کد خبر 373891
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۸

تلاش عربستان برای پائین نگهداشتن قیمت نفت ، اقدامی است که حتی خود امریکایی ها اذعان دارند برای ضربه زدن به اقتصاد ایران طراحی شده است.پایگاه خبری فارین پالسی اخیرا گزارش مفصلی در باره پشت پرده تلاش عربستان برای پائین نگهداشتن بهاء نفت ارائه کرده که نشان می دهد سعودی ها به صورت کاملا برنامه ریزی شده اقتصاد ایران را هدف قرار داده اند.

به گزارش مشرق، تلاش عربستان برای پائین نگهداشتن قیمت نفت ، اقدامی است که حتی خود امریکایی ها اذعان دارند برای ضربه زدن به اقتصاد ایران طراحی شده است.
پایگاه خبری فارین پالسی اخیرا گزارش مفصلی در باره پشت پرده تلاش عربستان برای پائین نگهداشتن بهاء نفت ارائه کرده که نشان می دهد سعودی ها به صورت کاملا برنامه ریزی شده اقتصاد ایران را هدف قرار داده اند.
بررسی ها نشان می دهد که چگونه سعودی ها طی ده سال گذشته در حال برنامه ریزی برای ورود به رویارویی نفتی با ایران بوده اند. 

نقشه ای که از قبل طراحی شد

از سال 2006 نقشه چنین برنامه ای کشیده شده بود بطوریکه در نوامبر 2006 "نوال عبید" مشاور امنیتی بندر بن سلطان (سفیر وقت عربستان سعودی در آمریکا و وزیر سابق اطلاعات سعودی) در سرمقاله‌ای برای واشنگتن پست نوشت که "اگر عربستان سعودی تولید نفت را افزایش دهد و بهای آن را به نصف  کاهش دهد، این موضوع ایران را در مسیر یک  ویرانی قرار خواهد داد.
این گزارش تصریح دارد که سعودی ها در پی طراحی چنین نقشه ای به دنبال آن بوده اند که به بی ثباتی اقتصادی در ایران دامن بزنند و حتی مشاور امنیتی بندر بن سلطان مشخصا بر این موضوع تاکید می کند که در صورت کاهش قیمت نفت اقتصاد ایران دچار آنچنان فشاری می شود که نارضایتی مردمی در ایران را بهمراه خواهد داشت.
از 6 ماه گذشته تا به امروز قیمت نفت طی یک پروسه زمانی تدریجی  از 180 دلار در هر بشکه در نهایت به 57 دلار رسیده و ظاهرا این موضوع اقتصاد کشورهای عرب تولید کننده نفت را تحت تاثیر قرار نداده است . به عبارت دیگر، اقتصاد کشورهای عرب تولید کننده نفت در حوزه خلیج فارس  با افت 40 درصدی قیمت نفت دچار تلاطم نشده و این موضوع برای آنها امری ساده و پیش پا افتاده است !

وزیر نفت عربستان: سقوط قیمت تاثیر بر اقتصاد ما و عربها ندارد

وزیر نفت عربستان در حاشیه نشست وزرای نفت سازمان تولیدکنندگان نفت ( اپک) به این موضوع مهم اشاره کرده که که سقوط قیمت نفت نمی تواند تاثیر قابل توجه و بزرگی بر روی اقتصاد عربستان و کشورهای عربی داشته باشد.
با این حال این مقام عرب هیچگونه اشاره مستقیمی به سیاسی بودن اقدام دولت متبوعش در خصوص کاهش عمدی بهای نفت نمی کند . وزیر نفت سعودی یک دلیل عامه پسند اقتصادی را در خصوص سیاست دولت عربستان برای پائین نگهداشتن بهای نفت ارائه می دهد و می گوید: " اگر چه قیمت فعلی نفت بی رغبتی سرمایه گذاری در بخش انرژی را به دنبال داشته اما موجب رشد اقتصاد جهانی می شود و در نهایت منجر به بالا رفتن تقاضا جهانی و کاهش تولید عرضه کنندگان خواهد بود. "
نکته مهمی که در اظهارات وزیر نفت عربستان مشاهده می شود ، تصمیم گیری برای دیگر کشورهای عربی است. او انگار که سخنگوی تمام کشورهای عربی تولید کننده نفت و به عبارتی نقش سرپرستی و قیمومت آنها را دارد می گوید عربستان و کشورها دیگر عربی به دنبال برگردان موازنه به بازار جهانی نفت هستند. !
سیاست نفتی سعودی ها در خوش خدمتی به منافع تندروهای امریکایی تا جایی پیش می رود  که حتی جان مک کین جمهوریخواه تند روی مخالف اوباما ،خواستار قدردانی از عربستان به دلیل کاهش قیمت نفت می شود. 

راهکار مقابله با بحران چیست؟

در این میان مشخص است که برای مقابله با این اقدام سعودی ها همیشه نمی توان منتظر دیپلماسی و خوش و بش و ارسال پیام های دوستانه بود. بر این اساس ، روش دیپلماسی در تعامل با اعضای اوپک نمی تواند تاثیر قاطعی برای خروج ایران از بحران کنونی داشته باشد و بهتر است به  استراتژی های مقابله ای مثل بازار سازی ( فروش نفت ارزان تر برای تحت تاثیر قرار دادن اقتصاد نفتی کشورهای عرب) مبادرت شود. در مقابل برخی نیز می گویند باید به دیپلماسی ادامه داد و منتظر شرایط جهانی بود تا قیمت نفت مجددا بالا برود و شرایط به صورت طبیعی بهبود پیدا کند.
در حال حاضر اقتصاد عربستان به خاطر در آمد هنگفت سالیانه از حج ،در وضعیت مناسبی قرار دارد و اینکه وزیر نفت عربستان می گوید کاهش قیمت فشاری به ما و دیگر عربها وارد نمی کند نشان می دهد که سعودی ها حاضرند در صورتی که حتی اقتصاد یکی از متحدانشان دچار مشکل شد، سریعا با دلارهای ذخیره به کمک او بشتابند. 
راه حل بحران با این وصف مشخص است... باید عربستان را در معادلات منطقه ای تحت فشار قرار داد تا مجبور به کرنش و عقب نشینی شود. تکرار تجربه یمن می تواند بخشی از این راهبرد باشد.
منبع: فردا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    بله باید عربستان رو سر جاش نشوند.
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    منظورتون از درامد سرشار حج چیه؟ مگر چند میلیون نفر شرکت کننده هستند؟ تعداد شرکت کننده گان در حج واجب شاید به زور به 3 میلیون نفر برسد در حج عمره هم حتی اگر 10 میلیون نفر شرکت کنند و این حاجی ها نفری 1000 دلار سود برای عربستان داشته باشند جمعا 13 میلیارد دلار خواهد شد . حتی اگر تعداد بیشتر باشد فرض کنیم 20 میلیارد دلار سود برای عربستان داشته باشند . درامد نفتی عربستان با تولید 10 میلیون بشکه در روز و قیمت صد دلاری به 365 میلیارد دلار میرسد!!!! 20 میلیارد دلار توش گمه ! تحلیل های آبکی هیچ گره ای را باز نمیکند برادر جان !
  • پوریا ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    آل سعود این همه دلارهای ذخیره شده رو از کجا آورده؟ چرا به اون ها فشار وارد نمیشه؟
  • ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    باید تنگه رو ببیندیم پس کی باید از این تنگه هرمز استفاده کرد؟
  • علیرضا ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    ناشناس 11:53عزیز برادر ما به خاطر 4 و نیم میلیارد دلار پای میز مذاکره نشستیم!!! اونم از دارایی های خودمون!!!
  • ناشناس ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    شانس اوردی امریکا و انگلیس از شما حمایت می کند و گرنه تمام منطقه پوست از سر و کله شما می کند.
  • ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    باید این کارخانه داعشی ساز رو سر جاش بشونیم
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    با انکار هلوکاست می توان بخوبی با توطئه عربستان مقابله کرد
  • ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    دقیقا شرایط بسیار پیچیده است و طبعا اگر راه حلی وجود داشته باشد به همان اندازه پیچیدگی دارد
  • محمد ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    بهترین راه ممنوع کردن سفر به حج است.
  • ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    تا وهابیا و عربستانیا آتو داشته باشن و بیان بگن شیعه ها مسلمون نیستن چون حج نمیرن یه کم فکر کنین بعد نظر بدین خب
  • ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    0 0
    چاره کار یه چند تا انفجار کوچولو تو تاسیسات نفتی عربستانه تا حساب بیاد دستشون که دنیا چه خبره.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس