کد خبر 460375
تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۵

خشکسالی و کمبود منابع آبی،‌شرایط را به جایی رسانده که برخی از سدهای کشور از دستیابی به همه هدف‌هایی که برایشان تعیین شده بود ناکام مانده‌اند؛ چندی پیش وزیر نیرو از احداث برخی سد‌ها که حتی یک مگاوات برق نیز تولید نمی‌کنند انتقاد کرد که این مساله نیز با واکنش مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیرو ایران روبرو شد.

به گزارش مشرق، علی‌رغم اینکه نیروگاه‌های برق آبی نیاز به سوخت ندارند و به لحاظ حفظ محیط زیست و ذخایر آبی، یاری رسان هستند اما شرایط نامساعد در آبگیری برخی از این سدها موجب شده که این سدها هرچند در وظیفه اولیه‌شان یعنی ذخیره آب تاحدودی موفق باشندف اما در زمینه وظیفه دوم یعنی تولید برق از این آب ناکام بمانند تا جایی که چیت‌چیان، وزیر نیرو معتقد است که در برخی سدها حتی یک کیلووات برق هم تولید نمی‌شود که این مساله باید مورد بازبینی قرار بگیرد.

وی برای تصدیق این شرایط سد کرخه وسیمره را مثال زد و گفت: طی پنج سالی که سد کرخه احداث شده ، حتی یک کیلووات نیز برق از آن تولید نشده است البته باید این نکته را در‌نظر گرفت که این مساله تنها مربوط به سد کرخه نیست.

وزیر نیرو درباره پیش‌بینی‌های احداث سد کرخه اظهار کرد: در زمان احداث سد کرخه پیش‌بینی بر این بود که هفت میلیارد مترمکعب ذخیره آبی داشته باشیم، اما هیچ وقت این عدد محقق نشد و توانستیم به پیش‌بینی‌ها پاسخ دهیم.

چیت‌چیان همچنین وضعیت سد سیمره را به همین روال دانست و افزود: سدی که در این رودخانه احداث شد امسال به زحمت توانست برای انجام تست آن هم برای گرفتن گارانتی فعالیت داشته باشد.

این صحبت‌ها با واکنش سید محمدرضا رضازاده رییس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیرو ایران روبرو شد چرا که وی معتقد است که تعداد سد‌هایی که این مشکل را دارند زیاد نیست.

وی با اشاره به سد کرخه به ایسنا گفت: این سد تاکنون برق تولید کرده است و صحبت‌های وزیر تنها مربوط به امسال و سال گذشته می‌شود.

رییس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیرو ایران همچنین در خصوص سد سیمره اظهار کرد: کار سازه فیزیکی و واحد‌های نیروگاهی این سد به اتمام رسیده است و برای اینکه دوره گارانتی سد طی نشود تست‌های لازم را در آن انجام دادیم .

رضازاده با بیان اینکه در این سد سه واحد نیروگاهی با ظرفیت 480 مگاوات وجود دارد،گفت:در حال حاضر حجم آب در مخزن حدود یک میلیارد مترمکعب است در حالی که ما برای این‌که بتوانیم بهره‌برداری تجاری از نیروگاه داشته باشیم باید حجم آب یک میلیارد و 800 میلیون مترمکعب باشد.

وی با بیان اینکه در حوزه کاری ما به جز سیمره سد دیگری با این خصوصیت وجود ندارد، اظهار کرد: امیدواریم امسال در نیمه دوم سال با بارندگی‌هایی که اتفاق می‌افتد آب به ترازی برسد که بتوانیم بهره‌برداری تجاری از این نیروگاه که همه کارهای آن انجام شده و یکی از زیباترین نیروگاه‌های برق آبی کشور است را داشته باشیم.

این صحبت‌ها در حالیست که در سد سیمره، باوجود سرمایه‌گذاری‌های سنگین و اتمام کار نیرو‌گاه و سد و همچنین ذخیره شدن 1 میلیارد و 60 میلیون متر مکعب آب در پشت دریاچه بعد از گذشت چهار سال هنوز تولید برق صورت نگرفته است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    0 0
    دوران سیل های بزرگ که شروع بشه خواهیم گفت چرا سد نساختیم روزی میاد که به سدهامون افتخار کنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس