کد خبر 369599
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۳

انگشتان ساختارهاي استخواني بزرگ تشکيل شده از تاندون و رباط است. علاوه بر عضله هاي کوچک که به فوليکول هاي مو در پوست متصل است، انگشت عضله ندارد.

 به گزارش گروه اجتماعی مشرق، انگشتان جزو فعال ترين استخوان هاي بدن است که به ما اجازه مي دهد، فعاليت هاي متعددي انجام دهيم. درد انگشت در اغلب موارد پس از استراحت موقت از بين مي رود. اما گاهي اين درد به راحتي از بين نمي رود و رفته رفته بدتر مي شود و بالاخره زماني مي رسد که استفاده از انگشتان سخت مي شود و اين امر مي تواند تأثير منفي روي زندگي و کار فرد بگذارد.

انگشتان ساختارهاي استخواني بزرگ تشکيل شده از تاندون و رباط است. علاوه بر عضله هاي کوچک که به فوليکول هاي مو در پوست متصل است، انگشت عضله ندارد. تمامي عضله ها که انگشتان را حرکت مي دهد، در دست و ساعد قرار گرفته است. کشيدگي عضله مي تواند باعث درد انگشتان شود. خشک يا سفت شدن، مشکل عضله نيست. بلکه مفصل هاي انگشتان و رباط هاست که تحت تأثير قرار مي گيرد.

درد انگشتان دلايل زيادي دارد از جمله؛

استفاده بيش از حد از دست ها

اين عامل بدون شک يکي از شايع ترين علل درد شديد و خشکي انگشتان است که خود به خود رفع مي شود. کمي کمپرس يخ، استراحت و مصرف داروهاي ضدالتهابي مي تواند موثر واقع شود. اما در صورت تکرار اين حالت لازم است که قدم جدي برداريد. گاهي استفاده بيش از حد از دست ها و تکرار علايم مي تواند شروع بيماري هاي ديگر مانند آرتريت باشد.

آرتريت انگشت

آرتريت چند نوع مختلف دارد که مي تواند روي مفصل انگشتان تأثير بگذارد. آرتريت از شايع ترين مشکلات است که مفصل انگشتان را درگير مي کند. هر چند که التهاب مفصل و استخوان علاوه بر اين که مي تواند روي مفصل انگشتان تأثير بگذارد. مي تواند مفصل هاي بزرگ تر بدن مانند زانو، لگن و شانه ها را نيز درگير کند.

ويژگي آرتريت روماتوئيد انگشتان اين است که هر دو دست را تحت تأثير قرار مي دهد و علايم شايع آن درد و خشکي است، خشکي که در انگشتان حس مي شود، در اوايل صبح بدتر است و با حرکت دادن مفصل ها کاهش پيدا مي کند.

مشکلات رباط

انگشتان داراي رباط است که مي تواند مستعد مشکلات متعدد و مختلف باشد که به درد و خشکي منجر مي شود.

رباط ها مانع از خميدگي انگشتان به پهلو مي شود و صفحه ولار (Volar plate) مانع کشيدگي بيش از حد انگشتان به سمت عقب مي شود. اما انگشتان بلند، کشيده و انعطاف پذير به کشيدگي و پيچ خوردگي مستعدتر است و اين امر مي تواند منجر به آسيب ديدگي رباط ها شود. اختلالات در رباط به علت کشيدگي و پيچ خوردگي مي تواند آسيب ديدگي مفصل ها و جابه جا شدن آن ها را در پي داشته باشد. علاوه بر درد، فرد در حرکت انگشتان نيز دچار مشکل مي شود.

گاهي براي ترميم رباط، نياز به انجام جراحي است.

مشکلات تاندون

مشکلات مربوط به عضله ها و تاندون ها، اغلب علت اصلي درد و خشکي انگشتان است. از آن جا که عضله هايي که انگشتان را کنترل مي کند در خود انگشتان قرار ندارد، درد در دست يا ساعد حس مي شود. تاندون ها از عضله ها به استخوان هاي انگشتان کشيده شده است. بنابراين درد تاندون در خود انگشتان حس مي شود. گاهي بريدگي عميق يا هر نوع آسيب ديدگي مي تواند به رباط ها آسيب برساند.

مشکلات عصبي

زماني که عصب هاي حرکتي دچار مشکل مي شود، عضله هاي حرکت دهنده انگشتان دچار ضعف مي شود. ضعف عضله گاهي با خشکي انگشتان اشتباه گرفته مي شود. در اين موارد علايم مانند سوزن سوزن شدن دست ها است.

شايع ترين اين موارد سندروم تونل کارپل است. در اين مورد عصب مياني که از مچ عبور مي کند، تحت فشار قرار مي گيرد. اين سندروم طي ۲۰ سال اخير به علت استفاده گسترده از دستگاه هاي الکترونيکي شايع شده است.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • مریم هاشم زاده ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۵
    0 0
    با درود و سپاس ... دختر 22 ساله ام صبح ها دچار خشکی انگشتانن دست میشود و قادر به خم کردن کامل نیست و بعد از مدتی برطرف میشود لطفا نظر خود را بفرمایید. سپاسگزارم...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس