کد خبر 299465
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۳

شماری از نمایندگان مجلس دومای روسیه خواستار محاکمه عامل یا عاملان تجزیه اتحاد جماهیر شوری شدند.

به گزارش مشرق، شماری از نمایندگان مجلس دومای روسیه با ارائه عریضه ای به یوری چایکا دادستان کل روسیه خواستار محاکمه عامل یا عاملان تجزیه و تفکیک اتحاد جماهیر شوروی و تفکیک این اتحاد شدند.
 
منابع خبری روسیه امروز اعلام کردند: 5 نماینده مجلس دومای روسیه با تهیه عریضه ای از دادستان کل روسیه خواستند با بررسی مجدد حوادث مربوط به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی عامل یا عاملان تجزیه و تکفیک این اتحاد از جمله میخاییل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی شدند.
 
در این عریضه وتومار نمایندگان مجلس دومای روسیه تاکید شده است: اهالی اتحاد جماهیر شوروی در همه پرسی که در آن زمان انجام گرفت رای به بقا و حفظ اتحاد داد، اما مسئولان وقت اتحاد با طرز فکر و عمل نادرست‌شان باعث از هم‌پاشیدگی و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و تجزیه این اتحاد به چندین جمهوری مستقل شدند.
 
در این تومار همچنین آمده است: دادستان کل شوروی در 4 نوامبر 1991 تصمیم گرفتند پرونده ای جنایی را ضد میخاییل گورباچوف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی تهیه و تنظیم کنند، اما در روز بعد به دلیل فشارهای زیادی که گورباچف به این دادستانی وارد آورده بود مساله منتفی شد.
 
صاحبان این تومار در مجلس دومای روسیه امیدوارند، از طریق این درخواست خود بتوانند گورباچف را به جرم احداث و تاسیس یک نهاد غیر قانونی که همانا شورای دولتی بود و با این شورا بر خلاف قانون اساسی روسیه رای به قبول استقلال جمهوری های کمونیستی در بالکان گرفتند باید محاکمه شوند.
 
میخاییل دیگتیاروف یکی از تهیه کنندگان این تومار به خبرنگاران در این رابطه گفت: تمام دلایل واسناد موجود حکایت از آن دارد که در آن زمان براساس طرح مطالعه شده ای گورباچف و مزدورانش با تجزیه شوروی باعث قتل عام مردم شدند، مردمی که امروز در کی‌یف خونشان ریخته می شود، همه به دلیل تصمیم اشخاصی است که همچون گورباچف در سال 1991 اتخاذ کردند.
 
اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 با برگزاری همه پرسی عمومی در تمام جمهوری های این اتحاد از مردم درباره حفظ وبقای اتحاد یا استقلال جمهوری ها نظرخواهی کرده بود، این همه پرسی در 17 مارس سال 1991 برگزار شد و نتایج به دست آمده حکایت از موافقت 76.4 دهم درصد ملت با حفظ اتحاد داشت، اما روسای 3 جمهوری در این اتحاد یعنی روسیه، اوکراین و بلاروس در دسامبر همان سال بر انحلال این اتحاد رای دادند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    0 0
    جضرات تازه از خواب بیدار شده اند و فهمیده اند آمریکاییها و غربیها چه کلاه گشادی سرشان گذاشته اند. امام عزیز ما این روزها رو پیش بینی کردند اما آنها توجهی نکردند. دیگه آب ریخته رو نمیشه جمع کرد!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس