کد خبر 368214
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۳

در شرایطی که وزارت خارجه آمریکا امکان حضور شرمن در نشست علنی سنای آمریکا درباره برنامه اتمی ایران را فراهم نکرده است، رئیس کمیته خارجی سنا به شدت به رویکرد این وزارت همچنین تمدیم هفت‌ماه مذاکرات را مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش مشرق، نشریه فارن پالیسی در گزارشی نوشت که درگیری طولانی کاخ سفید و سناتورهای ارشد دموکرات در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا بر سر تلاش دولت اوباما برای اعمال کنترل و در دست گرفتن پرونده برنامه هسته‌ای ایران بار دیگر عود کرد.

روز گذشته بود که باب منندز، سناتور ارشد دموکرات، از تمایل خود را برای تصویب قانونی جدید به منظور تحریم اقتصاد ایران پیش از پایان دوران کنگره کنونی در هفته آتی سخن گفت - علیرغم اینکه کاخ سفید مکررا هشدار داده است که چنین طرحی می‌تواند مذاکرات شکننده هسته‌ای را که در صحنه بین‌المللی در وین در حال جریان است را از مسیر خود منحرف کند.

منندز در گفتگو با وال‌استریت ژورنال گفت: "اگر ما به این مسیر ادامه دهیم، خود را تا جایی ضعیف می‌کنیم که ایرانی‌ها فکر کنند دیگر هیچ تهدید معتبر نظامی بر روی میز وجود ندارد، آن‌ها به این باور خواهند رسید که تحریم‌ها دیگر هرگز اعمال نخواهند شد."

منندز و کاخ سفید بیش از یک سال است که بر سر این موضوع با هم درگیری دارند، اما با وجود تصمیم کاخ سفید برای برگزاری نشست توجیهی روز چهارشنبه در پشت درهای بسته برای سناتورهای ارشد دموکرات که البته شامل منندز نمی‌شود، و امتناع کاخ سفید از فرستادن هیچ یکی از مقامات ارشد دولت به نشست علنی استماع مرتبط با موضوع ایران که از سوی منندز برای همان روز برنامه‌ریزی شده است، این نزاع عمیق‌تر شده است.

بر خلاف بسیاری از سناتورهای ارشدی که در حمایت از تمدید هفت‌ماهه مذاکرات هسته‌ای بیانیه‌ای را صادر کردند، منندز از تلاش‌های دولت برای دستیابی به توافقی که مقیاس و حجم برنامه غنی‌سازی ایران را کاهش داده و در مقابل تحریم‌های اعمالی را کاهش دهد، به صورت علنی انتقاد کرد.

روز چهارشنبه، منندز برای امروز چهارشنبه برگزاری جلسه استماعی درباره برنامه اتمی ایران را برنامه‌ریزی کرده است که افراد حاضر در آن عمیقا نسبت به مذاکرات بدبین هستند، افرادی همچون مایکل دوران از مؤسسه هودسون و گری سیمور، رئیس "اتحاد علیه ایران هسته‌ای." منندز همچنین خواستار این شده بود که وندی شرمن، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای وزارت خارجه آمریکا نیز در این نشست حضور یابد، اما وزارت خارجه آمریکا چنین امکانی را مهیا نکرده است.

آدام شارون، سخنگوی منندز در همین ارتباط گفت: "ما از یک شاهد دولتی خواستیم که در ملا عام توضیحات خود را ادا کند، اما چنین امکانی فراهم نشد."

هرچند که وزارت خارجه آمریکا اجازه داد که شرمن روز پنجشنبه در مقابل جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های ارشد حاضر شود، اما آن نشست پشت درهای بسته برگزار شده بود، موضوعی که با مخالفت منندز روبه‌رو شد.

یکی از دستیاران منندز در همین ارتباط گفت: "وندی شرمن پیشتر در نشست استماع علنی کمیته روابط خارجی سنا حاضر شده و توضیحات خود را ادا کرد. معلوم نیست که چرا در حال حاضر و در پایان ضرب‌الاجل فرایند این مذاکرات چنین چیزی نمی‌تواند رخ دهد."

وزارت خارجه آمریکا با توجه به حساسیت بالای مذاکرات هسته‌ای ایران، از ضرورت برگزاری محرمانه نشست توجیهی برای اعضای کنگره دفاع می‌کند. ماری هارف سخنگوی این وزارت در گفتگو با خبرنگاران سیاست خارجی گفت: "ما باور داریم که به اشتراک گذاشتن اطلاعات مرتبط با این مذاکرات با کنگره تا جایی که برای ما امکان‌پذیر است، بسیار مهم است،‌ این ضرورتا به معنای این است که این گفتگوها و مباحثات در فضایی محدود باقی بمانند تا یکپارچگی این مذاکرات بسیار حساس حفظ شود."

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس