کد خبر 368101
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۴

یک کارشناس مسائل استراتژیک هدف از دیدار "ولادیمیر پوتین"، رئیس جمهور روسیه از ترکیه را افزایش تبادل تجاری و اقتصادی دو کشور و رساندن آن به سطح 100 میلیارد دلار دانست و این اقدام را در چارچوب "پیشروی"های روسیه در مناطق نفوذ امریکا در خاورمیانه ارزیابی کرد.

به گزارش مشرق، "ویچسلاو موتوزوف" کارشناس مسائل استراتژیک گفت: هدف از سفر پوتین به ترکیه بررسی مسائل منطقه نیست، بلکه روسیه به ترکیه به عنوان یک کشور مهم در همسایگی خود می نگرد و روابط تجاری میان ترکیه و روسیه بسیار گسترده است و از تبادل تجاری و اقتصادی با حجمی در حدود 33 میلیارد دلاری تشکیل شده است.

موتوزوف افزود: هدف روسیه و ترکیه از انجام این دیدار افزایش حجم تبادل تجاری است در عین حالی که برخی مشکلات و اختلافات جزئی میان دو کشور نیز وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات مذکور درباره سوریه است، به طوری که موضع روسیه و ترکیه درباره بحران سوریه کاملا متفاوت است؛ مواضع دو کشور درباره حوادث اوکراین و بازگشت شبه جزیره کریمه به روسیه و برخی مشکلات در سطح اروپا نیز مشترک است.

این کارشناس مسائل استراتژیک تأکید کرد: سفر پوتین به ترکیه کاملا استثنایی است و اختلافات آنکارا - واشنگتن، اخیرا عمیق شده است به طوری که شاهد مواضع ضد آمریکایی از سوی اردوغان هستیم. "بی تردید شرایط منطقه ای و بین المللی بر این دیدار که برای پوتین از اهمیت فراوانی برخوردار است، تأثیر خواهد گذاشت، زیرا این دیدار نه تنها به منزله دیدار از ترکیه بلکه به منزله سفر به منطقه خاورمیانه است."

 موتوزوف افزود: ترکیه از چهار، پنج سال پیش تاکنون به دام سیاست آمریکا در منطقه افتاده و در حال حاضر، سیاست های آمریکا در خاورمیانه دچار شکست شده و با اراده پولادین مردم سوریه و مصر، برخورد کرده است و در حال حاضر شاهد عقب گرد در سیاست آمریکا در سراسر جهان عرب هستیم، از این رو، واشنگتن در حال بازنگری در سیاست کنونی اش است.

کارشناس روس خاطرنشان کرد: امروز، وزارت امور خارجه آمریکا به روسیه هشدار داد که به علت قراردادهایی که این کشور با ایران در زمینه توسعه و گسترش نیروگاههای هسته ای امضا کرده است، تحریم ها علیه مسکو را افزایش خواهد داد. این تحریم ها، نشان دهنده آن است که روسیه، در خاورمیانه با سیاست های آمریکا مقابله می کند، نه سیاست های ترکیه.

موتوزوف، ترکیه را یکی از دنباله روهای آمریکا در منطقه دانست و اظهار داشت: سیاست های آمریکا در منطقه در حال شکست خوردن هستند، از این رو تمامی تحولات خاورمیانه را باید در چارچوب نزاع رو به افزایش آمریکا و روسیه در منطقه دانست.

وی، دیدار پوتین از ترکیه را به عنوان نمادی از پیشروی روسیه از شمال به خاورمیانه و دیدارهایش با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر را نفوذ به این منطقه از بخش جنوبی آن، دانست و گفت: از این رو، آمریکا احساس می کند که نه تنها در اوکراین، بلکه در سطح فضای بین الملل با روسیه در حال رویارویی است.

 موتوزو، در پایان خاطرنشان کرد: روسیه آماده حمله نظامی نیست، بلکه دفاع قوی را نوعی از هجوم می داند و در بسیاری از مناطق سیاست های آمریکا را به چالش طلبیده است و با هدف به چالش کشیدن آمریکا به صورت پیش بینی نشده ای، حملات سیاسی آشکاری را آغاز کرده است.
منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس