کد خبر 370295
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۵

مشاور وزیر نیرو با اعلام اینکه هر سال 5 میلیون مترمکعب کسری منابع آب در دشت ها اتفاق می افتد گفت: اجرای 15 طرح برای نجات ذخایر زیرزمینی آب کشور در دستور کار قرار گرفت.

 به گزارش گروه اجتماعی مشرق، محمد حاج رسولی ها مشاور وزیر نیرو، با بیان اینکه کشور در بخش آب‌ های زیرزمینی با چالش عمده‌ ای روبرو است اظهارداشت: وزارت نیرو برای دو موضوع مهم مدیریت یکپارچه حوضه‌ های آبریز و احیای منابع آب زیرزمینی برنامه عملیاتی جامعی را تعریف کرده است.

مشاور وزیر نیرو اظهارداشت: بر اساس قانون، در صورتی می‌توان برای چاه‌ های کشاورزی پروانه بهره‌ برداری صادر کرد که دشت‌ های موجود دارای ظرفیت آبی باشد. در حال حاضر، از 103 هزار حلقه چاه، 55 هزار حلقه در مناطق ممنوعه قرار دارند و نمی‌توان برای آنها پروانه صادر کرد.

حاج رسولی ها تصریح کرد: سالانه به طور متوسط با 5 میلیارد مترمکعب کسری مخزن منابع آب زیرزمینی در دشت‌ های کشور مواجه هستیم. وی با اشاره به تصویب طرح احیا و تعادل‌ بخشی آب‌ های زیرزمینی در شورای عالی آب گفت: در این طرح، احیای دشت‌ های کشور مطرح است.

وی افزود: در طرح احیا و تعادل بخشی آب‌ های زیرزمینی 15 طرح پیش‌ بینی شده که مهم‌ ترین بخش آن نصب کنتور هوشمند و تجهیزات اندازه‌ گیری بر روی چاه‌ ها است و اگر بتوانیم این طرح را با موفقیت به اتمام برسانیم، 50 درصد هدف قابل دسترس است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو ادامه داد: راهکارهای دیگری همچون تقویت بخش نظارت، بازرسی و تغذیه مصنوعی آبخوان‌ها و مسدود کردن چاه‌ های غیرمجاز نیز در این روند تاثیر خواهند گذاشت.

مشاور وزیر نیرو با اشاره به پیگیری طرح مسدود کردن چاه‌ های غیرمجاز در راستای طرح احیای دشت‌ های کشور گفت: تا قبل از سال 85 تعداد چاه‌های عمیق غیرمجاز کشور در دشت‌ های ممنوعه حدود 103 هزار حلقه بوده، اما بعد از سال 85 نیز بعد از تصویب قانون تعیین تکلیف چاه‌ های غیرمجاز حدود 95 هزار چاه غیرمجاز دیگر نیز حفر شده که در مجموع هم‌ اکنون حدود 200 هزار چاه عمیق غیرمجاز در کشور موجود است.

وی تصریح کرد: هر ساله 3 تا 4 هزار چاه در کشور مسدود می‌شود، اما به همین تعداد چاه نیز در جاهای دیگر به صورت غیرقانونی حفر می‌شود. حاج رسولی‌ها یادآور شد: برای 45 هزار چاه با بررسی‌ های لازم امکان صدور پروانه میسر است، اما از طرف مردم به دلایلی همچون نداشتن سند مالکیت، پرداخت هزینه کارشناسی، نصب کنتور و نظارت بر آنها استقبالی انجام نمی‌شود.

این مقام مسئول در وزارت نیرو در خصوص اجرای طرح‌ های آبیاری و زهکشی گفت: مجموع اراضی پایاب سدها حدود 2 میلیون و 300 هزار هکتار است که در یک میلیون و 700 هزار هکتار از آنها شبکه‌ های آبیاری و زهکشی ایجاد شده است.

حاج رسولی ها افزود: با توجه به تغییر اقلیم و بازنگری انجام شده در اجرای شبکه‌ های زیردست سدها، بخش بیشتری از آب سدها برای شرب و صنعت اختصاص یافت ولی با این حال برای یک میلیون هکتار از زمین‌ های پایین دست نیاز به اجرای شبکه وجود دارد که 400 هزار هکتار برای سدهای احداث شده و 600 هزار هکتار برای سدهای در حال احداث است.

وی تاکید کرد: هم‌ اکنون موافقت اولیه استفاده از یک میلیارد دلار فاینانس خارجی برای اجرای شبکه‌ در 400 هزار هکتار از اراضی کشور دریافت شده و اعتبار دیگری نیز در فصل طرح‌ های ویژه صندوق توسعه ملی دیده شد که شبکه مورد نیاز برای 379 هزار هکتار از محل تسهیلات این صندوق اجرا خواهد شد.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس