کد خبر 368339
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۷

مراسم راه‌اندازی سراسری شبکه نسل چهارم تلفن همراه توسط اپراتور دوم ارتباطی صبح امروز برگزار و در قالب آن توضیحاتی در این خصوص ارائه شد.

 به گزارش گروه اجتماعی مشرق، علیرضا قلمبر دزفولی مدیرعامل ایرانسل، به ارائه توضیحاتی درباره نسل چهارم ارتباطی پرداخته و به سوالات مختلف خبرنگاران در خصوص نسل چهار پاسخ داد.

وی در پاسخ به این سوال که تعرفه استفاده از نسل چهارم ارتباطی چگونه خواهد بود و آیا این هزینه‌ها همانند تعرفه‌های نسل دو و سه تعریف می‌شود و براساس مصوبه‌ای که به تازگی سازمان تنظیم مقررات ابلاغ کرده محاسبه خواهد شد، گفت: البته ما مصوبه‌ای از سوی سازمان تنظیم مقررات دریافت نکرده‌ایم، اما دوستان می گویند چنین مصوبه‌ای ابلاغ شده است. اما در هر صورت براساس این مصوبه هزینه استفاده از دیتای تلفن همراه فارغ از این که نسل‌های دو، سه و یا چهار باشد برای هر کیلوبایت نیم ریال تعریف شده است.

مدیرعامل ایرانسل ادامه داد: قاعدتا با توجه به این که این تعرفه در مقایسه با تعرفه ال تی ای در سایر کشورهای دنیا بسیار نازل است، پیش بینی ما آن است که تعرفه‌های ابلاغ شده باعث استفاده بیشتر کاربران از اینترنت نسل چهار شود که البته باید به این نکته توجه داشت که آنچه در تعرفه‌های جدید طراحی شده تاثیری در بسته‌های تشویقی ندارد و بسته‌های تشویقی به طور مجزا تعریف می شوند.

وی میزان سرمایه‌گذاری ایرانسل برای ورود به نسل‌های سه و چهار نیز حدود یک میلیارد یورو اعلام کرد.

مدیر عامل ایرانسل در بخش دیگری از این نشست با اشاره به این‌که در فاصله‌ای کمتر از 100 روز از ارائه 3G، این اپراتور موفق شده است که در شهرهای مختلف خدمات نسل چهار را نیز به مشترکان خود ارائه کند، این روند را یک رکورد بین المللی دانست.

دزفولی همچنین یادآور شد: در حال حاضر شبکه نسل سه ایرانسل در 75 شهر مشغول فعالیت است و اکنون این شبکه در 9 شهر تهران، کرج، ارومیه، همدان، تبریز، قزوین، قم و بابل در دسترس مشترکان قرار دارد تا بتوانند با تغییر سیم کارتهای خود از خدمات نسل چهار بهره مند شوند.

وی با اشاره به این‌که از امروز به طور رسمی بهره برداری از شبکه 4G در کشور آغاز می‌شود، اظهار کرد:‌ در دنیا بحث ورود نسل چهار از سال 2004 میلادی توسط یک شرکت ژاپنی مطرح شد و بدین ترتیب در سال 2008 اتحادیه بین‌المللی مخابرات الزامات مربوط به این بخش را تدوین کرده و از سال 2009 توسط برخی شرکت‌ها تستهای لازم در این حوزه انجام گرفته و اولین شبکه ال تی ای به طور جدی در این سال راه اندازی شد.

مدیر عامل ایرانسل ادامه داد: اما یکی از دلایلی که طی سالهای گذشته باعث اقبال به شبکه نسل چهار بوده بحث افزایش سرعت و امکان انتقال فایلهای حجیم‌تر در مدت زمان کم و بهبود زمان پاسخگویی شبکه و ارائه ارتباط در لحظه محسوب می شود.

دزفولی ادامه داد: براساس نظرسنجی‌هایی که در آمریکا صورت گرفته ارائه خدمات نسل چهار در نهایت موجب شده است که 67 درصد صاحبان کسب و کار آن را باعث افزایش بهره‌وری و 47 درصد آنها ورود 4G را باعث کاهش هزینه‌های خود دانسته‌اند.

وی در ادامه به ارائه توضیحاتی درباره سرعت دانلود و آپلود اینترنت همراه پرداخت و اظهار کرد: اکنون سرعت دانلود ما در شبکه نسل دو رقمی بین 10 تا 130کیلوبیت است که این رقم در شبکه نسل سه به یک تا پنج مگابیت بر ثانیه و در شبکه نسل چهار به حدود 10 تا 40 مگابیت بر ثانیه می‌رسد و سرعت آپلود نیز در شبکه نسل دو رقمی مابین هشت تا 130 کیلوبیت، در نسل سه بین 200 تا 500 کیلوبیت و در نسل چهار رقمی بین یک تا 15 مگابیت خواهد بود.

وی همچنین پیش‌بینی کرد که سالهای پیش رو شرایط به گونه‌ای باشد که بیشترین میزان رشد کاربران اینترنت مربوط به کاربران تلفن‌های هوشمند باشد و نه استفاده کنندگان از انواع تبلت‌ها و مودم‌ها.

مدیر عامل ایرانسل در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر افزایش ترافیک دیتا ظرف ماه‌های اخیر با روی کار آمدن شبکه 3G اظهار کرد: از نظر درآمد تاثیر حوزه‌های 3G و 4G به گونه ای است که حدود 30 درصد در حوزه درآمدهای مربوط به زیرساخت افزایش ایجاد می‌کند و حدود 84 درصد درآمد اجزای این شبکه را ارتقا می‌دهند تا حدود 39 درصد درباره گوشی و تجهیزات مرتبط با آن درآمدزایی دارند این درحالی است که سوددهی این شبکه‌ها برای اپراتور حدود 22 درصد است در حالی که این شبکه‌ها می توانند تا 181 درصد درآمد تولیدکنندگان محتوا را افزایش دهند.

دزفولی همچنین یادآور شد: طی مدت سه ماهه‌ای که از روی کار آمدن شبکه 3G می گذرد حدود 132 درصد افزایش در مصرف دیتای ایرانسل ایجاد شده که با توجه به این که هنوز تمام شهرها تحت پوشش این شبکه قرار نگرفته‌اند این رقم، رقم بالایی به شمار می رود.

مدیر عامل ایرانسل در بخش دیگری از صحبتهای خود یادآور شد: با روی کار آمدن شبکه‌ 3G کاربران افزایش 12 برابری سرعت اینترنت را تجربه کرده‌اند.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد که تا پایان سال جاری تمام مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ تحت پوشش شبکه 4G قرار گیرند.

دزفولی یادآور شد: در حال حاضر تمرکز برای ارائه شبکه 4G در شهرهای مختلف ابتدا بر روی نقاط پر جمعیت و محدوده دانشگاه‌ها است.

وی در بخش دیگری از صحبتهای خود یادآور شد: در وهله اول برای ارائه خدمات نسل چهار شهرهای دارای اولویت هستند که علاوه بر وسعت از مصرف دیتای بالایی نیز برخوردار باشند چرا که ممکن است شهری بزرگ باشد ولی مصرف دیتا در آن بالا نباشد.

مدیر عامل ایرانسل همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که فکر می کند با ارائه سیم کارتهای 4G چند درصد از مشترکان ایرانسل به سمت استفاده از این شبکه روی آورند، توضیح داد: شاید در یک بازه زمانی چهار تا پنج ساله تمام مشترکان ما به سمت استفاده از 4G بروند چرا که با ایجاد یک تغییر ساده در سیم کارت مشترکان می توانند به طور همزمان از هر دو نسل استفاده کنند.

دزفولی همچنین یادآور شد: اکنون برخی شرکتها در دنیا بحث نسل 4.5 را نیز مطرح می کنند اما به هر حال باید این نکته را مدنظر داشت که برای استفاده از حجم‌های بالا و سرعت بالای این نسل‌ها به هر حال لازم است طراحی‌های لازم نیز صورت بگیرد اکنون برای استفاده از حجم بالای 4G برای دستگاه‌های مختلف و سازمان‌ها در دنیا وسیله‌ای در نظر گرفته شده که شاید ابعاد آن مانند یک ماشین لباسشویی باشد طبیعا چنین ابزاری تنها می تواند به حالت نمایشی می تواند باشد و لازم است مدتی صرف شود تا ابزارهای کارآمد دراین حوزه وارد بازار شود.

مدیر عامل ایرانسل در بخش دیگری از صحبتهای خود در پاسخ به این سوال که پوشش 4G در تهران تا چه زمانی تکمیل خواهد شد اظهار کرد: احتمالا پوشش عمده تهران تا پایان سال جاری به پایان می رسد.

وی در خصوص این که کمترین سرعتی که ممکن است در قالب نسل های سه و چهار ارائه شود نیز اظهار کرد: برای کاربران خاص این امکان وجود دارد که ما سرویس خود را گارانتی کنیم و برای آنها بیمه کنیم تا حدی سرعت شان کمتر نخواهد شد. البته طبیعتا هزینه‌های این نوع اشتراک با هزینه‌های اشتراک عادی متفاوت خواهد بود.

دزفولی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چند درصد مشترکان ایرانسل از شبکه‌های موبایلی استفاده می کنند توضیح داد: برای فهمیدن که چند درصد از مشترکان از این نرم افزارها استفاده می کنند راه های متعددی وجود دارد و توصیه ما آن است که درباره این آمارها از وزارت ارتباطات اطلاعات کامل دریافت کنید.

مدیر عامل ایرانسل در بخش پایانی صحبتهایش در خصوص این که آیا ایرانسل برای ورود به نسل چهار عجله نکرده و در شرایطی که هنوز نسل سه با کاستی‌های همراه است این درست بود که این اپراتور به ارائه خدمات نسل چهار بپردازد توضیح داد: ما اکنون نارضایتی از شبکه 3G نداریم و بر همین اساس فکر می کنیم در ورود به 4G عجله نشده است و البته باید این نکته را در نظر داشت که صرفا بالا بودن سرعت در نسل های سه و چهار نشانگر کیفیت شبکه نخواهد بود و مهمترین نکته رضایت عمومی از این خدمات است.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    اینا هنوز 3جی ساری که مرکز استانه رووصل نکردن هیچ اینترنت معمولی شونم قطع و وصل میشه بعد رفتا سر 4جی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس