کد خبر 368948
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۲

علی رغم بارقه‌های امید برای به بار نشستن صلح در ترکیه، و حمایت زبانی نخست‌وزیر این کشور از روند صلح، شواهد، حاکی از افزایش دستگیری نیروها و فعالان کُرد است.

به گزارش مشرق، پایگاه خبری Ozgur-Gundem، علی رغم از سرگیری مجدد روند مذاکرات صلح در ترکیه و انتظار گسترش آزادی و دموکراسی ، چند روزی است که بازداشتها در این کشور افزایش یافته است. این بازداشت ها که بیشتر در مناطق کردنشین ترکیه رخ داده باعث افزایش اعتراض ها به حکومت ترکیه شده است.

خبرگزاری «کُردپرس» نوشت: طی دو روز گذشته در منطقه کردستان ترکیه بیش از 50 نفر توسط پلیس این کشور بازداشت شده‌اند. در پی بازداشت چند روز پیش 9 نفر از زخمی های جنگ کوبانی در شرناخ، بار دیگر نیز در منطقه«پیرسوس» ترکیه، 5 نفر از نیروهای زخمی YPG که تحت درمان بودند توسط پلیس ترکیه بازداشت شدند.

همچنین بر اساس اخبار منتشر شده، در استان وان ترکیه نیز بازداشتها افزایش پیدا کرده است.

امروز نیز در پی ادامه بازداشتها در منطقه «بازید» در استان «آگری» ترکیه، «ممیش آریک بوغا» ( 45 ساله) توسط پلیس ترکیه کشته شده است. بر اساس اظهارات نزدیکان وی پلیس ترکیه از مسافت نزدیک آریک بوغا را مورد اصابت گلوله قرار داده است.

 این حوادث درحالی رخ می دهد که «طرح امنیت داخلی»  دولت ترکیه به مجلس فرستاده شده است. وزارت امور کشور ترکیه درباره این طرح ادعا کرده بود «هدف این طرح افزایش امنیت شهروندان ترکیه است».

داوود اوغلو: برای حمایت از روند صلح به پا خیزید

خبرگزاری آناتولی نوشت: نخست وزیر ترکیه احمد داوود اوغلو که به همراه همسر خود در جلسه ای تحت عنوان «نقش زنان در مدیریت محلی» شرکت کرده بود خطاب به مادران صلح گفت: زمانی که همه مادران عزادار و مادرانی که فرزندانشان کشته شده‌اند دست به دست هم دادند و گفتند بر روی درد و رنجهای ما معامله سیاسی نکنید، من مطمئن شدم که صلح و آشتی به کشورمان خواهد آمد، ما برای اینکه بار دیگر مادران عزادار نشوند و فرزندانشان کشته نشوند و به این درد و رنج آنها پایان بدهیم این پروسه را شروع کردیم.

داوود اوغلو تاکید کرد: من همه مادران آشتی شرق و غرب کشور را خطاب قرار می دهم و می گویم،شما رنج های بسیاری کشیدید ولی بیایید دیگر اجازه ندهیم که این تجربه تلخ برای دیگر مادران تکرار شود.

وی گفت: زمانی که ما خواستیم این پروسه را شروع کنیم هم شمال،هم جنوب و شرق و غرب کشور را در نظر گرفتیم.

نخست وزیر ترکیه همچنین گفت: هرچقدر که مبارزه با ترور قابل ستایش است مبارزه با خشونت علیه زنان نیز مهم و شایسته تقدیر است و برای عزت انسان ها لازم و ضروری است، کسانی که زنان را مورد تحقیر و حمله قرار می دهند مستقیما بی عزتی و بی حرمتی خود را نشان می دهند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس