کد خبر 374561
تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۶

دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین ضمن بعید ندانستن اعلام وضعیت نظامی در این کشور در صورت بی نتیجه بودن مذاکرات صلح، تاکید کرد که اوکراین باید یکی از قوی‌ترین ارتش‌های اروپا را داشته باشد.

به گزارش مشرق، «الکساندر تورچینوف» دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین اعلام کرد که این کشور باید حداقل دارای یکی از قدرتمندترین ارتش‌های قاره اروپا باشد.

طبق گزارش خبرگزاری «نووستی»، تورچینوف شب گذشته در مصاحبه با یکی از شبکه‌های تلویزیونی اوکراین تاکید کرده است: «ما باید حداقل دارای یکی از قوی‌ترین ارتش‌های اروپایی شویم تا توانایی لازم را برای دفاع از خود داشته باشیم، چرا که تا ابد نمی‌توانیم تنها تحت حمایت مذاکرات بین المللی و یا رژیم تحریم‌ها بسر بریم».

ارتش اوکراین در سال 2013 در بین 10 ارتش دارای بیشترین نیروی نظامی در قاره اروپا بعد از ارتش‌های روسیه، ترکیه، فرانسه، انگلیس و ایتالیا، قرار داشت. ارتش اوکراین شامل حدود 130 هزار نیروی نظامی بود. ولی بعد از کودتای دولتی و تغییر رژیم در این کشور و آغاز عملیات نظامی ویژه ارتش در مناطق شرق و جنوب اوکراین، نیروهای مسلح این کشور در عمل با مشکلات جدی مواجه بوده و مقامات کی‌یف از لزوم انجام اصلاحات اساسی در ارتش خبر داده‌اند.

دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین همچنین اعلام کرد که بعید نیست وضعیت نظامی در کشور اعلام شود. تورچینوف گفت: «در صورتی که فرمول سیاسی و مذاکرات صلح نتیجه‌ای نداشته باشد، ما چاره دیگری بغیر از اعلام وضعیت نظامی در کشور نخواهیم داشت».

به گفته این مقام بلندپایه، البته «پترو پروشنکو» رئیس‌جمهوری اوکراین بطور مرتب روند اوضاع در مناطق شرق کشور را ارزیابی کرده و تمام تلاش خود را برای حل و فصل مسالمت آمیز بحران بکار بسته است.

مقامات کی‌یف در اوایل ماه آوریل گذشته (فروردین ماه) عملیات نظامی گسترده‌ای را در مناطق شرقی اوکراین که خواستار فدراتیوه شدن این کشور هستند، آغاز کردند. درگیری‌های نظامی در این مناطق تاکنون ادامه دارد. بر اساس اطلاعات سازمان ملل متحد، قربانیان این مناقشه در بین مردم غیرنظامی ساکن مناطقه تاکنون به بیش از 4 هزار و 700 نفر رسیده است و بیش از 10 هزار نفر نیز زخمی شدند. در اوایل ماه سپتامبر (اواخر شهریور) با میانجی مستقیم سازمان امنیت و همکاری اروپا مقامات کی‌یف و جمهوری‌های خودخوانده مردمی دونتسک و لوهانسک (در شرق اوکراین) در مینسک، پایتخت بلاروس توافقنامه صلحی را امضاء کردند که بر اساس آن رژیم آتش بس در مناطق درگیری برقرار شد، ولی تا به امروز طرفین بارها یکدیگر را به نقض این رژیم متهم کردند. دور جدید مذاکرات گروه تماس در حل و فصل مناقشه در شرق اوکراین که روز چهارشنبه بار دیگر در مینسک برگزار شد، به توافق جدیدی بین طرفین منجر نشده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس