وزیر خارجه آمریکا در نشست سابان گفت: اگر ما در مذاکرات موفق شویم،‌همه جهان از جمله اسرائیل مکان امنتری خواهد بود.

به گزارش مشرق، سخنرانی جان کری وزیر خارجه آمریکا در اجلاس «سابان» درباره موضوعات مختلف خارجی آغاز شد.

جان کری در اجلاس «سابان» گفت که «من از فرصت مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطین دست نخواهم کشید و امیدوارم که این موضوع به چیزی کمتر از معجزه نیاز داشته باشد».

کری در نشست سابان گفت: «امنیت و موفقیت ما در خانه،‌ به گونه عمیقی به امنیت و موفقیت در سراسر جهان وابستگی دارد؛ در جهان امروز تهدیدات منطقه‌ای اگر به آنها پرداخته نشود در نهایت تبدیل به تهدیدات جهانی خواهند شد».

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: «ما باید در امور خاورمیانه دخالت داشته باشیم چرا که این موضوع جزو امنیت ملی ما و اقتصاد ما است. دخالت ما در امور جهانی مساله انتخابی نیست بلکه امری ضروری است و این موضوع در خاورمیانه بسیار صادق است».

کری با اشاره به مساله تروریست‌های داعشی گفت: «ما در حال جنگ با تروریست‌های دولت اسلامی یا آنچه در منطقه به "داعش" مشهور و شناخته شده، هستیم؛‌داعش ادعای جنگیدن برای اسلام دارد اما اقداماتش توهین به اسلام است».

وزیر خارجه دولت اوباما در این نشست تصریح کرد: «در عراق مردم عراق در حال نبرد سخت برای بازپس گیری سرزمین و زمینی هستند که از دست دادند. در سوریه ما به هدف قرار دادن اهداف داعش ادامه می‌دهیم».

کری با تکرار ادعاهای غربی‌ها درباره دولت سوریه تاکید کرد: «همانطور که پرزیدنت اوباما گفته ما معتقدیم پرزیدنت اسد همه مشروعیتش را از دست داده است».

کری با تکرار ادعاهای غربی‌ها درباره دولت سوریه تاکید کرد: «همانطور که پرزیدنت اوباما گفته ما معتقدیم پرزیدنت اسد همه مشروعیتش را از دست داده است. وقتی موضوع آینده سوریه مطرح می‌شود سوری‌ها نباید بین سرکوبگر و تروریست‌ها انتخاب کنند؛‌ تنها راه جنگ داخلی سوریه از راه سیاسی مبتنی بر مذاکره قابل پایان دادن است».

وزیر خارجه آمریکا درباره مذاکرات هسته‌ای گفت: «ممانعت ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای راهی برای تضمین آینده بهتر برای خاورمیانه است؛‌آینده ای امنتر برای اسرائیل و همسایگانش. ما معتقدیم بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، از راه توافق مبتنی بر مذاکره و راه‌حلی قابل راستی‌آزمایی است».

کری تاکید کرد: «همانطور که ما در حال کار برای نیل به بهترین راه برای بستن همه راه‌های احتمالی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هستیم، آمریکا معتقد است که عدم توافق بر توافق بد ترجیح دارد. اگر ما در مذاکرات موفق شویم،‌همه جهان از جمله اسرائیل مکان امنتری خواهد بود».

کری درباره مدت مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۵+۱ گفت: « ما به دنبال 7 ماه نیستیم، فکر می‌کنم که هدف 3 یا 4 ماه است. اگر مذاکرات شکست بخورد، برایمان مشخص است که چکار باید بکنیم».

وزیر خارجه آمریکا با رد تنش‌ها بین واشنگتن و تل‌آویو گفت: «هیچ کسی نباید برای حتی یک دقیقه در این تردید داشته باشد که روابط آمریکا- اسرائیل مستحکمتر از هر زمان‌ دیگری است؛ روابط آمریکا و اسرائیل ناگسستنی است و تعهد ما به امنیت و آینده اسرائیل،‌ همچنان پولادین و سخت باقی مانده است».

کری افزود: «ما می‌دانیم که اسرائیل برای ایجاد صلح،‌باید قوی باشد و ما همچنین می‌دانیم که صلح واقعی،‌ اسرائیل را قویتر خواهد کرد؛‌ آمریکا در کنار آنهایی که معتقد به آینده‌ای صلح‌آمیز برای فرزاندانشان هستند، بوده و خواهد بود».

وزیر خارجه آمریکا همچنین با اشاره به انتخابات پیش روی پارلمانی در سرزمین‌های اشغالی گفت: «ما(آمریکا) خودمان را به هیچ وجه در انتخاب مردم اسرائیل در انتخاباتشان وارد نخواهیم کرد».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس