کد خبر 370213
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۱

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با نشریه «فارین پالیسی»، با بیان اینکه واشنگتن به طور مداوم موارد نقض احتمالی تحریم‌های ایران را رصد می‌کند، گفت کسانی که منکر اقدامات دولت آمریکا در برخورد با دور زدن تحریم‌ها می‌شوند، اهداف سیاسی دارند.

به گزارش مشرق، «ماری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا امروز (سه‌شنبه) گفت واشنگتن حتی در طول اجرای برنامه اقدام مشترک ایران و گروه 1+5، تحریم‌هایی را علیه ناقضان تحریم‌های ایران وضع کرده است.

وی این اظهارات را در گفت‌وگو با نشریه «فارین پالیسی» و در واکنش به خبر دیروز این مجله در رابطه با گزارش آمریکا به یک هیئت سازمان ملل در رابطه با تحریم‌های ایران، مطرح کرده است.

این نشریه دیروز گزارش داد (اینجا)، که واشنگتن در گزارشی به یک پنل هشت نفره از کارشناسان نظارت بر تحریم‌های ایران، مدعی شده است که تهران همچنان در تلاش است تا برای رآکتور آب سنگین اراک، قطعه خریداری کند.

با وجود آنکه در توافق موقتی که سال گذشته در شهر ژنو سوئیس میان ایران و شش کشور به دست آمد، تنها تهران متعهد شده است که قطعه بزرگ جدیدی در اراک نصب نکند و تعهدی در رابطه با خرید قطعات نداده، اما همین گزارش به بهانه‌ تازه‌ای برای انتقاد از مذاکره با ایران بدل شده است.

«اد رویس» رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز گذشته در واکنش به این گزارش، ایران را «متقلب» خوانده و مدعی شد که تهران «هیچ اراده‌ای برای پذیرش رژیم موثر راستی‌آزمایی از خود نشان نمی‌دهد.»

وی افزود: «گزارش امروز نشان می‌دهد که ایران تلاش می‌کند تا قطعات لازم برای "کارخانه بمب پلوتونیوم" اراک را به صورت غیرقانونی مهیا کند. ایران نگرانی‌های بنیادین ما در زمینه راستی‌آزمایی و غنی‌سازی را پاسخ نمی‌گوید.»

با این وجود، «جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه بار دیگر اذعان کرد که از زمان توافق ژنو، ایران به طور کامل به این توافق پایبند بوده و به مفاد آن عمل کرده است. وی در این مورد به خبرنگاران گفت: «ایران به تمام تعهدات خود پایبند بوده است. ما همچنان به این مسئله باور داریم.»

«مری هارف» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در واکنش به این گزارش، در ایمیلی که به فارین پالیسی ارسال کرده، گفته است: «ما رایزنی‌های روزمره و مداومی با سازمان ملل در مورد مسئله نقض تحریم‌های مرتبط با ایران داریم. ما در صورتی که اطلاعاتی در این رابطه دریافت کنیم، موارد احتمالی را (به سازمان ملل) اطلاع می‌دهیم.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس