کد خبر 367898
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۳

کنگره "جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام" در حالی چند روز قبل در شهر مقدس قم برگزار شد که با استقبال و رضایتمندی علمای اهل سنت رو به رو شده و از آن به عنوان یک کنگره "علمی ماندگار" یاد می‌کنند

به گزارش مشرق، اسلام همواره در طول تاریخ علاوه بر اینکه با دشمنانی از خارج از دایره دین مواجه بوده؛ مورد هجمه گروه‌های افراطی و تکفیری که به نام اسلام تیشه به ریشه آن می‌زنند؛ نیز قرار داشته است. کارشناسان دینی معتقدند خطر گروه افراطی و تکفیری تاکنون حتی از دشمنان خارجی نیز برای جهان اسلام بیشتر بوده است. در شرایط فعلی جهان اسلام بیش از همه زمان‌ها با این خطر بزرگ مواجه است. اینک گروه‌هایی چون داعش، النصره، القاعده و ده‌ها گروه تروریستی و تکفیری تا جایی که توانسته‌اند؛ چهره اسلام ناب را مخدوش کرده و در جهت اهداف دشمنان قسم خورده کشورهای اسلامی گام برمی‌دارند. در چنین زمانی که خطر این جریان‌های افراطی به شدت در جهان اسلام و منطقه خاورمیانه احساس می‌شود؛ دو مرجع عالیقدر تشییع آیت‌اللّه مکارم شیرازی و آیت‌الله سبحانی با ابتکاری هوشمندانه کنگره "جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام" را در شهر قم با حضور علمای تشیع و تسنن بیش از 80 کشور و با نگاهی جامع برای بررسی ابعاد این فتنه در جهان اسلام برگزار کردند.

به جرأت می‌توان گفت این کنگره به لحاظ محتوایی و گستردگی در نوع خود بی‌نظیر بود. این مطلب از گفتگویی که «نسیم» با علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان انجام داده نیز به خوبی برداشت می‌شود. با وجود گذشت چندین روز از برگزاری این کنگره عظیم، همچنان آثار این اتفاق مبارک در کلام علمای اهل سنت باقی است. کنگره‌ای که نوید فواید بسیار برای جهان اسلام دارد و قطعاً آثار بیشتر آن در آینده بیش از گذشته نمایان می‌شود.


مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان در این باره گفتگو با «نسیم» اظهار داشت: این کنگره فضایی صمیمی و دوستانه داشت و در آن کار بزرگی در عرصه مقابله با جریانات تکفیری توسط علمای بزرگوار انجام شد. در این کنگره بر وحدت مذاهب به عنوان عامل اصلی پیشبرد اهداف اسلام عزیز تأکید شد و برای دوری از طرح نمودن مسائلی که سبب اختلاف و انشقاق جامعه اسلامی می‌شود؛ چاره‌اندیشی صورت گرفت.

وی ادامه داد: نقش علمای شیعه و سنی در مبارزه با گروه‌های افراطی بسیار برجسته است؛ زیرا نقطه هدف این گروه‌ها اعتقادات مسلمانان است و با زشت نشان دادن اسلام به دنبال انحراف مسلمین هستن. بنابراین عالمان شیعه و سنی باید اوضاع کشورهای اسلامی را به خوبی رصد کنند و جهت پیشگیری از حملات دشمنان به دین، باید موضع‌گیری‌های مطابق با اصول دین داشته باشند. علمای جهان اسلام با درک متقابل می‌توانند با گروه‌های افراطی‌ مقابله کنند و آنها را از دستیابی به اهداف نادرستشان باز دارند. رسالت بزرگ عالمان دین این است که بتوانند با استناد به آیات و روایات، بسیاری از کسانی را که در راه تکفیر قدم برمی‌دارند؛ به راه دین هدایت کنند.


مولوی نذیراحمد سلامی در این باره در گفتگو با «نسیم» عنوان کرد: کنگره پرباری بود که علمای جهان اسلام از بیش از 80 کشور دنیا در آن حضور داشتند. در این کنگره مقالات متعددی ارائه شد که در آنها قتل و کشتار مسلمانان از سوی هرکس یا گروهی همچون داعش و النصره توسط علمای اسلام محکوم شد. در این کنگره یک عالم سنی و یک عالم شیعه از عراق به سخنرانی پرداختند و همگان را نسبت به فجایعی که توسط تکفیری‌ها و افراطی‌ها در کشورشان انجام می‌شود؛ آگاه کردند.

وی افزود: پیام این کنگره به جهانیان این بود که کار خلاف شرع و عمل جنایت‌آمیز در پیشگاه اسلام محکوم است و اینگونه اقدامات در انظار و اذهان مسلمانان قابل پذیرش نیست. سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با علمای جهان اسلام بسیار راهگشا و مفید و در جهت وحدت و آگاهی مسلمانان از توطئه‌های دشمنان کاربد زیادی داشت. جامعه اسلامی به شدت نیازمند اینگونه راهنمایی‌ها و موضع‌گیری‌ها اس.. میهمانان کنگره نیز در شهر مقدس قم، که یک شهر مذهبی و نماد ارزش‌های اسلامی چون نماز، اذان، مسجد و علما است؛ احساس آرامش خوب و ارزیابی مطلوبی از میزبانی این شهر مقدس داشتند.

مولوی عبدالغنی بارانی نیز در گفتگو با «نسیم» گفت: همین که مسئولین درصدد برگزاری این کنگره با حضور علمای مطرح و شایسته سراسر جهان برآمدند؛ برای آیندگان به عنوان برگ زرینی در تاریخ خواهد ماند. این اجتماع برای مبارزه با جریان‌های افراطی در جهان اسلام زبانزد است. هر زمان که علما برای حل یک مسئله دور هم جمع شوند؛ مسیر هدایت را طی می‌کنند و از این باب این کنگره را یکی از شاهکارهای نظام جمهوری اسلامی ایران در رابطه اجتماع و اتحاد علمای جهان اسلام می‌دانیم.

وی ادامه داد: اکنون که جهان اسلام با مشکلی حاد به نام جریان‌های تکفیری و افراطی مواجه است؛ اینگونه همایش‌ها تأثیر فراوانی بر افکار عمومی جهان دارد؛ زیرا توسط این جریان‌ها یک چهره مخدوش از اسلام و مذهب حنفی به جهان معرفی شده و عده‌ای از مسلمانان تندرو آب بر آسیاب دشمن می‌ریزند. این جلسات به هوشیاری و بیداری مسلمانان و غیرمسلمانان کمک می‌کند. همگان دریافتند که حساب جریانات افراطی از اسلام جدا است و رهبران جامعه اسلامی آنها محکوم می‌کنند. سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع علما بسیار جالب و سازنده بود؛ به گونه‌ای که بسیاری از علما اعتراف کردند طرز تفکر آنان با این سخنان تغییر کرده و با رهنمودهای ایشان راه خود را پیدا کرده‌اند. این تغییر می‌تواند دستاوردی بزرگ برای کمک به اسلام تلقی شود.

منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس