دبیر شورای فرهنگی- اجتماعی زنان گفت: سیاست‌های قبلی وزارت بهداشت در کنترل جمعیت به بهانه سلامت مادر و کودک، هنوز هم به طورجدی به اسم برنامه‌های سلامتِ مادران و نوزادان ادامه پیدا می‌کند.

به گزارش مشرق، تازه ترین شماره آدینه تهران منتشر شد. برخی از مهمترین گفت و گوها و یادداشت های این شماره را در ذیل می خوانید:

آیت الله ناصری امام جمعه یزد در گفت و گوی اختصاصی با آدینه تهران:
آموزش حجاب را جدی بگیریم

حجاب باید کارهای بنیادین انجام داد. باید سراغ کارهای فرهنگی و اطلاع رسانی و آموزش از مدرسه رفت. یعنی باید از دبستان چندکار همزمان صورت گیرد. یکی از این کارها که باید در واحد درسی گنجانده شود و یا برنامه آموزشی برای آن تعریف گردد، آموزش حجاب و اهمیت آن برای دختران است.

آیت الله محمدرضا ناصری امام جمعه و نماینده ولی فقیه در یزد در پاسخ به این سوال خبرنگار آدینه تهران مبنی بر این که چه راهکارهایی برای اصلاح وضعیت حجاب وجود دارد، خاطرنشان کرد: درباره حجاب باید کارهای بنیادین انجام داد. باید سراغ کارهای فرهنگی و اطلاع رسانی و آموزش از مدرسه رفت. یعنی باید از دبستان چندکار همزمان صورت گیرد. یکی از این کارها که باید در واحد درسی گنجانده شود و یا برنامه آموزشی برای آن تعریف گردد، آموزش حجاب و اهمیت آن برای دختران است. با این آگاهی بخشی دختران مطلع شده و فطرت خدایی آنها روشن شده و فریب نمی خورند.
وی ادامه داد: مرحله دوم هم آموزش معلمان در مراکز تربیت معلم و آموزش های حین خدمت است که معلمان هم درباره حجاب و ضرورت های آن آگاه شوند. اگر ستاد امربه معروف تشکیل شود و افرادی آموزش دیده با ا خلاق خوب آموزش داده شوند و از جهت مسایل علمی و شخصیتی پخته باشند، در این ستاد حضور یابند می توانند درباه حجاب در محافل و در برخوردهای شخصی به صورت رودر رو آگاهی سازی کنند تا افراد را متوجه نعمات حجاب و خطرات بی حجابی کنند.
آیت الله ناصری در ادامه تصریح کرد:  مرحله بعد دانشگاه ها و دانشجویان و اساتید دانشگاه ها هستند که باید با این مقوله آشنا شوند. باید ارتباطات دوستانه با دانشجویان برقرار کرد و به صورت عملی وارد کار فرهنگی شویم و نه اینکه با بگیر و ببند و برخورد بخواهیم وارد گود حجاب شویم. درباره ماهواره هم که کار از دست رفته  این زمان باید با فرهنگ سازی در مدرسه ها و دانشگاه ها با کمک افراد با سواد و مومنه و خوش اخلاق درصدد تعامل با دانشجویان برآیم. برای اولیا دانش آموزان هم در مدارس باید افرادی آموزش دیده مامور شوند تا در این جلسات خانواده ها را روشن کنند. احکام اسلام را برای انها بازگو کنند؛ آن هم به صورت عالمانه و افرادی باشند که خود از نظر معنوی قوی باشند و بر اعتقاد خود عمل داشته باشند. امام جمعه یزد متذکر شد: باید از هر فرصتی برای آموزش حجاب استفاده کنیم. برخی ها از احکام بی خبر هستند دختران در مدارس احکام را نمی دانند پدر و مادرها هم یا خود بی خبرند یا برای فرزندشان مطرح نمی کنند و دختران جامعه و یا ماهواره را الگوی خود قرار می دهند و وضعیت حجاب اینگونه می شود که در جامعه می بینیم. باید برنامه های فرهنگی را مدیریت کرد تا رفته رفته وضعیت بهبود یابد و دختران از درون نیاز به حجاب را احساس کنند. صدا وسیما هم در این میدان نقش مهمی دارد باید مانند دانشگاه برای دختران ما سبک های برخورد با نامحرم و حد و حدود حجاب را  تبیین کند. آموزش و برنامه ریزی های عملی باید شروع شود تا وضعیت حجاب تغییر کند. ترویج کتاب های حجاب و ترغیب دانش آموزان با جایزه و موارد این چنینی راهکار دیگری است که باز باید در مدارس اجرا شود.  ایشان در پایان افزود: زمانی فرد با حجاب مقابله می کند که دلیل وجوب آن را نداند بنابراین روشن شدن و تبیین دلایل حجاب برای دختران می تواند بسترساز استفاده خودجوش دختران از حجاب باشد. مساجد هم از دیگر کانون هایی است که باید تمام قد در موضوع حجاب وارد شوند و با برنامه ها و سخنرانی و یا ابزارهای دیگرهمگان را آموزش دهند و عقاب های اخروی بدحجابی را هم مطرح کنند در عین حال که فواید دنیوی انرا بیان می کنند و باید در قالب حرکات های نو هر چند در حد کوچک برای این کار اقدام کنیم تا نسل آینده را متوجه کنیم شاید این نسل را نتوانیم آگاه کنیم اما باید نسل آینده را آگاه بار بیاوریم. باید مدرسه را دریابیم از دانشگاه نمی توان سراغ آموزش حجاب رفت. باید قبل از این مقطع و در مدارس سراغ بهبود این وضعیت رفت.

دبیر شورای فرهنگی- اجتماعی زنان در گفت و گوی اختصاصی با آدینه تهران:
سیاستهای غلطی که برچیده نشد!
دکتر بتول نامجو فرزند شهید حسین نامجو و خواهر سردار شهید ماشاءالله (مسعود) نامجو است. وی دکترای حرفه ای پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی کرمان دارد و دوره های مختلف آموزشی و نخصصی را پشت سر گذاشته است. دکتر نامجو که از اعضای بسیج جامعه پزشکی کشور است، سابقه عضویت در دوره دوم شورای اسلامی شهر کرمان را نیز دارد. وی هم‌اکنون دبیر شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده کشور است. آنچه در ادامه می آید. گفت و گوی اختصاصی آدینه تهران با ایشان پیرامون افزایش جمعیت و فرهنگ فرزند  آوری است:
سیاستهای غلطی که برچیده نشد!
بنده قبلا در وزارت بهداشت مشغول بودم و زمانی که سیاست‌های افزایش جمعیت در دستور کار قرار نگرفته بود و در زمینه تنظیم خانواده اقداماتی را انجام می‌دادیم. موضوعی وجود دارد که از نظر مسئولان بهداشتی بسیار مهم است و آن شاخص مرگ مادران باردار است. پرونده‌های مرگ مادران باردار علت مرگ آنها را ناشی از خونریزی حین زایمان و عدم وجود متخصص و تجهیزات در آن مناطق و راه‌های صعب‌العبور اعلام کرده بود. متاسفانه وزارت بهداشت و مسئولان بهداشتی تمام این مسایل را می‌دیدند و بررسی می‌کردند اما به تنها نکته‌ای که توجه می‌کردند کاهش تعداد مادران باردار بود، یعنی می‌گفتند که اگر بخواهیم مرگ مادران کم شود و از آن پیشگیری شود بایستی جمعیت ما کم شود.  شاید به مسوولان بهداشتی بربخورد، اما چون ما مستقیماً با چنین پرونده‌هایی روبرو می‌شدیم، می‌دیدیم که بحث سلامت زنان باردار را ارتقا نمی‌دادند و می‌گفتند برای کاهش مرگ مادران باید کاهش بارداری را در دستور کار قرار دهیم و این سیاست بسیار ظریف انجام شد. حتی هنوز هم در جاهایی که ما برای صحبت و سخنرانی در بحث جمعیت می‌رویم خانم‌ها نمی‌خواهند این بحث را بپذیرند که باید در این زمینه کار کرد چراکه که جمعیت ما در حال پیر شدن است. اقدامات برای کنترل جمعیت حدود بیست تا بیست وپنج سال کار شده و فرهنگ مردم تغییر کرده است، این یکی از مسائلی است که مسئولان بهداشتی خیلی ظریف کار کردند و متاسفانه هیچ‌کس هم متوجه نشد و الان نیز بهانه سلامت مادر و کودک را مطرح می‌کنند، یعنی هنوز هم به طورجدی به اسم برنامه‌های سلامتِ مادران و نوزادان سیاست‌های قبلی ادامه پیدا می‌کند.
اهمیت کار وزارت بهداشت!
در مواردی که مادران ترس از زایمان و بچه دارشدن دارند بالاخص زایمان طبیعی، در هنگام مراجعه به مراکز درمانی، متخصصین و حتی پزشکان عمومی که هنوز در بحث تنظیم خانواده توجیه نیستند برای مشاوره قبل از بارداری فعالیت کاهشی اعم از بستن لوله خانم‌ها را توصیه می‌کنند و هنوز این بحث را نپذیرفتند که باید تحت مشاوره قرار بگیرند چراکه اکثر خانم‌ها به دلیل ترس از زایمان طبیعی، سزارین را پیشنهاد می‌کنند و این سزارین باعث می‌شود که فاصله بارداری‌ها زیاد شود و این مسئله بر بحث جمعیت تاثیر مستقیم دارد. همچنین مراکز بهداشتی ما همانگونه که قبلاً بروشورهای جدید را ماه‌به‌ماه با هزینه‌های زیاد جهت کاهش جمعیت ارائه می‌دادند الان هم باید همانگونه عمل کنند و در فرهنگ فرزندآوری و فواید بارداری تبلیغ کنند. ما در بسیاری از مقالات علمی از کشور‌های اروپایی و امریکا مشاهده کردیم و خود نیز اعتراف کردند که زایمان و بارداری و شیردهی چقدر برای خانم‌ها فواید دارد. بیست سال قبل برای کنترل جمعیت چه اتفاقی افتاد؟ اولا زمانی که قانون تنظیم خانواده آورده شد بیشترین مسئولیت در زمینه اجرای آن برگردن وزارت بهداشت بود، وزارت بهداشت موظف بود که تمام موارد پیشگیری از بارداری را به بهترین اقلام متنوع و با کیفیت را وارد بکند و خانم‌ها را تشویق بکند زیرا بیشترین مراجعه به مراکز بهداشتی توسط خانم‌ها صورت می‌گیرد و آموزش و مشاوره نیز باید از همان جا شروع شود به‌اضافه اینکه مواردی که در صداوسیما در زمینه زایمان کم و شعار دو فرزند کافیست مطرح می‌شد، باید ضد آن نیز در همان‌جا شروع شود و از تبلیغات در زمینه‌هایی اعم از: رویکرد افزایش فرزند و فواید جمعیت زیاد برای خانواده و کشور از لحاظ روحی‌روانی و آسیب‌های نگرش گذشته استفاده شود. به نظر بنده کار وزارت بهداشت از همه مهم‌تر است چرا که باعث و مروج رویکرد قبلی این وزارتخانه بوده است. همچنین این وزارتخانه سوالات و استفتائات خود را از علما در زمینه بستن لوله طوری مطرح کردند که قابل بازگشت می‌باشد وعلما مخالفتی نکردند و فتوا دادند که مشکلی ندارد و حلال است اما امروز ما می‌بینیم که غیرقابل بازگشت است، یعنی خانم‌هایی که مجددا می‌خواهند باردار شوند دیگر این امکان برای آن‌ها نیست.

دکتر لاله افتخاری نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت و گوی اختصاصی با آدینه تهران
اشتغال زنان در مشاغل مردانه آسیب زاست
چندی پیش مشاور وزیر کشور اعلام کرد که 95 درصد زنان جامعه شغل مردانه دارند. به نظر شما ریشه این آمار بالا چیست؟
من واقعا درباره ریشه این آمار بالا اطلاعی ندارم آیا مراجع رسمی مربوطه این آمار را بدست آورده اند یا اینکه تعریف کار مردانه برای این بررسی چه بوده است چندان مشخص نیست. ضمنا آیا گروهی که مامور این کار بوده اند رصد دقیقی داشته اند و در نهایت اینکه آیا این آمار مستند و دقیق است. من فکر نمی کنم در کشور ما این آمار در این حد دقیق باشد. اگر ما در کشور تا این حد آمار دقیق داشته باشیم جای خوشبختی دارد.
اینکه زنان در شغلهای مردانه ایفای نقش کنند چه تاثیرات و پیامدهایی بر بنیاد خانواده و شرایط زندگی زنان دارد؟
باید اول بدانیم که شغل مردانه چطور تعریف می شود. آیا نشستن پشت میز یا سرپرستی یک گروه و یا معاونت و وزارت و ریاست کار مردانه تعریف می شود؟  یا کارگری و انجام کار یدی را مردانه تعریف می کنیم. به نظر من خیلی از کارهای اینچنینی مردانه و زنانه ندارد و جنسیت بردار نیست. به طورکلی تعداد اندکی از مشاغل وجود دارد که
کاملاً زنانه و یا کاملاً مردانه هستند. بنابراین ما باید بدانیم که تعریف مان از زنانه و مردانه بودن مشاغل چیست. اگر واقعا شغلی بر اساس شاخصه های ما مردانه تعریف شود قطعا اشتغال زنان در این مشاغل آسیب زاست و باید به این نکته توجه داشته باشیم که ماموریت ها بر اساس جنسیت و سلایقی که افراد دارند تعریف شود اگر کار به این شکل تقسیم نشود برای زنان جامعه مشکل به وجود می آید. در روحیه خانم ها اثر می گذارد چرا که لطافت روحی خانم ها با خشونت کار مردانه سنخیتی ندارد و ممکن است همین روحیه را در منزل و بین افراد خانواده اعمال کنند که می تواند به خانواده آسیب رسانی کند.
برای حل این مشکل چه راهکاری پیشنهاد می کنید؟
به هر حال باید در همه مسایل  آن ریحانه بودن زنان که در روایات آمده است مدنظر قرار گیرد و و در همواره این نکته برای شاخصه گذاری مشاغل درنظر گرفته شود و بر اساس آن مشاغل تقسیم شود. هر زمان که ریحانه بودن زنان را برای تصمیم گیری در امور زنان چراغ راه قرار دهیم به مشکل برنخواهیم خورد.

دکتر فرشته روح افزا در گفت وگو باآدینه تهران
تبرّج زنان آمار طلاق را بالا برده است
قسمت اول
مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی برای دستگاه‌های مختلف که ابلاغ شد آقای رییس‌جمهور هم به دنبال آن به تمام دستگاه‌ها ابلاغ کردند؛ درحقیقت نوع اجرایی شدن این مصوبات درون آن پیش بینی شده است. اما ممکن است این سوال پیش بیاید که این قوانین سال‌های متمادی وجود داشته است و تغییر آن‌چنانی رخ نداده‌است یا ممکن است این سوال پیش بیاید که اگر با این شرایط بخواهد پیش برود ابلاغ دوباره آن نتیجه بخش است و با آن چیزی که در جامعه است تفاوت دارد و در حقیقت چرا این قوانین کارایی ندارد و کاربردی از خود نشان نمی دهد؟
من سعی می‌کنم که این گونه وارد بحث شوم ولی نقطه گره عفاف و حجاب در بحث اجرایی دارای دلایلی است که یکی از دلایل مهم آن عدم یک‌دست نگاه کردن مسئولان به حوزه اجرا و چگونگی اجرای آن است، یعنی در جلساتی که مسئولان این مقوله جمع می‌شوند که بنده خودم نیز بسیاری از آن‌ها را شرکت می‌کنم، دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد، شخصی ایجابی نگاه می کند و بعضی نیز سلبی و عده‌ای هم آموزشی به مسئله نگاه می‌کنند. اما هنوز دستگاه‌ها به یک وفاقی نرسیدند چراکه شورای عالی انقلاب فرهنگی و ریاست‌جمهوری آن را ابلاغ کردند اما خود مسئولان در این رابطه قانع نشدند و نگرش‌ها متفاوت است. همچنین تعویض دولت‌ها  نیز بر آن موثر بوده است. یکی از وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز نظارت بر اجرای مصوبات خود است. یکی از مشکلات عمده در زمینه عفاف و حجاب یکدست نگری است که مسئولان ما هنوز به آن دست پیدا نکردند. اگرچه این وفاق در اصل مصوبه و قانون وجود دارد اما مسئولانی که مامور اجرای آن هستند خودشان به طور کامل قانع نیستند. مثلا ما یک مصوبه‌ای را به آموزش پرورش فرستادیم مامور آموزش پرورش آمده اینجا و می‌گوید «ما در مدارس مشکل عفاف و حجاب نداریم، درحالی که شکل گیری تفکر عفاف و حجاب باید در مدرسه صورت بگیرد این‌که در مدرسه به دلیل تفکیک مشکلی ندارید که کاملاً بدیهی است اما این بدین معنی نیست که آموزش پرورش خوب کار کرده است و اغنای فکری به افراد داده باشد. بنده از رسانه مشاهده کردم که وزارت کار می‌گفت ما برای مسئولان و برای اولیا و خانواده‌ها همایش برگزار کردیم اما نتیجه در کف اجتماع چیز دیگری را بیان می‌کند و این درحالی است که این مسئولان زحمت زیادی نیز می‌کشند اما نوع نگاه به کار، نوع نگاه عمیق و یک‌دست نیست. حال در زمینه حجاب باید مسئولان ما متقاعد بشوند که باید کار انجام بشود چرا که آن را جزء اولویت‌ها نمی‌دانند. طی مطالعاتی که انجام دادم به دلیل مسئولیتم در این شورا، اولین مشکل عدم یک‌دست‌نگری  و نگاه سلیقه‌ای در این زمینه است. ما نیازمند یک صفروصد در بحث عفاف و حجاب هستیم که جامعه در زمینه‌های مختلف قانع بشود که حجاب مفید است و این فقط شکل دستوری و قانونی نمی‌تواند داشته باشد. در مصوبات شورای عالی نیز این موارد دیده شده است ولی متاسفانه کمتر به آن اهمیت داده شده است. ما مخالف برگزاری همایش نیستیم ولی کافی نیست.
ما به صداوسیما ابلاغ کردیم که قوانین عفاف و حجاب را در نظر بگیرند وقتی از آن‌ها گزارش می‌گیریم می‌گویند که این تعداد ساعت سخنرانی برگزار شده و کلیپ پخش شده، اما مشاهده می‌کنید که در یک فیلم نگاه حرام و آموزش پوشش آن چنانی و در پیام‌های بازرگانی و در جاهایی که اثرگذارتر است این مقوله رعایت نمی‌شود. حال اگر سخنرانی گذاشته شود و در موارد اثرگذار فوق رعایت نشود نتیجه بخش نخواهد بود. اصلا به نظر من برای دستگاه‌های اجرایی کشور حریم حجاب تعریف نشده‌است و بیشتر بر پوشش اصرار دارند در صورتی که اسلام فقط بر روی پوشش بحث نمی‌کند بلکه روش راه رفتن، حرکت کردن و... را هم در نظر می‌گیرد. ما چقدر قرآن را یاد دادیم و اجرا کردیم. در قرآن راه رفتن دختران شعیب (ع) و یا آیه تبرج را داریم.به نظر من رفتار دختران شعیب در قرآن مورد تقدیس قرار می‌گیرد؛ در داستان دختران شعیب(ع) زن و مرد نا محرم با هم اختلاط ندارند اما زنان نیز در جامعه حضور دارند و کار می‌کنند. ما چقدر این مورد را در اداره‌‌ها و سازمان‌ها اجرا کردیم؟ جایگاه و هویت زن در برنامه‌های اجتماعی تبیین نمی‌شود وعدم هماهنگی در این موارد خود را نشان می‌دهد. ممکن است سخن و صحبت و کتاب در مورد حجاب زیاد باشد اما نمی‌تواند تاثیر تبلیغات تلویزیونی را داشته باشد. ما در بحث عفاف و حجاب چگـونه حرف زدن را درقرآن داریم داریم که می‌فرماید طوری صحبت کن که ممکن است در مقابلت یک دل مریض باشد. حال آیا در صداوسیما و یا در لوح‌های فشرده آموزشی مدارس یا در کلاس‌های آموزش زبان یا نوع صحبت کردن خانم‌ها در دانشگاه‌ها «که بعضاً دیده شده نوع صداولحن خانم در برخورد با آقایون و خانم‌ها متفاوت است» وجود دارد چقدرآموزش دادیم که این فعل حرامی است. تبرج بعضی از خانم‌ها در جامعه درآمار طلاق بسیار موثر است. ما وقتی بررسی می‌کنیم می‌بینیم که خانواده هایی که آرایش بیشتر و تبرج بیشتری در جامعه دارند دارای آمار طلاق بالاتری نیز هستند و علت آن ارتباط عاطفی است که برقرار می کند. چه تعدادخانم‌هایی هستند که تلفن همراه شوهرانشان را چک می‌کنند و این نوع تبرج و بی حجابی ضربه به خانواده ما می‌زند. در داخل قوانین که نمی‌شود این مسائل را گنجاند، قانون می‌گوید که شما حجاب را تبیین کنید اما در قالب چهار همایش نمی‌شود. چرا دنبال بازبینی و دگراندیشی به این قانون نیستیم وقتی همایش و امثال آن جواب نداده است. در مشاوره‌ها بسیار این مبحث را داشتیم که خانم‌ها اعلام می‌کردند که زندگی خوبی دارند و همسر خوبی دارند و از نظر مالی مشکلی ندارند  اما نمی‌توانند زندگیشان را بچرخانند چون قبلا یک وابستگی عاطفی داشتند. این موارد باعث می شود که بعدا در زندگی نه همسر خوبی باشد و نه مادر خوبی. کتاب روانشناسی زندگی می گوید که اگر خانمی دلبستگی به همسر خود نداشته باشد نمی‌تواند فرزندان خوبی تربیت کند و نمی‌تواند مادری باشد که دارای آغوش محبت باز برای فرزندان خود باشد. حتی خودش نیز  از نظر روانی به گدایی محبت از دیگران عادت می‌کند. چقدر به حجاب به عنوان یک واجب شرعی نگاه کردیم تا یک قانون حکومتی. و چرا این واجب شرعی برقرار است؟
ما اگر اصرار داریم در جمهوری اسلامی این اتفاق بیفتد یک علتش اسلامی بودن حکومت و نظام است و اینکه می‌خواهیم جامعه به سمت صلاح برود. وقتی از شبهات جوانان بپرسید می‌گویند که در اسلام گفته شده زن عقل ندارد و همه شبهه را بلدند اما جواب را خیر! جواب این می‌تواند باشد که زن الگوی اسلام حضرت زهرا(س) و حضرت زینب است که عقیله بنی هاشم است. چرا در دنیا 20 میلیون نفر پدران خود را نمی‌شناسند و در بانک‌های دی ان ای و توییتر وفیسبوک و.. دنبال پدران خود می‌گردند. چرا مدل پوشش ادیان را نمی‌دانید و نمی‌پرسید ! شما مدل پوشش یهود را در تلاویو دیدید؟ دقیقا مثل عربستان صعودی است. یا در شبکه‌های مجازی آمده که پوشش در ادیان متفاوت است درصورتی که شما دین زرتشت را اگر ملاحظه کنید نوعی پوشش بلند دارد که اسلام و مسیحیت نیز آن را داراست یا لباس راهبه‌های مسیحی مشکی است و هرچه درجه آن‌ها بالاتر می‌رود مشکی‌تر می‌شود. چرا ما این مسائل را باز نمی‌کنیم که  به همه شبهات عفاف و حجاب در تمام لایه‌ها پاسخ داده‌ شود. من نه تلوزیون را آماده به کار می‌بینم و نه آموزش عالی را و نه آموزش پروش را. آموزش عالی به ما می‌گوید ما نمی‌توانیم در آموزش عالی فلان کار را بکنم، چرا نمی‌تواند؟ در اروپا از همه ملت‌ها و قومیت‌ها دانشجو می‌آید و قانونی گذاشته می‌شود و همه نیز تبعیت می‌کنند! یعنی ما نمی‌توانیم یک آیین نامه برای دانشجویانمان در نظر بگیریم! کدام خانم بی حجابی را سراغ دارید که بگوید من دوست دارم همسرم یه خانم بی حجاب دیگری را ببیند. هیچ کس برای خودش نمی‌پسندد به خاطر اینکه می‌داند حریم زندگیش تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

بازخوانی گفتگوی آدینه تهران با حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی به مناسبت چهلمین روز درگذشت آیت الله مهدوی کنی
آیت الله مهدوی کنی استاد واقعی اخلاق اجتماعی بود


در آستانه چهامین روز درگذشت عالم ربانی و فقیه صمدانی حضرت آیت الله مهدوی کنی به بازخوانی گفتگوی آدینه تهران با حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی در حاشیه آخرین اجلاس خبرگان ملت در اسفندماه سال 1391 می پردازیم. ایشان در این گفتگو به زوایا و ابعاد مختلف زندگی حضرت آیت الله اشاره کرد و گفت: آیت الله مهدوی کنی یک مربی واقعی و یک استاد واقعی برای اخلاق اجتماعی ما است.
با توجه به انتخاب مجدد حضرت آیت الله مهدوی کنی به عنوان رئیس مجلس خبرگان پیام این انتخاب اعضای معظم مجلس خبرگان را چگونه ارزیابی می‌نمایید؟
آیت الله مهدوی کنی همواره به عنوان یکی از علمای متعهد، صاحب نفوذ، متقی، پرهیزگار و انقلابی مطرح بوده است ایشان قبل از انقلاب اسلامی به عنوان یکی از فعالان نهضت اسلامی مطرح بوده و در این رابطه زندان رفته و تبعید نیز شده‌اند. مسجد جلیلی که ایشان امامت آن را به عهده داشتند نیز یکی از پایگاه‌های انقلابیون بوده است. از ابتدایی که روحانیت مبارز تهران شکل گرفت آیت الله مهدوی کنی یکی از اعضای موسس و فعال جامعه روحانیت مبارز بودند و تا روز پیروزی انقلاب روحانیت مبارز نقش بسیار ارزشمندی برای ساماندهی نیروهای انقلابی داشتند مخصوصا در سالهای 56 و 57 این نقش بسیار پر رنگتر بوده است. ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز همواره یکی از یاران نزدیک نظام و حضرت امام (ره) بودند. ابتدا کمیته‌های انقلاب را ساماندهی کردند و مدتی وزارت کشور را به عهده گرفته و در مدت کوتاهی نیز مسئولیت نخست وزیری به ایشان واگذار شده بود. امروز هم ایشان ریاست یکی از مهمترین نهادهای جمهوری اسلامی یعنی مجلس خبرگان رهبری را به عهده دارند به هر حال این امر حکایت از نقش پراهمیت و جایگاه عالی ایشان در انقلاب اسلامی است چراکه مجلس خبرگان مسئله رهبری و مردم را اتصال می‌دهد و به مردم نسبت به ادامه راه رهبری اعتماد می‌دهد و اگر خدای ناکرده روزی نیز مشکلی پیش بیاید همین نهاد است که به انتخاب رهبری اقدام خواهد کرد.
آیت الله مهدوی کنی پس از انقلاب اسلام برخلاف بسیاری از علما به قم نرفتند و در تهران ماندند و دانشگاه امام صادق (ع) را تاسیس کردند با این حال جایگاه ایشان در بین روحانیت جایگاه عالی است که انتخاب قاطع مجلس خبرگان نیز گواهی براین مدعا بود به نظر شما چرا ایشان به حوزه علمیه قم نرفته و دانشگاه امام صادق (ع) را تاسیس کردند؟
حوزه علمیه قم به حمدالله علما و بزرگان زیادی داشت و امروز هم مراجع، اساتید و مدرسین فراوانی درآنجا مشغول فعالیت هستند اما نیاز آن است که تهران به مرجعیتی نیاز دارد که هم از لحاظ حوزوی و هم از لحاظ دانشگاهی بتواند مسائل فرهنگی تهران را به عهده بگیرد. کار آیت الله مهدوی کنی هم در مدرسه مروی به عنوان یک کار حوزوی و هم کار دانشگاهی ایشان در دانشگاه امام صادق (ع) بسیار کارهای ارزشمندی در این زمینه بوده است. در واقع آیت الله مهدوی کنی هم از ابعاد سیاسی و تاثیرگذاری سیاسی برخوردار است و هم در بعد فرهنگی ایشان عنصری بسیار تاثیرگذار می‌باشند.آیت الله مهدوی کنی یکی از چهره‌های ارزشمند روحانیت در تاریخ معاصر است و حضرت امام (ره) نیز درباره ایشان فرمودند من به ایشان ارادت دارم، داشته‌ام و خواهم داشت. این جمله بسیار مهمی است که امام درباره ایشان به کار برده است ایشان هم از لحاظ اخلاقی و هم از لحاظ شخصیتی در ابعاد مختلف همواره تاثیرگذار بوده است ایشان یک مربی واقعی و یک استاد واقعی برای اخلاق اجتماعی ما است.


در گفتگوی آدینه تهران با نمایندگان مجلس و کارشناسان مطرح شد:
پشتیبانی از ولایت فقیه، مهمترین پیام 9 دی
حاضریم جانمان را فدای رهبر کنیم

سالروز نهم دی این روز تاریخی و تاریخ ساز خیلی به ما نزدیک است. روزی که جهان شاهد خروش تاریخی ملت ایران در دفاع از نظام جمهوری اسلامی و تاکید مجدد بر عزم و اراده دینی یک ملت بود.  روزی که علی رغم تبلیغات گسترده جهان استکبار در خارج و فتنه گران در داخل، ملت ایران نشان دادند به راهی که در سه دهه گذشته پیموده اند ایمان دارند و به خط اصیل امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری وفادارند. اما حرف اصلی ملت ایران در نهم دی چه بود که باعث شد این حضور به یک حماسه تاریخی تبدیل شود؟ نهم دی چه نقطه متمایزی داشت که در دفتر ایام انقلاب برگ زرینی به خود اختصاص داد؟ و چرا ضرورت دارد تا عمق شعارهای ملت ایران در این روز بار دیگر مورد تبیین قرار گیرد؟ خبرنگار آدینه تهران این سوالات را با تنی چند از نمایندگان مجلس و کارشناسان در میان گذاشته است که مشروح این گفتگو در ادامه از نظرتان می گذرد.

لاله افتخاری:
مهمترین ترین پیام 9 دی پشتیبانی از ولایت فقیه بود
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: فتنه 88 که با توطئه دشمنان می رفت به خطری برای انقلاب تبدیل شود با عنایت الهی و التفات امام زمان(عج) و مدیریت حکیمانه مقام معظم رهبری به حماسه 9 دی ختم شد و به نقطه عطف تاریخ ما تبدیل شد.
لاله افتخاری در گفتگو با آدینه تهران با اشاره به این فراز از بیانات بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی که اگر پشتیبان ولایت فقیه باشید به مملکت شما آسیبی نمی رسد، گفت: در سال 88 نیز ولایت مداری ملت ایران مانع از گزند رسانی دشمنان شد. با وجود مردم ولایت مدار این انقلاب اسیب نخواهد دید. وی افزود: در حقیقت موجی که بعد از شکست استکبار جهانی و دشمنان قسم خورده این نظام و انقلاب از سال ها قبل حرکت خود را شروع کرده بودند با حرکت عظیم مردمی سرکوب شد.  نماینده مردم تهران گفت: من آثاری از این فتنه و توطئه را چند سال قبل با تذکر و سئوال از وزاری مربوطه دنبال کرده بودم. زمانی که به نظر می آمد برخی ازپارک ها و مکان های تهران پاتوقی برای فعالیت های برخی از سفارت خانه های اروپایی در کشور شده بود که با پیگیری ها در مجلس پاک سازی شد. بنابراین این موج با قصد براندازی نظام آغاز شده بود که درسال 78 نمود پیدا کرد و قسمت عمده آن در سال 88 بروز کرد اما مردم بصیر ما به خوبی متوجه موضوع شدند و علیه شورش های رنگی مطرح شده و بازی گرفتن خرد مردم  مقابله کردند. اما برخی هم بازی خوردند و سلسلسه جنبان شدند و با این موج همراهی کردند.  افتخاری تاکید کرد: ملت بیدار ما به خوبی مسیر درست را تشخیص داد و با اقتدار مقابل آنها ایستادگی کرد. ریشه این اتفاق بصیرت و دانایی امت ولات مدار ایران بود که حماسه 9دی را رقم زدند و با آرمان های رهبر شان تجدید پیمان کردند که اصلی ترین پیام آن نیز حمایت از ولایت فقیه است.

فاطمه رهبر:
9 دی تضمین ادامه حیات نظام اسلامی است
یک نماینده دیگر مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار ما گفت: ریشه اصلی پیدایش 9دی و حماسی بودن این روز فهم و بصیرت بالای مردم بود. فاطمه رهبر با اشاره به حوادث فتنه 88 گفت: در آن زمان  حق و باطل در هم ادغام شده بود چرا که برخی خواص بی بصیرت که باید اقدامات هدایت گونه ای را انجام می دادند از مردم عقب افتادند و تنوانستند آنطور که باید مدیرت کنند اما مردم خود وارد صحنه شدند و آن حادثه تاریخی در 9دی به وقوع پیوست که نقطه عطفی در تاریخ ایران اسلامی شد. این نوع حرکت مردمی پیام های مختلفی داشت که تجدید بیعت  با آرمان های امام راحل و مقام معظم رهبری از مهمترین آنها قلمداد می شود. وی تاکید کرد: این حرکت خود جوش مردم ضمانتی برای ادامه حیات انقلاب اسلامی ایران و  نشان دهنده بارز شعار مردم سالاری دینی در کشور ماست. عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به حوادث کوی دانشگاه در سال 1378گفت: حماسه 9دی فراگیرتر بود چون در سال 78 هنوز این فتنه که در راس آن استکبار جهانی نقش هدایت گری را برعهده داشت خیلی ابعاد مشخصی نداشت.درست است که به عنوان فتنه در تاریخ ما به ثبت رسیده اما عواملی نشان گر این بود که دست امریکا و اسرائیل در پشت پرده هدایت گر کلیه جریانات اینچنینی هستند که ممکن است به فتنه تبدیل شود. وی افزود: در سال 78 در کل کشور هنوز این ماجرا فراگیر نشده بود و به صورت مقطعی خودنمایی کرد اما 9دی واقعه دیگری بود که برگ زرینی از تاریخ انقلاب در آن روزرقم خورد. شاید بتوان گفت انقلاب مجددی را مردم انجام دادند. یعنی همان همتی که مردم بصیر ما در وقوع انقلاب در سال 57  و به صورت خود جوش وارد عرصه شدند دوباره متجلی شد و تصویر مجددی از همان حرکت های مردمی دوران انقلاب در 9دی تکرار شد.

حجت الاسلام و المسلمین شجونی:
حاضریم جانمان را فدای رهبر کنیم
عضو جامعه روحانیت مبارز در گفتگو با آدینه تهران گفت: ریشه اصلی اتفاق 9دی به خیانت های پی در پی برخی اصلاح طلب ها علیه نظام جمهوری اسلامی و توهین به مقام معظم رهبری مربوط می شود که ملت سلحشور ایران را برانگیخت تا در صحنه حاضر شوند. من در آن روز با گروهی که طبل می زدند همراه شدم. نواختن طبل یعنی اینکه ما آماده جنگ هستیم یعنی حاضریم جانمان را فدای رهبر کنیم، چون ما نباید از اصول انقلاب عقب گرد کنیم. حجت الاسلام و المسلمین جعفر شجونی افزود: 9دی بن روان و سویدای جان آدم های با غیرت را به میدان آورد. واقعاً روز تماشایی بود و من هم نزدیک میدان انقلاب همراه با طبال ها بودم. طبل و شیپوری که به علامت جنگ نواخته می شد. و پیام اصلی این راهپیمایی با شکوه هم است این است که ما حاضریم با چنگ و دندان جمهوری اسلامی ایران را نگه داریم و با دشمنان بدخواه و کینه توز مقابله می کنیم. مردم با ین کارشان باطن شجاع خود را در طبق اخلاص گذاشتند و با فریادشان گفتند ما پشت سر رهبر هستیم و هرگونه نفاق را خفه می کنیم.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی:
مردم در برابر فتنه گرانساکت نخواهند  نشست
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با آدینه تهران گفت: پیام اصلی آن روز این بود که ما نظام را مفت و بی زحمت به دست نیاورده ایم که راحت از دست بدهیم. بزرگان ما با تبعید و تهدید و رنج این انقلاب را به دست آورده اند.
عبدالرضا عزیزی افزود: در اوایل انقلاب همه علیه ما بودند و بزرگان نظام را ترور کردند. مردم از این مرحله سرافراز عبور کردند دشمنان ما دیدند از این راه به پیش نمی روند، جنگ را تحمیل کردند در آن زمان هم همه پشت ولایت فقیه ایستادند و پیروز شدند. بعد که دیدند راهی وجود ندارد وارد فتنه شدند. از هر راهی وارد شدند که ضربه ای به نظام بزنند و انتخابات را بهانه کردند و دشمن قصد سوءاستفاده از این فرصت را داشت که با کمک مردم ولایت مدار این فتنه نیز خنثی شد. وی تاکید کرد: حضور میلیونی مردم در 9دی نمایش ولایت مداری ملت ایران بود که برای همیشه در تاریخ ثبت شد. ریشه اصلی این نوع حرکت ها هم این است که مردم به خوبی می دانند که باید پشتیبان ولایت فقیه باشند و برای این انقلاب خون ها داده شده که گذشتن از آنها غیرممکن است. این نماینده مجلس با اشاره به خروش مردم در 23 تیر 1378 و مقایسه آن به 9 دی 1388 گفت: جنس هر دو واقعه از یک نوع است و مردم نشان دادند که دربرابر فتنه گران ساکت نخواهند نشست و هر زمان که لازم باشد پاسخ مناسبی به آنها خواهند داد. اما در 9دی 88حرکت خود جوش مردمی که اتفاق افتاد بسیار گسترده تر و فراگیر بود که معنی بسیار عمیق تری برای جهانیان داشت اینکه امروز ابرقدرتهای جهان به دنبال مذاکره با ایران هستند به دلیل حمایت های مردم از نظام است.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس در گفت و گوی اختصاصی با آدینه تهران:
فرهادی مانع از تبدیل شدن وزارت علوم به خانه احزاب شود

زاهدی گفت: دغدغه ای که مجلس دارد این است که وزارت علوم خانه احزاب نشود و افرادی که به صورت افراطی در جریان فتنه حضور داشته اند مسئولیت های دانشگاه را عهده دار نشوند و یا در حوزه ستادی وزارت علوم باشند.
دکتر محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت و گوی اختصاصی با آدینه تهران بعد از رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به محمد فرهادی تصریح کرد: مهمترین دغدغه وزیر علوم این باید باشد که شتاب رشد علمی که طی چندسال گذشته حاصل شده افزایش یابد تا بتوانیم در پایان برنامه چشم انداز به مقام اول علم و فناوری در منطقه برسیم.وی خاطرنشان کرد: اولویت دوم پیاده کردن سند اسلامی شدن دانشگاه ها همزمان با اجرای نقشه جامع علمی کشور باید باشد که در بخش اسلامی شدن یکی از اجزای آن توجه به مسایل فرهنگی در دانشگاه است و انتظار است در این حوزه فعالیت جدی صورت گیرد.رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس متذکر شد: دغدغه دیگری که مجلس دارد این است که وزارت علوم خانه احزاب نشود و افرادی که به صورت افراطی در جریان فتنه حضور داشته اند مسئولیت های دانشگاه را عهده دار نشوند و یا در حوزه ستادی وزارت علوم باشند. زاهدی تصریح کرد: در کنار آن بحث بورسیه ها که به صورت ناجوانمردانه ای توسط برخی افراد مسئله دار مطرح شد و برخورد با افرادی که این فضا سازی را مطرح کردند باید در اولویت برنامه های وزیر علوم باشد. وی در پایان افزود: توجه به نشریات دانشجویی و ساماندهی آنها  نیز از دیگر نکات حایز اهمیت است که انتظار می رود مورد توجه وزیر علوم باشد.

پیش بینـی نتیجه مذاکــرات هسته‌ای بر اساس قـرآن

  چرا نحوه برخورد جمهوری اسلامی با آمریکا نسبت به سایر دولت‌ها متفاوت است؟
کسی که خود را برتر از دیگران می‌داند و می‌خواهد که دیگران از او تبعیت کنند و به دلخواه یا به زور! به خواسته‌های ناحقش تن دهند، در منطق قرآنی مستکبر نام دارد. او برای این‌که برتری خود را جا بیاندازد، قدرت و ثروت خود را (حتی بیشتر از آنچه هست) به رخ دیگران می‌کشد و با تحقیر و کوچک شمردن دیگران، آن‌ها را وادار می‌کند تا بزرگی او را بپذیرند. (دقت به تبلیغات رسانه‌ای و فیلم‌های هالیوودی، این مطلب را به خوبی نشان ‌می‌دهد)
قرآن در مورد شیوه کار فرعون می‌فرماید:
«فَاسْتَخَفَّ‏ قَوْمَهُ فَأَطاعُوهُ إِنَّهُمْ کانُوا قَوْماً فاسِقینَ» (54 زخرف) [فرعون] قوم خود را تحقیر کرد و خوار شمرد، پس آن‌ها از او اطاعت کردند، همانا آن‌ها مردمی فاسق بودند. فاسقین و اهل گناه، این حقارت خود و برتر بودن مستکبر را می‌پذیرند و البته آن‌را گزیرناپذیر می‌دانند؛ ایشان با خودکم‌بینی و تحقیر دستاوردهای ملی و بزرگ نشان دادن توانمندی‌های قدرت‌های زورگو، خواسته یا ناخواسته به سیطره استکبار کمک می‌کنند. مستکبر همیشه در تاریخ بوده و هست، در زمانی فرعونیان بوده‌اند، و در زمانی کشورهایی همچون اسپانیا و فرانسه و انگلیس، زمانی دیگر شوروی و آمریکا؛ و اکنون نیز آمریکاست که مصداق بارز استکبار است، اوست که خواسته‌های ناحق خود را به دیگران تحمیل می‌کند، و اگر نپذیرند با تهدید و تحریم آنان را تحت فشار قرار ‌می‌دهد، و حتی در مواردی که به پیروزی مطمئن باشد به اشغال نظامی اقدام کرده و آن‌را به چماقی برای تهدید بیشتر سایرین تبدیل می‌کند. البته بیشتر کشورهای دنیا این برتری آمریکا را پذیرفته‌اند؛ اما ایران اسلامی، پرچمدار مبارزه با این رویه غلط و ظالمانه در جهان شده است و این مقاومت، در بین بسیاری از ملت‌های دنیا اثر گذاشته است؛ و دقیقاً به این خاطر است که مقابله با جمهوری اسلامی از طرف دشمنان بسیار جدی‌تر شده است. تحقق ظلم مستکبر نیاز دارد به این‌که عده‌ای ظلم را بپذیرند، و سایرین هم نسبت به رابطه میان ظالم و مظلوم بی‌تفاوت باشند، اما اسلام، ما را از هرسه این‌ها، یعنی «ظلم کردن»، «پذیرفتن ظلم»، و «سکوت در مقابل ظلم به دیگران» منع کرده است. از اینجا معلوم می‌شود که چرا نحوه برخورد جمهوری اسلامی با آمریکا، متفاوت از سایر دولت‌هاست؛ البته اگر روزی آمریکا از این رویه استکباری دست بردارد، می‌شود دولتی مانند سایر دولت‌ها، همانگونه
  آیا امکان رسیدن به توافق عادلانه در مذاکرات هست؟
«وَ لَن تَرْضىَ‏ عَنکَ الْیَهُودُ وَ لَا النَّصَارَى‏ حَتّىَ‏ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ». هرگز یهود و نصارى از تو راضى نخواهند شد، تا این‌که تابع آیین آنان شوی. (به طور کامل تسلیم خواسته‏‎هاى آنها شوى)
«قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى‏». بگو: همانا هدایت خدا، هدایت است. [نه آنچه شما می‌گویید]
«وَ لَئنِ‏ِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُم بَعْدَ الَّذِى جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَکَ مِنَ اللَّهِ مِن وَلىِ‏ٍّ وَ لَا نَصِیرٍ» (120بقره) و اگر از هوى و هوسهاى آنان پیروى کنى، بعد از آنکه آگاه شده‎‏اى، هیچ سرپرست و یاورى از سوى خدا براى تو نخواهد بود. این آیه می‌فرماید که هرگز یهود و نصارى از شما راضى نخواهند شد، مگر آنکه تسلیم بى‏چون و چراى آنان شوید و از اصول و ارزشهاى الهى کناره بگیرید؛ یعنی دشمن، به کم راضى نیست. فقط با سقوط کامل و محو مکتب و متلاشى شدن اهداف اسلامی راضى می‎‏شود (علنی می‌گویند که عدم توافق بهتر از توافق بد است)، یعنی امکان ندارد حق ما را با زبان خوش بدهند!
  فایده مذاکره
مذاکره با کشوری که خوی استکباری و برتری جویی دارد، برای احقاق حق بی فایده است، اما این فایده را می‌تواند داشته باشد که حقانیت خود را در افکار عمومی جهان ثابت نموده و منطق ناروای او را رسوا کنیم. مسئولین کشور اگر با این هدف در مذاکرات شرکت می‌کنند، باید به ایشان دست مریزاد گفت و تشکر نمود، البته باید یادآوری نمود که این هدف با علنی کردن متن مذاکرات و بیان منطق درست ما و خواسته‌های ناحق آن‌ها در افکار عمومی جهان میسر خواهد شد و محرمانه ماندن متن مذاکرات، این حربه را از ما می‌گیرد؛ بلکه با توجه به امپراطوری رسانه‌ای حریفان، افکار عمومی دنیا به‌دست آن‌ها می‌افتد و با تضعیف موضع ایران، اینجور وانمود می‌کنند که ایستادگی در مقابل آمریکا بی‌فایده است و کسی این قدرت را ندارد، حتی ایران هم بعد از مدت‌ها ایستادگی مجبور شد کوتاه بیاید! همچنان که الان هم می‌گویند به‌خاطر تحریم‌ها مجبور شد بیاید پای میز مذاکره. اما اگر تیم مذاکره کننده واقعاً امید دارند که بتوانند از دولتی مانند آمریکا، سر میز مذاکره حق کشور را بگیرند و به توافق جامع و منصفانه برسند، باید گفت که دنبال کار محالی هستند و قطعاً به خطا رفته‌اند؛ زیرا با این امید، ممکن است فریب خدعه‌های آن‌ها را خورده و به وعده های توخالی آن‌ها امیدوار شوند. اگر دشمن را درست نشناسیم، گمان می‌کنیم که ادعای او در این‌که فقط می‌خواهد از عدم انحراف در برنامه هسته‌ای ایران مطمئن شود، واقعی است و لذا فکر می‌کنیم که اگر تلاش کنیم ابهام و اشکالات مطرح شده توسط آن‌ها را مرتفع کنیم و با اظهار محبت از ایشان تعریف و تمجید کنیم، قلب آن‌ها را جلب کرده و به توافق می‌رسیم؛ اما اگر باور کنیم که او تا همه چیز ما را نگیرد به رضایت نمی‌رسد، رفتار ما نیز با دقت و شیوه متفاوتی صورت خواهد گرفت. خواهیم دانست که حتی اگر به‌صورت تاکتیکی و در کوتاه‌مدت، برخی وعده‌ها را بدهند، به‌زودی بهانه بعدی را مطرح می‌کنند؛ مشخص می‌شود که موضوع هسته‌ای، بهانه‌ای برای این مرحله است نه موضوع واقعی اختلافات.
  اگر از مواضع اصولی خود کوتاه بیاییم
بعد از آنکه در پرتو وحى الهى حقایق براى ما روشن شده، و حقیقت دشمنان بیان شده، اگر تسلیم خواسته‌های ناحق آنها شویم، هیچ سرپرست و یاورى از ناحیه خدا براى ما نخواهد بود. (وَ لَئنِ‏ِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُم بَعْدَ الَّذِى جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَکَ مِنَ اللَّهِ مِن وَلىِ‏ٍّ وَ لَا نَصِیرٍ)
یعنی با کوتاه آمدن از اصول و تعلل در پی‌گیری اهداف الهی، خداوند ما را رها کرده و ما را از همراهی و یاری خود محروم خواهد کرد، که مساوی با شکست است. اما اگر نصرت خدا را به‌دست آوریم (با تبعیت از فرمان او)، شکست ناپذیر خواهیم بود:
«إِنْ یَنْصُرْکُمُ‏ اللَّهُ فَلا غالِبَ لَکُمْ وَ إِنْ یَخْذُلْکُمْ فَمَنْ ذَا الَّذی یَنْصُرُکُمْ‏ مِنْ بَعْدِهِ وَ عَلَى اللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ» (160 آل عمران) اگر خداوند شما را یارى کند، هیچ کس بر شما پیروز نخواهد شد! و اگر دست از یارى شما بردارد، کیست که بعد از او، شما را یارى کند؟! و مؤمنان، تنها بر خداوند باید توکل کنند!
  تنها راه علاج
«وَ أَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَ مِن رِّبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّکُمْ...(60) وَ إِن جَنَحُواْ لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَ تَوَکَّلَ‏ْ عَلىَ اللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ» (61 انفال) و در برابر آنان آنچه در قدرت و توان دارید از نیرو و اسبان ورزیده آماده کنید تا به وسیله آنها دشمن خدا و دشمن خودتان را بترسانید... و اگر تمایل به صلح نشان دهند، تو نیز از در صلح درآى؛ و بر خدا توکّل کن، که او شنوا و داناست.  آری تنها راه این است که خود را قوی کنیم و قدرت خود را به رخ دشمن بکشیم، در این شرایط ممکن است از در صلح وارد شود، و آن زمان موقع پذیرش صلح است. یعنی هرچه ما قوی‌تر شویم و از موضع قدرتمندتری وارد شویم، امکان رسیدن به توافق عزتمندانه بیشتر است. اما در زمانی که دشمن دم از حمله و گزینه‌های روی میز می‌زند، اگر ما بگوییم فقط صلح و توافق، پیام اشتباه به او داده‌ایم و از این خواسته دور شده‌ایم. مانورهای نظامی و نشان دادن شجاعت و آمادگی مبارزه با دشمن و به‌رخ کشیدن قدرت کشور و امکانات فراهم شده برای دفاع، دشمن را از حمله منصرف می‌کند، اما اگر قدرت دفاعی کشور را ضعیف نشان دهیم یا در تریبون‌های عمومی، وضعیت کشور را وخیم توصیف کنیم، مخالف دستور این آیه عمل کرده‌ایم و در اصل توان کشور در مقابل دشمن را کاهش داده و دشمن را به حمله تشویق نموده‌ایم.
  تجربه‌ای ارزنده
مسئله این است که مشخص کنیم می‌خواهیم مؤمنانه زندگی کنیم یا مادی‌گرایانه؛ با پاسخ دادن به این سؤال است که نحوه اقدامات ما مشخص می‌شود.خداوند متعال در قرآن کریم، راه مؤمنانه زندگی کردن و رسیدن به سعادت را معرفی کرده است، برخی افراد به آن ایمان کامل دارند و طبق آن عمل می‌کنند، بعضی تا آن را تجربه نکنند قبول نمی‌کنند، و عده‌ای حتی بعد از تجربه هم باور نمی‌کنند! اگر آن‌طور که خداوند خواسته است حرکت کنیم، نه تنها به حیات طیبه و زندگی مؤمنانه می‌رسیم، بلکه از بسیاری از هزینه‌های بی‌جهت و بی‌ثمر خلاص خواهیم شد؛ البته این مذاکرات می‌تواند تجربه‌ای ارزنده باشد برای کسانی که هنوز آیات قرآن را باور نکرده‌اند.
مواظب باشیم که تجربه‌ها فراموش نشوند.
« وَ مَا النَّصْرُ إِلاَّ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ الْعَزیزِ الْحَکیمِ» (126 آل عمران) و نصرت جز از جانب خداى تواناى شکست‏‎ناپذیر و حکیم نیست‏.

باطل السحر فتنه تکفیری ها و داعش
راهپیمایی اربعین؛ مقدمه تشکیل امت واحده اسلامی
  سید یدالله شیرمردی
اربعین حسینی در راه است و باز شورشی در خلق عالم پیدا شده است. میلیون ها مسلمان دلباخته از کشورهای مختلف اسلامی گام در مسیر کربلا گذاشته اند تا در مراسم با شکوه پیاده روی اربعین با صدای رسا گواهی دهند: «اَللّهُمَّ اِنّى اُشْهِدُکَ اَنّى وَلِىُّ لِمَنْ والاهُ وَ عَدُوُّ لِمَنْ عاداهُ بِاَبى اَنْتَ وَ اُمّى یَابْنَ رَسُولِ اللَّه؛.خدایا من تو را گواه مى‌گیرم که من دوست دارم هر که او را دوست دارد و دشمنم با هر که او را دشمن دارد پدرم و مادرم به فدایت اى فرزند رسول خدا.»
این مراسم بی نظیر با شرکت 15 تا 20 میلیون عاشق دلباخته حسین(علیه السلام) از اقصی نقاط عالم از جنس چله نشینی عرفا در مقامات سیر و سلوک و اسفار اربعه و از جنس اخلاص چهل صباح و از جنس کمال عقل در چهل سالگی و ... است. قریب به 1400 سال از اولین سفر زیارتی مسافران اربعین یعنی «جابر بن عبدالله انصاری» همراه با شاگردش «عطیّة بن سعد عوفی» و جمعی از بنی هاشم به مشهد حسین (علیه السلام) می گذرد اما باز روز بیستم ماه صفر هر سال در مسیرهای منتهی به کربلا حرارت سرد ناشدنی ارادت و سر سپردگی به حسین(علیه السلام) را با تمام وجود می توان احساس کرد. «انَّ لِقَتْلِ الْحُسَینِ(ع) حَرارَهً فی قُلوبِ الْمُؤمنِینَ لاتَبْردُ اَبَداً ؛همان برای شهادت حسین(ع)، حرارتی در دل های مؤمنان است که هیچ گاه به سردی نمی گراید.» این حرارت، شکوه و عظمت علی رغم سانسور های فراوان رسانه  ای اما مورد اعتراف برخی نشریات غربی نیز قرار گرفته است. نشریه معروف آمریکایی هافینگتون پست در مقاله ای، زیارت اربعین را بزرگترین و باشکوه‌ترین تجمع دینی در جهان توصیف کرده و آورده است: تعداد زائران این تجمع 5 بار بیشتر از مراسم بزرگ و مهم «کومبه‌میلای» هندوها که هر 3سال یکبار برگزار می شود است و علاوه بر این اربعین در شرایط امنیتی خطرناک و با وجود تروریسم و خطر انفجار در هر لحظه بر گزار می شود و آنها با این اقدام به جهان پیام می فرستند. نویسنده مقاله مذکور سپس داستان یک مرد استرالیایی را نقل می کند که پس از مشاهده زیارت باشکوه اربعین در تلویزیون در سال 2003 که صدام سقوط می کند به کربلا می آید و با شرکت در این مراسم از مسیحیت کاتولیک به اسلام می گراید. نویسنده مقاله سپس به شرح و مقایسه اربعین با دیگر اتفاقات می پردازد و می نویسد: در زلزله «هائیتی» وزارت دفاع آمریکا فقط 4 میلیون وعده غذایی داد و در اربعین 200 میلیون وعده غذایی تهیه می شود و همه از محل خیرین است. نویسنده سپس خواستار گنجاندن زیارت اربعین در کتاب رکوردها به عنوان بزرگترین تجمع بشری، بزرگترین سفره غذا در جهان و بزرگترین تعداد داوطلبان در یک مکان و غیره می شود. کمی اندیشی و سطحی نگری غرب در تحلیل مسائل جهان اسلام ذهن آنها را فراتر از ثبت رکوردها به پیش نمی برد اما واقعا کیفیت حضور و راز و رمز نهفته در قلوب دهها میلیون شیعه عازم و واصل به کربلا در اربعین چیست؟ مگر نه اینکه شیعه پیرو امام خود است و مگر نه اینکه امام حسین(علیه السلام) آنگاه که از هدف قیام خود سخن مى‏گوید، مى‏فرماید:
« انى لم اخرج اشراً و لابطراً و لامفسداً و لاظالماً بل خرجت لطلب الاصلاح فى امة جدى(ص) ارید ان آمر بالمعروف و انهى عن المنکر»؛ من نه براى راحت‏طلبى و وانهادن مسئولیت، به راه افتاده‏ام و نه براى خوش‌گذرانى و بیهودگى؛ نه انگیزه‏ام ستم کارى و بی‌دادگرى است و نه تبهکارى، بلکه مى‏خواهم امت جدم را اصلاح کنم‏. ده ها میلیون شیعه در اربعین راه می افتند تا مسیر اصلاح امت پیامبراعظم (صلی الله علیه و آله وسلم) را بپیمایند. آنها قدم در راهی می نهند که به عینه مصداق امر به معروف و نهی از منکر امت اسلامی است. میلیون ها محب اهل بیت(علیهم السلام) با تولی به ولایت و تبری از دشمنان ولایت در زیارت اربعین به تاسی از امام شهیدشان اعلام می کنند برای خروج امت از جهالت و گمراهی حاضرند جان فشانی نمایند. در زیارت اربعین امام حسین (ع) مى‏خوانیم: «وبذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهالة و حیرة الضلالة و قد توازر علیه من غرّته الدنیا...»؛ خون پاکش را در راه تو به خاک ریخت تا بندگانت را از جهالت و سرگردانى گمراهى نجات بخشد، در حالى که دنیا طلبان (کسانى که دنیا فریبشان داده بود) بر علیه او یک دست شده بودند. قیام امام حسین (علیه السلام) برای مقابله با مسیر انحرافی در نهضت پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) بود. بعد از رحلت رسول اکرم(ص) با فاصله گرفتن جامعه از ارزشهای اسلامی، زمینه های تبعیت از هوای نفس و بدعت گذاری در دین در بین مسلمانان به وجود آمد و روحیه تبختر، نژادپرستی، مال‌اندوزی و راحت طلبی بر جامعه اسلامی مستولی شد و مناشی نفاق، جهالت، خباثت، خیانت و... دهان باز کرد. آشفتگی هنجاری در دوره حاکمیت امویان به حرمت شکنی آشکار ارزشهای اسلامی منجر شد و بنی امیه بدون هر گونه ملاحظه ای به وهن اصول اخلاقی و هنجاری اسلام پرداختند. بعد از رحلت پیامبر اعظم(ص) جامعه اسلامی مبتلا به فتنه های پی در پی بود. فتنه سقیفه، فتنه قتل عثمان، فتنه جمل، فتنه اکبر در صفین و خوارج،... و در نهایت فتنه کربلا که نقطه عطفی در جامعه اسلامی محسوب می شود و مقدمه بیداری اسلامی مسلمانان پس از خوابی به شمار می رود که ده ها سال پس از رحلت پیغمبر (ص)رفته بودند. امروز در پیاده روی مراسم اربعین شیعیان در کشتی نجاتی سوار شده اند که چراغ هدایت در آن روشن است.«إِنَّ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ فِی السَّمَاءِ أَکْبَرُ مِنْهُ فِی الْأَرْضِ وَ إِنَّهُ لَمَکْتُوبٌ عَنْ یَمِینِ عَرْشِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِصْبَاحُ هُدًى وَ سَفِینَةُ نَجَاةٍ» پیام راهپیمایی اربعین در داخل نفی هرگونه انحراف از سیره نبوی(ص) و علوی(ع) در قالب دلدادگی به مکاتب لیبرالیستی  و  مارکسیستی و خودباختگی در برابر دموکراسی غربی است. در خارج اما کژ راهه و انحرافی را که دشمن در مقابل سیل توفنده بیداری اسلامی در سالهای اخیر تحت عنوان جریانات تکفیری و داعش باز کرده است تنها با توسل به همین سفینه نجات برطرف خواهد شد. استکبار جهانی به سردمداری آمریکا و رژیم صهیونیستی پس از راه افتادن امواج بیداری اسلامی تمام تلاش خود را به کار گرفت تا با راه اندازی و تقویت جریاناتی جاهل و عقب مانده به لحاظ فکری و اعتقادی در جهان اسلامی چهره اسلام سیاسی را در مقابل افکار عمومی جهان با نمایش خشونت آشکار نظیر سر بریدن ها، شکنجه ها و وحشی گری های بدوی مشوه کند. مقابله با این انحراف شور و شعور حسینی دیگر و روشنگری و پاسداری از نهضت به سان حضرت زینب(سلام الله علیها) و حضرت سجاد(علیه السلام) را می طلبد و انشاالله مراسم با شکوه اربعین در کشور عراق باطل السحر فتنه آمریکا، انگلیس و صهیونیسم بین المللی در پرورش غده سرطانی و دمل چرکین تکفیر، ارعاب، ترور و تهدید باشد. علاوه بر این مانور شیعیان در اربعین از ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، امنیتی و اقتصادی قابل بررسی است. مهمترین پیام سیاسی بزرگترین تجمع دینی جهان وحدت امت اسلامی در سایه محبت و ارادت به خاندان مطهر اهل بیت (علیهم السلام) است. تمام مذاهب اسلامی اعتقاد به محبت اهل بیت(ع) دارندو همین محبت می تواند محور وحدت کلمه و انسجام اسلامی باشد. پیام فرهنگی این پیاده روی بزرگ در هم تنیدگی فرهنگی و تمدنی جهان اسلام است. جهان اسلام مرز بردار نیست و امت اسلامی در این روز با شکوه از کانادا و آمریکا گرفته تا مسلمانان اروپا و کشورهای خاورمیانه از قبیل ایران، عربستان، بحرین، هند، پاکستان، اندونزی و مالزی در کنار شیعیان عراق و اهل سنت دوستدار اهل بیت (علیهم السلام) در عراق به عشق امام حسین(علیه السلام) به حرکت در می آیند و واقعه ای بی نظیر را رقم می زنند. از منظر امنیتی راهپیمایی اربعین نقش بی بدیلی در تامین امنیت و آرامش در عراق دارد. بعلاوه اینکه نفس برگزاری چنین همایش انسانی عظیمی اقتدار امنیتی شعیان عراق را به رخ بدخواهان می کشد که مدعی هستند عراق در ورطه نا امنی دست و پا می زند. از لحاظ اقتصادی چنین همایش بزرگی نشان می دهد که امت اسلامی چه ظرفیت های عظیم و بی نظیری برای مقاومت اقتصادی داراست. تهیه غذا، مکان استراحت و استقرار برای این حجم از جمعیت بدون استفاده از بودجه های دولتی و امکانات عمومی و با کمک خیرین و مردم تنها بخش کوچکی از این ظرفیت است. و ...  اما مهترین جنبه بزرگترین تجمع دینی جهان لبیک به امام عصر و الزمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) و اعلام آمادگی شیعیان برای ظهور حضرت حجت و سربازی ایشان است. انشاالله اربعین امسال زیر بیرق حضرت مهدی (سلام الله علیه) و به همراه ایشان پیاده به زیارت قبر سیدالشهداء برویم.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس