در سیستم بانکی ما که چندین بار مفاسد بزرگ اتفاق افتاده، مسئولان بانکی چه کار کرده اند؟ در بانک صادرات که آن اختلاس اتفاق افتاد، از مدیرعامل بانک هیچ بازخواستی شد؟

گروه اقتصادی مشرق-حجت‌الاسلام والمسلمین "محسنی اژه‌ای" معاون اول و سخنگوی قوه قضاییه، در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما درباره چرایی عدم مبارزه جدی با مفاسد اقتصادی، به عدم مسئولیت پذیری مسئولان اشاره کرد و گفت: اگر در زیرمجموعه هر دستگاهی فساد بزرگی اتفاق افتاد و تکرار هم شد آن مسئول عالی نمی تواند بگوید که من هیچ مسئولیتی ندارم.

وی افزود: ما در 15 سال گذشته چند فساد بزرگ بانکی در شبکه بانکی ما رخ داده است. مثل اختلاس 123 میلیارد تومانی در بانک صادرات که سال ها قبل رخ داد یا اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی چند سال پیش.

اژه‌ای ضمن انتقاد از مسئولیت گریزی مدیران ارشد دستگاه ها در زمان وقوع مفاسد بانکی ادامه داد: حقیقتا همه کسانی که به نحوی از انحاء با این موضوعات، مرتبط هستند باید پاسخگو باشند. وزیر اقتصاد نمی تواند خودش را کنار بکشد چه وزیر اقتصاد فعلی چه قبلی ها خودش را کنار بکشد که توی بانک فساد شده است.

سخنگوی قوه قضائیه با خطاب قرار دادن مسئولان بانکی افزود: پس شما چه کاره هستید؟ من نمی خواهم بگویم مسئول مستقیم این مفاسد، هستند اما مگر آنها مسئول نیستند؟ بانک مرکزی نمی تواند بگوید من بی مسئولیت هستم.

وقتی چند بار فساد بانکی رخ می دهد اشکال کار در کجاست؟ مجموعه کسانی که مدیریت دارند در شبکه بانکی باید مشخص شود چه سهمی دارند از این مفاسد، نمی گویم مجرمند، اما سهم دارند و نسبت به سهمشان باید پاسخگو باشند. در بعضی از کشورها هم مرسوم است که اگر در یک دستگاهی فسادی رخ می دهد و تکرار می شود مسئول مربوطه پاسخگو می شود.

اژه ای سپس به اختلاس بانکی 123 میلیارد تومانی که در دهه 1370 در زمان مدیرعاملی ولی الله سیف (رئیس کل فعلی بانک مرکزی) در بانک صادرات رخ داد، اشاره کرد و ضمن انتقاد از عدم مسئولیت پذیری مدیران بانکی در تخلفات بانکی گفت: خوب در سیستم بانکی ما که چندین بار مفاسد بزرگ اتفاق افتاده، مسئولان بانکی چه کار کرده اند؟ در بانک صادرات که آن اختلاس اتفاق افتاد از مدیرعامل بانک هیچ بازخواستی شد؟ آقای مدیرعامل بالاخره چرا نمی فهمید در یک شعبه شما چنین اتفاقی می افتد؟

اژه ای ادامه داد: رئیس بانک صادرات آن زمان که الان رئیس بانک مرکزی است، خوب باید پاسخگو باشد که نسبت به سهم خودش نسبت به مسائل اقدام کند.


دانلود


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    چر ا این مدیران هر روز به مقامات بالاتر نیز منصوب خواهند شد!!!!
  • دوست ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    مجلس میتونه بررسی کنه و از مسئولین مطالبه کند
  • دوست ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    مجلس میتونه بررسی کنه و از مسئولین مطالبه کند
  • ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    مسئولان اجرایی باید کاری کنند برای مبارزه با فساد فقط اجرایی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس