کد خبر 366938
تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۰

ناکامی تروریست‌های تکفیری در شمال حلب همچنان ادامه دارد و گزارش‌ها از شکست‌های «جبهه النصره» در حمله به دو شهرک شیعه‌نشین «نبل» و «الزهراء» و «داعش» در شهر «عین العرب» حکایت دارد.

به گزارش مشرق، جدیدترین گزارش‌های میدانی رسیده از ریف شمالی حلب و به طور مشخص دو شهرک شیعی نشین «نبل» و «الزهراء» حکایت از آن دارد که کمیته‌های دفاع مردمی این دو شهرک شب گذشته حمله گسترده گروهک‌های تروریستی تکفیری و در راس آنها «جبهه النصره» را دفع کردند تا شمار کشته‌های این کمیته‌ها به ظرف 5 روز گذشته به نفر برسد، در حالی‌که در میان طرف مقابل نیز ده‌ها تروریست تکفیری کشته و زخمی شدند.

به این ترتیب کمیته‌های دفاع مردمی نبل و الزهراء موفق شدند، اراضی زراعی مابین این دو شهرک و شهرک‌های همجوار مهیر و بیانون و الطاموره و المقالع را که گروهک‌های تروریستی تکفیری بر آنها تسلط داشتند، آزاد ساخته و کنترل آنها را در دست گیرند.

همچنین این نیروها تمام نقاط تصرف شده از سوی گروهک‌های تروریستی تکفیری در منطقه «المعامل» (کارخانه‌ها) در جنوب شرقی شهرک الزهراء را باز پس گرفتند تا در این بین تنها دو کارخانه تحت تصرف گروهک تروریستی تکفیری جبهه النصره باقی بماند.

این درحالی است که گزارش می‌شود، جبهه جنوب غربی نبل و الزاهراء در محور «الطاموره – المقالع» هم اکنون کانون درگیری‌ها در این دو شهرک شمرده می‌شود و کمیته‌های دفاع مردمی این منطقه به شدت از سوی اهالی که از ارائه هرگونه کمکی به این نیروها در مبارزه‌اشان با تروریست‌های تکفیری دریغ نکرده‌اند، حمایت و پشتیبانی می‌شوند.

«ابو خطاب ازبکی» سرکرده ازبک‌های جبهه النصره

گزارش شده است، در جریان درگیری کمیته‌های دفاع مردمی نبل و الزهراء «ابو خطاب ازبکی»، سرکرده تروریست‌های تکفیری ازبکی جبهه النصره به هلاکت رسید تا تعداد سرکردگان به هلاکت رسیده این گروهک طی حملات جبهه النصره به 4 نفر برسد.

از سوی دیگر عملیات نیروهای ارتش سوریه در جبهه نبل و الزهراء تسلط ارتش سوریه بر 5 کیلومتر از بزرگراه اصلی نبل و الزهراء و کشته و زخمی شدن ده‌ها تروریست تکفیری در این منطقه را درپی داشت.

همچنین جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش سوریه کمک‌هایی را برای رزمندگان نبل و الزهراء از طریق هوا ارسال کردند که تسلیحات و ذخایر نظامی را شامل می‌شد.

در حالی‌که دیگر یگان‌های ارتش سوریه، اطراف شهرک حندرات و مقر لشکر ارتش این کشور در حندرات واقع در ریف شمالی حلب و کوی «العامریه»، در جنوب حلب و کوی «الراشدین» و اطراف دایره اطلاعات هوایی ارتش سوریه در کوی «جمعیت الزهراء» در غرب حلب با عناصر مسلح درگیر شدند.

عین العرب: عقب نشینی داعش از مواضع خود

اما در ریف شمالی حلب و به طور مشخص در شهر «عین العرب» یا همان «کوبانی» کمیته‌های مردمی کُردهای سوریه در محورهای مختلف این شهر با عناصر تکفیری داعش درگیر شده و ضمن به هلاکت رساندن 21 داعشی، مابقی را وادار به عقب نشینی از مواضع خود از برخی نقاط این شهر کردند.

براساس این گزارش داعش از بخش‌های گسترده‌ای از مربع امنیتی و بازار «الهال» عقب نشینی کرده و کمیته‌‌های مردمی کُردهای سوریه درحال گشت‌زنی جهت پاکسازی کامل این دو منطقه هستند، به ویژه آنکه بیم آن می‌رود، عناصر داعش اقدام به بمبگذاری ساختمان‌های منطقه و مین‌گذاری بر سر مسیر کرده باشند.

این کمیته‌ها همچنین اقدام به حمله‌ای گسترده علیه مواضع داعش در منطقه «ممیته» در ریف غربی شهر عین العرب کردند، در حالی‌که از میدان آزادی این شهر گزارش درگیری‌های شدید نیروهای کُرد با عناصر تکفیری داعش گزارش شده است، همچنین گروهک تروریستی تکفیری داعش اقدام به گلوله باران نقاط مختلف عین العرب با خمپاره و موشک کرد.

پراکندگی میدانی در حلب و ریف آن

حلب به دلیل نزدیکی به مرزهای ترکیه از اهمیت استراتژیک و نظامی بسیاری چه پیش از بحران سوریه و چه طی این بحران که حدود 4 سال است،‌ این کشور را درگیر خود کرده، برخوردار است، به ویژه در طول بحران که دروازه ورود سلاح و تروریست‌های مسلح به از اراضی ترکیه به سوریه بود.

به همین دلیل سقوط شهر حلب و ریف آن به معنای سقوط سرتاسر شمال سوریه برای گروهک‌های تروریستی مسلح و حامیان آنهاست، این موجب شده تا این منطقه به عرصه درگیری‌های مسلحانه بین نیروهای ارتش سوریه با گروهک‌های تروریستی مسلح جهت تسلط بر مناطقی بیشتر در این بخش از سوریه تبدیل شود.

اینگونه شد که این شهر میان گروهک‌های تروریستی و نیروهای ارتش سوریه تقسیم شد. براساس نقشه میدانی حاکم بر شهر حلب، بخش شرقی این شهر به جز فرودگاه بین المللی آن هم اکنون تحت تصرف گروهک‌های تروریستی تکفیری «جبهه اسلامی» و «جبهه النصره» است که از جمله این مناطق باید از مناطق «بستان القصر» و «الشعار» و «هنانو» نام برد، در حالی‌که دیگر بخش‌های شهر تحت تصرف نیروهای ارتش سوریه است.

در خصوص ریف شمالی حلب تا مرزهای ترکیه باید گفت که این منطقه هم اکنون به سه منطقه تقسیم شده، منطقه‌ای که ارتش سوریه بر آن تسلط دارد، منطقه‌ای که در تصرف گروهک‌های تروریستی است و منطقه‌ای که کمیته‌های مردمی کُردهای سوریه بر آن سیطره دارند.

بخش شمال شرقی شهر حلب به جز دو شهرک شیعی نشین «نبل» و «الزهراء» تحت تصرف گروهک‌های تروریستی مسلح است. دو گروهک تروریستی تکفیری داعش و جبهه النصره بر شهر «اعزاز» و دو گروهک تروریستی «جبهه اسلامی» و «ارتش آزاد» بر شهرهای «تل رفعت»، «مارع» و «حریتان» در شرق بزرگراه بین المللی حلب – ترکیه تسلط دارند. غرب این بزرگراه بین المللی دو شهرک شیعی نشین نبل و الزهراء قرار دارند که در کنترل ارتش سوریه است.

در ریف شرقی حلب ارتش سوریه بر مناطق حندرات، مسلمیه و سیفات تسلط دارد و درحال حاضر به سمت منطقه «باشکوی» در حال پیشروی است. تسلط ارتش سوریه بر منطقه و شهرک «باشکوی» به معنای سقوط نظامی دو شهرک «بیانون» و «رتیان» برای تروریست‌ها و به تبع آن قطع راه امداد و کمک رسانی گروهک‌های مسلح میان دو منطقه حریتان و عندان و گشوده شدن راه ارتش برای پیشروی به سمت نبل و الزهراء و تحکیم حلقه محاصره گروهک‌های تروریستی مسلح در شهر حلب است، به ویژه که در حال حاضر ارتش سوریه بر مناطق استراتژیک و حساس الذهبیه و النقارین و الشیخ نجار و میدان اللیرمون تسلط دارد.

در خصوص دو ریف غربی و جنوبی حلب نیز باید گفت که این دو منطقه تاکنون شاهد تغییری در نقشه میدانی خود بر خلاف ریف‌های دیگر حلب نبوده و براین اساس می‌توان گفت که جبهه النصره و جبهه اسلامی بر مناطق ریف غربی مانند شهرهای دار عزه و اتارب و خان العسل تسلط دارد و ارتش سوریه همچنان کنترل ریف جنوبی حلب از جمله مناطق السفیره و حربیل و الذهبیه را در دست دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • پسر ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    0 0
    فعلا که کردها با ارتش آزاد همدست شدن و اجازه ورود کالا و خدمات بهداشتی نمیدن! من موندم چرا؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس