کد خبر 367437
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۷

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تشریح جزئیات ۸ اولویت ایران برای سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو و دستیابی به تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو تا سال ۱۴۰۴ گفت: تولید موتورهای کم‌حجم با راندمان بالا و خودروهای برقی در دستورکار خودروسازان ایرانی قرار گرفت.

 به گزارش مشرق، محمدرضا نعمت‌زاده در دومین همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران اظهار داشت: اولویت‌هایی برای سرمایه‌گذاری در صنعت خودروی ایران مشخص شده تا براساس آن به تولید 3 میلیون دستگاه خودرو در سال 1404 برسیم.

وی ادامه داد: ایجاد خط تولید موتورهای بنزینی و پایه CNG با استاندارد یورو 5 و یورو 4 با حداقل آلایندگی و مصرف سوخت با ظرفیت سالانه یک میلیون دستگاه خودرو و همچنین طراحی و تولید خودروهای صادراتی با نام و نشان داخلی و خارجی به میزان 500 هزار دستگاه در سال، از جمله اولویت‌های وزارت صنعت است.

وی تصریح کرد: تولید ون چندمنظوره با ظرفیت تولید 50 هزار دستگاه در سال، ایجاد خط تولید گریبکس اتوماتیک با ظرفیت تولید بیش از 200 هزار دستگاه در سال، ایجاد خط تولید موتورهای سبک دیزلی و همچنین نوسازی و ایجاد خط تولید موتورهای دیزلی برای خودروهای تجاری با ظرفیت 100 هزار دستگاه در سال از دیگر اولویت‌های وزارت صنعت است.

نعمت‌زاده ارتقای توان کیفی ساخت قطعات پلیمری خودرو و افزایش توان طراحی و تولید مجموعه‌های کنترلی خودرو را به عنوان اولویت‌های دیگر وزارت صنعت در زمینه رشد صنعت خودروی کشور عنوان کرد.

وی در ادامه با تشریح برنامه‌های ایران در صنعت خودروی کشور برای دستیابی به رتبه پنجم آسیا تا سال 1404 اظهار داشت: تولید 3 میلیون دستگاه خودروی سبک اعم از سواری و وانت، صادرات یک میلیون دستگاه خودرو و تأمین حداقل 25 میلیارد دلار در ارزش تولید قطعات توسط سازندگان داخلی و مجموعه‌سازها و همچنین صادرات 5 تا 6 میلیارد دلار قطعه توسط سازندگان داخلی از جمله برنامه‌های وزارت صنعت برای تحقق اهداف چشم‌انداز 1404 است.

وی ادامه داد: تولید 120 هزار دستگاه خودروی تجاری، صادرات حداقل 30 هزار دستگاه خودروی تجاری، کسب سهم 4 درصدی ارزش افزوده صنعت خودرو از تولید ناخالص ملی و کسب سهم 20 درصدی صنعت خودرو از ارزش افزوده تولیدات صنعتی کشور از دیگر برنامه‌های وزارت صنعت است.

نعمت‌زاده با بیان اینکه در حال حاضر گردش مالی صنعت خودروی ایران 12 میلیارد دلار است، گفت: امیدواریم این رقم سال آینده با رشد 30 درصدی روبه‌رو باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ارزش افزوده صنعت خودرو در ارزش افزوده کل صنعت کشور به 18.8 درصد می‌رسد،گفت: سهم صنعت خودرو و قطعه در اشتغال کشور بین 10 تا 12 درصد است.

به گفته وزیر صنعت، امسال برنامه تولید خودروسازان 1.2 میلیون دستگاه پیش‌بینی شده و طی هشت ماهه اول سال 724 هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شد که 95 درصد برنامه را محقق کرده است.

وی ابراز امیدواری کرد: در سال 2014 بیشترین میزان رشد تولید خودرو در جهان به ایران اختصاص داشته باشد.

به گفته وی، در حال حاضر ایران در تولید خودروهای سواری دنیا رتبه 17 و در صنعت خودرو رتبه 19 را دارا است.

وزیر صنعت تصریح کرد در سند اهداف صنعت خودرو دستیابی به چشم‌انداز، یکی از راهبردهای راهیابی به چشم‌انداز این صنعت، جذب سرمایه‌گذاری خارجی از طریق همکاری‌های مشترک و سرمایه‌گذاری مستقیم است.

وی با تشریح برخی مشوق‌های جهت جذب سرمایه گذاران خارجی در صنعت خودروی ایران گفت: بخشودگی 50 درصدی مالیات برای سرمایه‌گذاران که حداقل 30 درصد محصولات تولیدی خود را به بازارهای جهانی صادر کنند توسط وزارت صنعت پیش‌بینی شده و علاوه بر این واگذاری سهام شرکت های سازنده داخلی به خودروسازان مطرح جهانی به شرط صادرات 30 درصدی از تولید یکی دیگر از مشوق‌های وزارت صنعت برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی است.

وی با اشاره به فعالیت 1200 شرکت قطعه‌ساز و مجموعه‌ساز در کشور گفت: سرمایه‌گذاران در صنعت خودروی ایران باید به توان طراحی و عمق ساخت داخل توجه داشته باشند.

نعمت زاده تولید موتورهای کم‌حجم با راندمان بالا و خودروهای برقی و هیبریدی را از جمله موارد موجود در دستگاه خودروسازان ایرانی عنوان کرد و گفت: این برنامه زمینه را برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان بین‌المللی در ایران فراهم می‌کند.

وی افزود: کاهش متوسط دی‌اکسید کربن ناوگان حمل و نقل کشور از 190 گرم بر کیلومتر به 100 گرم بر کیلومتر تا سال 1404 از جمله برنامه‌های ما در صنعت خودروی کشور است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس