کد خبر 367592
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۵

یک روزنامه ترکیه‌ای در تحلیلی نوشت که سفر نابهنگام وزیر خارجه عربستان به وین نمایانگر سطح ناامیدی ریاض از حصول توافق بین ایران و ۱+۵ بود زیرا این کشور از افزایش نفوذ ایران در منطقه نگران است.

به گزارش مشرق، روزنامه «دیلی صباح» ترکیه در خصوص مسئله هسته‌ای ایران و نفوذ این کشور در منطقه نوشت که ایران در حال حاضر یکی از بزرگترین دارندگان قدرت در «بغداد»، «دمشق»، «بیروت» و «صنعا» است.

این گزارش سپس به بحث هسته‌ای ایران اشاره کرد و نوشت که فرصت تازه‌ای برای روابط ایران و آمریکا به وجود آمده است و بسیاری از تحلیلگران علیرغم لابی صهیونیستی، خواستار همکاری آمریکا شدند و در این برهه از زمان به نظر می‌رسد که دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا تمایل دارد علیرغم مخالفت‌های تل‌آویو با ترغیب ایران برای محدود کردن برنامه‌ هسته‌ای اش، فصل جدیدی را در رابطه با تهران ورق بزند.

بسیاری از ناظران مذاکرات هسته‌ای انتظار داشتند که مذاکرات بین ایران و 1+5 (امریکا،انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) در مهلت 24 نوامبر به نتیجه برسد اما طرفین مذاکره تمدید کردند که این مذاکرات تا پایان ژوئیه 2015 ادامه داشته باشد.

این روزنامه ترکیه‌ای نوشت اگر مذاکرات هسته‌ای به توافق نهایی بین ایران و 1+5 ختم شود، نفوذ ایران در آینده افزایش می‌یابد.

بر اساس این گزارش، جای تعجب نیست که عربستان و سعودی و کشورهای دیگر با افزایش نفوذ ایران که می‌تواند به آمریکا علیه داعش کمک کند، آزرده‌خاطر می‌شوند. این حقیقت که «سعود الفیصل» وزیر خارجه عربستان در حین دور نهایی مذاکرات هسته‌ای وین، دیدار نابهنگامی به وین داشت، نمایانگر سطح ناامیدی عربستان می‌باشد.

دیلی‌صباح ادامه داد، بعلاوه، تمدید مذاکرات به جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا فرصت می‌دهد تا آن چیزهایی را که گفته بودند، به دولت اوباما متذکر شوند و احتمالاً به این عقیده روی آورند که تمدید مذاکرات به نفع ایران بوده است و بنابراین در مقابل فشارهای لابی صهیونیستی که خواستار تحریم‌های سخت‌تر علیه ایران شده بودند، سر تعظیم فرود آورند و اوباما را در تنگنا قرار دهند اما با این حال ایران گام هوشمندانه‌ای را در مذاکرات هسته‌ای و مبارزه با داعش در بازی شطرنج منطقه‌ای برداشته است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    0 0
    افزایش نفوذ ایران در منطقه هیچ ارتباطی به ترمیم رابطه اش با آمریکا ندارد مگر این نفوذ فعلی اش در سايه ارتباط با آمریکا بوده ؟ بلکه برعکس در شرايط دشمنی با آمریکا شکل گرفته است به هر حال گسترش این نفوذ حتی تا قلوب ملت آمریکا نیز خوشایند است که اگر با رابطه با آمریکا برقرار شود استقبال میشود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس