مدیریت تئاتر در دولت تدبیر و امید به راهی رفته است که اگر همین امروز هم مدیر آن تغییر کند باز هم دیر است زیرا باید مدتی طولانی تلاش کرد تا تئاتر به جایگاهی برسد که در دولت نهم و دهم رسیده بود.

به گزارش مشرق، بعد از اعتراض های انفرادی هنرمندان نسبت به سیاست های ناموفق میرکل هنرهای نمایشی کار به جایی رسید که در ابتدای فصل تابستان در اقدامی نادر جمعی از اهالی تئاتر در مقابل ساختمان معاونت هنری دست به اعتراض زدند. کار با میانجی گری مرادخانی آرام گرفت اما تئاتر با مدیر بازنشسته اش که تهیه کننده صدا و سیما بود نشانی از آرامش یافتن نداشت .

نارضایتی اهالی نمایش؛پیامد انتخاب اشتباه مرادخانی

در طول دوره دولت تدبیر و امید علی رغم اینکه امیدهای زیادی می رفت هیچ حمایت و توجه ای به تئاتر صورت نگرفت و اندک حمایتی هم که از طریق شورای حمایت صورت می گرفت دیگر رخ نمی دهد. مدیران فعلی دلیل اصلی عدم حمایت از گروه های نمایشی را کمبود بودجه تئاتر عنوان می کنند این در حالی است که مدیرکل هنرهای نمایشی دارای مشاورانی همچون میرطار، پروین، طباطبایی، مهدی و ... است که حقوق های چند میلیونی هم دریافت می کنند. عجیب این که حضور مشاوران کم نام و نشان مدیر فعلی تئاتر کمتر فایده ای را به برای هنر نمایش و اهالی تئاتر به همراه داشته است.
از طرف دیگر در دوره مدیریت حسین طاهری در تئاتر کشور سه نمایش توقیف شدند، اتفاقی که تا قبل از این سابقه نداشت و نکته قابل توجه این است که یکی از همین آثار توقیفی نمایشی به کارگردانی رضا دادویی رئیس شورای نظارت بود.
نباید غافل ماند که تئاتر شهرستان در این دوره هیچ تحرکی نداشته است و روز به روز شرایطی اسفناک را تجربه می کند، حسین طاهری حتی نتوانست طرح استقرار گروه های نمایشی که یادگار مناسبی از دوره معاونت هنری حمید شاه آبادی بود را ادامه دهد. در حالی که این طرح مصوب شده بود و دارای بودجه مشخص است.
تمام این اتفاقات گویا ادامه دارد و با این نحوه مدیریت تئاتر به ناکجا آباد می رود، اینها بخشی از تلنگرهایی است که می توانست علی مرادخانی معاون امور هنری را به تجدید نظر در انتخابش برای تئاتر وادارد. گفته می شود که این روزها معاون امور هنری تصمیم دارد تا به وعده خود عمل کند.

نارضایتی اهالی نمایش؛پیامد انتخاب اشتباه مرادخانی

ولی در این تجدیدنظر مرادخانی نسبت به مدیر زیر مجموعه اش اما و اگر و حواشی وجود دارد.
مدیر تئاتر به محض اینکه متوجه جریان تغییر خود توسط معاون امور هنری وزارت ارشاد شده، تلاش دارد تا با اتخاذ برخی سیاست ها نشان دهد مشاورانش آن چنان هم منفعل نیستند. به این ترتیب که برخی از مشاورانش را مامور ساخته با تولید جریان های تبلیغاتی و با استفاده از ابزاری همچون رسانه سعی بر بزرگ نمایی اقداماتی همچون مجمع سالیانه آی تی آی و یا فرافکنی های رسانه ای که مثالش را با تحریف صحبت های حمیدرضا نعیمی در یک رسانه مکتوب شاهد بودیم، توجه همگان را به بخش دیگری معطوف کند.
طاهری نیز این زمزمه رواج داده است که معاون امور هنری با من اختلاف دارد و قصد تخریب مدیریت من در مرکزهنرهای نمایشی را دارد.
با تمام این تفاصیل باید فراموش نکرد مدیریت تئاتر در دولت تدبیر و امید به راهی رفته است که اگر همین امروز هم مدیر آن تغییر کند باز هم دیر است زیرا باید مدتی طولانی تلاش کرد تا تئاتر به جایگاهی برسد که در دولت نهم و دهم رسیده بود.
و باید نشست و منتظر ماند تا شاید علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت ارشاد اقدامی صحیح و سریع را رقم بزند تا شاید بتواند تئاتر را حداقل به راه گدشته خود بازگرداند.

* رهام بهرامی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس