۲ تن از اساتید برجسته دانشگاه‌های آمریکا معتقدند اختلاف بین‌ آمریکا و ایران با صحبت‌های کارشناسی بر سر مسائل تاکتیکی و تکنیکی حل نخواهد شد.

به گزارش مشرق، با تمدید توافق ژنو در آخرین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5، زمزمه‌ها از حصول توافق نهایی به گوش می‌رسد. در همین راستا با دو تن از اساتید دانشگاه‌های پنسیلوانیا و دانشگاه آمریکاییان طی گفت‌وگویی پیرامون مذاکرات هسته‌ای ایران نظر این اساتید را جویا شد.

پروفسور «فلینت لورت» استاد دانشکده روابط بین‌الملل دانشگاه پنسیلوانیای آمریکاست که به مدت یک سال نیز مدیر ارشد روابط خاورمیانه در کمیته امنیت ملی آمریکا بوده است. وی مسئولیت‌های متعددی در دولت آمریکا از جمله مشاور ارشد سازمان سیا به مدت 8 سال برعهده داشته است.

پروفسور لورت به دلیل تفاوت دیدگاه با دولت جرج بوش در مساله خاورمیانه و سیاست جنگ و ترور آمریکا، از دولت خارج شد. پروفسور «فلینت لورت» به همراه همسرش «هیلاری من لورت» کتب بسیاری در مسایل سیاسی، روابط بین‌الملل، اقتصاد سیاسی، خاورمیانه و خلیج فارس به نگارش درآوردند.

این دو استاد آمریکایی نویسنده کتاب «سفر به تهران» پیرامون برنامه و مذاکرات هسته‌ای ایران هستند. طی گفت‌وگویی دیدگاه ایشان را پیرامون مذاکرات هسته‌ای جویا شد.

خانم و آقای لِورِت: اختلاف ایران و آمریکا در مذاکرات بر سر اصول و عقاید است و تکنیکی یا تاکتیکی نیست/ با وجود تمدید دوباره، توافق دور از دسترس است/ ایرانی‌ها تسلیم آمریکا نخواهند شد

*: مقامات آمریکایی پیش از این هرگاه در موضوع هسته‌ای ایران صحبت می‌کردند،‌ هم از مذاکرات هسته‌ای و هم از گزینه نظامی سخن می‌گفتند؛ اما اخیرا آمریکایی‌ها تنها از مذاکرات هسته‌ای صحبت می‌کنند. به نظر می‌رسد مقامات آمریکایی در رابطه با ایران تغییر نگرش و تغییر سیاست داده‌اند. با طرح این موضوع، نظر آقا و خانم لورت را در این باره جویا شدیم.

آقای پروفسور لورت در این‌باره گفتند، در نظر ایشان حمله نظامی به ایران، ایده‌ای غیرواقعی است که در عین غیرواقعی بودن آمریکا نمی‌تواند از آن دست بکشد. وی هم‌چنین ادامه داد مقامات آمریکا می‌دانند ایران پیشرفت فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود خواهد کرد اما آنچه مقامات آمریکا می‌خواهند قطع کامل فعالیت‌های هسته‌ای ایران است. آمریکایی‌ها می‌خواهند ایران تسلیم خواسته آمریکا شده و تعداد سانتریفیوژها را کاهش دهد. واشنگتن خواستار کاهش تعداد سانتریفیوها به زیر 1500 عدد بود که این رفم به 4500 نیز افزایش یافت؛ این در حالی است که مقامات ایران اعلام کردند تعداد سانتریفیوژها به زیر 9هزار عدد کاهش پیدا نخواهد کرد.

پرفسور لورت تاکید کرد، آنچه مقامات آمریکایی می‌خواهند، تسلیم ایران و کاهش تعداد سانتریفیوژها است. خانم دکتر لورت نیز  در این‌باره ادامه داد، در واقع اگر ایران حتی یک عدد سانتریفیوژ داشته باشد، آمریکایی‌ها خواستار تسلیم ایران و کاهش همان یک عدد هستند. به عقیده این اساتید، اختلاف نظرها در مذاکرات هسته‌ای ایران مربوط به مسائل تاکتیکی و تکنیکی نیست. بلکه تفاوت طرفین بر سر اصول و اعتقاداتشان است.

آقای لورت هم‌چنین اضافه کرد، «به عقیده من دستیابی به توافق جامع تا هفت ماه آینده بعید است دستیابی به توافق نهایی نه به دلیل تحریم‌ها و تعداد سانتریفیوژها بلکه به دلیل تفاوت اصول دو کشور بعید است. بنابراین تفاوتی که در مذاکرات بین طرفین وجود دارد از طریق صحبت‌های کارشناسی قابل حل نخواهد بود. «آنچه ما در سفر به ایران دست یافتیم این است که جمهوری اسلامی ایران خواهان استقلال و حفظ تمامیت ارضی و سیاسی خود است. پس ایرانیان تسلیم خواسته آمریکا نخواهند شد و از آنجایی که این در تضاد با خواسته آمریکاست دستیابی به توافق هسته‌ای بعید به نظر می‌رسد».

وی هم‌چنین در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت،‌ جمهوری اسلامی ایران آماده است تا فعالیت‌های هسته‌ای خود را در طول دوره مذاکرات محدود کند اما پیش‌بینی می‌شود بعد از اتمام مذاکرات، ایران دوباره فعالیت‌های هسته‌ایش را گسترش دهد و این امر کاملاً طبیعی و در چارچوب قوانین بین‌الملل و قوانین NPT است.

در مورد تغییر ادبیات سیاسیون آمریکایی در مساله هسته‌ای ایران آقای لورت گفتند، به عقیده من، دولت اوباما قصد ندارد از کنگره آمریکا درخواست کند برای توافق با ایران رأی دهند بنابراین با وجود هفت ماه تمدید مذاکرات توافقی حاصل نخواهد شد و انتظار می‌رود در آینده باز هم این سخن را از مقامات آمریکایی بشنویم که «همه گزینه‌ها روی میز است». پروفسور لورت در ادامه به تحریم‌های مصوبه کنگره علیه ایران اشاره کرد و گفت ممکن است جمهوری‌خواهان با فشار و نفوذ در کنگره، خواستار اعمال تحریم‌های بیشتر به ایران باشند

خانم و آقای لِورِت: اختلاف ایران و آمریکا در مذاکرات بر سر اصول و عقاید است و تکنیکی یا تاکتیکی نیست/ با وجود تمدید دوباره، توافق دور از دسترس است/ ایرانی‌ها تسلیم آمریکا نخواهند شد

طی این گفت‌وگو نظر خانم و آقای لورت درباره استعفای وزیر دفاع آمریکا جویا شدیم، پرفسور لورت در پاسخ گفتند، تضمین می‌دهیم وزیر دفاع جدید بعد از انتصاب، این سخن همیشگی آمریکا در مورد مذاکرات هسته‌ای ایران را تکرار خواهد کرد که همه گزینه‌ها حتی گزینه نظامی روی میز است. نظر خانم لورت را نیز در مورد استعفا و تغییر وزیر دفاع آمریکا و رابطه این مساله با ایران جویا شدیم، به عقیده  وی تغییر وزیر دفاع آمریکا تنها مربوط به مذاکرات هسته‌آی ایران و رابطه ایران و آمریکا نیست و فراتر از آن است. وی گفت: «به نظر من تغییر وزیر به دلیل رابطه آمریکا با خاورمیانه صورت گرفت. این رابطه شامل رابطه آمریکا و سوریه، آمریکا و ایران نیز می‌شود».

در مورد آینده رابطه ایران و آمریکا و تحریم‌های آمریکا علیه ایران، آقای پروفسور لورت گفت به راحتی نمی‌توان آینده روابط این دو کشور را پیشگویی کرد.

وی افزود: به نظر می‌آید سنای جمهوری‌خواه تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال کند البته شاید اوباما این امر را نپذیرد اما آنچه انتظار می‌رود بدتر شدن شرایط روابط آمریکا و ایران است که در مذاکرات هسته‌ای ایران تأثیرگذار خواهد بود. در واقع مذاکرات هسته‌ای در آینده در شرایط سخت‌تری نسبت به گذشته پیش خواهد رفت. اگر بر فرض هر توافقی در مسئله هسته‌ای ایران حاصل شود در سال‌های اول توافق آمریکا نمی‌خواهد تحریم‌ها را از ایران بردارد و تمایل دارد آنها را ادامه دهد. در واقع حذف تحریم‌ها نیازمند تغییر قوانین آمریکاست. قوانین آمریکا اینگونه است که برای حذف تحریم‌ها باید دولت از کنگره درخواست کند تا قوانین کشور را تغییر دهد. دولت اوباما چنین قصدی را ندارد و از سوی دیگر کنگره تمایلی برای حذف تحریم‌ها علیه ایران نخواهد داشت.

در ادامه مصاحبه، با اشاره به انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا و با فرض حصول توافق هسته‌ای از یک سو و با فرض  پیروزی جمهوری خواهان از سوی دیگر، نظر خانم و آقای لورت را بعد از به قدرت رسیدن جمهوری‌خواهان و تاثیر دولت جدید بر مذاکرات هسته‌ای و احتمال اعمال تغییرات در توافق هسته‌ای یا حتی احتمال بازگشت شرایط مذاکرات به پیش از توافق ژنو، جویا شدیم.

آقای لورت در پاسخ گفتند بدون توجه به اینکه چه کسی پیروز انتخابات 2016 خواهد بود، جمهوری‌خواهان یا دموکرات‌ها، برای هر دو حزب سخت است رأی کنگره را برای تغییر قوانین آمریکا به دست‌آورده و تحریم‌های ایران را حذف کنند. به عقیده من بیشترین احتمال پیروزی انتخابات آینده آمریکا را خانم کلینتون از حزب دموکرات خواهد داشت.

پروفسور فلینت لورت ادامه داد، خانم کلینتون، در مقابله با ایران بسیار سرسخت عمل می‌کند و هر دو احتمال امکان دارد که مذاکرات را ادامه داده یا ادامه ندهد. اگر جمهوری‌خواهان پیروز انتخابات شوند خیلی مهم است کدام جمهوری‌خواه رئیس‌جمهور می‌شود. اگر بوش، کروز یا روبیو پیروز انتخابات باشند این افراد اهمیتی به موضوع مذاکرات نمی‌دهند و توافقی حاصل نخواهد شد اما اگر سناتور پل از ایالت کنتاکی پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باشد مذاکرات ممکن است به سوی توافق پیش رود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس