کد خبر 350021
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۵

مشاور وزیر ارشاد در امور اقتصادی حجم مبادلات کالاهای فرهنگ و هنر در دنیا را ۸هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: سهم ایران در این میان صفر است و باید بستر لازم برای شکوفایی ظرفیت اقتصادی فرهنگ فراهم شود.

به گزارش مشرق،  نخستین نشست اهالی فرهنگ و هنر با علی طیب نیا وزیر امور اقتصاد و دارایی عصر امروز دوشنبه هفتم مهرماه در وزارت اقتصاد برگزار شد. در این نشست علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد، حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، همایون امیرزاده مشاور علمی، فرهنگی و مدیریتی معاونت فرهنگی ارشاد، لادن حیدری مدیرکل دفتر حقوقی وزارت ارشاد، نادر قدیانی رئیس اتحادیه ناشران وکتاب فروشان تهران، محمود آموزگار دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، علی نیکوسخن رئیس اتحادیه چاپخانه داران استان تهران، علی مغانی رئیس اتحادیه چاپخانه داران خراسان رضوی، ایرج راد به نمایندگی از صنف تئاتر، مرتضی کاظمی مشاور وزیر ارشاد در امور اقتصادی، حمیدرضا نوربخش، مدیر خانه موسیقی، مجید ملانوروزی مدیر مرکز تجسمی وزارت ارشاد و ... حضور داشتند.

حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی نیز در این نشست در سخنرانی با بیان این مطلب که روز نخستی که به وزارت ارشاد آمدیم تلقی اهالی فرهنگ و هنر این بود که با دست پر آمده ایم، اما امروز دیگر ناامید شده اند چرا که بودجه ها به حداقل رسیده است و خواستار اینند که حداقل اگر پولی به آنها نمی‌دهیم از آنها پول نیز نگیریم.

وی ادامه داد: البته ما امروز احساس می کنیم که رویکرد مدیران و مأموران سازمان مالیاتی تغییر کرده است آنها دیگر به این نتیجه رسیده است که کالای فرهنگی و هنری هنوز جاری و اقتصادی نشده است. البته برخی مأموران مالیاتی نیز می گویند چون این موسسه فرهنگی به عنوان یک شرکت به ثبت رسیده مانند سایر شرکت ها و کالاها باید مالیات پرداخت کند اما این درحالی است که در کالا در سینما اقتصادی نیست امروزه سینماگران و تهیه کنندگان در وضعیت بد اقتصادی قرار دارند.

رئیس سازمان سینمایی تصریح کرد: این درحالی است که در عرصه فرهنگ و هنر بدون سروصدا کارآفرینی انجام می‌شود گاه برای تولید یک فیلم فاخر به مدت 5 سال چندصد نفر درگیر هستند بنابراین درخواست اصلی من این است که این نگاه به فرهنگ تغییر کند و با کاهش مالیات و رفع بروکراسی‌های پیچیده اداری سازمان مالیاتی به کمک عرصه فرهنگ بشتابیم.

مرتضی کاظمی مشاور وزیر ارشاد در امور اقتصادی دیگر سخنران این نشست بود که خطاب به طیب نیا گفت: شما صحبت از اقتصاد فرهنگ کردید من مروری صریح خواهم داشت به آنچه که به عنوان اقتصاد فرهنگ در 4 دهه گذشته توجه شده است دهه نخست دولت به اقتصاد فرهنگ توجهی نداشت هنرمندان نیز بعد از اقتصاد فرهنگ دون شأن فرهنگ می دانستند و فکر می‌کردند در حوزه فرهنگ باید قدسی نگاه کرد. درواقع این دوران دوران ارزشی فرهنگ و هنر بود.

وی با اشاره به دهه دوم انقلاب گفت: دهه دوم دوران سازندگی و دوران بی‌توجهی دولت به فرهنگ بود. اگر چه بحث سازندگی مطرح شد اما در برنامه اول  ودوم هیچ اشاره ای به اقتصاد فرهنگ و هنر نمی‌شد. اهل فرهنگ نیز اگرچه غر و لندهایی داشتند اما بازهم توجهی به اقتصاد فرهنگ نکردند. دهه سوم یعنی دوران اصلاحات دوران توجه به فرهنگ بود در برنامه سوم و چهارم در ماده 104 کاملا به اقتصاد فرهنگ توجه شد این ماده شامل 4 بند بود که همه بندها متوجه بحث اقتصاد فرهنگ بودند. اما برنامه چهارم عملا اجرایی نشد و بحث‌ها بی‌اثرماند.

کاظمی تصریح کرد: نگاه برنامه ریزی رویکردش این بود که فرهنگ و هنر اقتصادی نیست و متأسفانه این نگاه هنوز ادامه دارد. تصور این است که فرهنگ کالایی لوکس و غیراقتصادی است. دوره چهارم نیز که دوره دولت تدبیر و امید است از همان ابتدا اقتصاد و فرهنگ در برنامه های تبلیغی رئیس جمهور قرار داشت وزیر ارشاد نیز در 9 محور اجرایی برنامه‌های خود اقتصاد فرهنگ و هنر را مورد توجه قرار داد.

وی گفت: حتی ذکر این اصطلاح تاکنون موجب شود که اتفاقاتی رخ دهد که تا سال‌های گذشته خبری از آنها نبوده است من اسم این دوران را دوران گذار می‌گذارم گذار از وضعیت ناباوری و بی توجهی به وضعیتی که به فرهنگ و اقتصاد توجه می کنیم. اگر توجه جدی به اشتغال آفرینی فرهنگ و هنر داشته باشیم طی دو دهه این عرصه خواهد توانست سهمی برابری عرصه اقتصادی نفت برای خود ایجاد کند.

مشاور اقتصادی وزیر ارشاد دوران گذار را دوران تولد اقتصاد و فرهنگ دانست و گفت: باید توجه کنیم اقتصاد فرهنگ و هنر خوب رشد کند مطرح کردن مالیات در این میانه به مانند سمی مهلک است و موجب فرار سرمایه گذاران می‌شود.

این مقام مسئول افزود: ما در وزارت ارشاد در برنامه ششم توسعه بسترهای لازم برای رشد اقتصاد فرهنگ را تبیین کرده و 4 سیاست کلان را دنبال می‌کنیم نخستین سیاست کلان ارتقای بازار سرمایه است که نیازمند کمک وزارت اقتصاد برای جذب سرمایه‌ها هستیم دومین سیاست ارتقای نظام کسب و کار است امنیت شغلی و اقتدار شغلی باید توسط دولت در بخش فرهنگ و هنر حمایت شود. همچنین توسعه صنایع فرهنگی از دیگر سیاست‌های کلان است چرا که بنیه فرهنگی ما بسیار ضعیف است ما هنوز فناوری‌های لازم برای تولید یک فیلم مناسب جهت عرصه در جهان را نداریم و توزیع عادلانه آثار و کالاهای فرهنگی و هنری دیگر سیاست است ما در رواج ملی بسیار ضعیف هستیم اکنون بیش از هزار شهر ایران سالن سینما ندارند. در برخی استان‌ها تنها دو کتابفروشی موجود است و در یک استان فقط یک کتاب فروشی داریم اگر چنین بستری فراهم شود تا دو دهه دیگر شاهد شکوفایی ظرفیت‌های اقتصادی فرهنگ و هنر هستیم.

کاظمی در پایان سخنان خود به حجم مبادلات کالاهای فرهنگی در دنیا اشاره کرد و گفت: 8 هزار و 200 میلیارد دلار حجم مبادلات کالای فرهنگی و هنری در دنیاست که سهم ایران از این میان صفر است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس