رژیم صهیونیستی با تکیه بر گروه‌های تروریستی به ویژه شاخه القاعده در سوریه که جبهه‌النصره است، تلاش می‌کند در سوریه و لبنان یک خلأ امنیتی شکل دهد، مانند آن چیزی که ارتش "آنتوان لحد" موسوم به "ارتش جنوب لبنان" قبلاً در جنوب لبنان داشت.

گروه بین‌الملل مشرق- عملیات اسرائیلی‌ها در قنیطره و واکنش حزب‌الله به آن در مزارع "شعبا" را باید سرفصل دوره جدیدی از معادلات امنیتی و نظامی بین مقاومت و رژیم صهیونیستی تلقی کرد. رژیم صهیونیستی با تکیه بر گروه‌های تروریستی به ویژه شاخه القاعده در سوریه که جبهه‌النصره است، تلاش می‌کند در سوریه و لبنان یک خلأ امنیتی شکل دهد، مانند آن چیزی که ارتش "آنتوان لحد" موسوم به "ارتش جنوب لبنان" قبلاً در جنوب لبنان داشت. لذا می‌بینیم از طریق همکاری اطلاعاتی بین این گروه‌ها و رژیم صهیونیستی، عملیات قنیطره انجام می‌شود که طی آن یک سردار ایرانی و 6 نفر از نیروهای مقاومت به شهادت می‌رسند.

- مقامات اسرائیل پس از بیانیه سپاه پاسداران، گفتند هدفشان ترور سردار "الله‌دادی" نبود

- رژیم صهیونیستی به بهانه آتش‌بس با حزب‌الله، سوریه و ایران به روسیه متوسل شد

- واکنش حزب‌الله منجر به کشته شدن 17 سرباز اسرائیلی و اسارت یک نفر دیگر شد

- نتانیاهو در فراری رو به جلو گفت: ارتش اسرائیل برای اقدام با قدرت آماده است

- نخست‌وزیر اسرائیل برای تحقیر حزب‌الله، مدعی دخالت ایران در عملیات شبعا شد

- رژیم صهیونیستی با همکاری تروریست‌ها عملیات قنیطره را انجام داد

- حزب‌الله به دنبال نهادینه کردن پدیده مقاومت در جولان است

- عملیات اسرائیل موجب شد مقاومت در جولان، مأموریتش را با اهدای شهید ثبت کند

- صهیونیست‌ها می‌ترسیدند حزب‌الله شهرک‌های شمال فلسطین اشغالی را تصرف کند

- نیروهای حزب‌الله بر خلاف اسرائیلی‌ها از نزدیک به ستون نظامی اسرائیل حمله کردند

- رژیم صهیونیستی تلاش کرد از طریق واسطه‌های بین‌المللی مانع واکنش حزب‌الله شود

- اسرائیل از این پس برای هر اقدام جدید علیه حزب‌الله تاوان بسیار سنگینی خواهد داد

- پاسخ نیروهای مقاومت اکنون جغرافیای نامحدود و ماهیت نامتقارن پیدا کرده است

- آثار سخنرانی سید حسن نصرالله کم‌تر از عملیات مقاومت در مزارع شبعا نبود

- فریب تاکتیکی حزب‌الله پس از عملیات قنیطره، اسرائیل را دچار تزلزل و تخمین‌گری کرد

- موازنه قدرت در منطقه، به زیان اسرائیل و غرب‌گراها و به نفع مقاومت تغییر کرده است

- پاسخ مقاومت و سخنرانی نصرالله، مانند زلزله، عقبه خود در محافل اسرائیلی می‌گذارد

- رژیم صهیونیستی امکان پاسخ فوری و مؤثر به عملیات حزب‌الله را ندارد

مصاحبه با هادی محمدی
حملات حزب‌الله لبنان به مزارع شبعا

روز یک‌شنبه 28 دی، طی حمله موشکی بالگردهای رژیم صهیونیستی به کاروان نیروهای مقاومت در منطقه "قنیطره" سوریه، 6 نفر از نیروهای حزب‌الله، از جمله "جهاد عماد مغنیه" پسر کوچک شهید عماد مغنیه، یکی از رزمندگان و فرماندهان مقاومت به نام "محمد عیسی" و همین‌طور سردار "محمدعلی الله‌دادی" از فرماندهان سپاه پاسداران ایران به شهادت رسیدند.

خبر حمله اسرائیل به کاروان مقاومت که برای بازدید میدانی در شهرک "مزرعه الامل" قنیطره سوریه بودند، به سرعت به تیتر اول رسانه‌ها تبدیل و موفقیتی بزرگ برای رژیم صهیونیستی تلقی شد. این در حالی بود که تنها یک روز پس از پیام فرمانده سپاه پاسداران مبنی بر این‌که اسرائیل باید منتظر صاعقه‌های ویرانگر ایران باشد، مقامات صهیونیست در موضعی کاملاً انفعالی اعلام کردند در حمله اخیر به خاک سوریه، قصد هدف قرار دادن فرمانده سپاه ایران را نداشته‌اند. عقب‌نشینی‌های ناشی از ترس رژیم صهیونیستی تنها به این مورد ختم نشد.

حزب‌الله لبنان پس از عملیات اسرائیل اعلام کرد که پاسخ قاطعی را در زمان مناسب به این اقدام خواهد داد. مقامات اسرائیلی بلافاصله برای در امان ماندن از واکنش حزب‌الله و ایران به تقلا افتادند، از جمله به بهانه تلاش برای آتش‌بس با حزب‌الله، سوریه و ایران به روسیه متوسل شدند و به این کشور گفتند که درصدد متشنج کردن اوضاع امنیتی و رویارویی نیستند.

اوج این انفعال، چهارشنبه 8 بهمن بود، زمانی که حزب‌الله، کاروان نظامیان ارتش اسرائیل را در مزارع "شبعا" واقع در سرزمین‌های اشغالی هدف قرار داد. بنا به گفته منابع لبنانی، در جریان این حمله، 17 سرباز اسرائیلی از جمله فرمانده یکی از گردان‌های تیپ نیروهای ویژه "گفعاتی" کشته شدند و یک سرباز صهیونیست نیز به اسارت نیروهای مقاومت درآمد. وحشت مقامات اسرائیل از این عملیات را می‌شد از تعطیلی فرودگاه‌های "حیفا" و "روش بینا" و قرار گرفتن چندین مؤسسه حکومتی و امنیتی در وضعیت اضطراری فهمید.

نتانیاهو که دقایقی بعد از حمله حزب‌الله، در جلسه اضطراری امنیتی شرکت کرده بود، در اقدامی تبلیغاتی هشدار داد: "به شما پیشنهاد می‌کنم قدرت ما را آزمایش نکنید. ارتش اسرائیل برای اقدام با قدرت آماده است." وی همچنین طی سخنانی فرافکنانه گفت، ایران در تلاش است تا با استفاده از حزب‌الله، جبهه دیگری در جولان باز کند. این ادعای دست داشتن ایران در عملیات شبعا البته بیش از آن‌که واقعیت داشته باشد، استفاده رسانه‌ای برای رژیم صهیونیستی داشت که می‌خواست حزب‌الله را از انجام چنین عملیاتی ناتوان نشان دهد.

با این حال، تیر آخر را سید حسن نصرالله در سخنرانی روز جمعه 10 بهمن به پیکر اسرائیل زد. وی گفت، مقاومت از این پس، پاسخ هر تجاوز اسرائیل را هر زمان، هر کجا و هر طور که بخواهد خواهد داد و چیزی به عنوان قواعد بازی را به رسمیت نمی‌شناسد. دبیرکل حزب‌الله تأکید کرد در قنیطره، خون ایرانی و لبنانی ممزوج شد و این نشانه وحدت مقاومت و واحد بودن دشمن است.

خبرنگار بین‌الملل مشرق در خصوص عملیات اسرائیل در منطقه قنیطره، واکنش متقابل حزب‌الله به این عملیات و سخنرانی سید حسن نصرالله درباره تحولات اخیر میان مقاومت و رژیم صهیونیستی با "هادی محمدی" کارشناس مسائل خاورمیانه گفتگو کرده است. متن مصاحبه مشرق با آقای محمدی به شرح زیر است.

مصاحبه با هادی محمدی
"هادی محمدی" کارشناس مسائل خاورمیانه

عملیات اسرائیلی‌ها در قنیطره و واکنش حزب‌الله به آن در مزارع "شعبا" را باید سرفصل دوره جدیدی از معادلات امنیتی و نظامی بین مقاومت و رژیم صهیونیستی تلقی کرد. رژیم صهیونیستی با تکیه بر گروه‌های تروریستی به ویژه شاخه القاعده در سوریه که جبهه‌النصره است، تلاش می‌کند در سوریه و لبنان یک خلأ امنیتی شکل دهد، مانند آن چیزی که ارتش "آنتوان لحد" موسوم به "ارتش جنوب لبنان" قبلاً در جنوب لبنان داشت. لذا می‌بینیم از طریق همکاری اطلاعاتی بین این گروه‌ها و رژیم صهیونیستی، عملیات قنیطره انجام می‌شود که طی آن یک سردار ایرانی و 6 نفر از نیروهای مقاومت به شهادت می‌رسند.

حزب‌الله به خوبی توانسته از هر اقدام رژیم صهیونیستی برای خودش فرصت‌سازی بکند و یکی از زمینه‌هایی که مقاومت اسلامی لبنان یعنی حزب‌الله دنبال می‌کند این است که پدیده مقاومت در جولان را نهادینه بکند. یکی از محورهای انتقاد به نتانیاهو نیز همین مسئله است که عملیات ارتش رژیم صهیونیستی موجب شد تا مقاومت در جولان مسئولیت و مأموریت خودش را با دادن شهید ثبت بکند.

حزب‌الله طی 10 روز پس از عملیات قنیطره به خوبی تلاش کرد از فضای انفعالی رژیم صهیونیستی که به شدت درباره واکنش حزب‌الله نگران بود، بهره‌برداری بکند. از همان لحظات اول این عملیات، حزب‌الله شهدای خودش را اعلام کرد و طی بیانیه‌ای عملیات را رسماً به عهده رژیم صهیونیستی گذاشت. بعد هم تصمیم گرفتند حتماً به این حمله اسرائیل پاسخ لازم داده بشود.

طی این مدت، نگرانی‌ها در درون رژیم صهیونیستی تا این حد بالا گرفت که حتی انتظار داشتند حزب‌الله با حمله به مناطق شمالی فلسطین اشغالی، شهرک‌های یهودی‌نشین را مورد تصرف قرار دهد. این نگرانی دلیل شد تا از شهرک‌نشینان خواسته شود به مناطق میانی و مرکزی فلسطین اشغالی منتقل بشوند و یا در پناه‌گاه‌ها قرار بگیرند و در همین فاصله هم بعضی از مؤسسات مثل فرودگاه‌ها و مؤسسات حکومتی و امنیتی در شرایط اضطراری قرار گرفتند.

در فاصله 10 روزه میان عملیات قنیطره تا عملیات شبعا شاهد این بودیم که به دلیل نگرانی امنیتی ارتش رژیم صهیونیستی و مقامات این رژیم، شمار زیادی نیروی نظامی به مرزهای لبنان و جولان اعزام شدند، سیستم‌های ضدموشکی "پاتریوت" این رژیم در منطقه مستقر شدند و یگان‌های زرهی، پیاده و هوایی به حالت آماده‌باش درآمدند.

سید حسن نصرالله گفته بود که قرار است یک پاسخ حرفه‌ای، منسجم، قدرتمند و شجاعانه به عملیات رژیم صهیونیستی بدهند. عملیات اسرائیل در قنیطره در روز روشن، اما از راه دور انجام شده بود. با این حال، نیروهای حزب‌الله تقریباً در همان ساعات روز، اما رو در رو و با استفاده از موشک‌های پیشرفته، به ستون نظامی اسرائیل حمله کردند و تلفات قابل‌توجهی هم از آن‌ها گرفتند.

مصاحبه با هادی محمدی
صدور بیانیه توسط سید حسن نصرالله به مناسب شهادت نیروهای مقاومت

سؤال: اسرائیلی‌ها تلاش زیادی داشتند که هزینه این عملیات را متوجه ایران بکنند. دلیل این تلاش‌ها چیست؟ آیا ایران پاسخی به این ادعاها خواهد داد؟ همچنین آیا عملیات حزب‌الله تمام شده است یا خیر؟

رژیم صهیونیستی و رسانه‌های این رژیم تلاش کردند از طریق واسطه‌های سیاسی بین‌المللی فشار بیاورند تا نیروهای مقاومت و حزب‌الله به عملیات این رژیم پاسخ ندهند. بعد از آن هم که پاسخ حزب‌الله صورت گرفت، تلاش کردند آن را اراده نظامی یا امنیتی ایران معنا کنند و نه عملیاتی مستقل از جانب حزب‌الله. هدفشان این بود که نیروی مقاومت را به نحوی تحقیر کرده باشند. با این حال، سید حسن نصرالله در سخنرانی خود گفت که فشار یا دستوری از طرف دولت ایران و یا سوریه برای اجرای عملیات مقابله به مثل انجام نگرفت، بلکه این رهبری مقاومت و حزب‌الله بود که در همان ساعت‌های اولیه تصمیم گرفت به این اقدام رژیم صهیونیستی پاسخ بدهد.

دو نکته بسیار مهم در این‌جا وجود دارد. اول، مفهومی است که سید حسن نصرالله در محتوای سخنرانی خود به آن تأکید کرد و پایه‌گذاری یک مرحله جدیدی را هم نوید می‌دهد. آن مسئله این است که رژیم صهیونیستی اکنون با یک رفتار بازدارنده قدرتمند از سوی پایگاه مقاومت اسلامی روبه‌روست و برای هر اقدام جدیدی علیه حزب‌الله تاوان بسیار سنگینی خواهد داد. سید حسن نصرالله اعلام کرد ما در ازای ترور و به شهادت رسیدن هر عنصر و نیروی اصلی مقاومت، حتماً پاسخی جدی را به اسرائیل خواهیم داد.

نکته دوم این بود که بر خلاف گذشته که جغرافیای پاسخ نیروهای مقاومت در لبنان و یا فلسطین بود، اکنون این جغرافیا، نامحدود و نامتقارن است. اگر قبلاً قواعدی برای درگیری وجود داشت و معادله‌ای برای پاسخ‌های مقاومت در قبال رژیم صهیونیستی می‌شد نوشت، آقای نصرالله اعلام کرد که از الآن به بعد هیچ قاعده‌ای رعایت نخواهد شد. بنابراین هم جغرافیای پاسخ گسترش یافته و هم شدت آن دیگر تابع یک قاعده خاص نیست و سخنرانی آقای نصرالله را باید سرآغاز یک مرحله استراتژیک جدید بین مقاومت و رژیم صهیونیستی بدانیم.

یکی دیگر از مفاهیم جدیدی که سید حسن نصرالله بیان کرد، پیوند بین حلقه‌های مقاومت در سطح منطقه بود که ایران، عراق، سوریه و لبنان را در برمی‌گیرد. این ائتلاف منطقه‌ای در بیانات آقای نصرالله رسمیت پیدا کرد و نهادینه شد. خود این سخنرانی در واقع آثار و پیامدهاش کم‌تر از عملیات مقاومت در مزارع شبعا نبود.

بعد نظامی و فنی عملیات شبعا هم حائز اهمیت است. با وجود ماهواره‌ها و دستگاه‌های استراق سمع و جاسوسی و شبکه‌های جمع‌آوری اطلاعات، هیچ‌کدام از این‌ها موفق به کشف عملیات مقاومت نشدند. خود این مسئله نشان می‌دهد پاسخ مقاومت چه اندازه حرفه‌ای بوده است. حزب‌الله بلافاصله پس از عملیات قنیطره، اقدامات فریب تاکتیکی را در مناطق جولان انجام داد و نیروهای امنیتی ارتش صهیونیستی را دچار تزلزل و تخمین‌گری کرد. این عملیات‌ها شامل شلیک موشک و خمپاره و یا اقدامات ایذایی نظامی در مناطق جولان از طرف حزب‌الله بود.

مصاحبه با هادی محمدی
نظامیان صهیونیست در حال انتقال یکی از قربانیان حملات

سؤال: عملیات حزب‌الله و سخنان نصرالله ‌نشان‌دهنده قدرت مقاومت در منطقه است. از طرف دیگر انصارالله در یمن قوت می‌گیرند و در مقابل، عربستان دچار کاهش قدرت شده است. این تحولات چه تأثیری می‌تواند در توازن قدرت در منطقه داشته باشد؟

عملیات حزب‌الله در مزارع شبعا و سخنرانی آقای نصرالله یک شوک جدید را به رژیم صهیونیستی وارد کرد. اگر بخواهیم حلقه‌های دیگر مقاومت مثل یمن، عراق و سوریه را کنار این موضوع قرار بدهیم می‌بینیم موازنه قدرت در سطح منطقه به شدت به زیان نیروهای وابسته به رژیم صهیونیستی و جریان‌های تروریستی و غرب‌گرا و به نفع مقاومت تغییر کرده است.

شدت و حرفه‌ای بودن پاسخ مقاومت و سخنرانی سید حسن نصرالله، مانند یک زلزله در محافل رسانه‌ای، نظامی، امنیتی و سیاسی رژیم صهیونیستی عقبه خود را به جای خواهد گذاشت. خصوصاً الآن که رژیم صهیونیستی در آستانه انتخابات پارلمانی قرار دارد، مخالفان حزب نتانیاهو از این مسئله استفاده خواهند کرد.

رژیم صهیونیستی هم امکان پاسخ فوری و مؤثر به عملیات حزب‌الله را ندارد، هم به خاطر این‌که حزب‌الله آماده است حتی این عملیات را تا یک درگیری همه‌جانبه هم گسترش بدهد و هم به دلیل این‌که آمریکایی‌ها احساس می‌کنند منافعشان در خطر است و به رژیم صهیونیستی اجازه پاسخ جدید و مؤثر به عملیات مزارع شبعای مقاومت اسلامی را نمی‌دهند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • تارا ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    مرگ بر اسرائیل مرگ برجورج سوروس
  • محمود ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    آقا اینایی که تو منطقه قنیطره و جولان با رژیم صهیونیستی همکاری می کنند و کمک تجهیزاتی ، اطلاعاتی و لجستیکی میگیرن و حتی مجروحاشونم میبرن فلسطین اشغالی اونجا درمان میشن، اینها جیش الحر یا همون ارتش آزاد هستند نه النصره ای ها. اساسا بیشتر عناصر ارتش آزاد از فراری های ارتشن و اعتقاداتی لائیک دارن و رابشون با غرب و ترکیه و رژیم صهیونیستی خوبه. اما به غلط تو اخبار داخلی میگن النصره با رژیم صهیونیستی همکاری میکنه.
  • حسین ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    اسراییل و النصره موارد جدا از هم نیستند. الان تازه داره رو میشه که گروههای تروریستی ازجمله داعش،النصره و ... جزیی از پروژه های موساد هستند. هیچ سازمان اطلاعاتی نمیاد گروهی را به اسم خودش تاسیس کنه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس