟ به قدرت استعمارگری و جنایات تاریخی.
  • حمید م. ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 11
    حرف شما توهین به پیامبر اسلام است. پیامبر اسلام رحمت للعالمین بوده است. شما اطلاعات کمی در باره مسیحیت و اسلام می دونین. به نظر می رسه همون اطلاعات ناقص و ناقض رو هم از منبع معتبری چون BBC گرفته اید!!
  • حمید م. ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 1
    دوست عزیز، ضمنا توجه داشته باشید که این دینی که مردم مسیحی عزیز دارن ترویج یافته نه توسط مسیحیان واقعی که توسط منحرفان و خائنان بوده است.
  • حمید م. ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 1
    مشکل شما چیه الان؟! اتفاقا گفته می شه در ترکیه یک نسخه بسیار قدیمی انجیل پیدا شده . در اون انجیل می گن اثری از نثلیث و این جور مزخرفات نیست. ظاهرا کاملا جلوگیری شده از انتشار حتی خبرش.
  • حمید م. ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 1
    من نمی گم دقیقا تحلیل های نویسنده درست هستن . اما اینکه کاری فقط مربوط به زمان خودش باشه در قرآن هم ظاهرا موجوده. مانند آیاتی که درباره شراب آمده و ...
  • حمید م. ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    1 0
    عقده ای کسی هست که حرفی میزنه که هیچ ربطی به موضوع نداره.
  • حمید م. ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 0
    خب. همیشه اینطور نیست که صاحبان یک چیز در اون بهترین باشن. مثلا تکواندوی کره الان قهرمانش ماییم!
  • حمید م. ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    1 1
    این مقاله کجا توهین داشت؟ آیا ابراز یک عقیده توهین حساب میشه؟ کحاش خنده دار بود؟ بگین ما هم بخندیم.
  • حمید م. ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 1
    ضمن اینکه من به شخصه طبق فرمایش قرآن نه تنها شیعیان و مسلمانان که مسیحیان و یهودیان و دیگر انسانهای روی زمین رو دوست دارم. بجز ظالمان که دشمنی دیرینه ای باهاشون داشته ام.
  • ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    2 0
    مشرق درپیتی
  • ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    1 1
    اگر پاپ های مسیحی درست عمل می کردند خود مسیحیان اختیارات آنها را محدود نمی کردند. تا سال 1930 واتیکان قدرت تمام عیار اروپا بود و در این سال به یک شهرک کوچک در قسمتی از شهر رم تبدیل شد. به دو مورد از خطاهای پاپ های قدیم و جدید کلیسا اشاره می کنم. کشتاری که صلیبی ها در اورشلیم صورت دادند از کشتار امروز داعش کمتر نیست. این کشتار به دستور پاپ آن وقت انجام شد. اواخر شهریور 1380، پاپ ژان پل دوم بعد از واقعه یازدهم سپتامبر به بهانۀ سالگرد شونصدمین سال ورود مسیحیت به تاجیکستان، به این کشور سفر کرد. اما در خفا داشت این کشور رو آماده می کرد تا امریکا بتواند از آنجا به افغانستان حمله کند.
  • ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    10 0
    ناشناس ۱۶:۲۱ شما تنها کاربر مشرق نیستید که عادت به انگ زدن و اتهام چسباندن داره ازت نمیگذرم. منظور کلی نظر من این بود که ما که به خودمون اجازه میدیم همه ادیان را نقد کنیم چرا درباره انتقادات و نظرات سایر ادیان نسبت به اسلام خاموشیم ؟ آیا در اسلام تحریف اتقاق نیفتاده ؟
  • ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 0
    چیزی که برای همه مشخص و واضحه اینه که واتیکان مخالف این مسائلی که شما عنوان کردی و اینکه کسی به اسم مسیحیت به مسیحیت ضربه میزنه فرقی با داعش نداره که به اسم اسلام ضربه به اسلام میزنن.
  • ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 2
    اگر تحریفی در اسلام اتفاق افتاده باشد در شیعه نیست. دلیلش این است که قرآن در ایه 82 مائده می فرماید که ای مسلمانان بدانید که دشمن ترین دشمنان شما یهود هستند. شما لطفاً بررسی کنید که صهیونیست ها با کدام مسلمانان دشمنی می کنند؟ اگر جواب را پیدا کردی اسلام واقعی را هم پیدا می کنی.
  • ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 3
    یکی از ارکان همجنس گرایی در جهان، واتیکان است چون آنها نمی توانند ازدواج کنند. هرچند وقت یک بار گندش درمی آد که فلان کشیش و بهمان اسقف به چندین فقره کودک آزاری و غیره اعتراف کرده اند.
  • افشین تهران ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 1
    1شما اصلا مسیحی نیستی چون اگه بودی ابتدا به تطابق ایات انجیل و این مقاله پرداخته بودی و مستند جواب میدادی.2شما درکجای این متن توهین دیدی؟3شما در کجا مطلب طنز دیدی؟4اگه به توهین باشه که هم کیشان شما در غرب روی هرچی فحاش و کافر رو در عالم سفید کردن از اجازه چاپ و حفاظت از سلمان رشدی و ایات ....گرفته تا کشیدن کاریکاتور و دهها مطلب توهین امیز که توسط مسلمانان فقط محکوم شد و حتی در جواب ان توهینها کوچکترین توهینی به دین و پیامبر مسیح انجام نشد چرا که این در اموزه های دینی ما منفور است.5اینجا به انجیل حضرت مسیح ع اشکالی گرفته نشده بلکه به نسخ تحریف شده ان که توسط ایادی صهیونیست و کسانیکه ان را در خلاف منافع خود دیده اند ایراداتی گرفته شده انهم در احترام کامل.6رفتار ما در ایران با تمام ادیان و مذاهب برادر انه بوده و هست و خواهد بود و انها هم مثل تمام مسلمانان از حقوق شهروندی کامل برخوردار هستند البته برخلاف رفتار غرب با مسلمانان.7انهایی که دیروز در انجیل دست بردند امروز هم با بوجود اوردن داعش قصد دست بردن در اسلام را دارند 8اینجا قرار نیست که یک چنگ صلیبی دیگه راه بیفته بلکه بحثی هست که در ارامش و با احترام باید به اون پرداخت نه با بغضی که شما داری.
  • افشین تهران ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 1
    تمام تحلیل و برداشت شما همین بود؟نظری مستندی چیزی نداری؟
  • ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 1
    داشتی رد می شدی و گفتی یک فحش بدهم دلم خنک بشه. حالا برو لالا کن.
  • مهدی ص ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    1 1
    مابرای مسیح واموزه های واقعی ایشان احترام قائل هستیم اما نه سخنان تحریف شده ایشان ایا براستی اگه حضرت مسیح درحال حاضر بودند همجنسگرایی را تایید میکردند
  • ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    2 0
    مشرق، کارت به جایی رسیده که انجیل را هم تفسیر می کنی! خواهشاً این کار را به اهلش بسپار که روحانیان مسیحی هستن. مجبوری تو هر موضوعی که تو تخصصت نیست وارد شی!!!!
  • ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    1 1
    دو هزار سال است روحانیون مسیحی هنوز در 1=3 مانده اند!! اگر اهلش بودند تا حالا تفسیر کرده بودند!!
  • ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 2
    روحانیون مسیحی مثل دوران جاهلیت فقط از گذشتگان خود حمایت می کنند و کاری به حقایق ندارند. اگر مقالات ادیانی مشرق و حتی همین مقاله را خونده بودی این حرف رو نمی زدی. البته اگر از اون مسیحی های مغرض نباشی و بخواهی چیزی بفهمی.
  • ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 0
    اگر حضرت عیسی(ع) این حرف رو زده پس چرا مصلوبش کردن !!!
  • امیر ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 1
    در عقايد مسيحيان، بدعت‌هايي همچون تثليث وجود دارد كه حتي پولس نيز آنها را نگفته است بلكه در قرون بعد پديد آمده‌اند. آنها به عیسی مقام الوهی می دهند!! کسی نیست بپرسد که اگر عیسی(ع) همان خدا است آیا چگونه می‌توان خدا را به دار آویخت و او را کشت و سه روز در قبر دفن کرد؟
  • ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 0
    اگه سواد داری متن رو بخون جوابتو می گیری
  • بنده خدا ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 1
    پروردگارم درود فرست بر پیامبرانت و محمد آخرین فرستاده ات و خاندان پاکش،و هدایتمان کن به صراط المستقیم.
  • حرف حساب جواب نداره ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 2
    اسلام کاملترین دینه البته نه اسلامی که برخی اقلیت ها تبلیغش میکنن
  • ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    1 0
    اگر فقط از گل و بلبل حرف زده بود تلاش نمیکردن به صلیب بکشندش
  • ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 2
    هر انسان عاقلی وقتی میبینه از قرآن در تمام طول تاریخ فقط و فقط یک نسخه وجود داشته در حالی که چندین انجیل و تورات با مضامین بعضا متناقض در دسترس هست خودش به خوبی میتونه بفهمه کدوم دستکاری شده
  • ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    1 0
    هر پیامبری مسلما فقط مربوط به زمان خودش است زمان پیامبر اسلام تا آخر الزمان است چرا که او خاتم پیامبران است
  • حامد ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    آره تو راست میگی و اگه منظورت اینه که آمریکا و اروپا هم با محبت با دیگر مردمان در ارتباط هستن و میخوای اونا را تطهیر کنی واقعا یه احمقی چون اونا از هرجنایت و خیانتی در حق بشر کوتاهی نکردن.
  • نما ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    خوبه این دوستان مومن همه دیار کفرن.... چه بسا با کیس پناهندگی مذهبی..... ( هر درختی را از روی میوه اش باید شناخت)
  • من! ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    اشتباه مثبت دادم!!!!!!!! تو گوگل بزن جرایم روحانیون مسیحی ببینم چی میاره به انگلیسی هم بزنی بد نیست
  • ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    کدوم توهین؟ اینجا به حضرت مسیح یا حواریون دروغی نسبت داده شده؟ خود واتیکان 4 انجیل رو از میان ده ها انجیل به عنوان انجیل های اصلی شناخته. در ضمن فرض بر اینکه این انجیل ها اصلا تحریف نشده باشند... خود نویسنده های انجیل هم ادعا دارند که فقط شرحی از رفتارها و گفتارهای مسیح رو بیان کردند و نه کتاب خدا هست و نه کتابی که 40 سال بعد از مسیح نوشته میشه میتونه جملاتی دقیق و کاملا صحیح رو در بر داشته باشه و فقط برخی از رفتارهای مسیح رو بیان کرده. پس جامع نیست و برای همه ی امور نمیتونه مورد توجه قرار بگیره
  • ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    نما جان کافر همه را به کیش خود پندارد شکر خدا بهایی نیستیم...
  • ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 1
    من که دانشجو هستم نه مثل تو (نما) وطن فروش اینجا . خورده داند نخورده نداند تو این راه پست رو طی کردی نه همه .انسان نما
  • ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 1
    نما : تا کور شود هر که نتواند دید...
  • ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 2
    معلوم الحال هستی که از این کیس ها خبر میدی تو یک بهایی پناهندهء عقده ای هستی. نما
  • ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 1
    بابا جان دین تحریف شده و دستکاری شده داعش و عقده و غیره نداره..
  • ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 1
    نظرت سرژیک در مورد مورمون ها چیست که حتی به صلیب اعتقاد ندارن . جواب ندی همه به تو می خندن
  • ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 1
    سرژیک توهین نبود کارت الان تهمت هست . اصلا فرض کن توهین هست تو که ادعای مسیحیت داری چرا آموزه حضرت رو اجرا نکردی؟! خودت شروع به بد و بیراه گفتن کردی اگر به صورتتان سیلی زدند... رو فراموش و بر عکس اجرا فرمودی. حال قضاوت کن کی در پیت هست؟
  • ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 1
    تو چرا در عذابی نما؟! دردت گرفت من ۴۵ سال آمریکا هستم و از افراد مدل تو هم این جا زیاده که من ارزشی به آنها قایل نبوده ونیستم از این کیس ها مثل تو زیاد دیدم که بی هویتی و بدبختی از سر و رویشان می بارد . کسی هم نگفنه اینجا سرزمین کفر هست.دوستان دیگه هویت مذهبت را درست تشخیص دادن . بهایی.
  • ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    1 1
    انجیل برنابا رو بخونین . مطالب خیلی خوب و حکمت آموزی داری. من همچین جمله ای رو تو این انجیل ندیدم !
  • موسی امیری ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    جملۀ اول شما درست است اما جملۀ دوم نه. زیرا این سخن منقول از عیسی ع در فصل هجدهم از انجیل برنابا نیز آمده است: (۱۶) پس هرگاه ببینید که جهان خوار شمارد کلام شما را، پس غمگین مشوید. بلکه تأمل کنید که چگونه خوار شمرده خدای را و او از شما بزرگتر است. خوار شمرده او را جهان، حتی اینکه حکمت او را جهالت پنداشته. (۱۷) پس چون خدای با جهان مدارا به صبر می‌نماید، چرا شما غمگین می‌شوید از خاک و گل زمین؟ [یعنی از انسانهای دیگر] (۱۸) پس با صبرتان مالک خواهید شد خودتان را. (۱۹) پس هرگاه کسی به رخسارۀ شما سیلی بزند رخسارۀ دیگر را برای او بگیرید تا سیلی بزند.
  • محمد ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    3 1
    نام احمد نام جمله انبیاست... چون که صد آمد نود هم پیش ماست... تمام صفات نیک پیامبران الهی در وجود نازنین پیامبر خاتم حضرت محمد صل الله علیه وآله خلاصه شده...
  • علی از تهران ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
    2 0
    عزیزان رسالت انبیاء الهی دعوت به خدا ومعرفی راه رسیدن به او بوده وهست وکاردشمنان انبیاء هم تحریف وبی خاصیت نشان دادن تعالیم آنان" عملکردمدعیان پیروی از آنان باید به محک الهی سنجیده شود خدانعمت عقل رابرای همین به ماداده وازمابازخواست خواهدکرد
  • نما ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
    0 1
    آره تو دانشچو با افتخار رفتی گردنت گج کردی تو سفارت ... آره منم 10 سالگی اومدم جایی که امتال تو پیشم از ترس عدالت لال میشن...ولی اینجا عقده گشایی میکنن....
  • ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
    0 0
    داداش من دردم نمیاد... تو اینجا خیلی جاها باید لال شی دردت میاد....
  • ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
    3 3
    مسیحیت یک دروغ بزرگ است که توسط پولس ساخته شده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس