کد خبر 367900
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰

آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی گفت: با توجه به درگیری‌ها و تنش‌های اخیر بر سر اوکراین میان آمریکا و روسیه و همچنین اختلافات این دو کشور بر سر مسائل بین‌المللی نظیر سوریه احتمال وقوع جنگ سرد جدیدی میان شرق و غرب وجود دارد اما این به اروپا بستگی دارد تا از این مساله جلوگیری کند تا هر دو طرف را از این کار بازدارد.

به گزارش مشرق، شبکه خبری راشاتودی نوشت: میخائیل گورباچف، آخرین رهبر جماهیر شوروی در مصاحبه‌ای با ایتارتاس گفت: ما باید به خط شروع از آنچه که ما آن را در اروپا و جای دیگر ایجاد کرده‌ایم، بازگردیم.

وی ادامه داد: نشانه‌هایی از وقوع یک جنگ سرد جدید دیده می‌شود چراکه روابط میان مسکو و واشنگتن بر سر الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه و ناآرامی‌ها در اوکراین سرد شده است. ما می‌توانیم و باید از تمامی این روند جلوگیری کنیم همان‌طور که در دهه 80 میلادی این کار را انجام دادیم. ما باید به کاهش تنش‌ها بپردازیم. همان‌طور که باعث اتحاد آلمان شرقی و غربی و فروپاشی دیوار برلین شدیم.

گورباچف ادامه داد: یک نظم جهانی جدید پس از جنگ سرد به قدرت‌های اصلی جهان اجازه داد تا هرچه سریع‌تر مشکلات و درگیری‌های میان خودشان و سراسر جهان را حل و فصل کنند.

وی گفت: من نمی‌خواهم در حال حاضر مقام‌های روسیه را بیش از پیش مورد ستایش قرار دهم چراکه آنها نیز به نوبه خود مشکلاتی را به وجود آورده و خطاهایی را مرتکب شدند اما امروزه خطر اصلی از جانب موضع آمریکا احساس می‌شود. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه هم‌اکنون از عهده مسائل امنیتی به خوبی برآمده و کشور را بیش از گذشته به توانایی‌ها و قابلیت‌های دفاعی و تسلیحات جدید نظامی مجهز کرده و باعث مدرن شدن ارتش شده است. اما آنچه که در حال حاضر به وقوع می‌پیوندد غیر قابل قبول است چراکه ما نباید اجازه دهیم با توجه به رویکردها و رخدادهای اخیر جامعه بین‌المللی به سمت یک مسیر ضدروسی قدم بردارد. ما باید این درگیری لفظی و تنش میان شرق و غرب را از میان برداریم تا از وقوع جنگ سرد جدید جلوگیری کنیم و باز هم تاکید می‌کنم که این برعهده اروپاست.

آخرین رهبر شوروی سابق افزود: اروپا موضع بسیار موثری در اوضاع دارد و می‌تواند نیروی محرکه‌ای برای این مساله باشد. اما همان‌طور که می‌تواند از وقوع جنگ سرد جدید جلوگیری کند همان‌طور هم می‌تواند در موضع مخالف قرار گیرد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس