هارف ضمن تأکید بر اینکه آمریکا هیچ‌گونه فعالیت نظامی با ایران در عراق ترتیب نمی‌دهد گفت در جایگاهی نیست که بخواهد گزارش حمله هوایی ایران به مواضع داعش در عراق را تأیید کند.

 به گزارش مشرق به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه آمریکا، «مری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روزانه خود در خصوص ادعاهای اخیر برخی رسانه‌ها درباره حملات هوایی ایران به مواضع داعش در عراق گفت: «من به طور قطع در جایگاهی نیستم که بخواهم این گزارشات را تأیید کنم. همانطور که ما بارها گفته‌ایم ما هیچ‌گونه فعالیت نظامی را با ایران هماهنگ نمی‌کنیم. من در جایگاهی نیستم که این گزارشات را تأیید کنم.»

هارف در خصوص اظهارات روز سه‌شنبه (دیروز) «محمد جواد ظریف» در نشست «دیپلماسی هسته‌ای» دانشگاه علامه طباطبایی مبنی بر اینکه دیگر جهان بر طبل جنگ علیه ایران نمی‌کوبد، گفت: ما همیشه گفته‌ایم که یک نتیجه دیپلماتیک برای موضوع هسته‌ای ایران بادوام‌ترین و طولانی‌مدت‌ترین نتیجه‌ای است که به بهترین شکل به نفع همگان و مهم‌تر از همه به نفع امنیت ملی ما است. اوباما به وضوح اعلام کرده است که ما تمامی اقدامات لازم را برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای صورت می‌دهیم اما دیپلماسی گزینه مورد نظر ما است. این به این دلیل نیست که ما این گزینه را بیش از گزینه‌های دیگر دوست داریم بلکه به این دلیل است که این بادوام‌ترین و بهترین گزینه‌ است. به همین دلیل در این پروسه (مذاکره با ایران) شرکت کرده‌ایم و به همین دلیل تصمیم گرفتیم این فرایند را برای چند ماه دیگر ادامه دهیم.

هارف ادامه داد: « همانطور که ما گفتیم، اگر ایران می‌خواهد آنچه را که آشکارا گفته ثابت کند و نشان دهد که به دنبال تسلیحات هسته‌ای نیست و تسلیحات هسته‌ای نمی‌خواهد، کار دشواری نیست و این موضوع تنها یک پاسخ درست ندارد. به منظور متوقف کردن چهار مسیر ایران برای رسیدن به تسلیحات هسته‌ای، راههای متفاوتی وجود دارد.در حرف این کار دشواری نیست. از نظر فنی این کار پیچیده‌ای است و به همین دلیل ما به زمان بیشتری احتیاج داریم و این یکی از دلایلی است که ما به زمان بیشتری نیاز داریم. بنابراین تمام آنچه که ما از ایران می‌خواهیم این است که اقدامات معتبر و قابل راستی‌آزمایی به منظور حمایت از حرفهایی که به صورت آشکارا درباره این گام‌ها گفته‌اند است و این چیزی است که ما درباره آن با آنها مذاکره می‌کنیم».

وی اینگونه درباره موضوعات پیچیده فنی در مذاکرات هسته‌ای گفت: همانطور که کری گفته است، ما پیشرفت‌های زیادی را از جایی که یکسال قبل بودیم تا به امروز در جایی که هستیم به دست آوردیم. ما امروز بیش از هر زمانی به یک توافق جامع نزدیک شده‌ایم. آیا به توافق می‌رسیم؟ هیچ کس نمی‌داند. ایران نمی‌داند و ما نیز نمی‌دانیم.

هارف در خصوص آنهایی که درباره مذاکرات و تمدید آن تردید دارند، تصریح کرد: من می‌گویم که ایران تصمیم گرفته است که برنامه هسته‌ای خود را به صورت به جا فریز کند و در برخی بخش‌ها عقب‌نشینی کند. بنابراین امروز، درحالیکه ما این لحظه دیپلماتیک را به محک می‌گذاریم تا ببینیم که آیا این مسئله از طریق مذاکره قابل انجام است، برنامه هسته‌ای ایران نیز قرار نیست (در این مدت) پیشروی داشته باشد. اگر طی 7 ماه به این مسئله نرسیم، برنامه آنها نیز به هرحال پیشرفتی نخواهد داشت.

وی درباره دیدارهایی که با موضوع هسته‌ای قرار است با نمایندگان کنگره صورت گیرد، گفت: وندی شرمن قرار است ریاست نشست‌های محرمانه این هفته با نمایندگان کنگره، روسای کمیته‌های کنگره و اعضای عالیرتبه را برعهده گیرد. فکر می‌کنم این نشست پنجشنبه برگزار شود. وزیر خارجه تماس‌های تلفنی با اعضای کنگره در حین و بعد از اکثر مذاکرات اخیر در وین داشته است.  رایزنی‌های بیشتر در سطوح مختلف، خواه در سطح اعضای کنگره یا در سطح کارکنان در طی دو هفته آینده و بعد از آن صورت خواهد گرفت. بنابراین ما بسیار با کنگره در تمایل هستیم تا به آنها نشان دهیم که ما پیشرفت‌هایی را حاصل آوردیم. ما به منظور حفظ تمامیت مذاکرات نمی‌توانیم همیشه همه چیز را به صورت آشکارا بیان کنیم. اما جزئیات بیشتری درباره چگونگی پیشرفت ما (در مذاکرات) وجود دارد و دلایلی است که طبق آن باید هنوز به دیپلماسی یک فرصت داد.

هارف ادامه داد: ما گفت‌‌وگوهای مفصل و محرمانه‌ای در سطوح مختلف با کنگره، شرکای خود در منطقه از جمله اسرائیل داریم که با آنها درباره این موضوع رایزنی‌های زیادی را صورت می‌دهیم. ما این گفت‌وگوها را انجام می‌دهیم و در آنجا می‌گوییم که چه اندازه پیشرفت (در مذاکرات) داشتیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در خصوص این احتمال که بعد از جلسات محرمانه با کنگره، نتواند نظر نمایندگان کنگره در خصوص تحمیل تحریم‌های بیشتر علیه ایران را تغییر دهد گفت: مطمئن نیستم. باید منتظر بود و دید کنگره چه می‌کند. فکر می‌کنم شماری از اعضای کنگره وجود دارند که ما به صورت محرمانه با آنها حرف زدیم و بحث‌های آشکاری هم با آنها داشتیم و آنها می‌گفتند که علیرغم آنکه تردید دارند که ما به توافق برسیم، اما تأکید داشتند که تمدید دیپلماسی بهتر از جایگزین‌های دیگر است. آنها گفتند که آمادگی دارند تا با ما درباره دلایلی که نباید تحریم‌های جدید علیه ایران تحمیل شوند، وارد گفت‌وگو شوند. بنابراین بگذارید ببینیم آنها چه می‌کنند.

وی ادعاهای دیگر نمایندگان کنگره آمریکا را تکرار کرد و گفت: ما می‌دانیم که یکی از دلایلی که ایران به میز مذاکرات آمده است، به واسطه تحریم‌هایی است که کنگره تصویب کرد و وزیر خارجه تماماً از آن حمایت کرد. بنابراین تحریم‌ها نقش کلیدی در اینجا ایفا کردند. ما به شدت نقشی که این تحریم‌ها در این دیپلماسی ایفا کردند را ارزیابی کردیم. ما گفت‌وگوهایی را با آنها خواهیم داشت.

وی درباره برگزاری دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 گفت: «زمان دقیقی وجود ندارد. مذاکرات در ماه دسامبر برگزار خواهد شد. ما هنوز بر روی زمان و برنامه این مذاکرات کار می‌کنیم.»

هارف ادامه داد: تمامی ارزیابی‌‌هایی اطلاعاتی که ما از برنامه هسته‌ای و موضوع ایران داشتیم به طور قطع وقتی سیاستگذاران آنها را بررسی می‌کنند، نقشی را ایفا می‌کنند و به سیاستگذاران کمک می‌کند تا چه زمان سیات گذاری کنند. این ارزیابی‌ها به طور قطع نقش بزرگی دارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا طبق برآوردهای اطلاعات ملی آمریکا مبنی بر آنکه ایران در سال 2003 برنامه ساخت تسلیحات هسته‌ای را رها کرده است گفت: ما در حال حاضر به یک توافق جامع نزدیکتر شده‌ایم. ما طبق برنامه اقدام مشترک، دید بیشتری به برنامه هسته‌ای ایران در مقایسه با گذاشته داریم. ما اینجا هستیم زیرا یک تاریخچه وجود دارد. ما باید طبق آن تاریخچه اطمینان حاصل کنیم که ایران نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند و این دلیلی است که ما بر چهار مسیر متمرکز هستیم.

وی ادامه داد: ایران برای سالها چندین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده است و تعهدات خود طبق آژانس بین‌الملل انرژی اتمی را نقض کرده است. تعدادی راه وجود دارد که ایران از طریق آن می‌تواند به تسلیحات هسته‌ای دست پیدا کند. آنچه که ما بر آن متمرکز هستیم، قطع مسیر اورانیوم در نطنز و فردو و مسیر پلوتونیوم در اراک و مسیرهای مخفیانه است. این چیزی است که بر آن متمرکز هستیم. آنچه که واقعاً بر آن متمرکز هستیم، اقدامات قابل تأیید، شفافیت و نظارت است و ما از ایران می‌خواهیم همکاری نزدیکی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره برخی اظهارات مقامات ایرانی علیه رژیم صهیونیستی گفت: به کاربردن لفظ «زشت» برای برخی از این اظهارنظرات (درباره اسرائیل) خوب است. این اظهارات شنیع است. این اظهارات جایی در گفت‌وگوهای بین‌المللی ندارد. اما به واسطه اینکه ما از برخی از اظهارات آنها متنفر هستیم، به این مفهوم نیست که نباید موضوع هسته‌ای آنها را حل کنیم. در واقع، به واسطه اینکه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تهدیدی برای تمام منطقه است، ما باید این مسئله را از طریق دیپلماسی رفع کنیم.

هارف ادامه داد: به طور قطع نگرانی ما درباره حمایت ایران از گروههای تروریستی چون حزب‌الله و دیگران و همچنین اقدامات بی‌ثبات‌کننده آنها در بخش‌هایی از منطقه همچنان برجای خود باقی است و حتی اگر بتوانیم به توافق جامع برسیم تحریم‌ها علیه اینگونه اقدامات باقی است و باقی خواهد ماند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    خوبه از حالا دارن زمینه رو برای برقرار نگه داشتن تحریم ها در هر شرایطی آماده می کنند.
  • ناشناس ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    اینکه اون دختره است.
  • 123 ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    شنیع خودتی و اون دولت غارتگر و آدم کش شما.
  • ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    با این حرف ها جایی برای باقی ماندن در مذاکرات می باشد ؟ آیا نباید دولتمردان این رفتار و عمل آمریکا را به عنوان زیر میز مذاکرات زدن آمریکا تلقی کنند ؟ این دیگر انعطاف نیست
  • ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    با این اظهارات توقع دارند نگوئیم "مرگ بر امریکا"!
  • ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    حكايت وى حكايت سگ است كه اگر بر او هجوم برى پارس مى‏كند و اگر او را واگذارى پارس مى‏كند.( سوره اعراف )
  • ناشناس ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    با توجه به این اظهارات یعنی چه توافق جامع بشود و چه نشود تحریمها ادامه خواهد داشت پس بهتره خودمون رو خسته نکنیم .
  • بیات ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    خدا رو شکر تو که کوری اما به کوری چشم اربابان صهیونیستت دوباره انرژی هسته‌ای را راه اندازی و به اوج خود می‌رسانیم تا کور شود هر آنه نتواند دید
  • ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
    0 0
    احسنت
  • ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۴
    0 0
    این ها بدنبال برد-برد نیستند بلکه در پی کشتن و بردن اند.
  • ali ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۴
    0 0
    آقای ظریف تحویل بگیر.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس