کد خبر 368572
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۹

یکی از مراجع تقلید در قم گفت: مردم باید از هرگونه اسراف در استفاده کردن منابع انرژی آب و برق پرهیز کنند و بدانند منابع آب محدود است و این برق به وسیله آبی تولید می‌شود که محدود است.

 به گزارش مشرق، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی پیش از ظهر امروز در دیدار با اعضای اتحادیه انجمن‌های اسلامی وزارت نیرو و جمعی از مدیران صنعت آب و برق استان قم با اشاره به اهمیت آب و برق اظهار کرد:‌ مسئله آب و برق به عنوان دو رگ حیاتی جامعه در دست شما است و نتیجه زحمات شبانه‌روزی شما به دست مردم می‌‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است نهادهایی وجود داشته باشند که پس از ماه‌ها یا سال‌ها نتیجه آنها به دست مردم برسد، ولی برنامه‌های شما هر دقیقه به دست مردم می‌رسد.

این مرجع تقلید با اشاره به آیات پایانی سوره واقعه گفت: در این بخش به نزول آب از آسمان و آتش اشاره شده بنابراین قرآن نیز به مسائل حیاتی جامعه بشر توجه داشته و از نظر قرآن کار شما حیاتی است.

وی خاطرنشان کرد: نزول آب از آسمان و ذخیره شدن پشت سد و استفاده از آن به عنوان برق از جمله نعمت‌هایی است که در اختیار ما قرار داده شده و انرژی خورشیدی نیز از جمله انرژی‌های فناناپذیر است که هر چه از آن برداریم کم نمی‌شود و می‌توان از آن به عنوان انرژی سالم و بدون عوارض استفاده کرد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با بیان اینکه کشور ما از طرفی گرفتار محدودیت‌ها است گفت: کشور با محاصره اقتصادی، تحریم‌ها، عداوت‌ها، دشمنی و تحریک‌های دشمن و رسانه‌هایی که شبانه‌روز سم‌پاشی می‌کنند تا ملتی را بکوبند، روبه‌رو است.

وی با بیان اینکه اکنون در کشور امنیت برقرار است و برق و آب به صورت مرتب در اختیار مردم قرار می‌گیرد؛ گفت: کسانی که عراق می‌روند و برمی‌گردند مشاهده کردند که با آنکه عراقی‌ها تحریم نبوده و مشکلی ندارند و غربی‌ها نیز حاضر هستند که به آنها کمک کنند، برخی از مکان‌های این کشور تنها دو ساعت برق دارند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: زمانی که عراقی‌ها به ایران می‌آیند می‌گویند ایران بهشت است و امنیت و وسائل مورد نیاز در اختیار همه است.

وی تصریح کرد: ممکن است تورم در کشور وجود داشته باشد ولی بازارها پر از مواد مورد نیاز مردم است، این مسئله نعمت کمی نیست که در سایه نظام جمهوری اسلامی در اختیار مردم قرار گرفته است، بنابراین تا بیرون نروید نمی‌فهمید چه خبر است و چه نعمت‌هایی در اختیار دارید.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با بیان اینکه مردم باید از هر گونه اسراف در استفاده کردن منابع انرژی آب و برق پرهیز کنند، گفت: این مسئله را باید بدانیم این آب محدود است و برق به وسیله آبی تولید می‌شود که محدود است.

وی خاطرنشان کرد: منابع محدود را باید با برنامه‌ریزی و صرفه‌جویی از آن استفاده کرد و حتی درخت‌ها و جنگل‌ها که دستگاه تنفس برای هر کشوری است، محدودیت دارد و اگر آنها را تخریب کنیم، اکسیژن برای کشور تولید نمی‌شود.

این مرجع تقلید با اشاره به اهمیت خبررسانی به مردم گفت: باید بیش از پیش خبررسانی صورت گیرد تا مردم آگاه شوند که این ماده حیاتی پرارزش است و نباید برای مصارفی مانند آبیاری باغچه از آب آشامیدنی استفاده کنند بنابراین باید آگاه شوند که موارد مصرف آب آشامیدنی با آب کشاورزی تفاوت دارد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون تنوع در خبررسانی فراوان شده است و می‌توان خبررسانی به صورت اخبار، فیلم و انیمیشن انجام داد و به مردم بگوییم که برق و آب محدود است و باید صرفه‌جویی کنیم تا کمبود به وجود نیاید.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با بیان اینکه اکنون کشور ایران قوی‌ترین کشور خاورمیانه است، گفت: وزیران خارجه برخی کشورها به دنبال انرژی اتمی از این کشور به آن کشور می‌روند، بنابراین کار ما به اندازه‌ای مهم شده که وزیران را به دنبال خود می‌کشاند و ما حرفی می‌زنیم که حق و سبب عزت ما است.

وی یادآور شد: نباید به این اندازه قانع باشید و باید به مراحل بالاتر فکر کنید و بدانید حیات و زندگی آن است که رو به پیشرفت باشد، بنابراین باید به زمانی برسیم که آب و برق را صادر کنیم و از هر نظر روی پای خود بایستیم و نیازهای دیگران را نیز در این زمینه برطرف کنیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس