هزار نمایشگاه کتاب دفاع مقدس در حالی برگزار شده است که بسیاری از ناشران خصوصی به دلیل اطلاع‌رسانی نامناسب، از حضور در این نمایشگاه بازماندند. سه ناشر جا مانده از نمایشگاه معتقدند زمان فراخوان اعلام شده مناسب و قطعی نبود.

گروه جهاد و مقاومت مشرق: ششمین دوره «هزار نمایشگاه کتاب دفاع مقدس» برگزار شد تا برگ دیگری از این نمایشگاه ها در تاریخ نمایشگاه های کشور ورق بخورد.

با این حال برخی ناشران کشور به بیان برخی گلایه های خود در این زمینه پرداختند که در ادامه می خوانید.

کتابی خریداری نشد!


کامران شرفشاهی، مدیر انتشارات «تجلی مهر» با بیان این‌که امسال برای «هزار نمایشگاه کتاب دفاع مقدس» هیچ کتابی از این انتشارات خریداری نشده، ادعای خرید کتاب‌های پرفروش را شبیه بهانه و توجیه برای انتخاب آثار خریداری شده می‌داند و به دو کتاب پر فروشش با عنوان‌های «سبز و سپید و سرخ» و «کاشکی مال من بود بالت» در نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس اشاره می‌کند و می‌گوید: حتی این آثار هم برای «هزار نمایشگاه کتاب دفاع مقدس» دیده نشد.

محمد عزیزی، مدیر انتشارات روزگار نیز می‌گوید: در نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس ضرر و زیان زیادی را تحمل کردیم. با این حال، کتاب‌های پرفروش انتشاراتم مراجعان خود را داشت. سال گذشته کتاب «خواب خون» من برای این نمایشگاه انتخاب شده بود کتابی که در نمایشگاه ملی هم استقبال شد و جایزه شهید حبیب غنی‌پور را هم به خود اختصاص داد، در خرید برای «هزار نمایشگاه کتاب دفاع مقدس» مورد بی توجهی قرار گرفت.

صادق‌نیا مدیر انتشارات سوره سبز نیز در این باره معتقد است: این انتشارات فروش بدی در نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس نداشت و کتاب‌های «اطلس نبرد‌های ماندگار» و «هفت» پرفروش‌ترین کتاب‌های ما در نمایشگاه اخیر بودند. اگر انتخاب بر معیار آثار پرفروش و پر مخاطب بود، چرا از این دو اثر سراغی گرفته نشد؟!
 
اطلاع رسانی خوبی را شاهد نبودیم!

شرفشاهی معتقد است: اطلاع‌رسانی ناقص و دیرهنگام سبب نا آگاهی ناشران خصوصی از زمان برپایی نمایشگاه شد و مساله اطلاع‌رسانی نامناسب در برگزاری نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس هم وجود داشت.

محمد‌ عزیزی در این باره می‌گوید: سال گذشته اطلاع‌رسانی خوب بود و آثار بر مبنای سال انتشار و نیز پرفروش بودن ارزیابی، انتخاب و خریداری ‌شد اما متاسفانه اطلاع ناصحیح فراخوان امسال سبب گمراهی ناشران خصوصی شد. حتی نمابر یا اطلاع رسانی پیامکی به ناشران فعال در حوزه دفاع مقدس ارایه نشد تا در جریان قرار گیرند. فقط روز 14 آبان (روز پایانی مهلت فراخوان) طی تماس تلفنی از سوی متولیان برگزاری نمایشگاه متوجه شدیم زمان ارسال آثار به پایان رسیده است!

وی می‌افزاید: با توجه به این‌که یازدهم و دوازدهم آبان مصادف با تاسوعا و عاشورای حسینی و تعطیل رسمی بود، برگزارکنندگان نباید 14 آبان را به عنوان مهلت پایانی قرار می‌دادند.

محسن صادق‌نیا، مدیر انتشارات سوره سبز در این باره می‌گوید: تاکنون امکان شرکت در «هزار نمایشگاه کتاب دفاع مقدس» را نیافتیم. امسال هم از طریق ایبنا از برگزار شدن این نمایشگاه مطلع شدیم. یک روز پس از اطلاع، با تعدادی آثار به دبیرخانه مراجعه کردیم اما آن‌ها اعلام کردند مهلت مقرر پایان یافته است!

وی ادامه می‌دهد: این در حالی است که سال‌های گذشته اطلاع‌رسانی بهتری می‌شد و حتی نمابری در باره برگزاری «هزار نمایشگاه کتاب دفاع مقدس» دریافت می‌کردیم. امسال چنین نمابری دریافت نشد.

چه باید کرد؟

شرفشاهی، مدیر انتشارات تجلی مهر می‌افزاید: شیوه برگزاری برای نمایشگاه‌های کتاب دفاع مقدس باید در اتاق فکر و جلسانی با حضور تمامی ناشران فعال در این زمینه بررسی شود و راهکارهای مناسب و به روز‌تری سرلوحه کارها قرار گیرد. در غیر اینصورت به تدریج از انگیزه ناشران خصوصی برای ادامه همکاری و فعالیت در این زمینه می‌کاهد.

وی که در گفت‌و گو با سردار محمد‌رضا نقدی هم خواستار حمایت بیشتر سازمان بسیج مستضعفین از ناشران خصوصی شده بود، معتقد است: با وجود تاکید‌های این مقام بر حمایت از ناشران خصوصی، این حمایت‌ها کمرنگ‌تر شده و در برپایی هزار نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس با نوعی بی‌عدالتی مواجهیم.

مدیر انتشارات تجلی مهر افزود: به یقین، برگزاری نمایشگاه‌هایی چون «هزار نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس» خوب است به شرطی که فقط ناشران دولتی یا ناشران خصوصی نزدیک به متولیان برگزاری حمایت نشوند.

عزیزی، مدیر انتشارات روزگار می‌گوید: هزار نمایشگاه کتاب دفاع مقدس با وجود نبود شبکه توزیع کتاب قوی در کشور، ایده خوبی است و به برگزار کنندگان خداقوت می‌گوییم اما در شیوه کار و اطلاع‌رسانی باید تجدید نظر شود.

صادق‌نیا، مدیر انتشارات سوره سبز نیز معتقد است: در صداقت برگزارکنندگان برای راه‌اندازی چنین نمایشگاه‌هایی تردید ندارم اما نباید اطلاع‌رسانی و خرید از ناشران به گونه‌ای باشد که شائبه های بی عدالتی در ذهن ما شکل گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس