کد خبر 366777
تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۸

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از بررسی سیاست‌های کلی انتخابات با حضور ۲۰ عضو این مجمع خبر داد.

به گزارش مشرق، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست‌خبری امروز خود ضمن تبریک هفته بسیج و نیروی دریایی، گفت: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای که با پشت کار و عقلانیت و ضمن دفاع از ارزش‌های انقلاب در مذاکرات شرکت کردند، خسته‌ نباشند.

رضایی افزود: این مذاکرات نشان داد یک انضباط و هماهنگی خوب در سطح کلان از جانب مقام معظم رهبری و در سطح دولت و مجلس در خصوص مذاکرات وجود دارد و انسجام خوب پشتوانه تیم مذاکره‌کننده است.

وی در ادامه گفت: مذاکرات نشان داد جایگاه بین‌المللی ایران در حدی است که در مسئله هسته‌ای قدرت‌های بین‌المللی این شأن را برای جمهوری اسلامی ایران قبول دارند و در مذاکرات شرکت کردند و تقریبا هیچ میزی در تاریخ دیپلماسی جهان ایجاد نشده که یک کشور خاورمیانه را در حدی از تاثیر و نقش‌آفرینی بداند که همه قدرت‌های بین‌المللی بخواهند با او مذاکره داشته باشند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام مذاکرات را نشانه قدرت و اهمیت ایران در عرصه بین‌المللی دانست و تاکید کرد: این مذاکرات حاکی از جایگاه بین‌المللی ایران است و ما شک نداریم که در آینده نیز همچون گذشته موفق خواهیم بود و شأن نظام در عرصه بین‌المللی کمتر از ارزش فنی مذاکرات نیست و اینکه ایران در یک طرف میز و همه قدرت‌های جهان در طرف دیگر مذاکره می‌کنند این قدر و منزلت ایران را نشان می‌دهد.

رضایی در مورد مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: در بحث مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام مسئله مربوط به بانک مرکزی را داشتیم، چون در هر برنامه‌ای حکمی برای بانک مرکزی صادر می‌شد و هر 5 سال تغییراتی در شیوه عزل و نصب‌ها بود و لذا این موضوع از ثبات لازم برخوردار نبود و همواره موجب اختلافاتی می‌شد. رهبر معظم انقلاب این مسئله را به عنوان یک معضل به مجمع تشخیص ابلاغ کردند و ما نیز پس از کار کارشناسی طرحی را به خدمت ایشان فرستادیم که اگر مقام معظم رهبری تصویب کنند در بانک مرکزی یک ثباتی ایجاد می‌شود.

وی افزود: اینکه رئیس بانک مرکزی از میان چه اشخاصی تعیین شود و چه صلاحیت‌هایی داشته باشد و چگونه عزل و نصب صورت گیرد و اینکه چگونه استعفای او پذیرفته شود، یک قواعد بسیار خوبی برای سیاست پولی کشور تنظیم شده، چرا که مسئله ثبات پولی و ارزش پولی و کنترل تورم با زندگی همه مردم سر و کار دارد و هیچ فردی نیست که از تغییرات در ارزش پول ملی تحت تاثیر قرار نگیرد، بنابراین کار بسیار خوبی در این رابطه صورت گرفت.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص بررسی سیاست‌های کلی انتخابات در این مجمع، اظهار داشت: مسئله دیگری که از امروز آغاز شد، بررسی سیاست‌های کلی انتخابات در مجمع تشخیص بود که این را نیز رهبر معظم انقلاب به مجمع ارجاع دادند و ما روی سیاست‌هایی که مقام معظم رهبری برای مشورت ابلاغ کردند، مشورت گرفتن را آغاز کردیم و تقریبا حدود 20 نفر از اعضای مجمع فرصت پیدا کردند تا در کلیات بحث کنند و ما از کلیات عبور کردیم و در جلسه آینده وارد بندها می‌شویم.

رضایی افزود: ما در ایران در سطح منطقه دموکرات‌ترین نظام سیاسی را داریم و هیچ کدام از کشورهای اطراف در خاورمیانه میزان دموکراسی‌شان به پای جمهوری اسلامی ایران نمی‌رسد، چرا که از زمان مشروطه تاکنون مسئله قانون و حضور مردم را داریم و بیش از 100 سال است که ملت ایران پرچ‌مدار این مفاهیم پیشرفته است و امروز پس از انقلاب هم با 35 انتخابات در رتبه خوبی قرار داریم، اما اینها بیانگر این نیست که اشکالی وجود نداشته باشد.

وی تاکید کرد: در خصوص سیاست‌های کلی انتخابات از همه گروه‌ها می‌خواهیم نظرات خود را از طریق سایت مجمع تشخیص مصلحت نظام برای ما ارسال کنند تا مورد بحث و تبادل نظر قرار دهیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به 4 انتخابات اصلی که در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، تصریح کرد: ما 4 انتخابات اصلی در ایران داریم که شامل انتخابات مجلس، ریاست‌جمهوری، شورای شهر و خبرگان رهبری هستند و این 4 انتخابات طی این بررسی‌ها کاملا از حیث اجرا و مقررات بحث خواهد شد تا این مقررات مدام تغییر نکنند، چرا که بیش از 50 بار تاکنون این مقررات تغییر پیدا کرده و لذا بعد از این حداقل به مدت 10 سال ثباتی در قوانین و سیاست‌های انتخابات شکل می‌گیرد و بسیاری از اشکالات موجود برطرف خواهد شد.  

رضایی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه نتیجه مذاکرات نشان داد، تدبیر اقتصاد مقاومتی رهبر انقلاب بسیار تدبیر به جایی بوده است، اظهار داشت: ما قبل از اینکه منتظر نتیجه مذاکرات باشیم، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به همه دستگاه‌های کشور ابلاغ شده و به نظر اکثر کارشناسان این سند از پیشرفته‌ترین اسناد اقتصادی و علمی جهان است، چون با آخرین پیشرفت‌های علمی و تجربی دنیا تطبیق داده شده و لذا اقتصاد مقاومتی از مهمترین مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد، اما تجربه نشان داد که ما نباید منتظر نتایج فنی بمانیم، البته دوستان ما حداکثر تلاش خود را خواهند کرد، اما مسئله این است که مشکلات اقتصادی کشور پیش‌بینی شده که با چه شیوه‌هایی رفع می‌شود و در مورد مسئله گرانی و تورم و موضوع اشتغال و بیکاری جوانان اگر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و سند اقتصاد مقاومتی در کشور از طرف مردم و همه اقشار جدی گرفته شود، بدون شک مشکلات اقتصادی برطرف خواهد شد و ما می‌توانیم ثابت کنیم که ایران همانند تمام عرصه‌ها در زمینه اقتصاد هم می‌تواند موفق باشد و در این مسیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم از حمایت مسئولان دریغ نخواهد کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص بررسی اموال مسئولان، گفت: در مجمع تشخیص مصلحت برای تصویب موضوعی که بر خلاف تفسیر شورای نگهبان باشد دو سوم آرا لازم است و لذا باید یک اقنایی صورت گیرد و در این زمینه ما تمام سوالات را به پژوهش گذاشتیم و روی تعداد افراد و کسانی که باید در خصوص آنها بررسی صورت گیرد و در مورد شیوه‌های رسیدگی و اینکه رسیدگی بعد از پایان مسئولیت یا در حین خدمت مسئولان صورت بگیرد، پیشرفت‌های خوبی حاصل شده و این مسئله حل می‌شود و ما به نتیجه خواهیم رسید. در این خصوص همه مسئولان مورد توجه هستند، هر چند ممکن است شیوه بررسی گروه‌بندی شود.

رضایی در خصوص فعالیت دولت در بررسی سیاست‌های کلی انتخابات، یادآور شد: در این زمینه دولت به خوبی فعال است و وزارت اطلاعات و وزارت کشور از سوی دولت در کمیسیون حضور دارند و در صحن مجمع تشخیص مصلحت هم دارای رای هستند و با چند رای که مسئولان دولت دارند اگر در تمام جلسات حضور یابند می‌توانند از حق خود به خوبی دفاع کنند.

وی با بیان اینکه در خصوص سفر آقای هاشمی‌رفسنجانی به عربستان با ایشان مشورت نکردم و لذا اظهارنظر نمی‌کنم، خاطرنشان کرد: استانی کردن انتخابات در سیاست‌های کلی انتخابات مدنظر قرار گرفته، اما هنوز بحثی در این خصوص صورت نگرفته است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • جاوید ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    0 0
    رسیدگی به اموال مسئولین به کجا رسید؟ابتدا قرار بود مسئولین بلند پایه و خانواده هاشون بررسی بشه ولی بعد تبدیل شد به تمام مسئولین نظام ( حکایت همون سنگ بزرگ علامت نزدنه)شد.عملا این طرح از خط خارج شد .چند سال طول میکشه کلیات تصویب بشه ،چند سال هم جزئیات طول میکشه تا اون موقع هم که اکثرا اموالشون رو راست و ریست میکنن و مدرکی باقی نمیمونه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس