مدیر عامل بنیاد تعاون سپاه با اعلام اینکه قرارگاه خاتم خلأ شل و توتال را در پروژه‌های نفت و گاز ایران پُر کرد گفت: فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی بدست قرارگاه خاتم در حال بهره‌برداری کامل بوده و این پروژه‌های گازی در دنیا نمونه است.

به گزارش مشرق، سید پرویز فتاح مدیر عامل بنیاد تعاون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در برنامه نگاه دو، گفت: بعد از جنگ و فراغتی که رزمندگان اسلام پیدا کردند، تجهیزات زیادی دست سپاه ماند که بدون استفاده مانده بود و بهترین و منطقی‌ترین تصمیمی که در این عرصه گرفته شد، ایجاد قرارگاه سازندگی بود که در راستای جبران خسارت و سازندگی کشور قرار گرفته این درایت نظام را می‌رساند.

وی افزود: اکنون همه سد‌ها را ایرانی‌ها می‌سازند و در صنعت سدسازی به یک خودکفایی رسیده‌ایم و وقتی این سد ساخته شد، گتوند و کارون و به‌تبع آن پروژه‌ها و دستاوردهای دیگری هم به ثمر نشست.

مدیر عامل بنیاد تعاون سپاه با اشاره به نقش‌آفرینی این قرارگاه در بازسازی و سازندگی پس از جنگ و تلاش‌های صورت گرفته توسط دولت سازندگی و تأییدیه فرماندهی معظم کل قوا و نقش اصل 147 قانون اساسی در این راستا، تصریح کرد: در آن زمان قرارگاه بازسازی قصد داشت آسیب دیدگی‌ها را بازسازی کند و این مأموریت به قرارگاه سازندگی محول شد.

فتاح با اشاره به خسارت اکثر شهرهای مرزی در غرب کشور از جمله استان‌های کردستان و آذربایجان غربی، گفت: قرارگاه بخشی از توان خود را برای بازسازی گذاشت چون اولویت سازندگی بود و قرارگاه مأموریت پیمانکاری داشت و با دولت تعامل می‌کرد.

وی با اشاره به نقش‌آفرینی قرارگاه سازندگی در ساخت سازه‌های عظیم از جمله سد کرخه، اظهار داشت: در آن زمان اصرارهای دولت آقای هاشمی باعث شد که ساخت سد کرخه به‌عهده بچه‌های جنگ باشد و روحیه تلاش و تخصص متخصصین سپاه باعث شد نظام این ریسک را انجام داده این پروژه ملی به دست سپاه پاسداران انجام شد که رهبر معظم انقلاب، آقای هاشمی رفسنجانی و خاتمی از آن بازدید کردند و کرخه نشان داد که ما می‌توانیم.

مدیر عامل بنیاد تعاون سپاه ادامه داد: امروزه دیگر نیازی به پیمانکار خارجی نیست و با توجه به اینکه قبل از انقلاب همه پروژه‌ها را خارجی‌ها می‌ساختند، اکنون همه این پروژه‌ها به دست ایرانی‌ها ساخته می‌شود.

فتاح درباره نام‌گذاری این قرارگاه، اظهار داشت: این به‌دلیل حوزه علم و دانشی است که از دوران دفاع مقدس و مفاهیم فرهنگ مقاومت و سازندگی خارج شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: فرهنگ پیمانکاری در کشور رشد کرده است و نیازی نیست که در پروژه‌های سطح پایین قرارگاه سازندگی وارد شود و این باعث می‌شود عرصه برای شرکت‌های خصوصی ایجاد شده و وظیفه قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) پرکردن خلأ خارجی‌ها در پروژه‌های مختلف از جمله پروژه‌های نفتی است که شرکت‌های خارجی مثل شِل و توتال در گذشته در آن نقش‌آفرینی می‌کردند.

مدیر عامل بنیاد تعاون سپاه با بیان اینکه پروژه‌های باکیفیت و با ویژگی‌های ارزشمند توسط پیمانکاران داخلی در قرارگاه ساخته می‌شود، گفت: فازهای 15 و 16 پارس جنوبی در حال بهره‌برداری کامل بوده و این پروژه‌های گازی در دنیا نمونه است.

فتاح اظهار داشت: در پروژه‌های بزرگ، قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) پیمانکار بوده و بالغ بر 5هزار پیمانکار در زیرمجموعه کار می‌کنند و کمک به نظام، رفع محرومیت و حل مشکلات و معضلات در ساختار و کمک به دولت از اهم وظایف قرارگاه بوده پیمانکار وضعیت پروژه را در همه جوانب می‌سنجد و در این خصوص سختگیری‌های لازم به قرارگاه اعمال می‌شود و این‌گونه که بعضاً درباره قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) فکر می‌شود، نیست و وظیفه و هدف قرارگاه کمک به دولت بوده و این یک مدیریت مبتکرانه مالی است.

وی با بیان اینکه شاید بعضاً نقطه نظراتی بین دولت و قرارگاه وجود داشته باشد و قرارگاه شاید چند هزار میلیاردی طلبکار باشد، اما این به اصل پروژه و انجام آن خدشه وارد نمی‌کند، تأکید کرد: قرارگاه در خدمت نظام و دولت‌هاست و به‌عنوان امین همه دولت‌ها مطرح بوده و شاید اختلافات جزئی وجود داشته باشد اما در اصل کار و انجام کار خللی وارد نمی‌کند.

مدیر عامل بنیاد تعاون سپاه در ادامه تصریح کرد: دولت تدبیر و امید شاید ابتدا یک ذهنیت‌هایی داشت ولی امروز ذهنیت‌ها تغییر کرده و دولت از ابزار و توانمندی‌های قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) بهره‌برداری می‌کند و یَد سپاه هیچ‌وقت سیاسی نبوده و بسیاری از پروژه‌های سازندگی در دوره ایشان انجام شده است؛ البته پروژه‌ها باید حتماً انجام شوند.

وی اعلام کرد: در پروژه‌های ملی اختلاف وجود ندارد و در دوره خاتمی، رئیس‌جمهور برای افتتاح سد کرخه حضور پیدا کرد.

مدیر عامل بنیاد تعاون سپاه با اشاره به ارتباط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) با دانشگاه‌ها و تعامل آنها، اظهار داشت: سپاه پاسداران با اعضای دانشگاه شریف پروژه‌هایی را انجام می‌دهد که برخی در حوزه امنیتی بوده که صلاح به مطرح کردن آن نیست و با دانشگاه تهران هم رابطه صنعتی داشته است؛ قرارگاه چتر بزرگی را ایجاد کرده و بسیاری از مهندسین تحت پوشش آن قرار گرفته‌اند و کمتر از 3هزار نفر افراد رسمی سپاه‌اند و بقیه از مردم و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند.

فتاح همچنین درباره نقش‌آفرینی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء‌(ص) در رفع تحریم‌ها و اقتصاد مقاومتی تأکید کرد: شاید اساسی‌ترین بحثی که می‌توانیم مطرح کنیم، اقتصاد مقاومتی بوده و با فعالیت این قرارگاه در این راستا و با توجه به توان داخلی و نیروی انسانی و پتانسیلی که وجود دارد، نیازی به شرکت‌های خارجی نداریم و این از سر استغنای علمی و تحقیقاتی بوده که مبتنی بر توان داخلی است که نمونه آن را در سد کرخه و پارس جنوبی شاهد بوده و هستیم.

وی ادامه داد: تاکنون هیچ پروژه‌ای تعطیل نشده است و شاید در مقطعی تجهیزاتی داده نشده، اما پروژه‌ها با قوت و قدرت ادامه پیدا کرده و ما بر سر آرمان‌ها ایستاده‌ایم و قرارگاه تعامل خود با دولت را به‌خوبی خواهد داشت.

مدیر عامل بنیاد تعاون سپاه، اضافه کرد: درباره پروژه‌های محرومیت‌زدایی، این پروژه از مطالبات سرلشکر جعفری بوده که اگر پروژه‌ای در یک منطقه‌ای انجام می‌شود، تا شعاع 40 تا 50 کیلومتری نیاز مناطق محروم رفع شود.

فتاح با برشمردن سختی‌های عرصه پیمانکاری، اظهار داشت: اگر قرارگاه سود داشته باشد، بخشی از آن را به مردم و حرکت در راستای بازسازی و سازندگی بازخواهد گرداند و در عرصه نفت و گاز، پروژه انتقال گاز عسلویه به ایرانشهر که بالغ بر 900 کیلومتر بود، در دولت آقای احمدی‌نژاد انجام گرفت که باعث بهره‌مند شدن استان سیستان و بلوچستان و شهر زاهدان از نعمت گاز شد که همچنین ادامه خط لوله به‌سمت پاکستان رفت.

وی با اشاره به نقش‌آفرینی قرارگاه سازندگی در پروژه آب شیرین قم و حضور جزئی اما باکیفیت در مسکن مهر، خاطرنشان کرد: قرارگاه اهداف انقلاب و نظام را پیگیری می‌کند و اگر نقدهایی باشد ما می‌پذیریم و شاید نکاتی دیده شود که با توجه به نظر فرمانده کل سپاه باید آنها تصحیح شوند و ما با سعه‌صدر به مسیر خود ادامه می‌دهیم.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس