در «مستانه»، کوشکی، به صورت فردی منفور و خبیث جلوه گر می شود که آشکارا حق کُشی می کند و حقیقت رخ داده (یعنی تعرض خسرو به مستانه) را لاپوشانی می کند. دیالوگ هایی که کارگردان در دهانِ کوشکی می گذارد و رفتار و سکنات او به گونه ای انتخاب گردیده است که موج نفرت و انزجار بیننده را متوجه نیروهای مومن و (به قول بازیگران فیلم «مستانه») «برادران ارزشی» نماید.

مشرق - «مستانه صدر» بازیگر مشهور فیلم های سینمایی است. او برای آموزشِ پیانو به خواهرش، جوانی را به عنوان «معلم خصوصی موسیقی» استخدام می کند. معلم پیانو، «خسرو جامی» نام دارد. مستانه و خواهرش زندگی مرفّهی دارند. فضای زندگی آنها، فضای زیست فرهنگی «سکولار-مدرنِ» لایه های فوقانی طبقه متوسط مدرن ایران است. نوع مناسبات، نحوه تعامل میان زنان و مردان، دکوراسیون منزل، عدم رعایت حریم و حدود شرعی در خصوص محارم و نیز نوع پوشش و آرایش حکایت گر آن است که در فیلم مستانه، کانون اصلیِ حوادث، یک خانواده مرفه شبه مدرن در ایران معاصر است. خسرو جامی که به منظور تدریس به خواهرِ مستانه به خانه آنها رفت و آمد می کند، به مستانه علاقمند است و در فرصتی که با مستانه در خانه تنها می شود، او را مورد تعرض قرار می دهد. مستانه، از زنی از دوستانش که وکیلی مدرنیست است کمک می خواهد و از خسرو به اتهام تجاوز به عنف به دادگاه شکایت می کند.

از اینجا به بعد دیگر فیلم مستانه به یک اعلان جرم سینمایی علیه قوه قضائیه نظام اسلامی، و در مواردی حتی علیه احکام شرعی و فقهی بدل می گردد. از اینجا به بعد، مستانه و وکیلش هرچه می توانند به احکام اسلامی و نیروهای مومن و به قولِ خودشان «برادران ارزشی» حمله می برند و با نقل قولِ دست و پا شکسته عباراتی از یک کارگردان انقلابی متدین، او و همه نیروهای مومن و متعهد به آرمان های اسلامی و انقلابی را مورد توهین و تهاجم قرار می دهند.

در «مستانه»، قوه قضائیه نظام جمهوری اسلامی به صورت مجموعه ای ظالم جلوه گر می شود و در مقابل مستانه و وکیل مدرنیست-فمینیستش، در هیئت مظلومانی قربانی تصویر می شوند. کارگردان و نویسنده فیلمنامه مستانه در سکانس های مربوط به دادگاه تا توانستند، نیروهای انقلابی و مومن را تحت عنوان «متحجر» مورد حمله قرار دادند و به قول یکی از بازیگران در فیلم: «مردم، نگاه متحجرانه شما و دوستانتان را به سینما ندارند».

در «مستانه» دفاع از انقلاب و پایبندی به احکام شرعی، «تحجر» نامیده می شود. در این فیلم، یک وکیل مومن متدین به نام «کوشکی» (که وکیل مستانه در فیلم می گوید: پشتش خیلی محکمه، همه از او بدشان می آید) حاضر می شود. کوشکی، سیمایی متشرع دارد و از ادبیات متشرعین و معتقدین به احکام الهی استفاده می کند. در «مستانه»، کوشکی، به صورت فردی منفور و خبیث جلوه گر می شود که آشکارا حق کُشی می کند و حقیقت رخ داده (یعنی تعرض خسرو به مستانه) را لاپوشانی می کند. دیالوگ هایی که کارگردان در دهانِ کوشکی می گذارد و رفتار و سکنات او به گونه ای انتخاب گردیده است که موج نفرت و انزجار بیننده را متوجه نیروهای مومن و (به قول بازیگران فیلم «مستانه») «برادران ارزشی» نماید.

خلاصه این که «مستانه» به مخاطب پیام می دهد که در نظام اسلامی عده ای ریاکارِ ظالمِ منفور آشکارا حق کُشی می کنند و قوه قضائیه نیز مدافع و پاسدار ظلم است. و در این میان، حتی احکام شریعت مقدس اسلام در خصوص «حریم و حدود شرعی در روابط زن و مرد نامحرم» و «پرهیز از اختلاط نامشروع میان زن و مرد» و «حفظ حجاب بانوان» و احکام مربوط به تعزیرات نیز از تیررس توهین و ناسزاگویی در امان نمی ماند.

حال با این ویژگی هایی که این فیلم دارد، پرسش مهم و نکته مبهم این است که معاونت سینمایی وزارت ارشاد اسلامی، چرا و با چه انگیزه ای و بر اساس چه ضوابطی برای این فیلم پروانه اکران صادر کرده است؟ آیا قرار است معاونت سینمایی ارشاد در نظام جمهوری اسلامی ایران،  بسترساز و حامیِ مهاجمان فرهنگی باشد و برای فیلم هایی که علیه نظام اسلامی و حتی احکام شریعت مضمون سازی می نمایند، پروانه و امکان اکران فراهم نماید؟ آیا معاونت سینمایی به پرسش های جدی نیروهای انقلابی و ارزشی، پاسخی خواهد داد؟

شاهرخ منفرد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • محمد حسین ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    0 0
    من هم دموی این فیلم رو دیدم واقعا تاسف آوره در عجبم که به فکر این کارگردان باهوش چه جور اومده که تو فیلمش مورد تجاوز به عنف داشته باشه و درعین حال احکامی مثل رعایت حدود بین زن و مرد رو مورد کنکاش قرار بده؟؟؟ یعنی نمیدونه که اگه این حدود رعایت بشه اینجور موارد پیش نمیاد؟ این شخص حتی تو داستان فیلمش هم برای اینکه فضاسازی برای این اتفاق(تجاوز به عنف) بکنه مجبور شده شخصیت قربانی رو بی بندوبار نشون بده، وگرنه کدوم عقلی میپذیره که شخصیتی که در روابطش محتاطه یک چنین مشکلی براش پیش بیاد؟؟؟؟ تاسف تاسف تاسف
  • ایرانی ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    1 0
    از هالیوود و تمام سینماهای صهیونیستی غرب باید بخوریم ، از داخل و زیر گوش دولتمون هم همینطور؟؟؟؟؟ممکنه بدونیم وزارت ارشاد داره چه . . . . می کنه؟؟؟؟
  • ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    1 0
    خب داداش اینها همه از یک قماشند حالا یکیشون مسئولیت گرفته
  • ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    2 1
    عین حقیقته!!
  • منتقد منصف ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    1 0
    جناب مشرق محترم من با نیت ساخت این فیلم کاری ندارم اما شما چرا نمیخواهید بپذیرید البته دلیل آن هم این است که شما اشخاص بانفوذی هستید و به علت وجود آشنایان متعدد در این..... کارتان به مشکل برنمی خورد اما اگر واقعا میخواهید ببینید خودتان به یک تحقیق میدانی دست بزنید نه اینکه هرچگونه انتقادی را عناد با این قوه و یا نظام تلقی می کنید
  • منتقد منصف ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    0 0
    مشرق عزیز با تشکر از اینکه نظر این دوست کوچکتونو منتشر کردید هرچند با یک سانسور کوچک بازهم ممنون
  • منتقد منصف ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    0 0
    مشرق عزیز با تشکر از اینکه نظر این دوست کوچکتونو منتشر کردید هرچند با یک سانسور کوچک بازهم ممنون
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    0 2
    اشتباه مثبت دادم
  • ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    0 0
    عزیز تمام کسانی که پایشان باز شده میدانند چه اشفته بازاری برپاست رسما ...و رسما .... من خودم با کسی راجع بع جریانی مشورت کردم و صحبت از شکایت به بازرسی کردم راحت به من گفت یه همکار اول طرف همکار رو میگیره !!! به قول یکی.. ملقمه ای از قوانین بلژیک و فرانسه که با اصلاحات انگلیسی روکش اسلامی دارد
  • ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    0 0
    زیر میزی بیداد میکنه
  • ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    1 1
    طی 25 سال گذشته چه اصرار عجیبی جهت قبح زدایی از برخی بزه ها و خلاف شرعیات شکل گرفته ؟؟ از شوکران می خواهم زنده بمانم تا اخیرا مستانه و طبقه حساس !! این کارگردان ها زندگی چه کسانی را دارند نمایش می دهند ؟؟ این کارگردانان دارند سناریویی فرهنگی چه جریان الحادی و ضد دینی را کارگردانی می کنند ؟؟ چرا بخش اطلاعات سپاه پاسداران در خواب تشریف دارند ؟؟ چرا از بده بستان های برخی از هنرمندان با آن وری ها مستنداتی تهیه نمی شود تا سربزنگاه با معرفی ایشان شروع به پاکسازی گسترده شود؟
  • ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    0 0
    تازه با حرفهایی که آقای کارگردان تو برنامه هفت زد نشون داد که اشتباه هم نکرده و با قصد و علم کامل این افتضاح را به بار آورده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس