نمایشگاهی از آثار خوشنویسی دانش‌آموختگان مکتب «معلی» به‌مناسبت اربعین حسینی در گالری «ایده پارسی» برگزار می‌شود.

آثار هنرمندان مکتب «معلی» برای اربعین حسینیبه گزارش مشرق - در نمایشگاه «گوشه خورشید» 40 اثر خوشنویسی از آثار دانش‌آموختگان مکتب «معلی» به‌نمایش درمی‌آید. محمدسعید نقاشیان، محسن ابراهیمی، مهدی بحرینی، امیرحسین فراهانی، محسن بیدگلی، سمیرا فکری و سیده باهره پاکدامن هنرمندان حاضر در این نمایشگاه هستند.

حمید عجمی، هنرمند خوشنویس و مبدع خط معلی، در یادداشتی برای این نمایشگاه نوشته است:

«سحرگه رهروی در سرزمینی همی گفت این معما با قرینی

که ای صوفی شراب آنگه شود صاف که در شیشه بماند اربعینی
»

زمان و زمانه غدار این بی‌وفایی را به جان خویش حمل کرده، از ازل تا به امروز روز و تا به شب انسان بی‌پناه، انسان دلداده‌ای که از مأمن خویش به هواخواهی آن مهرگیا دور افتاده است و بر این دوری مرثیه‌ها سروده است.

فکر و اندیشه و یاد و کلمات، تنها میراث اوست از عالم پاک، عالمی که به جاودانگی در ملک، دل ازو کند و خدای خویش را به کثرت کشاند، باشد که ظهور و اظهار حق بر پیشانی آدم داغی نهد تا بدان، سجده‌گاه زخم خورده خود را بر خاک فروتنی خوش بساید.

فکر و اندیشه و یاد و کلمات، ارکان حقیقت انسانند و این چهار باهم، به قوه خاتم‌انبیاء قوام یافت و رکن فکر و تفکر در جان حضرت ابوتراب درخشید و یاد را حسین بن علی به عرصه عاشورا انداخت. کلمات اما، قرآنی است از یک‌سو خالق کلام و از سویی تکلم‌پرور در هیمنه مخلوق تا مهر و تعشق و شیدایی انسان غریب بدین رکن رکین بر بارگاه آگهی عرضه توانست شد.

در این میان، کاتبان از سلاله مدرکانی‌اند که فهم این فراق به وادی حزن‌شان انداخته و دل و دست در میان کلمات برده‌اند تا بدین مهرورزی سهم ادراک جانی خویش را در هیاکل صورت بر حقیقت و خدای خویش ابراز توانند کرد.

آنچه امروز شاهدیم فعل کاتبانی است که عشق را از سلاله نبی وام کرده‌اند و با کلماتی خوش‌تراش عشق را عاشقانه به تکرار می‌شوند و خون قلم خویش را از حضرت کاتب اول اخذ کرده و در صفحه مشق خویش بر محبوب ازلی رمز دلدادگی ابراز می‌کنند تا در جان کلام‌شان قصیده فراق به بروز اندر افتد تا قدر و قیمت معشوق را نجوا توانند کرد.

این اکنون سیاهه‌های پیش رو، اندک سوگواره‌ای است بر ظلمی که از انسان بر انسان روانه گشت باشد تا بدین تلاش، گوشه‌ای از خورشیدی که بر نی درخشید تا ابد عاشقان را سر بلند گرداند و به عرصه فهم نزدیکتر افتد.

«شبنم درین بهار دلیل نشاط نیست صبحی است کز وداع چمن گریه می‌کند»

نمایشگاه «گوشه خورشید» روز جمعه، 14 آذرماه، با حضور حمید عجمی از ساعت 17 تا 21 در گالری «ایده پارسی» به نشانی خیابان شریعتی، خیابان کلاهدوز، نرسیده به سه‌راه نشاط، کوچه الله‌وردی آذر، شماره‌ی 28 افتتاح می‌شود و تا 22 آذر (همزمان با اربعین حسینی) ادامه خواهد داشت.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس