شانزدهمین مراسم «شب شاعر» سازمان هنری رسانه‌ای اوج، عصر سه‌شنبه 27 آبان با حضور استاد مشفق کاشانی، دکتر اسماعیل امینی، عباس براتی‌پور، حجت‌الاسلام محمود دعایی، محمدرضا شکارسری، علی داوودی و جمعی دیگر از علاقه‌مندان به شعر و ادب فارسی در محل نخلستان سازمان هنری رسانه‌ای اوج برگزار شد.

به گزارش گروه فرهنگی مشرق، شانزدهمین مراسم «شب شاعر» سازمان هنری رسانه‌ای اوج، عصر سه‌شنبه 27 آبان با حضور استاد مشفق کاشانی، دکتر اسماعیل امینی، عباس براتی‌پور، حجت‌الاسلام محمود دعایی، محمدرضا شکارسری، علی داوودی و جمعی دیگر از علاقه‌مندان به شعر و ادب فارسی در محل نخلستان سازمان هنری رسانه‌ای اوج برگزار شد.

امینی: سهرابی‌نژاد از معدود شاعرانی است که شبیه شعرش است

دکتر اسماعیل امینی در ابتدای این مراسم با بیان اینکه بین شعرا کمتر کسانی هستند که شبیه شعرشان باشند، افزود: حتی برخی افراد شعرشان هم ظرفیت شخصیت‌شان را ندارد و شخصیتی بسیار بلند مرتبه‌تر از شعرشان دارند. در این جلسه دو نفر هستند که این چنین‌اند. یکی استاد مشفق کاشانی و دیگری هم جناب سهرابی‌نژاد. اینها همه آن چیزی که در شعرشان است، همه آن حسرت‌ها، دغدغه‌ها، خشم‌ها و روحیات در شخصیت‌شان هم دیده می‌شود.

این شاعر و استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به روحیات سهرابی‌نژاد افزود: ایشان با اینکه از بزرگان و پیش‌کسوتان محسوب می‌شوند و ما خیلی از امثال ایشان آموخته‌‌ایم اما هرگز در موضع استعلا قرار نگرفته‌اند چنانکه گویی دیگر نیازی به آموختن ندارند. امری که بعضا در شعرای جوان دیده می‌شود و با یک تقدیر یا مصاحبه تلویزیونی چنان می‌شوند که گویی دیگر نیازی به آموختن ندارند. سهرابی‌نژاد همیشه در پی آموختن است و همیشه سوال دارد.

امینی در ادامه، پژوهش ادبی را از دیگر وجوه شخصیتی و حرفه‌ای سهرابی‌نژاد توصیف کرد و افزود: در همین نمایشگاه مطبوعات که انبوه رسانه‌ها و خبرنگاران حضور دارند با استاد محمود حکیمی، پیشکسوت ادبیات داستانی که نسلی پرورش یافته آثار ایشان هستند قدم می‌زدم اما کسی از اصحاب رسانه ایشان را نمی‌شناخت تا گفتگویی کند. با این حال جنجال و هیاهو را برای عالم سینما و فوتبال بگذارید. 

شکارسری: انقلاب اسلامی، جمهوری شعر در ادبیات ایجاد کرد

در ادامه این مراسم محمدرضا شکارسری، شاعر و منتقد ادبی به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص سهرابی‌نژاد پرداخت. شکارسری با اشاره به اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی، جمهوری شعری ایجاد شد، گفت: مردم با دست خالی ژاندارم منطقه را بیرون انداختند. در ادامه این حضور به حوزه ادبیات نیز کشیده شد. بعضا شاعرانی بدون تجربه شاعرانگی وارد جریان شعر شدند و البته زود هم محو شدند اما این جریان حیات داشت و استمرار پیدا کند و این استمرار را مدیون کسانی است که از قبل نیز تجربه شاعرانگی و ادبی داشتند.

شکارسری مشفق کاشانی، عباس براتی‌پور و محمدرضا سهرابی‌نژاد را از جمله چنین افرادی دانست و افزود: پشتوانه ادبی متکی به حماسه و پختگی زبان از ویژگی‌های این افراد در آن زمان است. رسانه بودن شعر نیز که از وظایف شعر انقلاب است در آن دوره به خوبی خود را نشان داد. شعر سهرابی‌نژاد در به هم آمیختن حماسه و عرفان ظهور و بروز دارد. نشانه‌ها و نمادهای دینی و انقلابی و دفاع مقدس نیز در آثار وی مشهود است.

مشفق کاشانی: سهرابی‌نژاد، شخصیتی مردم‌دار است

استاد مشفق کاشانی از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی با اشاره به سوابق آشنایی خود با سهرابی‌نژاد افزود: آشنایی من با ایشان به سال‌های ابتدای پیروی انقلاب باز می‌گردد. البته نقطه شروع آشنایی من با ایشان به سروده‌هایش در روزنامه‌ها باز می‌گردد. بعد از آن هم در رادیو با هم بودیم. یک شخصیت مردم‌دار است.

مشفق در ادامه ضمن تشکر از برگزاری چنین مراسمی برای تقدیر از سهرابی‌نژاد، از برپایی چنین پاسداشت‌هایی برای شعرایی که در قید حیات هستند تشکر کرد.

اسرافیلی: سروده‌های سهرابی‌نژاد در جبهه ورد زبان رزمندگان بود

حجت‌الاسلام دعایی، کریم رجب‌زاده و حسین اسرافیلی نیز از دیگر افرادی بودند که در این مراسم به ایراد سخن پرداختند. رجب‌زاده، حماسه را وجه اصلی سروده‌های سهرابی‌نژاد توصیف کرد و گفت: زیباترین اشعارش هم در وصف سیدالشهداست و البته که در این سروده‌ها نگاهی از روی ضعف و مظلومیت به عاشورا ندارد. حتی تغزلی‌ترین سروده‌های او هم رنگ و بوی حماسه دارد. سهرابی‌نژاد توانسته است از ضرب‌المثل‌ها و امکانات عادی زبان برای سرایش شعر استفاده کند و انها را به استخدام خود در آورد. به گمانم او حتی حافظ قرآن هم هست اما بروز نمی‌دهد. غزلیات سعدی را از این زاویه بررسی کرده است و  این نشانه تسلط به قرآن است.

حسین اسرافیلی نیز سهرابی‌نژاد را دارای نگاهی مذهبی و روحی عاشورایی توصیف کرد که در طنز بخصوص در حوزه دفاع مقدس و حقیر ترسیم کردن دشمن نیز تواناست. اسرافیلی افزود: سهرابی‌نژاد هنوز همان آدم سال 57 باقی مانده است. در دوران دفاع مقدس هم رزمندگان سروده‌های او در جبهه‌ها می‌خواندند و زمزمه می‌کردند.

حجت‌الاسلام دعایی، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات نیز در این مراسم ضمن تمجید از سهرابی‌نژاد افزود: من دیرپاترین مسئول فرهنگی در جمهوری اسلامی هستم. برای صفحات میانی روزنامه اطلاعات با افراد زیادی همکاری داشته‌ام و سهرابی‌نژاد یکی از این افراد بود. او بازوی ما در «اطلاعات هفتگی» بود.

سهرابی‌نژاد: هر چه کرده‌ام از روی اعتقاد بوده است

محمدرضا سهرابی‌نژاد نیز از در پایان، ضمن تشکر از برگزاری چنین مراسمی گفت: هر کاری در این سال‌ها کرده‌ام از روی اعتقاد بوده است. تاکنون هم به این مسیر وفادار مانده‌ام. این مسیر را که استقلال و عزت‌مان در گروه آن است را باید ادامه داد. به تعبیر شهید مطهری، کربلا یک کلاس درس بزرگ برای ماست که یک برگ آن سوگ است و برگ دیگر، حماسه و شکوه و عزت.
در پایان این مراسم سازمان هنری رسانه‌ای اوج، سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس و حوزه هنری با اهدای هدایایی از محمدرضا سهرابی‌نژاد و همسرش تقدیر کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس